Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Planning gezinsleven / werk tip topic

<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 10 Mrt 2022 13:21

Planning gezinsleven / werk tip topic

Veel gezinnen zullen het kennen, de drukte met school run, werken, huishouden, etc.

Vanaf maandag moet ik (helaas) weer werken en zie ik nogal op tegen alle drukte die er gaat komen. Ik werk 3,5 dag en vriend 4 volle dagen dus we hebben 3 dagen pittige dagen met brengen en halen en alles wat erbij komt kijken.. 😜

Hoe zorg jij dat je alles voor elkaar krijgt zonder zelf door te draaien met (over) vermoeide kinderen? 😊
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 10 Mrt 2022 13:27

Re: Planning gezinsleven / werk tip topic

Oh, dit zit ik me ook al een beetje af te vragen, haha.
Na 2 jaar thuiswerken, vraag ik me echt af hoe we het allemaal deden toen ik elke dag om 7.15uur de deur uit moet. En dat moet over 1,5 maand dan ook nog met 3 kinderen en man met een nieuwe baan die daardoor eerder van huis moet 😱
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 10 Mrt 2022 13:44

De avond van tevoren alles smeren en vullen.
Dus broodtrommels, fruitbakken in de koelkast zetten en evt benodigdheden alvast in de tas doen. Soms smeer ik ook al boterhammen welke ik in folie doe voor het ontbijt.
Kleding van de kinderen klaarleggen en zich zoveel mogelijk zelf aan laten kleden.

Ik sta om 5.45 uur op. Ga in badjas naar beneden. Eet zelf en zorg dat voor de kinderen alles klaar staat. Dan ga ik me douchen en aankleden. Als ik klaar ben komen de eerste kinderen, aangekleed en wel, naar beneden of uit hun kamer. Dan doe ik hun haar. Gaan zij eten en als ik klaar ben ga ik ook naar beneden.
Mijn vriend staat na mij op, anders loopt hij me in de weg ;-) en kleedt de jongste aan.
Ik vertrek om 7.10 met P en S. Hij zorgt dat dat het eten in de (stoom)oven staat. Dit is dan rond 18 uur klaar in de avond. Dan kunnen we bij thuiskomst meteen eten en gaat daarna het bedritueel van start.

Heel eerlijk? Die dagen zijn verre van mijn favoriet, maar met plannen ben je al over de helft.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 10 Mrt 2022 14:33

Die eerste stappen doe ik nu inderdaad Sam, alles klaarmaken en in koelkast zetten alvast, kleding uitzoeken en klaar leggen en in de gang staan juiste schoenen / jassen ook al klaar, zal meer tijd kosten voor ook nog baby en mezelf ipv alleen zoon, maar vind ik in ochtend wel veel fijner.

Nu staan we om 7.00u op en moet zoon om 8.15 weg, en kan ik daarna aankleden nog, straks moeten we om 8.00u met z’n allen weg, dus wordt eerder opstaan haha, douchen doe ik in de avond iig & de kinderen ook.

Alleen is baby nog onvoorspelbaar qua tijd met voeden en die is meestal nat of gepoept als je net weg wil 🙃

Qua eten wil ik proberen vooruit te koken of iets makkelijks dat het kwestie van opwarmen / afmaken is..
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Anoniem327

Bericht 10 Mrt 2022 15:31

Pippa schreef:
Hoe zorg jij dat je alles voor elkaar krijgt zonder zelf door te draaien met (over) vermoeide kinderen? 😊

Wij werken beide 36h en hebben twee kinderen. Wat hier helpt:
1) Handig en eerlijk verdelen. De een brengt, de ander haalt, bijvoorbeeld. Of, als de een heel drukke dag heeft, doet de ander beide, zodat je ff flink goed kunt doorwerken.
2) Plannen in de shared Google cal. Als er zware werkdagen of -weken aankomen stemmen we dat af zodat de ander dan wat meer beschikbaar is voor het haal en brengwerk.
3) Op tijd naar bed gaan. Ik lig er door week vaak rond 22h of eerder al in, omdat ik anders te weinig rust krijg.
4) Sporten! Is tijd voor jezelf en ontspanning. En als het aan het einde van de dag niet lukt dan juist ‘s ochtends vroeg. Ik loop vaak hard om 6h in de ochtend. Mijn vriend doet dan de kinderen, en om 7:15 ben ik gedouched en klaar voor ontbijt.
5) weekmenu plannen en boodschappen laten bezorgen.
6) weekend niet te vol plannen. Ik doe max 1 afspraak met een vriend of vriendin, anders wordt het me teveel.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 10 Mrt 2022 15:47

Ja, voorbereiden inderdaad.

Ik werk nu 32 uur maar heb de afgelopen maanden 36 uur gewerkt en mijn man heeft een fulltime baan en we hebben twee zoons.

Ik ga de deur al uit voordat mijn man en de kinderen wakker zijn, op die manier kan ik veel uren maken in weinig dagen. In de avond leg ik al de kleding van de kinderen klaar en vul ik de broodtrommels, ook als er iets voor school meegegeven moet worden stop ik het al in de tassen ed.
Mijn man staat op, spoort de jongens aan om aan te kleden en helpt de jongste nog wat, dan gaan ze naar beneden en maakt mijn man ontbijt en terwijl zij zitten te ontbijten springt hij snel onder de douche. Dat ging nog wel anders toen ze kleiner waren uiteraard maar werkt nu prima. Mijn man brengt ze dan naar school en gaat daarna door aan/ naar het werk.

Ik kook altijd op zondag al voor maandag en ik heb een aantal recepten die ik meteen voor meerdere dagen maak en invries, dat eten we meestal op dinsdag. Op woensdag kook ik weer voor donderdag vooruit.

Op 1 van mijn werkdagen werkt mijn man thuis, dan kan hij de kinderen vroeg ophalen en het eten vast koken/ opwarmen en de tafeldekken, de afwasmachine uitruimen en hij stofzuigt de benedenverdieping altijd. De twee overige dagen pikt hij mij op na het werk en carpoolen we naar huis.
Ik werk met weekschema's en boodschappenlijstjes, en laat alle boodschappen bezorgen, die ruimen we dan 's avonds even samen op. We hebben een tijdje een schoonmaker gehad maar nu al lang niet meer, ik vond het toch best veel geld voor iets wat met kinderen gewoon weer heel snel vies is.
Eigenlijk draai ik elke avond wel even een machine was, als ik de nieuwe was ophang dan haal ik meteen de andere was van de lijn en vouw die beneden voor de tv op. Op dit manier is er nooit een grote berg was.

De twee dagen dat we carpoolen zijn we pas rond 18:15 uur thuis, maar dan staat het eten vervolgens altijd wel binnen 10 minuten tot een kwartier op tafel. Als mijn man en ik 's avonds beide thuis zijn brengen we ieder 1 kind naar bed.
Als de kinderen in bed liggen ruimen we nog even de keuken op en vullen de broodtrommeltjes weer ed.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 10 Mrt 2022 15:53

Holden schreef:
Pippa schreef:

Wij werken beide 36h en hebben twee kinderen. Wat hier helpt:
1) Handig en eerlijk verdelen. De een brengt, de ander haalt, bijvoorbeeld. Of, als de een heel drukke dag heeft, doet de ander beide, zodat je ff flink goed kunt doorwerken.
2) Plannen in de shared Google cal. Als er zware werkdagen of -weken aankomen stemmen we dat af zodat de ander dan wat meer beschikbaar is voor het haal en brengwerk.
3) Op tijd naar bed gaan. Ik lig er door week vaak rond 22h of eerder al in, omdat ik anders te weinig rust krijg.
4) Sporten! Is tijd voor jezelf en ontspanning. En als het aan het einde van de dag niet lukt dan juist ‘s ochtends vroeg. Ik loop vaak hard om 6h in de ochtend. Mijn vriend doet dan de kinderen, en om 7:15 ben ik gedouched en klaar voor ontbijt.
5) weekmenu plannen en boodschappen laten bezorgen.
6) weekend niet te vol plannen. Ik doe max 1 afspraak met een vriend of vriendin, anders wordt het me teveel.

Dit is precies hoe wij het doen. Wij maken sowieso heel veel gebruik van de gezamenlijke agenda en dan vooral zetten we daar dingen voor buiten kantoortijden in. Dus als vriend weer meer gaat reizen staat dat er in, als ik een latere of vroegere afspraak dan normaal heb staat dat erin etc. Het telt zeg maar niet als het niet in die agenda staat 🙃

Nog extra tip: ik gebruik heel veel reminders (herinneringen van Apple). 2x per week bijv gymkleren mee, krijg ik herinneringen van. Gebruik het vooral heel veel voor dingen die ik er anders los in m’n hoofd echt niet bij kan hebben.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem327

Bericht 10 Mrt 2022 16:08

Zora schreef: Het telt zeg maar niet als het niet in die agenda staat 🙃

Letterlijk dit :smile:

Maar dat idd, alles wat buiten de normale gang van zaken gaat en waardoor je je ouderlijke plichten niet kunt nakomen, gaat daarin. Borreltje van werk, buitenland, werkdiner - en beide geven we ook aan dat het onder voorbehoud is van de agenda van de ander. Mijn vriend is daarmee een soort van heel vooruitstrevend in zijn bubbel want hij werkt met allemaal oude(rwetse) mannen die ofwel volwassen kinderen hebben ofwel een vrouwtje thuis die het allemaal wel regelt, heel raar. maar hij kan daarmee mooi de norm veranderen in zijn bedrijf.
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 10 Mrt 2022 16:30

Ik maakte me er vooral nooit te druk om. Man en ik deden alles om en om. Ik de ene dag, hij de andere dag.
Ik zorgde savonds al dat het meeste klaarstond. Broodjes gesmeerd, ook voor de ochtenden. En kinderen kleedden zichzelf aan. Ik heb zelf maar een kwartier nodig, dus stond een kwartier voor hun op. Man vertrekt altijd om 6.45 uur.
Nu ben ik altijd thuis. De twee oudsten willen zelf hun brood klaar maken smorgens. Dus we ontbijten met zijn 4en, zij maken ondertussen hun tassen klaar. Soms zien die broodjes er echt niet uit. Maar tja; Who cares. Net als hun kleding. Tja..

Qua halen en brengen deden we het ook om en om. De ene dag had de een alle verantwoordelijkheden, de andere dag de ander. Want als ik de ene dag toch had moeten stressen; wist ik dat het de volgende dag een relaxte dag werd. Werkte prima, want gaf rust op die manier. En mochten er toch dingen anders lopen dan communiceren we dit aan elkaar en regelden we het.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 10 Mrt 2022 17:04

Holden schreef:
Zora schreef: Het telt zeg maar niet als het niet in die agenda staat 🙃

Letterlijk dit :smile:

Maar dat idd, alles wat buiten de normale gang van zaken gaat en waardoor je je ouderlijke plichten niet kunt nakomen, gaat daarin. Borreltje van werk, buitenland, werkdiner - en beide geven we ook aan dat het onder voorbehoud is van de agenda van de ander. Mijn vriend is daarmee een soort van heel vooruitstrevend in zijn bubbel want hij werkt met allemaal oude(rwetse) mannen die ofwel volwassen kinderen hebben ofwel een vrouwtje thuis die het allemaal wel regelt, heel raar. maar hij kan daarmee mooi de norm veranderen in zijn bedrijf.

Haha ook weer letterlijk dit! Mijn vriend heeft zijn collega’s echt mogen opvoeden daarin. Paar jaar geleden ging zijn baas er altijd vanuit dat ik het oploste, en vond het dan oprecht vreemd als vriend vrij nam als een kind ziek werd ofzo. Nu opperen ze zelf altijd al dat hij een tripje eerst maar even met mij moet afstemmen 🤪
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 10 Mrt 2022 17:22

Wij proberen elk weekend even de komende week door te nemen. Qua afspraken, wat we de hele week eten, wie haalt en brengt de kinderen... op maandag kookt mijn vriend voor twee dagen en ik doe dat op woensdag ook voor twee dagen, scheelt al veel tijd.
Gezamenlijke agenda hebben we ook, ook heel handig.
'Gedoe' qua kinderen (zaken die niet volgens planning gaan, zoals ziekte en zwemlesservice die uitvalt) proberen we in overleg op te lossen. Ik kan in principe geen vrij nemen, maar mijn leidinggevende is erg begripvol (heeft zelf jonge kinderen) en ik probeer altijd wel 50/50 met vriend op te lossen. Ik kan vanuit huis lesgeven, hij werkt voor zichzelf, dus is ook vrij flexibel.
En we hebben mijn schoonouders bijna om de hoek (en met pensioen) dus als het echt nodig is, kunnen we hen vragen om de kinderen op te halen als ze ziek zijn bijvoorbeeld, omdat wij dan nog eerst een eind moeten reizen voor we thuis zijn. Dus: achtervang! Heel handig 😁
december 2016
juli 2019
<<

Pluis

Kletskop

Bericht 10 Mrt 2022 23:21

Vriend werkt 5 dagen en ik 3 dagen en soms ben ik nog steeds een beetje zoekende. Wat ik vaak doe:

- Boodschappen laten bezorgen via Picnic. Als iets op is zet ik het gelijk in de app en Picnic komt 3x per week bezorgen.

