Ik ben de afgelopen tijd een aantal "vriendinnen" kwijtgeraakt door verschillende redenen.
Een vriendinnengroepje waarbij ik echt nog heel lang heb aangemodderd, gesprekjes proberen te voeren 1 op 1 om te kijken of het te redden viel. Achteraf zie ik het nu zoveel helderder, en was deze groep totaal niet geschikt voor mij. Het IQ lag een stuk lager, het denken en het gespreksniveau daardoor dus ook. Twee van de drie zijn familie dus ik zie die twee nog af en toe (gewoon aardig), maar dat was het dan ook. Vind het nog steeds heerlijk dat ik daar niet meer aan vast zit.
Een andere vriendin was jarenlang een van mijn beste vriendinnen en haar man al vanaf geboorte beste vrienden met mijn man. Met die vriendin gaat het nu al zeker 3 jaar niet goed op persoonlijk vlak. Omdat wij dat weten ketst ze ons blijkbaar af. Ze heeft in de loop der jaren ook flink wat kwetsende dingen tegen me gezegd en hierdoor is het langzaam verwaterd. Ze gaat nu om met mensen die niet weten dat er heel veel mis is en ze wil geen hulp. Tot groot verdriet van haar man en kinderen want haar man heeft het er erg moeilijk mee. Dat krijgen we dan nog mee via mijn man. Maar zij zien zich ook niet meer, alleen via app. Ik heb hier wel heel veel verdriet om gehad. Ondertussen heb ik geaccepteerd dat ik er niets aan kan veranderen en dat het is wat het is. Dit was ook een vriendschap met een koppel dat mijn man en ik dus ook samen kwijt zijn nu.
Ik heb nog een andere vriendinnengroep en dat is al jaren echt fantastisch. Jammer genoeg zien we ons maar eens in de 2 maanden. Een van die meiden is mijn allerbeste vriendin en ik zie haar los ook nog. Zij is ook echt mijn maatje en we kunnen echt alles bespreken. Dat is ondertussen nu ook al een vriendschap van dik 25 jaar. Denk niet dat dat nog stopt. De andere 2 meiden zijn ook supertof en we liggen met veel dingen op 1 lijn. Zij zijn allemaal kindloos en dat merk je helemaal niet. Hoewel eentje nu zwanger is en dat vind ik echt geweldig.
Dan heb ik nog een vriendin waar ik al jaren bevriend mee ben. We spreken om de zoveel tijd een avondje met zijn tweetjes af en dat is altijd echt heel gezellig. Soms spreken we ook samen af met de kinderen. Ik hecht veel waarde aan onze vriendschap, vooral de laatste tijd.
En met een van mijn nichtjes trek ik de laatste jaren ook weer veel op. Haar dochtertje is bijna even oud als onze dochter en dat is extra leuk. We zien ons regelmatig en we bellen vaker.
Ook heb ik een mannelijke vriend, hij was een collega van mijn man en hij is ondertussen ook heel goed bevriend met mij geraakt. Mijn man noemde hem toen ze samenwerkten ook vaak de mannelijke versie van mij in veel dingen

Was wel grappig. Nu ze niet meer samenwerken is het nog steeds een goede vriendschap. Hij behoort ook tot de mannelijke vriendengroep die we hebben met nog 2 andere mannen. We zien hun regelmatig. Omdat ze allemaal geen partner/kinderen hebben komen ze meestal hierheen en dan koken we uitgebreid en daarna spelen we spellen, en doen we vooral heel veel eten!
Mijn man heeft nog een aantal losse vrienden waar hij mee afspreekt, en nog een groepje waarmee hij een hobby uitoefent.
We hebben ook nog wat andere vrienden maar die zien of spreken we zo weinig dat het ondertussen kennissen zijn.
Ik heb ook het idee dat mijn/ons leven vol genoeg is. Ik weet niet of we op dit moment in ons leven ook tijd zouden hebben om meer mensen erbij te hebben.
Conclusie: Omdat ik een aantal vriendschappen kwijt ben geraakt had ik het idee weinig vrienden te hebben. Maar ik besef me nu dat ondanks dat het er minder zijn, deze vriendschappen veel en veel waardevoller zijn. And in the end is dat het allerbelangrijkste.