Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Leeftijd zwemles.

<<

Tauriel

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 18 Mrt 2022 10:59

Re: Leeftijd zwemles.

En zo lang je kind er plezier in heeft en niet gefrustreerd raakt dat het misschien niet zo snel gaat, is het prima.
“Smile and wave, boys. Smile and wave…"
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 18 Mrt 2022 11:44

Wij zijn met dochter expres vroeg gestart, omdat ze erg bang was voor water, ze was 4,5 jaar en ze heeft eerst een speciaal programma van 3 maanden gevolgd daarvoor. Na die maanden vond ze het ineens ontzettend leuk en ging ze met heel veel plezier heen! Ze heeft in totaal 2,5 jaar gedaan over haar A, op haar 7e verjaardag mocht ze afzwemmen. Een half jaar later (inclusief een lockdown) had ze ook B en C. Ik vertrouw haar nu volledig in het zwembad.

Oudste zoon is gestart met 4;8 jaar. Hij was als baby en peuter al watervrij, maar die zomervakantie durfde hij ineens niet meer in het zwembad te springen. We hadden door Corona lang niet meer gezwommen. Aan het eind van de vakantie was hij weer gewend gelukkig, maar wilde het hem niet opnieuw laten afwennen, dus na die vakantie gelijk gestart. Hij zit nu na 1,5 jaar en meerdere lockdown in het laatste badje voor A met kleren aan. Hij gaat ook niet supersnel, is ook niet zo groot en sterk, maar vindt het hartstikke leuk! Ik had voor beide een pakket, dus qua kosten maakt het mij ook niet uit hoe lang ze erover doen.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 18 Mrt 2022 14:05

Ik betaalde 44 euro per maand bij een klein zwembadje, groepsgrootte wisselde tussen de 2 tot 10 kindjes maar er was geen goed inzicht in hoe ver ze was. Helaas was er niks anders beschikbaar nadat haar eigen zwembad afbrandde dus heb ik haar maar daar gelaten zodat ze in ieder geval kon bijhouden. Daar heeft ze uiteindelijk haar A diploma gehaald, midden in een lockdown. Toen het zwembad herbouwd was, heb ik haar direct weer daar op gedaan.

Ik betaalde daar 55 euro per 4 weken en ook daar wisselde de groepsgrootte tussen de 5 en 12 kindjes als ik het zo inschat. Het is maar net wie er bij komt en wie er afzwemt of een badje verder gaat. Ik betaalde wel meer bij het laatst genoemde zwembad maar kon via de app precies zien welke onderdelen ze beheerste en welke ze nog niet kon en daarmee dan ook oefenen als we vrij gingen zwemmen, wat voor haar dan ook gratis was. Al met al lag het niveau er ook een stuk hoger en er werd echt gewerkt aan onderdelen die niet lukte. Zo is een badmeester eens een hele les met haar bezig geweest om haar te leren duiken (ik dacht dat ze het nooit zou leren haha). Ik vond het het geld dus echt meer dan waard. Ik zou me dan ook niet zomaar laten leiden door alleen de prijs.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 18 Mrt 2022 14:46

Degene die langer willen wachten wegens fysiek: vinden jullie zwemles ook geen sportmoment in de week? Ik zie het voor V echt als een sportmoment. Ik vind het zelf ook altijd wel relaxed om in het zwembad te wachten, lekker 50 minuten niks, haha!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 18 Mrt 2022 15:02

Ik vind het helemaal niet lekker om te wachten, vooral niet toen dat verplicht in auto was. En D zit op voetbal, dus voor sport hoef ik het niet te doen 😂
R. 2013💙
D. 2016💜
<<

Sublimo

Bericht 18 Mrt 2022 15:15

Onze dochter is met 3 jaar al op watergewenning gegaan omdat ze altijd zo genoot van spelen in het water. En van daaruit is ze langzaam doorgegroeid naar zwemles. Hier in België werken ze niet met A, B en C diploma's, maar ze kan zich inmiddels goed genoeg redden in het water en beheerst de schoolslag. Eind van dit schooljaar gaan we haar wel van zwemles afhalen, want ze zit nu in het laatste groepje en kan eigenlijk niet meer doorgroeien, en vanaf volgend schooljaar krijgt ze vanuit school nog eens in de twee weken schoolzwemmen.

Zoon ging pas met 5,5 jaar op watergewenning/zwemles omdat ze zindelijk moesten zijn voordat ze daarheen mochten en hij pas heel laat zindelijk was en er daarna corona was.
<<

Tauriel

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 18 Mrt 2022 17:11

Bij de oudste vond ik het wachten niet zo leuk, omdat ik nog een peuter had die moeilijk te vermaken was en op een gegeven moment mochten we niet meer binnen wachten vanwege de corona, dus reed ik maar weer met peuter naar huis. En de jongste zit op scouting, dus die heeft zijn beweegmoment toch wel. Als de jongste gaat beginnen, denk ik dat het wachten leuker is, aangezien de oudste niet mee hoeft naar het zwembad en als hij mee gaat , zich zelf wel kan vermaken in alle rust en stilte.
“Smile and wave, boys. Smile and wave…"
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 18 Mrt 2022 17:30

Wij wandelen vaak een rondje tijdens het ‘wachten’ ik fiets snel naar huis we lopen een rondje en als we terug komen dan haal ik J op. Vriend gaat dan tafel dekken en de soep opwarmen. Al zal het met de laatste lessen voor A nu wel anders gaan omdat J van groep is gewisseld ivm een dramatische juf. Ik denk dat ik dan gewoon aan het werk ben.
2015 💙
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 18 Mrt 2022 19:01

Jip schreef:Degene die langer willen wachten wegens fysiek: vinden jullie zwemles ook geen sportmoment in de week? Ik zie het voor V echt als een sportmoment. Ik vind het zelf ook altijd wel relaxed om in het zwembad te wachten, lekker 50 minuten niks, haha!

Nou, ik vond het op den duur vooral heel frustrerend voor haar omdat het, doordat ze dus zo klein was, gewoon langer heeft geduurd. Het was geen leuk ontspanningsmomentje of zo, en ik vond daarheen gaan ook niet leuk omdat ik wist dat zij het heel erg niet naar haar zin had. Al denk ik dat als we meteen naar de zwemschool waren geweest waar ze uiteindelijk is afgezwommen, misschien wel minder moeite had gehad, onder andere omdat daar gezwommen werd in warmer water.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 18 Mrt 2022 22:24

Ah ja. V doet verder nog niet aan sport. Ze gaat er ook met heel veel plezier naar toe. En mijn peuter meenemen is ook nooit een probleem. Gelukje voor mij dan!

Tijdens corona tijd ging ik met een andere moeder wandelen.

<<

Anoniem338

Bericht 21 Mrt 2022 13:35

Zoon heeft net zijn B gehaald dus we zijn er waarschijnlijk klaar mee (hij denkt nog na of hij ook C wil halen maar ik vermoed dat hij het niet gaat doen). A en B is door ons verplicht. Hij is gestart met 5 jaar. Hij is motorisch niet altijd even sterk dus daarom vonden we 5 een mooie leeftijd. Watervrij was hij al wel met dank aan baby- en peuterzwemmen. Ik denk dat 4 of 4,5 jaar ook prima kan. Wel zie ik in de omgeving dat jonge kinderen er vaak wat langer over doen maar dat hoeft natuurlijk geen punt te zijn. Ben het ook wel met Jip eens dat het een fijn sportmoment is, hoewel ik zelf de zwembadgang en het wachten niet perse heel relaxed vind 😅
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 21 Mrt 2022 13:57

Mijn zoon vind zwemmen heel leuk, maar de zwemles niet. Ze schuiven ook elke keer door in groepjes als ze iets beheersen dus zodra hij wat contact had met kinderen ging hij dan alweer naar het volgende groepje en kende hij weer opnieuw niemand. En het is natuurlijk best intensief les, niet echt spelen of leuk samen een wedstrijdje spelen zoals bij andere sporten. Hij ziet het niet als een leuk sport momentje, maar echt als iets wat moet.

En voor mijzelf. Op en neer fietsen is niet de moeite en tijdens de strengere maatregelen waren de lessen ingekort tot 45 minuten ( en dan omkleden met de zwemdocent er bij ipv ouders) dus toen kon ik echt niet op en neer. Met mooi weer zat ik met de peuter in de speeltuin of als het open mocht zijn de kinderboerderij, maar met slecht weer liepen we een uur met mondkapje op rondjes in de supermarkt. Nu is het beter te doen met de kantine open met Wifi en mijn peuter die inmiddels een kleuter is, maar het is alsnog een uur uitzitten.

En het is hier dus ook prijzig als ik dat zo lees. Het is nu 73 euro per maand en dan echt met grote groepen, ik weet niet precies hoeveel kinderen, ik denk 10-12.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 21 Mrt 2022 20:26

Mijn oudste begon met 5,5 haar aan haar snelcursus. Elke zondagochtend 4 uur lang zwemmen. Dit was heel erg intensief. Na 3 maanden hebben we het terug gezet naar 2 uurs lessen. Ze had toen na 5 maand haar A. Direct daarna kon ze door voor B en dat had ze met een week of 6.

Zwemles was voor haar de hel. Elke week buikpijn en stress. Daarom kozen we in eerste instantie voor de 4 uurs lessen.

De jongste was 5 jaar en 2 maanden toen ze begon. Zij begon direct aan de 2 uurs lessen. Vorige maand heeft ze haar A diploma na 5 maanden gehaald.
Half april kan ze beginnen voor B. Daar gaat ze wel de 4 uurs lessen voor doen, maar dit vooral vanwege de wachttijden ivm Corona. Nu kan ze voor de zomer klaar zijn, anders kon ze pas in juni beginnen.

In de 2 uur dat er zwemles is ga ik vaak 1,5 uur wandelen op de hei. Heen en weer rijden loont net niet. Het is 20 min enkele reis dus dan ben je net goed en wel weer thuis als je weer terug moet.
Met de 4 uurs lessen ging ik vaak de week boodschappen doen, die thuis brengen en dan rustig aan weer terug.

Qua kosten zitten wij voor het A diploma op €749 en B op €185. Dit is een vaste prijs inclusief diploma garantie. Dus mochten ze niet af kunnen zwemmen in de gestelde periode, dan kunnen ze kosteloos door gaan.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 21 Mrt 2022 22:13

Wat fijn dat dit zo een oplossing is voor jullie OLL!
Gaan jullie zelf vaak zwemmen OLL? Ik vraag me af hoe kwalitatief goed de kinderen leren zwemmen met zo'n snelcursus en of ze het weer snel kwijt raken als je daarna niet meer met ze gaat zwemmen. Geen aanval, in tegendeel, ik vraag het me al een tijd af! Dus oprecht benieuwd.

<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Mrt 2022 07:50

Hier beginnen ze pas vanaf 5.
Maar ze hebben wel survival zwemmen vanaf 2,5/3 daar leren ze ook wel wat basis dingen.

Onze zoon zit nu op les voor A, maar dat is ouder kind zwemmen. Een ouder gaat dan mee het water in. Hij vind er niets aan. Ik zie wel vooruitgang. Waarschijnlijk duurt het nog wel even voordat hij zijn A heeft.

Onze dochter zit op survival zwemmen daar gaat ook een ouder het water mee in. Bij haar zie ik dat ze de slagen wel goed doet al en ook kan blijven drijven, maar zij wilt nietnonder water dat doen wij nu veel oefenen.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Mrt 2022 09:17

Jip schreef:Wat fijn dat dit zo een oplossing is voor jullie OLL!
Gaan jullie zelf vaak zwemmen OLL? Ik vraag me af hoe kwalitatief goed de kinderen leren zwemmen met zo'n snelcursus en of ze het weer snel kwijt raken als je daarna niet meer met ze gaat zwemmen. Geen aanval, in tegendeel, ik vraag het me al een tijd af! Dus oprecht benieuwd.

De zwemschool waar mijn dochters zwemmen is officieel een duikschool en zijn heel fanatiek. Er wordt echt heel erg gehamerd op de basis. Als ik kijk naar vriendinnetjes van de meiden (die op ‘gewone’ zwemles zitten), dan zwemt mijn jongste al beter dan de 8 jarige vriendinnen van de oudste.

De oudste haalde 3 dagen voor de lockdown haar B diploma en heeft daarna een dik jaar niet gezwommen. Ik was ook heel bang dat ze een groot deel (en een stuk vertrouwen) kwijt zou zijn en heb haar toen het weer kon een privéles van een half uur laten doen om te kijken hoe ze er voor stond. De zwemleraar vond het echt totaal overbodig aangezien ze nog helemaal op niveau zat.

Ik weet natuurlijk niet of de standaard bij elke snelcursus zo hoog ligt, maar hier maak ik me dus niet zo’n zorgen om.
Inmiddels gaat mijn man om de week met ze zwemmen als ik m’n weekend dag moet werken.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Mrt 2022 11:26

Wow, 4 uur les klinkt super heftig. Nog nooit van gehoord ook trouwens. Hier is het overal 45 minuten.

