Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Fiets met zijwieltjes

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 02 Mrt 2021 15:07

Re: Fiets met zijwieltjes

Ja dat kan ik me goed voorstellen wel. Ik kan zelf ook nooit met m'n voeten bij de grond op volwassen fietsen en dat maakt me ook een onzekerdere fietser.

Even z'n beenlengte opgemeten, 44 cm dus dat zou precies net an kunnen met die Veloretti Maxi. Ik ga wel eens even googlen op fietshoogtes enzo, wat dan het handigst is.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem313

Bericht 02 Mrt 2021 15:42

Marin schreef:Ja dat kan ik me goed voorstellen wel. Ik kan zelf ook nooit met m'n voeten bij de grond op volwassen fietsen en dat maakt me ook een onzekerdere fietser.

Heb je dan niet een te grote fiets, Marin? Voor jezelf bedoel ik.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 02 Mrt 2021 15:45

Caulfield schreef:
Marin schreef:Ja dat kan ik me goed voorstellen wel. Ik kan zelf ook nooit met m'n voeten bij de grond op volwassen fietsen en dat maakt me ook een onzekerdere fietser.

Heb je dan niet een te grote fiets, Marin? Voor jezelf bedoel ik.

Ik heb een vrij lage fiets waar zelfs nog een stuk van de zadelpen af is gezaagd zodat het zadel echt op z'n allerlaagst staat en zelfs dan kan ik niet echt lekker bij de grond. Maar eigenlijk zou ik haast een tiener model moeten hebben. Ik ben klein én heb korte benen. Heb op volwassen fietsen nooit met m'n benen bij de grond gekund en kwam er pas achter toen ik een voorzitje voor zoontje kreeg dat dat eigenlijk een vereiste is. Ik stap altijd helemaak van m'n zadel af bij een stoplicht, wist ik veel dat dat eigenlijk minder handig is.
Maar goed, kort antwoord, ja eigenlijk is m'n fiets te groot ja.
<<

Anoniem304

Bericht 02 Mrt 2021 15:47

Mijn fiets is ook te groot. Als ik een fiets heb met een frame maat die bij m'n lengte past, dan fiets ik niet lekker. Dan is de afstand tussen het zadel en de trappers weer te kort ofzo waardoor ik enorm vermoeide benen krijg.
Ik stap ook altijd helemaal af, maar ben dat ook gewend.
<<

Anoniem313

Bericht 02 Mrt 2021 15:49

Joh, nooit geweten dat jij zo klein bent! Lastig lijkt me, dat je niet lekker kunt fietsen.
Ik zou - en ik realiseer me volledig dat je op dit punt niet om advies vraagt - in jouw geval toch voor een tienerfiets gaan. lekker samen fietsen met Otje straks! :love:
<<

Anoniem313

Bericht 02 Mrt 2021 15:50

Overigens zijn fietsenwinkels gewoon open, dus je kunt 'm prima op in de juiste maten laten aanmeten door de professional!
<<

sophiee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 02 Mrt 2021 15:57

Hier alleen bij de oudste zijwieltjes gehad en achteraf een beetje spijt gehad dat we jong (2,5 jaar) een fietsje met zijwieltjes aangeboden hebben. Ze fietste los toen ze 4 jaar was. De andere twee fietsten namelijk zo weg toen ze eenmaal met de voeten los konden loopfietsen (evenwicht behouden dus). We boden toen de fiets aan zonder de zijwieltjes. Dat was rond de derde verjaardag. Ik zou dus geen zijwieltjes aanbieden, maar hem lekker lang laten loopfietsen en een fiets zonder zijwieltjes klaarzetten voor als hij eraan toe is. Onze jongste is nu 4,5 en zit nog steeds liever op de loopfiets dan op de normale fiets.
3 dochters van 12, 9 en 8 jaar 🖤
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 02 Mrt 2021 15:57

Ik zou echt een 12 inch advisereren, meet zijn loopfiets eens op qua hoogte. Het geeft zoveel zekerheid wanneer ze met de voeten bij de grond kunnen. En die lage instap zou ik dus ook doen, geen transportrekje en lekker licht en simpel. Ik heb ook een fiets voor het mooi gekocht en die is zonder te gebruiken doorverkocht.

Hier fiets hij nu op een 16inch en zelfs wel eens op een 18 inch van zijn nichtje, maar hij is er inmiddels echt behendig mee. A. is net iets groter dan O., 107cm. Voor volgend jaar is het een mooi cadeau :wink: Je zou nu ook een oefenfietsje kunnen kopen, via Marktplaats ofzo. En dan als hij het goed kan, alsnog die mooie fiets die je graag wilt kopen voor hem.

Hij heeft nu deze, ik vind hem zo leuk, even showen:
Afbeelding
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 02 Mrt 2021 16:05

Ik zou dan via mp goedkoop een oefenfiets kopen en dan voor zijn verjaardag een Veloretti. F. heeft er ook 1 maar die begint eigenlijk al te klein te worden. We hadden beter een 18 inch kunnen kopen.
⁠♡♡♡
<<

Anoniem326

Bericht 02 Mrt 2021 16:06

Ik vind een fiets een mooi cadeau voor een vierde verjaardag. Past ook bij het naar school toe gaan. Mijn kinderen hebben ook de Veloretti fiets. Qua leren fietsen:

- 2 jaar loopfiets
- 3 jaar fiets zijwieltjes
- al ruim voor vierde verjaardag konden ze fietsen. Dat komt door de loopfiets. Daardoor hadden ze goede balans. Omdat ze al konden trappen, eerder al door traptraktors, konden ze vaart maken. Ik heb ze nog geen zetje hoeven geven.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 02 Mrt 2021 16:31

Marin schreef:Dit staat er op hun website. De Maxi is de fiets met de trappers en zijwieltjes. De Mini is hun loopfiets. Daar zit ie aan de bovengrens (en hij heeft al een loopfiets), bij de Maxi aan de ondergrens (maar lijkt me dat je een fiets voor een aantal jaar koopt). Maar misschien is een kleinere fiets met zijwieltjes dan beter dus?

Afbeelding

Mijn ervaring is, zoals ik eerder al schreef, dat de veloretti hoog en lang is. N heeft max een half jaar echt goed op de Maxi gezeten. 2 jaar lang was ie te groot, en nu is ie te klein.

Daarnaast zou ik voor die kleintjes geen fiets op de groei kopen. Zeker niet als ze het nog moeten leren en daar al weinig interesse in hebben. Ze moeten wel echt bij de grond kunnen anders vinden ze het al gauw eng.

Ik zou me niet blind staren op de mooi van Veloretti. Hoewel ze hier beide zo een hebben, krijgen ze niet de opvolgende maat.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 02 Mrt 2021 16:34

Dank je OLL, wel fijn zo'n eerlijke ervaring! Dat herken ik eigenlijk ook wel van de Banwood loopfiets die hij heeft.
<<

Anoniem326

Bericht 02 Mrt 2021 17:34

Mijn ervaring is anders. Mijn tweeling is erg klein. En toen ze vijf waren net 102. Toen kregen ze pas de veloretti (ze hebben leren fietsen op een peuterfietsje, want ze waren met 4 pas 92 cm). En ze konden met 102 op de Veloretti fiets meteen fietsen. Mijn dochter van 4 (juli 5) is 1 meter en past nog steeds niet op de Veloretti. Ze hebben allemaal leren fietsen op een piepklein peuterfietsje van marktplaats waar ik de zijwielen heb afgehaald. Dus dat zou je ook kunnen doen. Als oefenfiets.

De Veloretti is juist heel erg licht en dat is voor kleine kinderen juist heel fijn. Mijn dochter kan deze fiets makkelijk zelf uit de schuur halen en van het standaard halen. Bij zwaardere fietsen lukt dat niet. Mijn ervaring is dat veloretti fietsen juist voor tengere en kleine kinderen heel gebruiksvriendelijk zijn. Maar je moet wel de lengte hebben inderdaad. Maar als je zoon 104 is, dan is de fiets vanaf 102 niet te groot.
<<

Loïs

Kletskop

Bericht 02 Mrt 2021 18:24

Ik zou zeker een fiets kopen voor z’n vierde verjaardag. Veel kinderen die dan ook al naar school fietsen, dus hij ziet vast ook meer kinderen fietsen wat aantrekt.

Hier hebben we alleen nooit zijwieltjes gebruikt. Beide jongens fietste zo weg met 3 jaar. Van heel snel kunnen op de loopfiets met de voeten can de grond naar gewoon fietsen.
<<

Anoniem332

Bericht 02 Mrt 2021 18:45

Leuk een fiets!

Hier een te grote fiets gepimpt, 16” toen ze 3 was fietste ze er direct op weg. Maar had de fiets niet in de hand. Remmen , lastige bochten.

Had liever een 12” gehad. Gewoon een rag ding om het te leren en vertrouwen te krijgen.

Kan je zoon al op een loopfiets overweg? Hier ging ze als de brandweer. Ik ben geen voorstander van zijwielen omdat ze hier ging hangen in de bochten en geen controle over de fiets had. Daarom weer even op de loopfiets gezet tot ze wel met haar voet bij de grond kan.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 02 Mrt 2021 18:53

Loopfiets kan hij eindelijk redelijk goed. Het is geen snelheidsduivel zoals je soms ziet maar hij snapt het principe nu en wil graag op z'n fiets als je 'm laat kiezen tussen lopen of fietsen. Dat is heel anders dan paar maanden geleden.
Wel viel ons afgelopen weekend op dat hij beter controle erover heeft dan we hadden ingeschat want hij ging echt keihard een heuvel af en bleef 'm toch goed houden ondanks 't slingeren. Dus toch wel controle erover.
<<

Anoniem332

Bericht 02 Mrt 2021 19:24

Wellicht dat hij er dan zo op weg fietst. Ik snap jullie overwegingen of het wel of niet nuttig is nu te investeren in een fiets.
Misschien kan je een rondvraag doen bij buren/ vrienden of iemand nog een 12" fiets heeft staan en het daar eerst op proberen.

Volgens mij zijn de Loeki fietsjes het meest ergonomisch met het zwaarte punt.
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 02 Mrt 2021 19:49

Wij hebben heel degelijke puky fietsjes. Niet bepaald mooi, maar wel praktisch. Ook een 12 inch om op te leren. Dochter wilde heel lang niet, maar fietst nu (2 weken voor haar 4e verjaardag) zonder zijwieltjes en ook meteen flinke stukken.
Ik heb het idee dat het 12 inch fietsje best wel zwaar is, hij trapt niet zo makkelijk. Zoon heeft een aluminium 16 inch puky en die is heel licht. Toen hij daar naar overstapte ging hij veel harder dan op de 12 inch
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 02 Mrt 2021 20:16

Ik heb niet alles gelezen maar E heeft met haar 3e verjaardag een fietsje gehad met zijwieltjes.
We zijn bij de fietsenmaker gaan kijken, deze gaf aan dat de nu een 12inch nodig had maar dat dat snel kan veranderen naar een 16inch.
We hebben toen op mp een voordelig fietsje gekocht en daar fietst ze nu op. Het duurde even voor ze echt durfde en ze heeft echt nog wel de zekerheid van zijwieltjes nodig maar ik weet zeker dat ze zonder kan.

Mijn tip zou zijn wel een fietsje geven, niet persee voor z'n verjaardag, van 12inch met zijwieltjes en dan gewoon 1 van mp.
En dit voorjaar en zomer eropuit met de fiets, ook gewoon met hem in het stoeltje maar ook dat jij loopt en fietst in een park ofzo.
30-04-2017
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 02 Mrt 2021 20:28

Mijn dochter heeft voor haar 2e verjaardag een loopfiets gekregen en voor haar derde verjaardag een fietsje met zijwieltjes. Die loopfiets duurde even voor zie die snapte, ik denk dat ze al ruim 2,5 was. Ik denk dat het fietsje nog geen eens 10'' was, echt klein, maar ze kon er toen meteen op fietsen en kort voor haar 4e verjaardag kon ze zonder zijwielen fietsen. Het fietsje is echt te klein voor haar, maar dat ze met beide voeten op de grond kan, gaf haar wel zekerheid.
Ons buurjongetje is een half jaar ouder, hij heeft afgelopen zomer een fiets (16'') gekregen voor zijn verjaardag, met zijwielen. Hij kan er nu net echt goed op fietsen. Met rijwielen nog steeds. Hij heeft ook een heel wagenpark, maar geen driewieler en zijn loopfiets vond hij ook niet boeiend. Maar doordat hij onze dochter zag racen, wilde hij ook 😄 en dan wisselen ze (loop)fietsen uit en proberen ze vanalles. Misschien werkt dat voor je zoontje ook wel zo, als hij straks andere kindjes ziet fietsen, dat hij dan ook wil. Maar ik zou misschien niet investeren in een nieuwe kleine fiets, als hij het echt niks vindt, is de fiets misschien te klein tegen de tijd dat hij het wel leuk vindt. Ik zou op MP/FB iets zoeken waar hij lekker mee kan oefenen.
december 2016
juli 2019
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 02 Mrt 2021 20:52

T kreeg zijn 12 inch fietsje op zijn derde verjaardag. Zijwieltjes moesten er na een week al af. Ging super goed.
Die fiets is inmiddels veel te klein.
We hebben nu een 18 inch gekocht. Dat past ook echt hij zijn lengte. Maar het op en afstappen gaat wel onwennig nu.
2016
<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 02 Mrt 2021 22:50

Onze beide dochters fietsten met amper drie jaar direct weg op een fietsje zonder zijwieltjes. Had ik helemaal niet verwacht, maar bij hen had veel op de loopfiets blijkbaar wel geholpen. Hoeft zeker niet altijd zo te zijn inderdaad. En het ene kind vindt fietsen nou eenmaal weinig aan terwijl je bij de ander doodsangsten uitstaat als ouder omdat ze binnen no time keihard langs roetsjen.

Ik zou kijken naar jullie zoon en als hij dat fietsen helemaal nog niet zo leuk vindt, zou ik ervoor kiezen om iets anders cadeau te geven waar hij wel blij van wordt. En dan buiten zijn verjaardag om gewoon een tweedehands fietsje ergens op de kop tikken. 12 inch zodat hij echt goed bij de grond kan. Af en toe achteloos in zijn zicht zetten en kijken wanneer hij zelf interesse gaat tonen om het eens te proberen. Sowieso, dat fietsen gaat met vallen en opstaan en zuinig zijn op zo'n prachtige nieuwe fiets is nog niet echt besteed aan de meeste jonge kinderen (en hun vriendjes die er ook op willen fietsen). Wij kozen voor een tweedehands fietsje en als ze toe waren aan een volgend formaat mochten ze die zelf helpen uitzoeken.
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 03 Mrt 2021 13:22

Hier konden ze beide voor hun tweede verjaardag fietsen. Met 3 kregen ze een echte fiets met zijwielen en met 4 jaar konden ze ook zonder zijwielen fietsen.

Ik zou het wel een goed cadeau vinden. Anders leert hij het sowieso niet toch? Hier zijn ze beide begonnen op een Puky omdat deze een heel fijne lage instap heeft. I. Een 12 inch en R. Begon op een 16 inch fiets. Ik zou voor de 16 inch gaan met 4 jaar.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 03 Mrt 2021 14:00

Een fiets is sowieso leuk! Als-ie het nog niet gelijk kan, dan later wel.

Onze oudste racete er vandoor op de loopfiets, maar gewone heeft even geduurd. Ze doet zoiets pas als ze echt zelf wil, daarvoor heeft het allemaal weinig zin, haha.
Ben benieuwd hoe dat bij de jongste is, die is motorisch wel iets sterker lijkt het.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Mrt 2021 12:27

We hadden het hier al langer over een fiets voor de 3e verjaardag, maar aangezien ze pas eind augustus jarig is, hebben we besloten al eerder een fiets (met zijwielen te regelen). Haar loopfiets is echt te klein en op de driewieler fietst ze zo weg. Donderdag op school even gevraagd of ze op de loopfiets wil en daar redde ze zich ook prima mee! Mijn man heeft gister via marktplaats een 12 inch Loekie fietsje opgehaald.

Vanmorgen als verrassing de fiets laten zien, was eerst even beetje verlegen en spannend, maar al snel stapte ze zo op de fiets! Het principe van trappen snapte ze ook vrij snel, behalve dat ze elke keer op de achteruittraprem trapte. Na klein rondje oefenen kwam ze al prima vooruit en kreeg ze het ook al voor elkaar om vanuit stilstand zelf te gaan fietsen (zonder duwtje in de rug). Ook het sturen en fietsen ging al best goed! Ons kleine meisje wordt snel groot!

Hebben dus dit fietsje voor haar (qua kleur vind ik hem ook nog wel ok voor een jongetje straks!)
Afbeelding
08/2018
05/2021
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen