05 Dec 2020 00:38 door Pineco
Ik geef trouwens wel veel meer toe dan ik ooit gedacht had van mezelf. Van de week realiseerde ik me dat ik toch wel een beetje een 'curling-ouder' ben geworden ;-) Zo mocht de middelste vandaag verkleed als piet naar school. Ze gaan altijd met de bus, maar toen ze zich realiseerde dat ze dan 's middags ook als piet in de bus moest (dan zitten er veel oudere kinderen bij), vond ze dat vervelend. Ik bood meteen aan om hen dan wel te komen halen voor een keertje. Dat doe ik ook als ze bijvoorbeeld veel spullen mee hebben. Dan vind ik het zielig dat ze met een zware tas en nog extra tassen in die bus moeten.
Mijn man is daar veel harder in en ik zou dat ook moeten zijn op die momenten, ze zouden dan veel zelfstandiger worden. Want daar schort het nog wel eens aan en daar heb ik echt wel een aandeel in. Ik ga vaak voor de makkelijke weg, help hen om de dingen sneller te laten gaan. Dat zou ik juist niet moeten doen, uiteindelijk gaat alles juist sneller als ze veel zelfstandig kunnen. Duimen is ook zo'n ding hier in huis. De jongste duimt nog, eerst alleen 's avonds als ze moe was. Maar sinds ze in het eerste leerjaar zit (groep 3) ook best vaak overdag. Ze wordt daar rustig van en dat kan ze na een drukke schooldag wel gebruiken (denk ik dan, ik zeg er dan ook vaak niks van). Mijn man vindt het echter echt niet meer kunnen nu ze bijna 7 is en loopt haar de hele dag te corrigeren. Zij wordt daar stikchagrijnig van, ik ook en mijn man uiteindelijk ook. Hoewel ik vind dat mijn man gelijk heeft, heb ik geen zin in dat gedoe en die vervelende sfeer in huis. Ik praat wel regelmatig met haar over de nadelen van het duimen. Daardoor gaat ze tot nu toe echter nog niet minder duimen. Een pleister en Bytex hebben we ook al geprobeerd, dat haalt ze er zelf meteen af.
Ik weet dus eigenlijk wel wat ik anders zou kunnen doen, maar heb de energie niet om het echt aan te pakken. Op dat vlak zitten mijn man en ik dus niet echt op één lijn. Feit is wel dat hij veel minder uren met de kinderen is dan ik, dus ik zou dan de hele dag een strijd moeten aangaan als ik zo streng wil zijn als hij. Daar pas ik voor. Die andere twee zijn uiteindelijk ook vanzelf gestopt met duimen. Met zindelijk worden ging het net zo, nooit echt geoefend of gestimuleerd, rond 3 jaar waren ze wel alle drie zindelijk zonder ooit een ongelukje en meteen op de wc in plaats van een potje. Ik kon niet begrijpen hoe iemand dagen of soms weken achter elkaar kon oefenen met potjes, lopen zonder onderbroek en overal ongelukjes opruimen. Ik ben van mening dat overal een tijd voor is en dat ze uiteindelijk zelf aangeven wanneer ze klaar zijn voor dat soort dingen. Misschien te makkelijk, maar het werkt voor ons en over het algemeen zijn ze heel gemanierd, sociaal en beleefd.
Moeten jullie kinderen huishoudelijke taken doen trouwens? Hier helpen ze alle drie regelmatig met de voorbereidingen voor het koken, gewoon omdat ze dat leuk vinden. Ze moeten hun eigen kamer netjes houden en regelmatig helpen ze met het dekken of afruimen van de tafel. Maar daar houdt het wel op eigenlijk.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014