Huppekee schreef:Studiebol schreef:Fijn dat ze eerder kan.
Ik was wel verbaasd over je laatste zin. Dat je zegt dat opticien wordt afgeraden. Mijn dochter is daar wel geweest, is gemeten, heeft een bril en kan nu alles weer lekker zien op school. En ik ken ook was klasgenootjes die bij de opticien zijn geweest.
Misschien toch nog het overwegen waard?
Omdat zeker onder de 10-12 jaar kinderen gedruppeld moeten worden voor een betrouwbare meting. Dit mag een opticien niet doen. Vanaf 8 kan een optometrist meten (en druppelen) en alles daar onder alleen een orthoptist.
Dit hebben wij met onze oudste twee ook duidelijk gemerkt, ze hadden om het half jaar controle en eens in het jaar met oogdruppels. De controle na een half jaar was altijd prima, na een jaar ook, maar als ze dan met druppels gingen meten bleek dat hun brilsterkte wel degelijk veranderd was. Vooral mijn zoons ogen zijn tot nu toe elk jaar slechter geworden. ~
Wij gaan naar de orthoptist in het ziekenhuis sinds Lu 3 was, hij is nu 9, ik kan me eigenlijk niet meer herinneren hoe lang de wachttijd was, wel dat ik het ook te lang vond. Bij ons was de aanleiding trouwens scheel zien, wat aangeboren bleek. Achteraf keek hij inderdaad vaak wel erg scheel, maar ja ik dacht dat hoorde bij baby’s en peuters. Hij kreeg uiteindelijk een bril omdat dat het scheelzien kon compenseren. Daarna durfde hij ineens wel van de trap af naar beneden en hij heeft hem nooit meer afgedaan.
Lo kreeg haar bril toen ze een jaar of 8 was, ze kreeg ineens last van dubbelzien.
Met F moeten we binnenkort weer naar de kinderoogarts, de orthoptist van Bartimeus (stichting voor blinden en slechtzienden) ontdekte namelijk bij het visueel functieonderzoek dat hij met zijn rechteroog heel slecht ziet. Terwijl zijn gezichtssterkte niet echt afwijkt. Wij vinden dit wel spannend want hij is linkszijdig blind (Hemianopsie, hij ziet met twee ogen alleen maar het rechterdeel van het gezichtsveld) dus we hopen dat er geen gekke dingen aan de hand zijn of dat wat hij heeft te verhelpen is.
Die afspraak is ruim 14 weken na de doorverwijzing dus dat duurt ook echt heel lang, terwijl hij al patiënt is daar omdat ze zijn ogen heel goed in de gaten willen houden omdat er verziendheid, lui oog en scheelzien in de familie voorkomt en hij al een groot deel van zijn gezichtsveld mist. Maar goed, hopelijk kunnen ze ons daar goed helpen, ik was eigenlijk liever naar de orthoptist van de oudste twee gegaan voor dit probleem omdat die kinderoogartsen vaak eigenlijk niet zo goed met de kleintjes om kunnen gaan en de orthoptist eigenlijk beter en uitgebreider test. Maar goed bij Bartimeus wilden ze perse dat hij weer naar de kinderoogarts in het sophia zou gaan dus vooruit dan maar weer.