Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Opvang schoolgaande kinderen

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 18 Apr 2022 20:20

Re: Opvang schoolgaande kinderen

Ja ik kan me in jullie geval goed voorstellen dat je de psz door liet lopen hoor. Hebben wij ook overwogen. Hij is toen wel drie weken langer op de psz door gegaan.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem327

Bericht 18 Apr 2022 20:24

Ysa schreef:
Sadie schreef:Als ons kind 4 maanden langer naar het kdv had gemoeten dan was dit 4x 800 euro = 3200 euro duurder geweest. Toch lullig als je dat door de neus wordt geboord

Ik weet niet op wie je reageert, maar nergens gaat het over 4 maanden. Hier in de regio gaat het dan maximaal om 5 weken (want 6 weken voor de zomer wordt er nog gestart). De zomerperiode kan er ook gekozen voor BSO ipv KDV en dat zal dan niet anders zijn dan wanneer je kind gewoon op school gestart was.
Dus nee, er wordt geen 3200 euro door je neus geboord, maar hooguit 1000 euro. Niet tof, maar ik hoop dat je het ziet als een investering in je kind, in plaats van school als verkapte dagopvang omdat jou dat 1000 euro bespaard. In jouw redenatie ga je namelijk compleet voorbij aan de argumenten om juist niet te starten zo krap voor de vakantie.

Bij ons kan het oplopen tot 4 maanden, omdat school maar tot half april kinderen aanneemt. Bso is gekoppeld aan school, dus daar kun je ook niet terecht, terwijl het kdv geen kinderen van boven de 4 laat komen, vanwege personeelstekorten.

Wij hebben hier geen last van gehad, omdat onze kinderen niet in die tijd jarig zijn, maar ik ken ouders die tussen de 3000 en 5000 misliepen en hun baan konden opzeggen.

Een investering in je kind is het niet als jij je baan kwijtraakt. Een kind heeft daar alleen maar nadeel van.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 18 Apr 2022 20:31

Wat een ongein dat kinderen die na half april 4 worden niet meer kunnen starten.
Een grens van 6 weken voor de vakantie heb ik vaker gehoord, maar half april is wel heel belachelijk vroeg. Dat zijn gewoon 3 maanden. Vraag me af of je dat als school zomaar kunt beslissen.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 18 Apr 2022 20:37

Sadie schreef:
Ysa schreef:
Ik weet niet op wie je reageert, maar nergens gaat het over 4 maanden. Hier in de regio gaat het dan maximaal om 5 weken (want 6 weken voor de zomer wordt er nog gestart). De zomerperiode kan er ook gekozen voor BSO ipv KDV en dat zal dan niet anders zijn dan wanneer je kind gewoon op school gestart was.
Dus nee, er wordt geen 3200 euro door je neus geboord, maar hooguit 1000 euro. Niet tof, maar ik hoop dat je het ziet als een investering in je kind, in plaats van school als verkapte dagopvang omdat jou dat 1000 euro bespaard. In jouw redenatie ga je namelijk compleet voorbij aan de argumenten om juist niet te starten zo krap voor de vakantie.

Bij ons kan het oplopen tot 4 maanden, omdat school maar tot half april kinderen aanneemt. Bso is gekoppeld aan school, dus daar kun je ook niet terecht, terwijl het kdv geen kinderen van boven de 4 laat komen, vanwege personeelstekorten.

Wij hebben hier geen last van gehad, omdat onze kinderen niet in die tijd jarig zijn, maar ik ken ouders die tussen de 3000 en 5000 misliepen en hun baan konden opzeggen.

Een investering in je kind is het niet als jij je baan kwijtraakt. Een kind heeft daar alleen maar nadeel van.