Ik heb zwemles echt gehaat, zeker bij het tijdelijke zwembad moest je langs het zwembad zitten. Was op zich best gezellig met een andere moeder voor lange tijd maar haar kind ging langzamer dus dat viel weg. Maar die hitte pfffff vreselijk. Ik was dan ook maar wat blij met de corona maatregelen dat ik er niet meer bij mocht zitten :hulde:. Hysterisch kind ook altijd na het zwemmen met omkleden was ze altijd helemaal hyper. Alles zeikes nat en meer wegzweten in benauwde hokjes. Nu het zwembad weer herbouwd is kon ik lekker vanuit de kantine kijken met een hapje en een drankje haha. Het is dus eigenlijk pas sinds mijn dochter haar C diploma ging doen, dat ik het als relax momentje begon te zien :P. Meestal zat ik wat te schrijven of te lezen en hield ik haar zo half in de gaten.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

sophiee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 22 Mrt 2022 14:09

Hier zijn alle kinderen meteen met 4,5 jaar gestart (vanaf het moment dat het mogelijk was). Omdat we dichtbij water wonen en veel op campings staan met water. Het verschilde per kind hoe snel het ging/gaat. De een was er sneller doorheen (is ook steviger gebouwd en krachtiger dan de anderen). We vonden het fijn dat ze hierin wekelijks getraind werden. Ook al hebben ze nog geen diploma, ze leren toch snel zich te redden in het water.

Ik zou zeker al inschrijven. Hier zijn de wachtlijsten al opgelopen tot 1,5 jaar (wel een populaire lesmethode). Mocht je alsnog langer willen wachten, kan je altijd bovenaan de lijst blijven staan.
3 dochters van 12, 9 en 8 jaar 🖤
<<

Parel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 24 Mrt 2022 22:01

Onze oudste is met bijna 5 jaar begonnen en heeft a & b in 9 maanden gehaald, en de jongste is met 4 jaar en 3 maanden begonnen en heeft het met lockdowns erbij in een jaar gehaald. Het is ook echt afhankelijk van het kind, mijn meiden zijn waterratten en fysiek heel handig/sterk dus het ging prima. Kindjes die eerst floreren op mentaal vlak en de motoriek die wellicht iets later soepel verloopt, zou ik wat later mee starten.

Ik heb overigens altijd langs dat snikhete zwembad gezeten, beiden op zaterdag elke week, en ik vond het eigenlijk best prima. Kon leuk filmpjes maken of even supporten als er iets lastig was (het diepe zwembad hier is een wedstrijdbad, dus ontzettend koud, soms hadden ze even wat motivatie nodig om niet te huilen van de kou ofzo :smile: )
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 30 Mrt 2022 11:37

Nou ik kreeg vandaag telefoontje en hij mag maandag beginnen! Dan is ie dus vijf.
Let's discover the world together.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Mrt 2022 12:27

Marin schreef:Nou ik kreeg vandaag telefoontje en hij mag maandag beginnen! Dan is ie dus vijf.

Dat is dan toch snel gegaan?
Heeft hij er zin in?
2016
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 30 Mrt 2022 12:29

Iets minder dan een jaar op de wachtlijst.
Hij weet het nog niet, er is nu een vriendje te spelen dus we vertellen het hem vanavond wel. Wel druk, na een enorm druk weekend natuurlijk. Ik mag iig gelukkig weer mee naar de kleedkamer en blijven kijken (zonder dat hij het ziet). Denk dat dat wel goed is.
Let's discover the world together.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Mrt 2022 14:12

Oh dat was langer dan ik dacht. Maar een jaar valt tegenwoordig nog wel mee haha
Hopelijk vindt O het leuk!
2016
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 30 Mrt 2022 17:48

Wat fijn Marin, hopelijk vindt hij het erg leuk!

Wij zijn een paar weken geleden gestart met zwemles, maar dat was geen succes. Hij had er wel heel veel zin in, maar hij durft niet met zijn hoofd onder water en is dan heel angstig. Veel angstiger nog dan dat we hadden verwacht. Na twee lessen, waarvan hij de tweede les constant gehuild heeft en vooraf ook moest huilen, hebben we in overleg met de zwemjuf besloten eerst te stoppen. We gaan het komende half jaar investeren in hem goed watervrij maken en dan hopelijk na de zomervakantie starten. Hij is ook nog maar jong: 4 jaar en 8 maanden. Ik merk wel een heel verschil met mijn andere kinderen. Zij waren altijd helemaal watervrij. Door corona zijn we toch veel minder naar het zwembad geweest, helaas merken we dat nu enorm bij onze jongste zoon.
2011 2012 2017
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen