Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Vanaf wanneer at jouw kind ... (ongezonde voeding)

<<

kippetje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 02 Mrt 2021 10:25

Re: Vanaf wanneer at jouw kind ... (ongezonde voeding)

Marsy31 schreef:
kippetje schreef:Denk trouwens als je zelf snoept dat je makkelijker aan je kind geeft ook?
Of doe je dan stiekem snoepen dat ze het niet zien?😊

Ha! Nee hoor. Net als bij koffie en wijn zeg ik al vanaf zijn geboorte dat hij voor sommige dingen nog wat te klein is. Ik eet rustig een stuk cheese cake naast hem en dat hij dan iets gezonder krijgt.

Wow en hij wil niet proeven dan?😄
<<

Anoniem304

Bericht 02 Mrt 2021 10:30

Meg schreef:
kippetje schreef:Denk trouwens als je zelf snoept dat je makkelijker aan je kind geeft ook?
Of doe je dan stiekem snoepen dat ze het niet zien?😊

In mijn geval juist niet. Ik hoop juist dat mijn kinderen niet zo'n snoepkont worden als ik.
Dus snoepen doe ik dan ook 's avonds.

Ik vind dit iets heel lastigs. Ik wil wel aan m'n dochter(s) laten zien dat met mate snoepen er bij hoort. Ik mocht vroeger nooit een snoepje of maar 1 kleintje en dat resulteerde in zeuren (of hinten) bij anderen thuis en snaaien als het eens voor het grijpen lag. Nog steeds heb ik daar last van, al weet ik natuurlijk nooit zeker of het daar door komt.
Mijn moeder heeft er overigens ook nog altijd last van. Die krijgt zowat een rolberoertje als G een compleet cakeje krijgt, want dat hoeft niet zo groot. Super irritant.
Laatst gewijzigd door Anoniem304 op 02 Mrt 2021 10:40, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 02 Mrt 2021 10:38

kippetje schreef:
Marsy31 schreef:
Ha! Nee hoor. Net als bij koffie en wijn zeg ik al vanaf zijn geboorte dat hij voor sommige dingen nog wat te klein is. Ik eet rustig een stuk cheese cake naast hem en dat hij dan iets gezonder krijgt.

Nou nee, laat jij je 2-3 jarige wijn en koffie proeven dan?
Afbeelding
Afbeelding
<<

Meg

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 02 Mrt 2021 10:40

Dat is ook precies de reden waarom we na haar derde verjaardag makkelijker zijn geworden met wat lekkers geven. Zodat ze er wel van kan genieten, maar leert dat het niet per se heel veel hoeft te zijn. En idd dat ze zich niet te buiten gaat bij vriendjes.

Pasgeleden kreeg ik een berichtje van een moeder met de vraag of M. allergieën had. M. had namelijk gezegd dat ze niet alles mocht eten, haha. Dus maar uitgelegd dat M. echt wel mag snoepen, maar gewoon niet zoveel. En dat ik haar dat probeer mee te geven.
Er is een ding waar ik wel heel duidelijk over ben. Wij drinken eigenlijk geen calorieën, dus water of thee. Dochter geeft ook de voorkeur eraan, dus ik wil haar niets anders aanleren. Vorige keer hadden we geen water uit de kraan, maar wel appelsap in huis. Dat dus maar gegeven. Ze was door het dolle heen. En een hele slok genomen. Toen we weer water uit de kraan hadden vroeg ze of ze dat mocht ipv de appelsap.
🩷 jan '16
💙 nov '18
<<

kippetje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 02 Mrt 2021 10:40

Marsy31 schreef:
kippetje schreef:

.

Nee maar dat is iets heeel anders!
<<

Meg

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 02 Mrt 2021 10:43

Marsy31 schreef:Nou nee, laat jij je 2-3 jarige wijn en koffie proeven dan?

Maar dat krijgen andere kinderen ook niet. Terwijl anders kinderen vaak al taart (mee)eten
🩷 jan '16
💙 nov '18
<<

Anoniem318

Bericht 02 Mrt 2021 11:01

Ik denk dat mijn zoon alles van dat lijstje vanaf 2 jaar mocht proeven, maar hij kreeg/krijgt nog steeds geen eigen portie van dat soort voedingswaren. Hij heeft nog nooit een snoepje gehad, we hebben dat niet in huis. Patat lust hij niet trouwens. Tot 1 jaar kreeg hij sowieso niks waar suiker of zout in zat, en mijn dochter (nu 10 maanden) ook niet.

Gisteren bij de bakker kreeg hij ineens een hele wafel (zo'n Luikse, lekker vettig met veel suiker). Daar doe ik dan niet moeilijk over, al heb ik wel een grote hap eruit genomen. Ik merk trouwens wel dat zijn gedrag verandert als hij eens veel suiker binnen heeft (zoals appelsap bij oma), jullie niet? En niet positief meestal.
<<

Saga

Major Yipyapper

Bericht 02 Mrt 2021 11:05

Dat merken wij ook heel erg Madamme butterfly. Hij begint dan flink te stuiteren en luisteren ho maar. Hij krijgt thuis nooit snoep maar bij de buurtsuper geven ze vaak een banaantje. Daar heeft hij dan geen last van, maar na een stukje taart bijvoorbeeld is hij niet te houden.
10.04.17
<<

Anoniem318

Bericht 02 Mrt 2021 11:08

Ja, mijn zoon wordt er heel druk van inderdaad, springen, roepen/gillen, heel hard lachen enzo. Vind het altijd een beetje naar om te zien, herken hem dan bijna niet.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 02 Mrt 2021 11:09

Ik moest zondag wel lachen. V ging met de buurmeisjes picknicken voor ons huis. Of we ook wat te eten hadden.

Dus ik had een schaal gemaakt met komkommer, aardbeitjes, rozijntjes, mandarijn, wortel, paar crackertjes van LU. En zij kwamen aan met oreo koekjes, pringles, zoute stokjes, 2 zakken chips en icetea. V en S doken als eerste op de gezonde dingen. Vond ik stiekem wel leuk om te zien. Doen we toch iets goed in de opvoeding :smile:
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem304

Bericht 02 Mrt 2021 11:11

De mijne zou direct op de oreo's duiken. Gezien mijn voorliefde voor die dingen vind ik dat ook een prima opvoeding. :smile:
<<

Anoniem328

Bericht 02 Mrt 2021 11:14

Zora schreef:Met oudste hebben we met al het zoet relatief lang gewacht. Hartige ongezonde dingen wel iets eerder, vanaf 1,5 ofzo? Ik vond het qua zoete dingen leuk om eerst zo veel mogelijk uit te proberen met verantwoorde snoepjes en van die maisboogies enzo.

M krijgt alles echt al veel eerder.

Exact dit :razz:
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 02 Mrt 2021 11:16

Savi schreef:De mijne zou direct op de oreo's duiken. Gezien mijn voorliefde voor die dingen vind ik dat ook een prima opvoeding. :smile:

Hahaha, true true.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 02 Mrt 2021 12:54

Ik merk idd aan vriendjes van T die niet mogen snoepen dat zij er juist enorm op gefocust zijn en bijv tijdens de teamsafspraken met de klas waar wij op afstand meeluisteren vooral heel veel opscheppen over hoeveel ze bij welk feestje gaan snoepen en drinken. T leert van ons wat gezond is, waarom dat gezond is, wat dat doet met je lijf, en waarom ongezonde dingen niet gezond zijn en wat die doen met je lijf. We proberen hem dus echt juist bewust te maken van de keuzes die je kunt maken. Helemaal onthouden van snoep past daarin niet, ook voor M niet.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 02 Mrt 2021 13:44

Zora, zo denk ik er ook over. We proberen ze te leren dat noemen mag en lekker is. Maar met mate en ook waarom.
Met de lockdown hebben ze wel (naar mijn zin) wat vaker snoep en koek gekregen, maar dat deed ik zelf ook.
<<

Anoniem318

Bericht 02 Mrt 2021 13:54

Zora schreef:Ik merk idd aan vriendjes van T die niet mogen snoepen dat zij er juist enorm op gefocust zijn en bijv tijdens de teamsafspraken met de klas waar wij op afstand meeluisteren vooral heel veel opscheppen over hoeveel ze bij welk feestje gaan snoepen en drinken. T leert van ons wat gezond is, waarom dat gezond is, wat dat doet met je lijf, en waarom ongezonde dingen niet gezond zijn en wat die doen met je lijf. We proberen hem dus echt juist bewust te maken van de keuzes die je kunt maken. Helemaal onthouden van snoep past daarin niet, ook voor M niet.

Ik denk dat het vetgedrukte key is, en niet zozeer of je je kind regelmatig iets ongezond toestopt of juist niet. Wij hebben gewoon geen snoep in huis, niet om hem te beschermen, maar omdat we dat zelf niet lekker vinden. Mocht hij het leren kennen op kinderfeestjes en erom vragen, dan zou ik jouw aanpak nemen. Maar nu vraagt hij er niet om, dus waarom zou ik het in huis nemen? Als hij thuis komt van school, vraagt hij nu om fruit en yoghurt.
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 02 Mrt 2021 13:56

Oké dit gaat over de jongste want van de oudste (2) heb ik eigenlijk geen idee meer, weet alleen dat eerste zoon alles veeeeel later kreeg dan nummer 2 en 3.

Patat: uit de airfryer zonder zout al wel met een maand of 9/10
Snacks: vanaf 1 jaar ongeveer een Kaassoufle of frikandel
Pannenkoek: rond de 11 maanden? zonder stroop/suiker
Pizza: korstjes vanaf een maand of 14?
Ijsjes: heeft hij nog niet gehad
Snoep: heeft hij nog niet gehad
Koek: oh babykoekjes al wel vanaf een maand of 7-8
Taart: vanaf een jaar
Etc?

Warm eten móet hij echt alles wat wij hebben... miept echt net zo lang tot hij krijgt wat hij ons of z’n broers ziet eten. Zo krijg hij inmiddels (hij wordt over dik 2 maanden 2 jaar) ook wat mayo/ketchup bij z’n aardappeltjes/vlees. Soms gebruikt hij het niet eens, maar iedereen heeft het dus het moet ook op zijn bord.
<<

Anoniem308

Bericht 02 Mrt 2021 14:28

Marsy31 schreef:
kippetje schreef:

Mijn baby heeft wel eens een slok koffie op ja 🤣
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 02 Mrt 2021 14:48

Patat: friet heb ik niet zo'n problemen mee, iets na de eerste verjaardag kregen ze die al wel maar dan zonder zout en gewoon 1 uit het vuistje
Snacks zoals kroket, bitterbal: Toen waren ze beide ruim 2
Pannenkoek: voor de eerste verjaardag al, kan me herinneren dat ik ze ook al maakte van opvolgmelk. Zonder suiker of stroop hoor, gewoon kaal of met wat geprakt fruit er op
Pizza: ergens na de eerste verjaardag maar wij maken die dan ook altijd zelf en de bodem en saus dus zonder zout ed
Ijsjes: na de eerste verjaardag en dan in het begin gewoon een perenijsje. Als baby al wel ijs van bevroren banaan met iets van ander diepvriesfruit en dan gepureerd
Snoep: dat heb ik echt pas in huis gehaald toen de oudste al vier was, toen was de jongste 1.5 en hij krijgt het dus ook al wel vanaf zijn tweede verjaardag ongeveer omdat zijn broer het ook mag. Daarvoor was een doosje rozijntjes de grootste traktatie
Koek: ik had zelf nooit Nijntje koekjes ed in huis maar als ze die bijvoorbeeld als traktatie kregen dan liet ik het ze wel gewoon opeten nadat ze 1 waren, vanaf twee eten ze gewoon een koekje als wij dat ook doen ( zelden in huis)
Taart: op de eerste verjaardag voor het eerst, bij de oudste toen nog wel een toegevoegde suiker vrije taart gemaakt, bij de tweede niet meer.
Chips: was ik wel terughoudend mee en hebben ze beide pas na de tweede verjaardag gekregen en krijgen ze echt maar heel soms, op feestjes of in de vakantie.

Wij hadden dus zelf ook nooit snoep in huis omdat we dat zelf nooit eten maar sinds de oudste vier is en op school zit en er ook vriendjes komen spelen hebben we wel een snoeppot en mogen ze in de middag bij een glaasje drinken een snoepje pakken. Ze weten ook gewoon dat ze op dat moment een snoepje krijgen en dat ze er verder niet over te hoeven zeuren. Ik kan me ook vinden in wat Zora er over zegt.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 02 Mrt 2021 15:47

Madame Butterfly schreef:
Zora schreef:Ik merk idd aan vriendjes van T die niet mogen snoepen dat zij er juist enorm op gefocust zijn en bijv tijdens de teamsafspraken met de klas waar wij op afstand meeluisteren vooral heel veel opscheppen over hoeveel ze bij welk feestje gaan snoepen en drinken. T leert van ons wat gezond is, waarom dat gezond is, wat dat doet met je lijf, en waarom ongezonde dingen niet gezond zijn en wat die doen met je lijf. We proberen hem dus echt juist bewust te maken van de keuzes die je kunt maken. Helemaal onthouden van snoep past daarin niet, ook voor M niet.

Ik denk dat het vetgedrukte key is, en niet zozeer of je je kind regelmatig iets ongezond toestopt of juist niet. Wij hebben gewoon geen snoep in huis, niet om hem te beschermen, maar omdat we dat zelf niet lekker vinden. Mocht hij het leren kennen op kinderfeestjes en erom vragen, dan zou ik jouw aanpak nemen. Maar nu vraagt hij er niet om, dus waarom zou ik het in huis nemen? Als hij thuis komt van school, vraagt hij nu om fruit en yoghurt.

Als je het zelf niet in huis hebt is de aanpak inderdaad net wat anders maar de gedachte erachter kan hetzelfde zijn ja! Wij hebben het wel zelf in huis, en omdat wij zelf ook van snoepen houden haha vinden we het belangrijk nu al uit te leggen wat maat houden inhoudt etc. Da’s dan een makkelijk aanknopingspunt.

Edit: ik vind niet dat je het in huis moet halen ofzo hoor. Als ik zelf niet zou snoepen dan zou ik dat misschien wel doen voor de kinderen maar dat weet ik niet. Ik associeer chipjes bij de borrel ofzo of een koekje bij de thee ook als iets gezelligs en speciaals en ik vind het leuk om dat soort dingen juist wel mee te geven aan de kinderen, maar dat lijkt me geen vereiste voor een gezonde (haha!) omgang met ongezond voedsel
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem326

Bericht 02 Mrt 2021 16:15

AMM schreef:Patat wij gaan nooit naar een snackbar, maar ik maak wel frietjes in de airfryer. Ik denk vanaf 1,5 jaar frietjes uit de airfryer.
Snacks zoals kroket, bitterbal: ik denk vanaf twee jaar
Pannenkoek vanaf twee jaar
Pizza vanaf 3 jaar
Ijsjes waterijsje vanaf 1 jaar
Snoep het moment dat ze traktaties kregen. Ik heb nooit snoep in huis.
Koek biscuitje van 1 jaar
Taart vanaf 2 jaar een stukje taart mee eten. Daarvoor kregen ze nog gezonde versie taart
Etc?

Ik merk al zoveel verschil bij mijn tweede, die wil alles wat z’n zus krijgt 😂.

Ik ben nog steeds heel erg van gezond eten. Dus ik heb geen snoep en chips in huis. Als ze het ergens aangeboden krijgen doe ik er niet moeilijk over. Maar toen ze jonger waren dan drie mochten ze het eigenlijk ook niet hebben als ze het aangeboden kregen (daar heb ik nog weleens opmerkingen over gekregen). Ze vragen er niet om. En als het dus krijgen ergens anders dan eten ze het ook niet altijd op. Want te zoet of niet lekker. Snackbar en MacDonalds ga ik niet naartoe. Maar friet en een vega bitterbal maak ik wel in de airfryer. Taart bak ik zelf ook af en toe en vind ik ook bij een verjaardag horen. Koek en chocolade krijgen ze wel. Maar wel echt met mate. Ik ben daarin ook niet soepeler geworden. Pizza's ook maar heel af en toe. Vind ik ook erg zout.
<<

Anoniem326

Bericht 02 Mrt 2021 16:19

Madame Butterfly schreef:

Ik heb het ook nooit in huis gehad. En ze vragen er ook niet om. Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze er daarom juist op gefocust zijn. Ze vinden de smaak en structuur, omdat ze het niet kennen, juist niet lekker.

Mijn kinderen worden ook druk van suiker.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 02 Mrt 2021 17:45

Ik weet het van veel dingen al niet meer precies, maar het meeste ergens tussen 1,5-2 jaar denk ik. De meeste dingen krijgt ie sowieso maar heel af en toe, of in kindervariant of zo.
Frietjes maak ik meestal zelf in de oven zonder zout, dat mag ie dan prima mee eten. Maar dan maak ik er eigenlijk nooit snacks bij, maar gewoon vlees/vis/vega en groente en is het dus ook helemaal niet zo'n ongezonde maaltijd. Ik denk sinds ie 2 is dat ie als wij iets bestellen hij ook gewone frietjes mee eet. Soms bestellen we dan voor hem een kindermenu met kipnuggets. Andere snacks heeft ie nog nooit gehad, op 1 keer een hapje vega kroket na. Hij krijgt er dan ook geen mayo bij.
Pannenkoeken heeft ie een paar keer op. Dat eten we dan ook nooit want ik lust het zelf niet. Volgens mij hadden we toen pannenkoek met vers fruit besteld. Laatst bij een ontbijtje had ie van die kleine Amerikaanse pannenkoekjes met stroop.
Pizza mag ie van ons wel, want meer dan 2 happen neemt ie toch niet. Ik zorg sowieso dat we ook iets van groente erbij hebben als we dat eten.
Ik denk niet dat ie ooit een heel eigen ijsje heeft gehad, maar hij mag wel meehappen. Maar wij eten ook niet vaak ijs.
Snoep krijgt ie wel eens, ik koop vaak Bear yoyo's, dat voelt nog enigzins verantwoord. Maar 'normaal' snoep heeft ie nog vrijwel nooit gehad. Hij is ook tevreden met een doosje rozijnen of een soepstengel. Chocolade vindt ie sinds Sinterklaas ineens heerlijk, zo af en toe krijgt ie een klein stukje maar alleen als wij het ook eten. Maar er ligt nog een chocoladeletter in de kast van 'm dus dat zegt wel genoeg haha.
Koek mag ie soms wel, dan een simpel koekje als speculaasje of biscuitje, of een stukje van ons bijvoorbeeld. Kinderkoekjes heb ik ook wel eens gekocht.
Op zijn eerste verjaardag mocht ie een eigen cupcakeje, maar hij vond het vies haha. Ik denk met 1,5 dat ie af en toe een hapje mee at van ons en het wel lekker vond. Ik heb gewoon gewacht tot ie er om ging vragen. Nu krijgt ie wel een eigen stukje maar dan wel een klein bescheiden puntje.
Echte chips nog nooit gegeven. Wel van die groentestickjes of pastinaakchipjes speciaal voor kinderen.
<<

Silver

Lady-post-a-lot

Bericht 02 Mrt 2021 17:51

Dochter is nu 15 maanden:

Patat; om en nabij 1 jaar
Snacks zoals kroket, bitterbal, heeft ze nog niet gehad, wel een stukje frikandel bij de patat.
Pannenkoek vanaf 8mnd en dan zelfgemaakte van bloem ei en bv melk. Met de pot mee vanaf een jaar.
Pizza; laatst een keer een klein stukje.

Zij hoeft totaal geen zoetigheid, fruit krijg ik er niet in geen zoet beleg op brood. Ze wil alleen maar hartig. Ben benieuwd hoelang ze dat vol gaat houden.

Ijsjes niet
Snoep
Koek enkel een soepstengel of een Maria koekje vanaf 1 jr.
Taart
Etc?
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 02 Mrt 2021 21:42

Zoon krijgt sinds hij een jaar was alles wel, behalve snoep want dat eten we zelf nooit en hebben we dus ook niet in huis. Kroket of pizza oid vind hij niet echt lekker.

Ik ben er niet zo streng mee, we eten het zelf ook met mate en hij krijgt dan gewoon een klein stukje. Als ik echt alleen voor hem een tussendoortje (naast fruit) pak, dan zijn het maisvingers, babykoekjes of rozijntjes, dat dan weer wel.
Smile, it's free!
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen