Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Spreken op een uitvaart

<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 11 Mrt 2022 10:01

Spreken op een uitvaart

Een dierbare van mij is overleden en binnenkort is de uitvaart. Er zijn geen sprekers. Ik vind dat een moeilijk idee, diegene verdient het toch een soort van dat er gesproken wordt? Natuurlijk realiseer ik me dat dat heel moeilijk is en kan ik het niemand kwalijk nemen als het niet gebeurt.

Nu twijfel ik dus zelf enorm of ik dan ga spreken…
Maar ik weet niet of ik dat kan? Maar nogmaals: ik vind dat diegene het zeker wel verdient. Ik ben ook bang dat als ik het níet doe, dat ik er spijt van krijg.
Alleen ik en spreken voor een groep, krijg het al benauwd als ik er alleen al aan denk…
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 11 Mrt 2022 10:06

Re: Spreken op een uitvaart

Als jij het graag wil zou ik het toch aangeven, zeker als je denkt spijt te krijgen wanneer je het niet doet. Logisch dat je het spannend vindt, maar ik geloof niet dat er iemand is die er iets van vindt wanneer het niet helemaal vlekkeloos verloopt. Ik heb twee keer gesproken op een uitvaart en baalde als ik iets verkeerd zei of even stotterde, maar kreeg achteraf alleen maar complimenten dat het zo mooi was enzo. Dus als de ruimte er is om te spreken zeker doen!
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 11 Mrt 2022 11:23

Als jij vind dat diegene het verdient en zeker als je denkt dat je spijt gaat krijgen als je het niet zou doen, zou ik het in elk geval een kans geven.
Toen ik twijfelde of ik op de uitvaart van mijn oma zou spreken, heb ik eerst de tekst gemaakt. Wat wil ik vertellen? Als je daar achter staat, zou ik zeggen: Doen!
(Maar ik zeg eerlijk, ik heb geen moeite met spreken in het openbaar)
De sprekers die ik op afgelopen uitvaarten heb meegemaakt, hadden allemaal iemand achter de hand voor als het toch niet zou lukken. (Ik ook) Die ‘reserve’ kreeg de tekst alvast en dan heb je het gevoel dat niet alles van jou alleen afhangt.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 11 Mrt 2022 11:31

MissBitchy schreef:ik vind dat diegene het zeker wel verdient. Ik ben ook bang dat als ik het níet doe, dat ik er spijt van krijg.

Om deze twee redenen zou ik het wel doen.
Het is ook spannend en dat mag je ook vinden. Maar het is ook goed en fijn om je woorden op papier te zetten voor jezelf, voor de anderen en voor degene die is overleden. En het 'fijne' van spreken op een uitvaart is dat het niet erg is als je even hapert of emotie toont. Dat is alleen maar heel menselijk.

Sterkte en gecondoleerd.
Let's discover the world together.
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 11 Mrt 2022 13:02

Zie je het dan wanneer er niemand spreekt dat diegene dat dan blijkbaar niet heeft verdiend of dat mensen niet voldoende om diegene gaven? Als jij het ziet zitten en je er fijn bij voelt moet je het vooral doen, maar het is echt niet erg als je het niet doet. Is er al een beetje bekend hoe het afscheid er uit zal komen te zien? Bij de begrafenis van iemand die mij heel dierbaar was hadden wij iemand ingehuurd, die dit voor ons deed. Het afscheid was niet minder mooi, omdat er verder niemand sprak. Ik heb er geen spijt van dat ik het niet heb gedaan.
Laatst gewijzigd door Indigo op 11 Mrt 2022 23:05, in totaal 1 keer gewijzigd.
2011 2012 2017
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 11 Mrt 2022 13:22

Ik ben eens op een uitvaart geweest waar enkel muziek klok. Dat is echt niks hoor, ik zou het zeker doen!
Ik heb zelf diverse malen gesproken op een uitvaart en heb er elke keer een goed gevoel aan over gehouden. Ik durf te wedden dat dat die zenuwen helemaal waard zijn.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 11 Mrt 2022 19:03

Ik vind er niks van als er niemand zou spreken, maar als je denkt er spijt van te krijgen als je het niet doet, zou ik het zeker wel doen.
Ik heb gesproken op de uitvaart van mijn moeder. Dat vond ik heel spannend, maar ik voelde ook dat ik het heel graag wilde en ben nog steeds blij dat ik het gedaan heb.
Vooraf vond ik het het lastigst mijn gedachten te ordenen en er een samenhangend verhaal van te maken. Mijn man heeft me daarbij geholpen.
Tijdens het spreken schoot ik met momenten even vol, maar dat voelde oké, iedereen snapt de emotie.
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 11 Mrt 2022 19:30

Volgens mij kun je niet echt iets fout doen wanneer je spreekt op de uitvaart van een dierbare. Dus ik zou het ook doen! Wel misschien even informeren hoe de uitvaart vorm krijgt enzo.