Ik mag toch hopen dat dit uitzonderingsgevallen zijn Sadie. Mag ik vragen om welke regio dit gaat?
Het lijkt mij sterk dat bij de BSO 4 jarigen worden geweigerd (tenzij lange wachtlijst/niet op tijd ingeschreven). Dit in combinatie met het verhaal van de school zou voor mij reden genoeg zijn om mijn kind er niet in te schrijven.
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 18 Apr 2022 20:39

Bij ons in het dorp is een school waar destijds (toen wij aan het rondkijken waren, dus wel al 4 jaar geleden) afhankelijk van hoe vol de kleuterklassen waren kleuters al vanaf na de voorjaarsvakantie niet meer in mochten stromen. Je mocht ook pas echt beginnen op de eerste dag van de maand nadat je jarig was.
Voor ons was dit wel echt een reden (naast andere) om niet voor deze school te kiezen, dan mocht mogelijk onze zoon van begin februari pas in het nieuwe schooljaar starten.
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Bericht 18 Apr 2022 20:41

Dat de bso kinderen weigert die nog niet naar school gaan, daar kan ik inkomen. Een bso is voor buiten schooltijden en kan dus niet zomaar even een hele dag opvang voor een kind gaan faciliteren. Onder schooltijd is de bso dicht.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 18 Apr 2022 20:43

Ik vind wat ik zo lees, want ken het niet uit de praktijk, vrij vreemd hoe sommige scholen het oplossen. Kan me voorstellen dat er jaren zijn waarin er tov eerdere jaren enorm veel instroom is, maar dan zou je verwachten dat een bestuur maatregelen treft om instroom mogelijk te maken. Vanaf februari/april al niet meer mogen komen is niet bepaald een visitekaartje.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 18 Apr 2022 20:43

Onze oudste wordt eind juni 4 en die gaat gewoon nog starten op school. Vonden ze zelfs heel vanzelfsprekend daar. Wij hadden zelf al wel even gekeken hoe de vakantie uitkwam. Wij hebben heel laat vakantie in de regio, hadden we een hele vroege vakantie gehad dan denk ik niet dat hij nog gestart was, want dan was het misschien maar voor 3 weken of zo geweest, maar nu lijkt het ons prima zo.
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 18 Apr 2022 21:13

Maple schreef:Dat de bso kinderen weigert die nog niet naar school gaan, daar kan ik inkomen. Een bso is voor buiten schooltijden en kan dus niet zomaar even een hele dag opvang voor een kind gaan faciliteren. Onder schooltijd is de bso dicht.

Ik neem aan dat Sadie bedoelt dat ze ook in de zomervakantie geweigerd worden..Dát lijkt mij sterk, wanneer er tijdig is ingeschreven.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 18 Apr 2022 21:15

Maple schreef:Dat de bso kinderen weigert die nog niet naar school gaan, daar kan ik inkomen. Een bso is voor buiten schooltijden en kan dus niet zomaar even een hele dag opvang voor een kind gaan faciliteren. Onder schooltijd is de bso dicht.

In de zomervakantie zijn ze natuurlijk wel open volgens mij wordt dat bedoelt.
2015 💙
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 18 Apr 2022 21:17

Rebecca schreef:Bij ons in het dorp is een school waar destijds (toen wij aan het rondkijken waren, dus wel al 4 jaar geleden) afhankelijk van hoe vol de kleuterklassen waren kleuters al vanaf na de voorjaarsvakantie niet meer in mochten stromen. Je mocht ook pas echt beginnen op de eerste dag van de maand nadat je jarig was.
Voor ons was dit wel echt een reden (naast andere) om niet voor deze school te kiezen, dan mocht mogelijk onze zoon van begin februari pas in het nieuwe schooljaar starten.

Bizar joh. Groot gelijk dat je een andere keuze hebt gemaakt.
<<

Anoniem327

Bericht 18 Apr 2022 21:34

Bso hoort bij school, het is namelijk buitenschoolse opvang. Als je nog niet naar school mag, dan mag je dus niet naar de bso. Zo werkt het bij ons.
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 18 Apr 2022 22:21

Ik heb jarenlang op BSO’s gewerkt en het klopt inderdaad wel dat veel BSO’s geen kinderen opvangen als ze nog niet zijn gestart op school. De kinderen worden meestal opgehaald op school, of de BSO is inpandig. Het is dan best raar en verwarrend als een moeder het kind komt brengen voor een paar uurtjes.

Echter, gaat jouw kind na de zomervakantie bijvoorbeeld starten op school, maar wordt hij/zij voor de vakantie al 4, dan mag ie in de vakantie gewoon komen. De meeste BSO’s bieden ook alleen vakantieopvang aan als losse contractvorm.
Je moet je alleen afvragen of je dat wil (tenzij je geen keuze hebt wbt werk natuurlijk). Vakantiedagen op de BSO zijn best lang en heftig, vaak met grotere uitstapjes, kan voor een net 4 jarige die nog geen school is gewend best pittig zijn. Maar ook wat dat betreft geldt dat het ene kind het andere niet is, dat kan je zelf als ouder het beste inschatten.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 19 Apr 2022 07:40

Mijn zoon werd in juni vier en mocht gewoon nog starten, hij is voor de zomervakantie vier weken naar school geweest. Echt helemaal perfect voor hem, toen was hij hartstikke moe en aan vakantie toe en na de vakantie ging hij als volleerd kleuter naar school. Hij zat wel bij de laatste groep die mocht starten, zijn vriendinnetje is twee weken jonger en startte na de zomervakantie.
Ik ken wel voorbeelden waarbij kinderen na half mei niet meer mogen starten, maar nog vroeger niet. Vind ik overigens ook heel gek want je hebt gewoon vanaf vier recht op onderwijs en als je daar pas eind augustus/ begin september mee start is er al een vierde van dat vierde levensjaar voorbij.

Het vriendinnetje van mijn zoon van eind juni zat wel vanaf de zomervakantie, op het moment dat de vakantie BSO begon op de BSO. Hier zijn de BSO's ook niet gekoppeld aan de school en niet in de school maar halen een stuk of vijf verschillende BSO's kinderen op van school. De BSO van mijn kinderen is juist gekoppeld aan het kinderdagverblijf, dus dan is het heel logisch dat kinderen wel naar de BSO doorschuiven want daar worden in de vakanties veel meer leuke activiteiten gedaan, is meer uitdaging voor een vier jarige en ze kennen de leiding en de kinderen voor het grootste gedeelte al van het kinderdagverblijf.

De uitjes op de BSO zijn ook echt niet heel pittig voor mijn zoon, hij zit op een groep van 4 tot 6 jarigen dus het is echt aangepast op kleuterniveau.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 29 Apr 2022 08:28

Even dit topic gebruiken om eea over BSO te vragen, ik wil namelijk mijn jongste daarvoor gaan aanmelden. Ik heb gekeken naar een locatie in onze woonplaats, vervoer van school naar BSO zit daarbij in en ze kan er alle dagen tot 18.30 uur terecht. Zijn er verder dingen waar ik rekening mee moet houden, qua ophalen/financiën/vakanties etc.? Wij hebben niet eerder te maken gehad met BSO, dus ik heb geen idee hoe het werkt.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 29 Apr 2022 10:03

Wij hebben keuzes tussen contracten
-52 weken
-48 weken (1 week kerstvakantie en 3 weken zomervakantie)
-Contract zonder vakanties

Hoe meer uren, hoe duurder. Uren gelijk bij ontvangen contract doorgeven, dan krijg je gewoon toeslag.

Verder heb ik afspraken gemaakt over eten/drinken, ik wil niet dat ze uitsluitend water en groente krijgen. En een formulier moest ik invullen of de kinderen alleen naar buiten/huis/sport mogen. En dat was het wel.
R. 2013💙
D. 2016💜
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 29 Apr 2022 11:01

Bij ons is de bso per uur duurder wanneer je minder weken opvang hebt.

Verder hebben we moeten aangeven of ze op de foto mag en waar die foto's dan wel of niet geplaatst mogen worden. En of ze mee mag op uitstapjes, dat doen ze in de schoolvakanties. Eén van de redenen dat wij een 52 weken contract hebben.
december 2016
juli 2019
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen