Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Sinterklaas en stoute kinderen

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 01 Dec 2020 13:45

Re: Sinterklaas en stoute kinderen

Ja snap dat je dreigen een wat zware term vindt. Dat met boterhammen enz doe ik ook wel hoor, die aansporing heeft hij ook zeker nodig. Maar merk dat ik't zelf niet fijn vind om Sinterklaas ervoor te gebruiken. Misschien met een wat ouder of idd ander kindje dat 't al beter kan.
Let's discover the world together.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Dec 2020 13:51

Sowieso niet doen als je dat niet prettig vindt! Is alleen maar prima toch. Ik denk dat ik qua opvoeden ook praktisch ben. Mijn dochter is echt enorm koppig, die doet in principe niets wat ze niet wil. Ik heb geen zin in eeuwige discussies of overtuigsessies e.d. dus als er dan zo’n mogelijkheid als met Sinterklaas langskomt, maak ik daar graag gebruik van 😁.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 01 Dec 2020 13:52

Haha dat gedrag klinkt behoorlijk herkenbaar. 😅
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Dec 2020 14:38

Ik gebruik daar ook liever niet de Sint voor. Zou dan nog liever zelf de dreiging zijn. Ik snap dat dreigen een groot woord is en dat je er je kinderen geen pijn mee (wil) doe(n)(t). Los van dit topic ben ik een beetje aan het nadenken over opvoeden en denk ik echt dat je het gedrag wat je zelf laat zien ook terug krijgt van je kinderen. En dat goed voor doen/voorbeeld zijn het belangrijkste is. Maar ik stoei daar ook mee hoor. Het begint hier pas net echt 😅.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 01 Dec 2020 16:04

Zelf voel ik me daar ook niet prettig bij om sinterklaas in te zetten als een soort alziend oog. Het is al zo'n spannende tijd voor ze, ik ga dan niet net doen alsof sint of de pieten ze echt de hele dag in de gaten houden om te kijken of ze wel lief geweest zijn. Laatst vroeg mijn oudste zich al af of er wel iets in haar schoen zou zitten omdat ik haar die middag had aangesproken op haar gedrag.

Maar ieder z'n ding, als je kind er minder gevoelig voor is is het misschien ook wel anders.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 01 Dec 2020 18:52

Ik gebruik geen dreiging, maar dat komt in het huidige verhaal ook totaal niet meer aan bod dus het zou vreemd zijn om dat aspect nu weer in te brengen.

En wat Caulfield zegt, die excuses en de knipoog, ik dacht dat dat gewoon wel begrepen werd door iedereen maar kennelijk niet. Sorry als ik nu vervelend klink maar die vond ik zelf nogal obvious.
#teammaple🍁
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 01 Dec 2020 18:55

Maar wat is het huidige verhaal Urban Naked? Iets wat je zelf aanhoudt of iets van het Sinterklaasjournaal. Ik vind het ook nog wat lastig om dat leidend te maken. Ik merk dat ik dat eigenlijk ook een beetje irritant vind. Dat zij beslissen dat sinterklaas thuis werkt dit jaar enz. Tuurlijk, dikke knipoog naar corona maar vind 't wel beetje irritant. Net als Ozosnel vorig jaar.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 01 Dec 2020 19:04

De nadruk ligt toch al járen niet meer op het stoute kind en de roe?

De Sint is al een heel aantal jaren een goeierik volgens mij, net als de pieten.

Dit jaar kijk ik het Sinterklaasjournaal eigenlijk voor het eerst iedere avond, voorgaande jaren niet. Ik vind het wel prettig maar je hoeft het natuurlijk niet te volgen als je het irritant vindt :) Niemand verplicht je iets. Dus dat ‘zij’ beslissen dat hij thuiswerkt, zo zie ik het niet. Dat is in dit verhaal van het jeugdjournaal zo. Miljoen andere films en series en boeken die iets anders zeggen dus als je een ander verhaal wilt lijkt me dat geen probleem.
#teammaple🍁
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 01 Dec 2020 19:07

Ik heb geen idee, ik vier niet al jaren sinterklaas met een kind. Dus ik ben nog maar net een beetje aan het uitvogelen wat ik hem wel en niet vertel eigenlijk. Maar als jij dat zegt, geloof ik je hoor.

En ja dat ik het niet hoef te kijken met hem snap ik hoor.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Dec 2020 19:23

Sint en Piet zijn toch altijd goed geweest? Dat was in mijn jeugd echt niet anders hoor. Dat stoute kinderen verhaal wordt m.i. nu wel erg uitvergroot. Ook toen ik klein was werd dat meer gebruikt in de zin van jij bent lief geweest dus je krijgt een kadootje ipv jij krijgt niets want je bent stout.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 01 Dec 2020 19:27

Ja dat is ook wel weer waar Luisa.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 01 Dec 2020 19:47

Marin schreef:Ik heb geen idee, ik vier niet al jaren sinterklaas met een kind. Dus ik ben nog maar net een beetje aan het uitvogelen wat ik hem wel en niet vertel eigenlijk. Maar als jij dat zegt, geloof ik je hoor.

En ja dat ik het niet hoef te kijken met hem snap ik hoor.

Net als jij doe ik het dit jaar eigenlijk een beetje voor het eerst. Mijn oudste heeft nooit geloofd, m’n jongste is er nu wel echt mee bezig.
#teammaple🍁
<<

Anoniem313

Bericht 01 Dec 2020 20:33

Marin schreef:Maar wat is het huidige verhaal Urban Naked? Iets wat je zelf aanhoudt of iets van het Sinterklaasjournaal. Ik vind het ook nog wat lastig om dat leidend te maken. Ik merk dat ik dat eigenlijk ook een beetje irritant vind. Dat zij beslissen dat sinterklaas thuis werkt dit jaar enz. Tuurlijk, dikke knipoog naar corona maar vind 't wel beetje irritant. Net als Ozosnel vorig jaar.

Haha ik herinner me nog dat jij je vorig jaar ook zo ergerde aan Ozosnel ja 😀
Het komt op mij over alsof je het allemaal erg zwaar laat wegen, dat Sinterklaasjournaal. Ze stoppen er gebbetjes in en daarnaast er zal altijd wat veranderen, tradities zijn niet statisch. Dit jaar werkt ie thuis, als we volgend jaar allemaal ingeënt zijn zal dat wel weer anders zijn. Boeit toch niks?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 01 Dec 2020 20:59

Ja is ook wel zo hoor. Zo zwaar vind ik 't nou ook weer niet hoor.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 01 Dec 2020 21:52

Hier vindt de oudste het vooral gek dat Bernard niet naar z'n moeder wil. Sinterklaas is leuk, maar ze woont veel liever gewoon thuis.
Dat Bernard mee moest naar Spanje omdat hij stout was, is volgens mij nauwelijks blijven hangen, haha.

Wij kijken het journaal wel, maar halen er vooral de leuke dingen uit. Dat we met schoen zetten de schoenen op allemaal andere plekken neerzetten bv, dat vind ik wel grappig.
Dat over stout zijn bespreken we eigenlijk niet. Sinterklaas is mijns inziens ook niet om bang voor te zijn.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Dec 2020 23:10

De oudste vindt het sinterklaasjournaal machtig interessant, maar het hele verhaal rondom Bernard snapt ze niet echt. We kijken ook niet elke dag, dus dat scheelt misschien :smile: als ze echt vervelend is (en dat is helaas nogal vaak de laatste weken, heerlijk die bijna-4-fase) dan zeg ik soms wel 'misschien zit er wel een Piet op het dak te luisteren...' maar ik zeg dan nooit dat ze geen cadeautjes krijgt ofzo. Ik heb het idee dat als zij ervan bewust wordt dat anderen haar gedrag kunnen 'zien', dat ze zelf wat beter nadenkt over wat ze doet in een boze bui. Het helpt vaak wel om haar af te leiden, dus ik profiteer nog even van deze periode!
december 2016
juli 2019
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 02 Dec 2020 00:46

O. en R. zijn natuurlijk even oud, en snap helemaal wat je zegt over de concentratie. R. kijkt wel maar vindt er volgens mij weinig aan. Hij hoort het natuurlijk ook alleen van mij en de Ned school hier, dus het leeft niet super erg. We vieren het zondag met de Ned school, die hebben de grote Sinterklaasfilm naar S.ydney kunnen halen en bioscoop afgehuurd. Komen wat Pieten enzo en Sinterklaas heeft een video gemaakt. Na de film worden de cadeaus uitgereikt.

Hij zingt wel alle liedjes heel hard mee, maar volgens mij gelooft hij er geen flikker van wat ik vertel. Ik heb ook besloten niet te liegen als hij vraagt. Ik vertel trouwens het verhaal van st Nicolaas - het geven aan anderen. Niet de moderne 2020 versie. Dus geen roe etc. Dat doe ik ook met kerst, al ben ik atheist. Ik vind de gedachte heel veel meer belangrijker dan cadeaus en snoep.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 02 Dec 2020 01:35

Ik gebruik het stoute kinderen verhaal nooit en ontkracht dat ook telkens als de kinderen ermee komen. Deze week had vriendinnetje van oudste daar een opmerking over. Dan benoem ik dat alle kinderen soms ondeugend, maar ook allemaal lief zijn en Sint niet komt om ongewenst gedrag te bestraffen. Mijn oudste merkte deze week al op dat zij haar schoen vaker mocht zetten dan een klasgenootje, en dat er kinderen in de klassen waren die geen cadeautjes krijgen. Anderen hadden gezegd dat die kinderen vast stout waren. Ik wil dat soort denkwijzen niet mee geven,
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
<<

kippetje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 02 Dec 2020 08:56

Wij gebruiken soms wel dat sinterklaas alleen komt als ze naar bed gaat en niet wil. Meer van opschieten anders kan hij niet komen als je nog niet slaapt.
Andere familieleden zeggen wel tegen mijn dochter van ben je wel.lief geweest?
Maar vind dat ook niet leuk idd dus wij zeggen dat zeker niet!
<<

Parel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 02 Dec 2020 09:51

Hier op school wordt van groep 1 tot groep 8 elke dag het Sinterklaasjournaal gekeken, en bij mijn nichtje een uur verderop is dat net zo. Dus ik kijk vooral elke avond trouw dat journaal omdat ik het a) zelf er een beetje bij vindt horen ofzo, ik vind het zo knus en b) zo weet ik ook wat hun zien en ervan meekrijgen, zo heb ik afgelopen jaar al aan precisiestrooien gedaan én de schoenen verstopt :cheering:

Ik ben overigens wel een 'dreig' moeder in sommige gevallen geloof ik, maar dat ze mee gaat in de zak naar Spanje heb ik zelf sowieso nooit geloofd dus die gooi ik er niet in. Maar dat het nog maar afwachten is of Sinterklaas zaterdag de zak wel komt brengen als ze weer eens een rotnacht heeft bewerkstelligd, doe ik wel. Maar net zo makkelijk bij mijn oudste van 9, als mijn kleuter.
<<

Loïs

Kletskop

Bericht 02 Dec 2020 11:40

We dreigen er niet mee. Enige wat ik wel ooit een keer heb gedaan is nadat ze elkaar voor de 100ste keer de koppen ingeslagen hebben, de schoen leeg gelaten met een briefje erbij dat broers niet zo naar tegen elkaar mogen doen. Maar toen was ik er zo klaar mee.

Kennen jullie dat filmpje met die Sint die puck belt? Dat vind ik wel echt heel sneu hoor, zou dat nooit doen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 02 Dec 2020 14:16

Heb dat filmpje even opgezocht, dat vind ik echt een nare actie. Kan me voorstellen dat een kind daar echt van schrikt, zeker omdat Sinterklaas het meteen als 'stout' bestempelt en dan nog zegt dat alleen lieve kinderen cadeautjes krijgen. Hij had het ook anders kunnen brengen (áls je het al zo wil spelen).
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 02 Dec 2020 17:04

Ik val toevallig in het laatste stukje 'Sinterklaasjournaal op bezoek'. Het ging nog net over Berard het stoute kind, die is mee naar NL en daarom werkt Sinterklaas thuis (omdat Bernard anders alleen is). En Berard is mee naar NL omdat hij terug naar zijn moeder gaat. Ook werd er gezegd dat Sinterklaas al jaren geen stoute kinderen meeneemt, maar dat dat vroeger wel gebeurde en dat Sinterklaas zijn excuses aanbied voor het verleden (en in mijn ogen sloeg dit stukje uiteraard niet op de stoute kinderen in de zak, maar op het slavernij-verleden).

Ik heb verder niet zoveel meekregen van het Sinterklaas gebeuren, maar het kwam op mij een beetje over dat het Sinterklaasjournaal op deze manier aangeeft dat een aantal tradities definitief verleden tijd zijn.
Misschien mis ik iets hoor, omdat ik echt alleen deze 3 minuten heb gezien, maar vond het wel mooi.
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen