Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Dyspraxie

<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 22 Sep 2020 13:05

Dyspraxie

Heeft iemand ervaring met een kind met dyspraxie? Wat merk je aan hem/haar, is er een officiële diagnose en hoe is hij/zij het beste geholpen?

M'n stiefdochter (10 jaar, groep 7) kan zo'n beetje alle symptomen afvinken. Een paar jaar geleden is er al eens onderzoek gedaan naar haar intelligentie en heeft ze fysio- en ergotherapie gehad en deze term is wel gevallen, maar er is geen diagnose gesteld. Nu, een paar jaar later, stuurde haar school aan op een onderzoek naar dyscalculie, maar dit is waarschijnlijk slechts een symptoom van dyspraxie. Ze gaan er nu mee aan de slag en willen proberen om toch dat label van dyspraxie te krijgen, omdat ze dan straks in het vo aanspraak kan maken op extra hulp en ondersteuning. Dit zou voor haar wel heel fijn zijn denk ik.

Ik ben benieuwd of anderen hier ervaring mee hebben. Zelf had ik er tot een paar jaar geleden nog nooit van gehoord, eigenlijk kwam dit pas ter sprake in een gesprek met een oud-collega die hier toen over begon.
❤️ 7 juni 2018
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 22 Sep 2020 14:00

Re: Dyspraxie

DCD! Developmental Coordination Disorder. Ik denk dat dit passend kan zijn dan.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 22 Sep 2020 14:08

Wat bedoel je precies Jip? Want DCD is hetzelfde als dyspraxie.
❤️ 7 juni 2018
<<

*foef*

Gebruikers-avatar

Noob

Bericht 22 Sep 2020 14:53

Mijn zoon heeft dcd. Hij is nu 11 jaar. Wat wij vooral aan hem merken is dat hij erg onhandig is. Hij heeft een lage spierspanning in zijn benen, hij kan niet goed schrijven en zijn veters strikken dat lukt ook nog niet. Hij heeft dit al 5x geleerd bij de ergotherapeut maar hij vergeet dat gewoon.
Mijn zoon is erg geholpen met structuur. Structuur, herhalen en veel complimenten. Hij heeft echt al jaren fysiotherapie voor het schrijven. En verder worden wij heel goed geholpen door een revalidatieteam.
Zij begeleiden mij(hoe kan ik hem het beste helpen), ze kijken of hij achteruit gaat in zijn doen en laten, ze adviseren ons en ze helpen ons bij aanvragen zoals een laptop voor op school en een elektrische fiets voor als hij straks naar het voortgezet onderwijs moet.
Hij heeft wel een officiële diagnose.
<<

Weilandjes

Noob

Bericht 22 Sep 2020 15:06

Wat goed, dat je dit juist nu opent!

Onze zoon zit momenteel in het traject om te kijken of hij ADHD (eventueel i.c.m. dyslexie) heeft. De eerste testen heeft hij echter "te goed" gemaakt. Wat ik nu over dyspraxie lees, zou er veel dichter bij komen!

Ik blijf even meelezen!
<<

*foef*

Gebruikers-avatar

Noob

Bericht 22 Sep 2020 15:11

Dcd is vaak in combinatie met een andere diagnose.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 22 Sep 2020 17:50

Herkenbaar wat je schrijft, foef! Bij m'n stiefdochter zien we ook een lage spierspanning, onhandigheid, problemen met schrijven, veters strikken, knopen dichtdoen etc. Sporten kan ze eigenlijk niet (wel fietsen en zwemmen), ze heeft een paar keer ergens een proefles geprobeerd, maar ze komt gewoon niet mee. Plannen en organiseren is ook erg lastig voor haar en ze kan een gebeurtenis niet goed navertellen, wordt dan echt een onsamenhangend verhaal. Op school heeft ze vooral grote moeite met rekenen, de andere vakken gaan redelijk tot goed. Heeft jouw zoon ook leerproblemen?
❤️ 7 juni 2018
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 22 Sep 2020 18:52

DCD omvat veel meer dan alleen dyspraxie. Vandaar dat is het noem.

<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 22 Sep 2020 19:01

Jip schreef:DCD omvat veel meer dan alleen dyspraxie. Vandaar dat is het noem.

Ik lees overal dat DCD gewoon een andere, nieuwere benaming voor dyspraxie is.
❤️ 7 juni 2018
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 22 Sep 2020 19:39

Ik probeer alleen maar te helpen. DCD is erkende diagnose. Voor zo ver ik weet dyspraxie niet.

<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 22 Sep 2020 19:42

Dat begrijp ik, alleen snapte ik je niet omdat het voor zover ik weet hetzelfde is. Heb jij weleens kinderen met dyspraxie behandeld?
❤️ 7 juni 2018
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 22 Sep 2020 20:09

Ik weet dat het vroeger altijd dyspraxie werd genoemd. Tegenwoordig is het dus een wat meer omvattende diagnose. Net als dat autisme onder ASS valt en Asperger ook.

Ja die heb ik wel behandelt. Bij dyspraxie is het vaak het plannen wat niet goed gaat. Wat onhandig komen die kinderen over.

<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Sep 2020 05:32

Voor het vo is een diagnose dyscalculie toch ook voldoende voor extra begeleiding?
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 23 Sep 2020 07:20

Klopt, maar als dit slechts een onderdeel is van het hele probleem, krijgen we natuurlijk liever een diagnose voor het hele probleem. Er is dan misschien ook meer begrip voor als andere dingen haar niet lukken (met gym bijvoorbeeld).
❤️ 7 juni 2018
<<

Uiltje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 13 Okt 2022 19:27

Bij onze oudste is het vermoeden van DCD en we hebben nu ook een doorverwijzing om dit te laten onderzoeken, het is nu afwachten op een afspraak.
Hij heeft vooral moeite met schrijven, heeft hier twee jaar ergotherapie voor gehad en ze gaf aan dat we hem hier eens moesten op laten testen. Met schrijven is het dat hij in blokletters schrijft maar dat eigenlijk het hoog haalbare nu wel bereikt is, kleine briefjes en korte zinnen schrijven. Nu kregen we een linkje en moet wel zeggen dat ik het een en ander herken, onhandigheid, heeft veel aansturing van de leerkracht nodig.
Ik ben benieuwd wat ons dit gaat brengen maar vooral voor hem :), ze gaven op school aan dat hij het op de basisschool wel zal redden maar dat het voor het voorgezet wel handig is i.v.m. laptop aangezien hij geen schriftelijke aantekeningen kan maken.

Ik ben wel benieuwd of er meer hier ervaring mee hebben, misschien tips hebben?
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 13 Okt 2022 19:40

Kijk eens op de fb pagina over ouders met kinderen met dcd. Daar staat heel veel info op. Dyspraxie zvw volgens mij is ook een goede groep maar vooral vanuit België, daar zijn ze veel verder met onderzoek.

Mijn kind heeft dcd en het dcd survivalgids is voor hem misschien wel een goede. Zijn 2 goede boeken.
<<

Uiltje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 13 Okt 2022 20:48

Bedankt voor je reactie Siesa :)

Zal eens kijken naar die boeken.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 13 Okt 2022 20:59

Uiltje de diagnose kan hem zeker helpen op het vo, hij kan dan bijvoorbeeld alles op een laptop maken.

Hier is bijvoorbeeld een overzicht met aandoening en dan zie je dat de schooldirecteur zelf beslissingen mag nemen over bepaalde dingen mbt. examens.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -onderwijs
⁠♡♡♡

Terug naar Zwangerschap & kinderen