27 Sep 2020 10:19 door Olivia
Mijn kinderen helpen ook gewoon met opruimen/weggooien. Ik heb altijd verteld dat we niet alles kunnen bewaren. Ze zijn redelijk makkelijk met het weggooien van knutsels en dergelijke.
Verder vind ik ook dat mijn kinderen veel te veel spullen hebben. Allemaal poppetjes en frutsels (lego, playmobil, barbies, poppen, sylvanian families, l.o.l., enchantimals, hatchimals, huppelepupchimals, ...) en dan nog prut als knutselspullen (veeeeel) klei, spelletjes, boeken (veeeeel, mijn schuld), en een bak met spullen die voorheen bij het keukentje hoorden.
Ik doe vrij makkelijk spullen weg. Duplo, little People, het keukentje en alles van Grimms heb ik verkocht. Er is hier geen baby/peuter spul meer te vinden. Daar zijn ze het niet altijd mee eens, maar dan leg ik uit dat er nu andere kindjes mee mogen spelen. Dat vinden ze ook goed dan.
In november is hier altijd een actie van de speelgoedbank. We gaan dan spullen uitzoeken om aan kinderen te geven die het minder breed hebben. Dat vinden de meiden ook mooi. Vaak moet ik de rem er dan nog opzetten want dan geven ze hun lievelingsspullen nog weg (dat mag dus niet).
Edit; ik vind het dus wel belangrijk om mijn kinderen eigenaar te maken van hun spullen en ze te betrekken bij het opruimproces. Uiteraard ga ik er soms ook zelf met een vuilniszak doorheen. Alles wat stuk is of troep gooi ik dan in de vuilniszak en daarna direct in de container.
Edit 2: ik bewaar uit elke fase een tekening in den snelhechter. Op het tafeltje in de kamer staat ook een bak met tekeningen. Als hij vol is mogen ze hem zelf uitzoeken. Dit werkt goed.