Ik heb zelf gesproken op de uitvaart van mijn vader. Hij had het gevraagd aan mij en mijn zusje en broertje. Alsnog heel moeilijk, maar toen ik eenmaal begon met schrijven, stond het in no time op papier. Op het moment zelf heb ik wel enkele keren naar adem moeten happen tussen mijn tranen door, maar ik ben zo blij dat ik het gedaan heb.
december 2016
juli 2019
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 11 Mrt 2022 19:38

Bedankt voor jullie reacties.
Wat mooi dat meerdere van jullie hebben gesproken.
Het op papier zetten heb ik in grote lijnen al gedaan en dat lukt heel goed.
Ook weet ik precies hoe de uitvaart eruit gaat zien. Ik heb vandaag de uitvaartleidster gesproken en we doen het aan het begin. Zodat ik er niet de hele tijd tegenaan zit te hikken. En lukt het niet, dan maakt zij het verhaal voor mij af.
Fijne geruststelling dus.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 11 Mrt 2022 20:15

Wat heb je het goed voorbereid. Sterkte en succes! (sorry ik kan je forumnaam hier echt niet schrijven, vind ik zo niet gepast, je toont juist zo zoveel compassie)
Let's discover the world together.
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 11 Mrt 2022 20:58

Ahh wat lief, dankjewel Marin 🤗
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 11 Mrt 2022 21:11

Je kunt het ook vooraf filmen of een geluidsopname maken als je het liever niet live doet. Ik ben trouwens ook geen fan van voor groepen spreken maar ik heb het ook al 2x gedaan. Het was wel spannend maar ik deed het voor de overledene en die sfeer daar gaf mij altijd kracht.

Sterkte. En lief dat je dat wil doen. Fijn dat ze met je meedenken. Liefs.
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 11 Mrt 2022 23:15

Super lief van je. Heel veel succes en natuurlijk sterkte. Het is het laatste wat je voor die persoon kan doen, hopelijk word het een mooi afscheid.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Scheef

Bericht 12 Mrt 2022 06:30

Heel veel sterkte met het overlijden♥️ Zoals hier gezegd wordt en je inmiddels ook geregeld hebt: proberen kan altijd, de uitvaartondernemer kan het altijd overnemen.

Bij mijn opa en mijn oma heb ik gesproken en kon ik dat met af en toe haperen prima. Bij mijn vader lukte het me helaas niet en heeft de uitvaartondernemer mijn stuk gelezen.
<<

Agnes

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 12 Mrt 2022 20:07

Bij het overlijden van Jordana is me gevraagd om te spreken. Maar dat lukte me echt niet. Dus dat wat ik gezegd zou hebben, heb ik opgeschreven en droeg een spreker voor.

Bij mijn tante jaren geleden heb ik een gedicht voorgedragen. Dat vond ik echt zo ontzettend moeilijk ook...

Heel veel sterkte met het verlies <3
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 15 Mrt 2022 10:20

Hee MB, is de uitvaart al geweest? En hoe is het gegaan met het spreken, is het gelukt?
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 15 Mrt 2022 13:21

Ja het is gelukt!
Vooraf heel zenuwachtig en zelfs nachtmerries gehad…
Maar gisteren tijdens de uitvaart zelf was het begin even een drempel over en daarna kwam ik in een soort flow en ging het eigenlijk heel goed.

Enorm blij dat ik het gedaan heb!
Bedankt voor jullie tips en adviezen!
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 15 Mrt 2022 13:32

Ah wat superfijn joh! Topper, goed dat je het toch hebt gedaan! Daar kun je vast met een goed gevoel op terugkijken.
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 15 Mrt 2022 16:38

Fijn! Goed om terug te horen en knap dat je het toch gedaan hebt!
Juli 2015
Maart 2017
<<

Scheef

Bericht 15 Mrt 2022 17:40

Wat fijn dat het is gelukt♥️
<<

NerdChic

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 16 Mrt 2022 09:07

Wat goed van je! Knap dat je dat gedaan hebt.
Ik vind het zelf ook altijd heel lastig, vind dat soort momenten heel emotioneel en ga dan snel huilen. Bij mijn opa en oma hebben ze vanuit de uitvaartonderneming ons stuk voorgelezen, dat vond ik heel fijn. Zo werd het toch verteld.
Don't let the fear of striking out keep you from playing the game!
<<

Hope

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 16 Mrt 2022 16:21

Wat goed van je dat je het gedaan hebt! Topper!
<<

Tauriel

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 17 Mrt 2022 10:49

Knap dat je het toch hebt gedaan.
“Smile and wave, boys. Smile and wave…"

Terug naar Persoonlijk