08 Jun 2021 12:43 door Anoniem326
Wat mij helpt is het oordeel of de verwachting die erachter zit. En dat is vaak ook veelzeggend. Je vindt jezelf lelijk, of dik. Ten opzichte van wat? Ten opzichte van de gemiddelde Nederlandse vrouw? Of ten opzichte van een onhaalbaar schoonheidsideaal? En wat vind je van je buurvrouw die er gewoon gemiddeld uitziet? Lelijk? Omdat ze geen volle billen, wespentaille en een pronte cup D heeft? Of vind je haar er gewoon gemiddeld, maar fris en vlot uitzien?
En je vind dat je/ of je bent bang dat je op je werk niet goed genoeg bent. Hoe goed wil je dan zijn? Heb je de ambitie om een hele hoge en verantwoordelijke functie te bekleden? Er zijn niet heel veel mensen die dat bereiken. En sociaal? Hoe sociaal wil je zijn? De gemiddelde mens heeft niet 10 super goede duurzame vriendschappen. Dus als je twee goede vriendschappen hebt en een leuk praatje met je buren maakt doe je het ook al oke.
Ik denk dat de acceptatie om gewoon gemiddeld te zijn ook helpt. Niet uitzonderlijk knap zijn (wat dat dan ook moge zijn), niet uitzonderlijk getalenteerd zijn en niet de super sociale en attente vrouw en moeder zijn. Gemiddeld zijn is oke. Ik vind mezelf niet super mooi. En ik kan hier zo intypen wat ik dan niet mooi vind. Maar heb ik dan een slecht zelfbeeld? Nee. Want als je me vraagt hoe mooi ben je, dan zal ik zeggen dat ik gemiddeld ben. Gewoon zoals andere vrouwen van mijn leeftijd. En dan niet de vrouwen op instagram. Maar de andere moeders in de speeltuin. Of mijn collega's of de vrouw die verderop in de straat woont. Ik ben soms onzeker over mijn capaciteiten, maar als je me vraagt wat ik kan, dan weet ik dat ik ook gewoon in de gemiddelde marge scoor. Waarom moeten we meer dan gemiddeld mooi, leuk, sociaal en getalenteerd zijn? Dan valt het altijd tegen, want maar een klein percentage van de mensen is dat en dan ook niet op elk gebied.
Soms denk ik dat je jezelf dan ook te belangrijk maakt. Waarom moet je mooi zijn? Of getalenteerd? Als je toch gewoon je best doet, af en toe fouten maakt, daarvan leert en sorry zegt dan is het toch gewoon goed.