Ben jij gelovig?Nee ik geloof het niet. Ik heb daar best een tijdje over getwijfeld, ook omdat ik best veel in kerken kwam en daar een soort rustgevoel voelde en ik erg kan genieten van mooie kerkdiensten en het saamhorigheidsgevoel dat een kerkgemeenschap met zich mee kan brengen. Dat merkte ik vooral in het buitenland (Amerika/Engeland). Maar uiteindelijk merk ik toch dat ik niet echt in God geloof, hoewel ik dat wel lastig vind om zo hard op te schrijven. Dat voelt toch ook niet helemaal goed voor mezelf, dus ik laat het liever een beetje in het midden.
Heb jij er iets van mee gekregen vanuit thuis?Ja, ik ben Nederlands Hervormd gedoopt. Ik ben wel naar een openbare basisschool gegaan maar kreeg daar wel basis godsdienstlessen. Heel vroeger gingen we wel eens naar de kerk, ook naar de kerk waar ik gedoopt ben (waar m'n oma naar toe ging) en dan mocht ik naar zondagsschool. Dat vond ik heel leuk als kind. Ook gingen we vroeger naar Paas- en Kerstdiensten. Dat vond ik ook heel leuk. We hoefden niet te bidden thuis, maar wel bij opa en oma. Als student ging ik graag naar de kerk(en) van de universiteit.
En als jij kinderen hebt, geef je ze iets van het geloof mee?Dit vind ik nog wel een lastig iets. Mijn man is hartstikke atheist en wil dit ook persé op onze kinderen overdragen. Ikzelf sta daar genuanceerder in en wil in elk geval de culturele aspecten van het Christendom overdragen, met natuurlijk ook andere geloven (dit wil hij op zich ook wel maar het ligt bij hem toch gevoeliger). Zo was m'n zoontje laatst met m'n moeder naar een kerkje geweest op vakantie in Belgie en hadden ze samen een kaarsje gebrand en er was één foto waar ons zoontje op z'n knietjes zat voor een altaartje. Nou zat hij daar gewoon, hij zat daar niet expres op z'n knietjes, maar m'n man vond dat een moeilijk beeld. Ik heb daar dan geen problemen mee en vind dat hij zich dat niet moet aantrekken.
Ook heeft m'n zoontje het Dick Bruna kerstboekje gekregen van m'n moeder toen hij net geboren was, of nog in de buik zat misschien wel, en dat vindt m'n man ook niet zo denderend. Terwijl het voor mij, naast dat ik graag wil dat hij het kerstverhaal leert kennen, ook gewoon jeugdsentiment is. Dat boekje las ik ook met mijn moeder. En ik wil dus gewoon dat hij dat verhaal kent. Op dit moment denkt hij bij kerstmis aan kerstbomen en de Paw Patrol hondjes die de kerstman gaan redden (

) en hoewel dat prima is voor een tweejarige geef ik hem natuurlijk liever een iets cultureel acurater beeld mee, of het nou waargebeurd is of niet, ik wil wel dat hij het kerstverhaal leert zoals het in de Bijbel staat. Maar ik vermoed dat een Kinderbijbel hier niet in gaat komen. Hij gaat overigens straks wel naar een Christelijke school, maar we hebben wel voor een gematigde gekozen (maar met name omdat het een school is die dichtbij is). Anyway. Ik vind dit best lastig dus.