- Zondag is wasdag. Alle wassen gaan er op 1 dag doorheen. Opvouwen is van andere orde, dat gebeurt alleen als ik daar zin in heb en anders liggen de kleren in de wasmanden met schone was.

- Mealpreppen. Niks is makkelijker dan eten dat alleen nog in de oven hoeft. Dus ovenschotel maak ik op m’n vrije dag dan kan het na een drukke werkdag zo in de oven. Er staan ook altijd bakken soep in de vriezer. Stokbroodje erbij en je hebt evengoed een maaltijd met een hoop groente.

- Broodtrommels en fruit maakte ik ook wel een dag van te voren maar de kinderen vonden het dan tussen de middag niet meer lekker of het fruit was verkleurd. Dat maak ik dus nog wel ‘s morgens.

- Afspraken plan ik altijd op 1 dag. Dat is even rennen en vliegen maar dan hoef ik de rest van de week niet na te denken.

En ja… ik ben het vrouwtje dat het thuis allemaal wel even regelt. Toen wij kinderen kregen wist ik al dat ik er grotendeels alleen voor zou komen te staan omdat mijn vriend veel weg was of een aantal weken in het buitenland werkte. Ik ben jaren vader en moeder tegelijkertijd geweest. Dat is een keuze die ik des tijds zelf heb gemaakt en ik ondanks alle drukte nog steeds achter sta.
<<

Pitty

Bericht 18 Mrt 2022 11:04

Ik heb in 2016, 2017, 2018 en 2019 ook alles in mijn eentje gedaan met vijf kinderen. Volgens mij zit het 'm in: vast ritme en regelmaat en vooral de kinderen zelf meer dingen laten doen.

Zorg ervoor dat de kleren klaarliggen en dat ze zichzelf aankleden.
Ga gezamenlijk ontbijten, eet zelf ook mee en laat ze zelf hun brood voor school smeren.
Gevulde broodtrommels en drinkbekers staan klaar op het aanrecht.
Ze zetten zelf hun bordje en mes etc in de vaatwasser, doekje over tafel en klaar.
Kinderen doen zelf hun spullen in de tas en zelf schoenen en jassen aan.
Denk na voor je schoenen koopt: kunnen ze deze zelf aan doen?
En het belangrijkste: als de kinderen thuis komen, laat ze zelf hun tas uitpakken en opruimen. Zo staan alle broodtrommels weer klaar voor de volgende dag. (en hebben ze hun tas dus niet uitgepakt, dan hebben ze pech, ik doe het niet)
Ik of de kinderen douchen nooit in de ochtend.

Zo ongeveer?

Ik zit nog even heel hard na te denken over hoe dat ging toen de kinderen klein waren. Ze hebben lang een flesje gekregen in de ochtend, maar ze zaten met 6 maanden ook wel aan tafel in de kinderstoel en dan kregen ze ook een broodje.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 18 Mrt 2022 13:57

Ik doe altijd alles alleen en laat mijn dochter inderdaad zo veel mogelijk zelf doen. Zo zoekt ze zelf haar kleding uit en tijdens het ontbijt flans ik wel haar lunchbox in elkaar. Doet zij haar huiswerk en ruimt zelf op, pakt zelf haar tas etc. Ze wil altijd heel graag nog even op haar ipad dus gaat de laatste tijd als een speer in de hoop tijd over te hebben haha. Ook in de middag gelijk huiswerk klaar leggen als dat er is en tas uitpakken en opruimen. In de avond kook ik, zij ruimt de tafel af en zet evt de vaatwasser aan. Soms laat ik haar de was ophangen of de was van de lijn halen.

Ook sta ik wat eerder op dan haar, dan gaan dingen nu eenmaal net wat sneller en heb ik nog even tijd voor mezelf om bv rustig te douchen.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.

Terug naar Zwangerschap & kinderen