Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Thuisblijfvaders.

<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 03 Jun 2022 13:07

Re: Thuisblijfvaders.

Ik ken 1 thuisblijfmoeder. Iemand uit mijn straat.
Mijn vriend zou het wel kunnen. Ik wat minder goed. Beide willen we het niet. Tijdelijk zouden we het beide sowieso wel prima vinden en misschien ook wel eens lekker, maar de voordelen van beide werken vinden we veel groter.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 03 Jun 2022 14:05

Geen een van mijn vriendinnen zijn huismoeder. Had daar tot nu toe eigenlijk niet eens over nagedacht. Ik ken wel 1 huismoeder van de zwangerschapsgym, maar die gaat nu ook weer werken erbij.

Van mijn ouders vrienden ken ik wel veel huismoeders en ook een paar huisvaders. Een van mijn beste vriendinnen had een thuisblijfvader ipv moeder. Heb daar als kind ook nooit bij stilgestaan en later vond ik dat enkel maar leuk.

Mijn vriend zou het aan de ene kant wel willen. Echter zijn werk is ook zijn hobby.. dus dan kan je er net zo goed voor betaald worden. Het is ook vaak in het weekend, dus dan zitten we ook niet moeilijk met oppas. Zo was hij gisteren en vandaag gewoon vrij en dan werkt hij de komende dagen.

Als het financieel mogelijk zou zijn, zouden we allebei minder willen werken en meer tijd thuis zijn.
<<

Anoniem327

Bericht 03 Jun 2022 14:13

Ik ken geen thuisblijfmoeders. Wel moeders die bijvoorbeeld net een 2e of 3e kind hebben gekregen en wat langer verlof hebben, maar die zijn van plan gewoon weer te gaan werken. Het is in mijn bubbel niet gebruikelijk dat je volledig thuisblijft.

Ik ken 1 vader die thuis is en waarvan de vrouw (een vriendin van mij) fulltime werkt. Hij doet het prima en heeft er plezier in.
<<

Anoniem330

Bericht 03 Jun 2022 14:14

Sadie schreef:Ik ken geen thuisblijfmoeders. Wel moeders die bijvoorbeeld net een 2e of 3e kind hebben gekregen en wat langer verlof hebben, maar die zijn van plan gewoon weer te gaan werken. Het is in mijn bubbel niet gebruikelijk dat je volledig thuisblijft.

Ik ken 1 vader die thuis is en waarvan de vrouw (een vriendin van mij) fulltime werkt. Hij doet het prima en heeft er plezier in.

Nu doe je het zelf ook. Of zeg je dit ook over moeders?
<<

Anoniem327

Bericht 03 Jun 2022 14:20

Nixi schreef:Ik ben eens goed aan het nadenken maar ik ken er geen. Ik ken volgens mij ook geen thuisblijfmoeders, enkel moeders die minderen met werken, maar zo ken ik ook een paar vaders.

Mijn schoonbroer is momenteel niet aan het werk omdat de zaak waar hij werkte is gestopt en hij is nu 'thuisblijfvader', maar hun zoon gaat ook nog deels naar de opvang dus in hoeverre ben je dan thuisblijfvader... hij heeft gewoon nog drie dagen vrij hierdoor. Hij is wel actief aan het solliciteren maar neemt niet zomaar ergens genoegen mee waardoor hij dus nu al bijna een jaar thuis is (bijna aansluitend op de corona, dus eigenlijk is hij al grotendeels thuis vanaf de geboorte van hun zoon).

Mijn man zou het niet kunnen en niet willen.

Dat hoor je vaker, dan is een man thuis, maar gaan de kinderen gewoon naar de opvang. Beetje vreemd vind ik dat altijd en het kost klauwen met geld op die manier.
<<

Anoniem330

Bericht 03 Jun 2022 14:22

Sadie schreef:
Nixi schreef:Ik ben eens goed aan het nadenken maar ik ken er geen. Ik ken volgens mij ook geen thuisblijfmoeders, enkel moeders die minderen met werken, maar zo ken ik ook een paar vaders.

Mijn schoonbroer is momenteel niet aan het werk omdat de zaak waar hij werkte is gestopt en hij is nu 'thuisblijfvader', maar hun zoon gaat ook nog deels naar de opvang dus in hoeverre ben je dan thuisblijfvader... hij heeft gewoon nog drie dagen vrij hierdoor. Hij is wel actief aan het solliciteren maar neemt niet zomaar ergens genoegen mee waardoor hij dus nu al bijna een jaar thuis is (bijna aansluitend op de corona, dus eigenlijk is hij al grotendeels thuis vanaf de geboorte van hun zoon).

Mijn man zou het niet kunnen en niet willen.

Dat hoor je vaker, dan is een man thuis, maar gaan de kinderen gewoon naar de opvang. Beetje vreemd vind ik dat altijd en het kost klauwen met geld op die manier.

Als het kind niet gaat, maar nog wel een contract heeft kost het ook geld en krijg je er wss ruildagen voor terug plus dat ze als het lang duurt waarschijnlijk hun KDV plekje kwijt zijn. Man is aan het solliciteren, dus het zal niet voor eeuwig zijn.
<<

Anoniem327

Bericht 03 Jun 2022 14:25

Macaron schreef:
Sadie schreef:Ik ken geen thuisblijfmoeders. Wel moeders die bijvoorbeeld net een 2e of 3e kind hebben gekregen en wat langer verlof hebben, maar die zijn van plan gewoon weer te gaan werken. Het is in mijn bubbel niet gebruikelijk dat je volledig thuisblijft.

Nu doe je het zelf ook. Of zeg je dit ook over moeders?

Ja hoor, dat zou ik ook zeggen over een moeder. Ik geef gewoon antwoord op de vraag in de openingspost.

Ik vind het trouwens niet iets wat iedereen zomaar kan. Vooral met bijvoorbeeld een baby en een peuter vraagt het thuisblijfouderschap echt veel van je.

Ik zou het kunnen als het echt moest, maar het zou me zwaar vallen. Ik ben er gewoon niet zo geschikt voor om altijd maar thuis te zijn met kleine kinderen. Ik vind het geweldig om tijd door te brengen met mijn kinderen, maar wel in combinatie met mijn eigen werk en bezigheden.
<<

Anoniem330

Bericht 03 Jun 2022 14:27

Sadie schreef:
Macaron schreef:Nu doe je het zelf ook. Of zeg je dit ook over moeders?

Ja hoor, dat zou ik ook zeggen over een moeder. Ik geef gewoon antwoord op de vraag in de openingspost.

Ik vind het trouwens niet iets wat iedereen zomaar kan. Vooral met bijvoorbeeld een baby en een peuter vraagt het thuisblijfouderschap echt veel van je.

Ik zou het kunnen als het echt moest, maar het zou me zwaar vallen. Ik ben er gewoon niet zo geschikt voor om altijd maar thuis te zijn met kleine kinderen. Ik vind het geweldig om tijd door te brengen met mijn kinderen, maar wel in combinatie met mijn eigen werk en bezigheden.

:smile:
Nou. Ik kan mijn lol weer op vandaag.
<<

Anoniem327

Bericht 03 Jun 2022 14:38

Iets uitgebreider dan. Ik heb het uitgebreid met hem erover gehad en hij geniet heel erg van het vaderschap. Hij is er echt de persoon naar, heel rustig en geduldig. Hij is al wat ouder, dus hij hoeft niet meer zo nodig een dikke carrière te hebben, daar is hij al overheen gegroeid. Voor het geld hoeft hij het niet te doen, want hij kan de rest van zijn leven rentenieren van het geld dat hij voor zijn 45e heeft verdiend.

Het enige wat hij moeilijk vindt is dat anderen het soms niet begrijpen dat hij thuis is voor de kinderen. Dit wordt soms best hard veroordeeld. Of dat er alleen om moeders wordt gevraagd om te helpen op school of bij een clubje, of dat hij niet mee mag doen met iets, omdat het een groepje is speciaal voor moeders.

Voor de rest zijn ze tevreden met de verdeling.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 03 Jun 2022 15:01

Sadie schreef:Iets uitgebreider dan. Ik heb het uitgebreid met hem erover gehad en hij geniet heel erg van het vaderschap. Hij is er echt de persoon naar, heel rustig en geduldig. Hij is al wat ouder, dus hij hoeft niet meer zo nodig een dikke carrière te hebben, daar is hij al overheen gegroeid. Voor het geld hoeft hij het niet te doen, want hij kan de rest van zijn leven rentenieren van het geld dat hij voor zijn 45e heeft verdiend.

Het enige wat hij moeilijk vindt is dat anderen het soms niet begrijpen dat hij thuis is voor de kinderen. Dit wordt soms best hard veroordeeld. Of dat er alleen om moeders wordt gevraagd om te helpen op school of bij een clubje, of dat hij niet mee mag doen met iets, omdat het een groepje is speciaal voor moeders.

Voor de rest zijn ze tevreden met de verdeling.

Wat een rare mensen hebben jullie in de omgeving. Mensen die het bijzonder vinden als je man uitgebreid gaat winkelen met je kinderen. Mensen die het niet begrijpen als een man thuis is voor de kinderen en een school die alleen moeders vraagt om te helpen.
Hier in de omgeving zijn dat soort dingen allemaal geen issue gelukkig. Niemand kijkt raar op als mijn man met de kinderen gaat shoppen en school vraagt juist man mee op kamp in plaats van mij.
<<

ShallY

Yipyapper

Bericht 03 Jun 2022 16:05

Ik ben zelf (nog) thuisblijf moeder en ken 1 thuis blijf vader, de oom van mijn man.

Zijn vrouw ging, toen hun kinderen klein waren in het bedrijf van haar broer werken. Werkte zich helemaal ophoog en volgens mij is zij inmiddels een hoge pief en haar man heeft toen besloten om thuis te gaan blijven bij de kinderen.

Inmiddels zijn de nichten en neef van m’n man ook wel groot en weet niet of hij nu alsnog thuis is of dat z’n oom wel weer werkt.

Mijn man zou het niet kunnen.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 03 Jun 2022 16:28

Holden schreef:Kom je toch weer uit op de bubbel waar je in zit.

Toch weer?
Ik vind het nogal negatief klinken om te zeggen dat je toch weer op die bubbel uit komt waar ik in zou leven. Ik leef totaal niet in een bubbel en heb juist heel diverse mensen en gezinssamenstellingen en situaties om mij heen. Van behoorlijk rijk tot in de schuldhulpverlening, van hoogopgeleid tot ongeschoold en van fulltime alle zorg voor de kinderen tot kinderen geplaatst in pleegzorg en juist het zijn van een pleeggezin. Dus kom mij alsjeblieft niet vertellen dat ik in een bubbel leef.

Ik denk dat je eerder in een bubbel leeft wanneer je je alleen maar omringt tussen (intelligente) tweeverdieners met flinke banen.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 03 Jun 2022 16:34

minoessepoes schreef:Mijn vader was een thuisblijfvader de eerste jaren van mijn leven.

Mooi dat jullie dat zo hebben ervaren en wat fijn dat hij dat kon/wou doen. (En daarmee bedoel ik niet dat het slecht is als hij zou werken). Ik denk dat het in die tijd nog veel moeilijker was om als man in die positie te staan. Toen was het nog veel normaler dan nu, om als moeder fulltime thuis te zijn. En dat alleen vaders werkten en voor het inkomen zorgden (denk toch wel de helft van de klas met een moeder fulltime thuis). Je was nog jong dus misschien weet je het niet of misschien heb je het ook weleens gevraagd. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of hij daar destijds weleens negatieve reacties op heeft gehad? Of juist hele positieve?
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 03 Jun 2022 16:51

SoGood schreef:
Ik denk dat het huis zou blinken, er ontzettend veel geld uitgegeven zou worden aan boodschappen, hij om de dag zou sporten, en natuurlijk veel tijd doorbrengen met ons kind wat hij heel waardevol vindt. Op zijn vrije dagen gaat ie nu ook kopjes thee drinken met moeders en naar het terras/speeltuin met andere vaders.

😅😅😅 ons huis zou ook blinken als mijn man thuis zou zijn en het boodschappenbudget verdubbelen. Maar mentaal zou het hem slopen.

Ik vind het ook zo leuk dat er steeds meer vaders in de speeltuin komen met hun kind(eren). Voorheen waren er vaak alleen maar moeders en wilde mijn man daar echt niet tussen al die vrouwen gaan zitten maar sinds een jaar of twee zie ik ook meer mannen verschijnen en zijn er toch veel meer vaders die minder gaan werken. Ik vraag mij weleens af of dat misschien toch ook door corona is gekomen, dat werkgevers misschien wat flexibeler zijn geworden door het thuiswerken of dat de mannen tijdens die periode van veel thuis zijn meer zijn gaan nadenken over de tijd met hun kinderen. Ik zie ook veel meer vaders meerdere dagen op het schoolplein terwijl dat voorheen toch grotendeels vrouwen waren. Vooral op het kleuterplein valt mij dat heel erg op. Toen ik daar nog altijd stond was zeker 90% vrouw en ik denk dat het inmiddels zeker wel is veranderd naar 60/70% vrouw en 30/40% man.
<<

Anoniem327

Bericht 03 Jun 2022 17:04

Signature schreef:
Holden schreef:Kom je toch weer uit op de bubbel waar je in zit.

Toch weer?
Ik vind het nogal negatief klinken om te zeggen dat je toch weer op die bubbel uit komt waar ik in zou leven. Ik leef totaal niet in een bubbel en heb juist heel diverse mensen en gezinssamenstellingen en situaties om mij heen. Van behoorlijk rijk tot in de schuldhulpverlening, van hoogopgeleid tot ongeschoold en van fulltime alle zorg voor de kinderen tot kinderen geplaatst in pleegzorg en juist het zijn van een pleeggezin. Dus kom mij alsjeblieft niet vertellen dat ik in een bubbel leef.

Ik denk dat je eerder in een bubbel leeft wanneer je je alleen maar omringt tussen (intelligente) tweeverdieners met flinke banen.

Ik had het niet over jou. Ik gebruik ‘je’ in algemene zin.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 03 Jun 2022 17:05

Ooh La La! schreef: Toen is hij gestopt met werken om haar haar carrière te gunnen en voor de kinderen te zorgen.

Mooi 🥰
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 03 Jun 2022 18:36

Mijn man zou het graag willen en is er meer geschikt voor dan ikzelf. Ik verdien helaas niet genoeg om het te realiseren. Mocht een van ons minder gaan werken, dan is het wel m'n man.

Ik ken geen thuisblijf ouders volgens mij. Ben ook niet lang genoeg op het schoolplein om zulke gesprekken daar te hebben.
R. 2013💙
D. 2016💜
<<

Anoniem327

Bericht 03 Jun 2022 22:50

Ik ken het alleen van dit forum, dat vrouwen jarenlang thuisblijven. Ik kan me er moeilijk iets bij voorstellen. Voor mijn man en mij zou het niet uitdagend genoeg zijn.
<<

ShallY

Yipyapper

Bericht 04 Jun 2022 07:01

Sadie schreef:Ik ken het alleen van dit forum, dat vrouwen jarenlang thuisblijven. Ik kan me er moeilijk iets bij voorstellen. Voor mijn man en mij zou het niet uitdagend genoeg zijn.

Waarom kan je het je niet voorstellen?
Waarom ik er voor gekozen heb om thuisblijf moeder te zijn zolang de tweeling nog thuis is? Of voor jezelf?

Het klinkt namelijk zo min.. alsof ik iets verkeerd doe om er met mijn man voor te kiezen om thuis te blijven bij de kinderen. Alsof dat zo slecht is. Alsof ik er iemand kwaad mee doe.
En ja ik ga me nu verdedigen maar het kwam zo uit. Ik ging elke dag huilend naar mijn werk omdat ik het niet meer naar mijn zin had. Dus ik heb ontslag genomen. En ik heb de afgelopen jaren uit kunnen zoeken wat ik zou willen wbt werk en/studie.
Inmiddels ben ik aan een studie begonnen, loop ik stage en kan ik dit gaan uitbreiden zodra de tweeling na de vakantie ook naar school gaat.
Laatst gewijzigd door ShallY op 04 Jun 2022 07:20, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 04 Jun 2022 07:07

Sadie schreef:
Het enige wat hij moeilijk vindt is dat anderen het soms niet begrijpen dat hij thuis is voor de kinderen. Dit wordt soms best hard veroordeeld.

Ben jij één van die mensen die hard oordelen maar hem dan? Gezien je oordeel naar vrouwen die dit doen, ben ik benieuwd of je hierin met twee maten meet of het gelijk trekt.
Let's discover the world together.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 04 Jun 2022 07:15

Je hoeft jullie keuze echt niet te verdedigen Shally, dat oordeel van Sadie kennen we nou inmiddels wel.

Ik ken 1 thuisblijfvader. Ze hebben samen vijf kinderen en zijn vrouw heeft een topfunctie. Hij vindt het heel fijn om thuis te kunnen zijn en knapt naast de zorgtaken het huis op.

Thuisblijfmoeders ken ik via het forum, op dit moment niet in mijn omgeving.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Anoniem327

Bericht 04 Jun 2022 07:20

Mijn oordeel over mensen (m/v) die de eerste jaren thuisblijven voor hun kinderen is positief. Ik heb er respect voor, want ik weet zelf hoe zwaar het kan zijn. Ik was blij toen ik weer aan het werk mocht, want ik vond het moeilijk dat mijn wereld zo klein werd. Maar iedereen is anders, veel tbo's ervaren het anders en dat is helemaal prima.

Ik hoop altijd dat ouders die thuisblijven het goed hebben geregeld financieel. De vriend van mijn vriendin heeft dat, omdat hij al vermogen had opgebouwd in de 25 jaar dat hij werkte voordat hij een kind kreeg, maar heel veel thuisblijfmoeders hebben het niet zo goed voor elkaar. Dat is een punt dat mij zorgen baart.

Het is een feit dat veel vrouwen na een scheiding een armoedeval maken en in de bijstand terechtkomen, omdat ze het niet goed voor zichzelf hebben geregeld. Dat is geen oordeel van mij, maar iets wat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Daarom zou ik ervoor waken jezelf financieel afhankelijk te maken, maar dat ben ik. Uiteindelijk moet iedereen het zelf weten.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 04 Jun 2022 07:25

Ah ja dat kan zorgelijk zijn. Geldt eigenlijk voor iedereen natuurlijk, bij uit elkaar gaan, maar als je zelf niks verdient ben je al gauw kwetsbaarder daarin.
Wij hebben dit helemaal vastgelegd idd maar kan me goed voorstellen dat veel mensen dat niet doen.
Let's discover the world together.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 04 Jun 2022 07:29

Ik ken een thuisblijfvader deze man heeft een goed lopend bedrijf gehad en verkocht hij had het idee dat hij een paar jaar thuis zou blijven om te kijken hoe lang hij met z’n geld kon doen. Inmiddels is dat al jarenlang. Zijn vriendin werkt wel die is ook een heel aantal jaar jonger. Deze man was al wel begonnen aan zijn sabbatical voor zijn kind geboren werd. Het is wel heel waardevol als je ziet hoe zij met de kinderen omgaan en wat ze ze kunnen bieden.
2015 💙
<<

Barclay

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 04 Jun 2022 09:28

Hier weer een iets andere situatie want wij zijn allebei thuisblijfouders. Wij hebben er bewust voor gekozen om ons inkomen op een andere manier te verdienen zodat we niet afhankelijk zijn van een werkgever. Hierdoor zijn wij beiden thuis voor ons kind. Al moet er ook regelmatig geklust worden maar dat doen we gewoon op ons gemak waardoor er voor M. een goede dagelijkse routine is. Wij vinden het heel fijn om thuis te kunnen zijn bij ons kind, maar het makkelijke is natuurlijk dat we de zorg daardoor goed kunnen verdelen.
2019 ons engeltje*
2021
2023
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen