Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Meisjes met Autisme

<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 11 Mrt 2022 18:29

Meisjes met Autisme

Zijn hier meiden met dochters waarbij autisme is vastgesteld?
<<

Anoniem323

Bericht 11 Mrt 2022 18:34

Re: Meisjes met Autisme

Ja, ik zat er gisteren aan te denken om een topic te openen. Net de bevestiging gekregen.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 11 Mrt 2022 18:36

Calathea schreef:Ja, ik zat er gisteren aan te denken om een topic te openen. Net de bevestiging gekregen.

Hoe oud is je dochter en wat zijn haar kenmerken? En welke vorm? heeft ze? Of wordt dat tegenwoord niet meer zo genoemd?
<<

Anoniem323

Bericht 11 Mrt 2022 19:28

Weg
Laatst gewijzigd door Anoniem323 op 12 Mrt 2022 07:34, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 11 Mrt 2022 19:40

Nou eigenlijk dat wat jij typt...
Mijn dochter is nu 10

Heb zitten lezen op een pagina over ASS bij meisjes, en ook dit herken ik heel erg (ik citeer):
- Kenmerkend voor sommige jonge meisjes met autisme is mee-vibreren met hun omgeving: heel goed emoties om zich heen aanvoelen en een sterke reactie geven op de stemming van hun ouders. Ouders zeggen weleens dat hun dochter zonder beschermlaagje geboren lijkt, alle prikkels en emoties komen hard binnen. Bij alles moeten ze nadenken hoe ze kunnen voorkomen dat hun dochter van slag raakt.

-Meisjes met autisme zijn vaak creatief, kunnen bijvoorbeeld goed tekenen en knutselen of goed met dieren omgaan. Ouders omschrijven hun dochter vaak als lief, behulpzaam en zorgzaam.

- Jonge kinderen kunnen zich onbewust zo aanpassen aan de verwachtingen van hun omgeving, dat het autisme soms bijna niet zichtbaar is. Dit kan hen alleen zoveel energie kosten dat zij bij thuiskomst instorten van vermoeidheid of zich ontladen door een driftbui.

Daarnaast neemt ze alles letterlijk wat ik zeg, werkelijk alles..

Ze heeft ergens te weinig inlevingsvermogen (oorlog in Oekraïne is toch niet haar probleem.. waarom is het dan overal op tv) en anderzijds weer veel te veel (alle knuffels moeten 's avonds onder een dekentje).

Ze heeft ontzettende woede aanvallen, tot inderdaad agressie aan toe (met deuren smijten, met spullen gooien, mij slaan, schoppen etc).

Gaat iets anders dan ze verwacht, of ze krijgt het woordje nee te horen, dan explodeert ze.

Ze is mega perfectionistisch en tegelijk faalangstig, want een fout maken kan echt niet.
Het is dan ook altijd een ander z'n schuld als er iets mis gaat (of als ze iets niet verstaan heeft oid).

Ze wil altijd het laatste woord hebben, waar het ook over gaat.

Als ik A zeg, zegt zij B, zeg ik B, zegt zij weer C.. Enz..

Ze is ontzettend sociaal, al ga ik me nu steeds meer afvragen wat daarvan 'echt' is. Het lijkt haar ontzettend veel moeite en energie te kosten. Ze noemt iedereen ook binnen 2 minuten: vriendin. En eerst vond ik dat wel leuk, maar ik heb steeds meer en meer door dat het echte begrip 'vriendschap', die afkadering, dat ze die dus niet zo goed heeft.
Ze kan 's avonds ook in dikke tranen zijn, omdat ze die 'vriendin' dan zo mist.

Nou ja goed, enz enz enz.
Ondertussen lopen we de hele dag op eierschalen en buigen we allemaal met haar mee om maar te voorkomen dat het mis gaat.
Vorig jaar hebben we al onderzoeken gehad. Hier kwamen veel ADHD kenmerken uit, maar niet genoeg voor ADHD en volgens hun was het absoluut geen autisme, want ja ze was toch ook wel gewoon erg sociaal. Deze diagnostisering is via PGB gebeurd, helaas was het toen op en is er dus geen verder traject gekomen (echt schandalig).

Maar AL die dingen die ik lees.. Ik voel gewoon dat er meer aan de hand is. En als het geen autisme is.. WAT DAN WEL.
Ze smeekt me ondertussen om hulp. Ze wil niet zo zijn, ze vind zichzelf stom, heeft een vreselijk zelfbeeld. Ze smeekt om pilletjes die haar kunnen helpen...
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 11 Mrt 2022 20:03

Diagnosticeren van meisjes schijnt ook vaak moeilijker te zijn. Of het nu over ADHD, ASS of HB gaat, bij jongens is het wat sneller volgens het boekje ofzo.
Succes in elk geval, je bent al zo lang zoekende.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 11 Mrt 2022 20:12

Wat heftig Lejow. Weet het al jaren van haar drift natuurlijk en moet vaak aan haar denken als wij in zo'n bui zitten. Ik zou idd pleiten voor een herdiagnose, of in elk geval beginnen met observaties. Kan je via de orthopedagoog via de gemeente iets regelen misschien? Daar zijn wij (via school) begonnen en staan nu op de wachtlijst voor jeugdhulp. Veel sterkte. En vertrouw op je gevoel.

Calathea wat heftig en tegelijkertijd goed dat jullie nu een vermoedelijke diagnose hebben gekregen. Is de hulp dan eindelijk toch gekomen? Dat zou zo fijn zijn!
Let's discover the world together.
<<

Anoniem323

Bericht 11 Mrt 2022 20:23

Ja de diagnose stellen is bij meisjes zo moeilijk!

Er is een fb pagina meisjes met autisme. Daar zie ik veel herkenning. Misschien heb je er iets aan?
Op de site van balans digitaal zag ik een webinar staan die mij interessant lijkt. Autisme en gehechtheid loekemeijer methode.

Wat sneu dat ze jou zo om hulp vraagt en vooral omdat je het gevoel hebt dat je niet kan helpen. Ik weet hoe het voelt en het feit dat je hier al op zoek bent naar hulp, geeft aan dat je ermee bezig bent.
Sterkte voor jullie beide!

Jij werkt toch op school? Kunnen ze niets betekenen voor jullie?
Laatst gewijzigd door Anoniem323 op 12 Mrt 2022 07:33, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem323

Bericht 11 Mrt 2022 20:27

Marin schreef:
Calathea wat heftig en tegelijkertijd goed dat jullie nu een vermoedelijke diagnose hebben gekregen. Is de hulp dan eindelijk toch gekomen? Dat zou zo fijn zijn!

Ja maar ze hebben geen antwoorden omdat ik al heel veel heb toegepast zoals het werken met een dagplanning en de geef me de 5 methode.
Daarom nu waarschijnlijk een officiële diagnose om ergens te ķomen. En krijgen gezinsbegeleiding om ondersteuning te krijgen.
<<

Agnes

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 11 Mrt 2022 20:31

Ik heb hier verder geen kaas van gegeten, maar ik wil even zeggen dat mijn hart breekt met je verhaal Lejow. Sterkte, hopelijk kan iemand jullie (snel) helpen.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 11 Mrt 2022 20:37

Hier een dochter van 11 met autisme. Die diagnose is er ook pas na jaren gekomen. We liepen al veel langer (peutertijd) tegen problemen aan en hebben daar op diverse manieren hulp voor gezocht of laten meekijken/onderzoek laten doen. Soms leek het redelijk in de juiste richting te zitten, een andere keer dacht ik gelijk al dat het niet klopte. Zo hebben wij oa gehoord: niks mis met je kind, kind heeft een hechtinsstoornis, voed je kind maar wat beter op, kind heeft sensorische integratieproblemen..
Wat we ook hoorden, we probeerden er steeds mee aan de slag te gaan maar niets werkte echt. Uiteindelijk in een intensief traject terecht gekomen en daar is heel goed naar haar gekeken, zij is geobserveerd, wij als gezin zijn geobserveerd, ze is bij een speltherapeut geweest, er was een psychiater bij betrokken.

Uiteindelijk was de conclusie ASS en als je dan naar het type kijkt in de oude benamingen dan zou het meer specifiek gaan om MCDD. Precies wat zelf al eerder dacht toen ik advies gekregen had van iemand om op een bepaalde website eens goed alle beschrijvingen van oa ASS en subtypes door te lezen en te kijken of ik iets herkende. Alleen jammer dat ouders daarin niet altijd gehoord worden, mijn vermoeden is meerdere keren nog net niet 'weggelachen'. Terwijl je als ouders je kind over het algemeen toch het beste kent.

Na jaren hadden we dan eindelijk een passende diagnose, waar ik overigens niet persé naar op zoek was, het label an sich maakt mij niet zoveel uit. Maar het was wel belangrijk om uit te vinden wat er nu echt aan de hand was, zodat we hier verder mee kunnen en haar beter kunnen helpen.
En dat gaat nog steeds met vallen en opstaan.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 11 Mrt 2022 22:00

Bedankt voor de lieve reacties!

Het is precies dat wat je zegt Hippie. Ik hoef geen stempel, maar het geeft voor mijn dochter dan wel aan dat ze niet 'gewoon' gek is, maar dat er een echte oorzaak is.
Al de dingen die jij noemt heb ik ook al gehoord, niks mis, hechtingsstoornis, prikkelverwerkingsstoornis etc etc.

We hebben nu opnieuw een doorverwijzing gekregen naar een bureau (sorry als ik dat net al typte) en moet nu wachten tot we opgeroepen worden.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Mrt 2022 13:29

Ik heb er geen ervaring mee hier thuis maar onlangs heb ik voor mijn werk online wat gevolgd en dat ging over meisjes en autisme.

https://www.accare.nl/child-study-cente ... eenkomsten

Je kunt die refereerbijeenkomsten terug kijken. Daar staat die over autisme ook bij.
:heart: :heart: 2011
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 13 Mrt 2022 21:07

Dank je Studiebol! Ik ga eens even snuffelen.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 15 Mrt 2022 04:34

Op YouTube heb je een bekende vlogger die een vriendin met autisme heeft. Hij gaf aan dat er best weinig over te vinden is en heeft er aar een docu over gemaakt. Tis al lang geleden dat ik het zag dus geen idee of je er iets aan hebt maar je vindt hem onder de zoektermen Vet Gezellig en autisme.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 15 Mrt 2022 18:10

DronkenTaart schreef:Op YouTube heb je een bekende vlogger die een vriendin met autisme heeft. Hij gaf aan dat er best weinig over te vinden is en heeft er aar een docu over gemaakt. Tis al lang geleden dat ik het zag dus geen idee of je er iets aan hebt maar je vindt hem onder de zoektermen Vet Gezellig en autisme.

Bedankt! Die ga ik ook zoeken.
<<

Femme

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 07 Apr 2022 11:18

Lejow ik las jouw bericht/opsommingen over je dochter en het lijkt wel of je het over mijn dochter hebt geschreven. Alleen is zij nog maar 3 jaar... het enige verschil is dat ze enorm verlegen is en de kat uit de boom kijkt. Vaak ontdooit ze pas na een uur, dan heeft ze alles geobserveerd en is het 'veilig'. Maar als er dan iets onvoorspelbaars gebeurd, er komt bijv een nieuw persoon in de ruimte, dan beginnen we weer opnieuw. Verder herken ik heel erg dat 'slim' en lief gedrag, ze is enorm begaan met dieren en babies enz. Ik ben momenteel niet op zoek naar een diagnose of bevestiging, maar ben wel geïnteresseerd in jullie ervaringen en adviezen in dit topic.
2019
2022
<<

Anoniem323

Bericht 15 Apr 2022 20:36

Weg
Laatst gewijzigd door Anoniem323 op 17 Apr 2022 07:31, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem327

Bericht 16 Apr 2022 07:24

Waarom gedraagt ze zich op school zo anders dan thuis, Calathea? Ze krijgt daar natuurlijk veel structuur, misschien helpt dat haar? Structuur en duidelijke grenzen zijn voor de meeste kinderen belangrijk. Misschien proberen om dat haar thuis ook meer te bieden?

Dat kinderen thuis ontladen na een drukke dag is niet gek, ook dat komt heel veel voor.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 16 Apr 2022 08:00

Calathea krijgen jullie nog externe hulp die jou zou kunnen helpen met ‘vertalen’ richting school. Kinderen uiten zich vaak in een veilige omgeving omdat ze op school op hun tenen lopen. Bij ons heeft een externe vertaler namelijk wel geholpen hierbij.

Verder ga ik snel weer weg uit dit topic want heb en geen dochter en geen kind met een vorm van autisme.
2015 💙
<<

Anoniem323

Bericht 16 Apr 2022 08:17

Minx schreef:Calathea krijgen jullie nog externe hulp die jou zou kunnen helpen met ‘vertalen’ richting school. Kinderen uiten zich vaak in een veilige omgeving omdat ze op school op hun tenen lopen. Bij ons heeft een externe vertaler namelijk wel geholpen hierbij.

Verder ga ik snel weer weg uit dit topic want heb en geen dochter en geen kind met een vorm van autisme.

Ja gelukkig wel, na de vakantie komt ze en hopelijk kan ze helpen.
Heb je zelf autisme Minx? Want je weet er wel wat van?
<<

Anoniem323

Bericht 16 Apr 2022 08:46

Sadie schreef:Waarom gedraagt ze zich op school zo anders dan thuis, Calathea? Ze krijgt daar natuurlijk veel structuur, misschien helpt dat haar? Structuur en duidelijke grenzen zijn voor de meeste kinderen belangrijk. Misschien proberen om dat haar thuis ook meer te bieden?

Dat kinderen thuis ontladen na een drukke dag is niet gek, ook dat komt heel veel voor.

Heeft jouw dochter nu ook opeens autisme?
<<

Anoniem327

Bericht 16 Apr 2022 14:29

Calathea schreef:
Sadie schreef:Waarom gedraagt ze zich op school zo anders dan thuis, Calathea? Ze krijgt daar natuurlijk veel structuur, misschien helpt dat haar? Structuur en duidelijke grenzen zijn voor de meeste kinderen belangrijk. Misschien proberen om dat haar thuis ook meer te bieden?

Heeft jouw dochter nu ook opeens autisme?

Nee? Hoe kom je daar bij?
<<

Anoniem323

Bericht 16 Apr 2022 14:52

Dan weet je ook niet waar je over praat!
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Apr 2022 14:55

Fijn, een beetje structuur is gewoon de oplossing. Wat dom dat je daar zelf nooit aan gedacht had Calathea.
Wat een waardeloze rotopmerking zeg.

Wat vervelend dat de weken voor de vakantie zo lastig zijn. Is dat omdat de periode tussen 2 vakanties te lang is? Hopelijk is het wel iets wat met de tijd beter wordt of waar je je een weg in kunt vinden.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen