Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

11-11; nieuwe vraag over carnaval en Sint Maarten

<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 11 Nov 2019 17:27

Re: 11-11; nieuwe vraag over carnaval en Sint Maarten

Een korte uitleg dan:
'Vroeger' was er op M.A.andagM.I.ddag (puntjes even weg denken, laptop past het anders steeds aan) niks te doen qua carnaval in E-L. Daarop heeft een groep/stichting bedacht om op die middag een recordpoging te gaan doen met alle inwoners die willen. In 2020 wordt dat dus 'Klepperen' (met van die klaphandjes bijvoorbeeld)

Ze hebben bijvoorbeeld de volgende dingen al gehad
- fietsbel bellen
- langste polonaise
- langste sjaal (al die bejaarde mee breien)
- twirlen
- vaandel zwaaien en nog veel meer http://www.mami-el.nl/spektakels-2/

Komende jaar voor de 34ste keer dus
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 11 Nov 2019 17:33

Caulfield schreef:
Fred schreef:
Het is boven de 'friet'grens wat je denk ik bedoeld Urban Naked. Boven de rivieren zeggen ze immers patat, dus zeggen ze in Brabant friet (Limburg frieten).

Ja en wij van boven de rivieren noemen dat dus de patatgrens.
Dut dit.
#teammaple🍁
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 11 Nov 2019 17:34

Bedankt voor de uitleg Dora. Hele andere wereld haha.
Let's discover the world together.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 11 Nov 2019 17:36

Marin schreef:
Kees schreef:
Nou daar doe ik dus niet aan mee hè. Dat is meer een *naam voorzitter* show als wat anders. Gruwelijke vent ?

Dit is echt zo grappig als noorderling. Echt een soort geheimtaal spreken jullie!

Zuiderlingen uit een andere plaats snappen dit net zo goed niet hoor ?. Ik niet iig.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 11 Nov 2019 17:37

Dora schreef:Komende jaar voor de 34ste keer dus

Beetje een jammere MaMi actie dit jaar. Ik vond het als kind altijd leuk, maar dan was het ook echt een recordpoging. Langste waslijn 2x gehad. Maar het grootste kinderkoor ook.
Nu komen ze steeds vaker met niet bestaande recordpogingen, dus je weet al dat ze het gaan halen. Beetje jammer

On Topic.
Sint Maarten, Niet mee opgegroeid en nog nooit meegemaakt.
Carnaval wordt steeds minder. Ik verkies toch meer wintersport in die week, dan heb je ook wel Carnaval, maar dan met minder bier en beetje sportief bezig zijn in de sneeuw.

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 11 Nov 2019 17:44

Hier wordt sint Maarten (helaas) niet gevierd. Carnaval in een aantal dorpen. Wij zijn dan altijd 4 dagen van de partij. Overdag met de kinderen en savonds zonder. Ik moet altijd een paar dagen herstellen....
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 11 Nov 2019 17:45

Silly-One schreef:
Dora schreef:Komende jaar voor de 34ste keer dus

Beetje een jammere MaMi actie dit jaar. Ik vond het als kind altijd leuk, maar dan was het ook echt een recordpoging. Langste waslijn 2x gehad. Maar het grootste kinderkoor ook.
Nu komen ze steeds vaker met niet bestaande recordpogingen, dus je weet al dat ze het gaan halen. Beetje jammer

On Topic.
Sint Maarten, Niet mee opgegroeid en nog nooit meegemaakt.
Carnaval wordt steeds minder. Ik verkies toch meer wintersport in die week, dan heb je ook wel Carnaval, maar dan met minder bier en beetje sportief bezig zijn in de sneeuw.

Dat wist ik dan weer niet, maar dat komt ook omdat daar dus mijn interesses ook echt niet liggen.
Trotse mama van;
&
<<

Fred

Major Yipyapper

Bericht 11 Nov 2019 17:46

Alle plaatsen houden hun 'grote' optocht op carnavalszondag. Dan zijn het relatief kleine optochten. Je kunt hem als dorp beter op maandag of dinsdag houden, dan komen heel veel wagens van andere plaatsen naar de optocht.
Zo ook in mijn oude woonplaats. Daar mag ook nog gedronken worden tijdens de optocht. Ze rijden er andere optochten zelfs voor voorbij en betalen de kosten om mee te doen. Dit terwijl het elders gratis is en ze die optocht voorbij rijden, omdat daar niet mag worden gedronken. Een dag later is er in de buurt nog een optocht en die is bizar groot (200 wagens als het niet meer is, meestal zuipwagens). Soms wordt het al donker voordat die afgelopen is.

Met carnaval hoef je ook niet in dezelfde plaats te blijven natuurlijk Dora. De metworstrennen is bijv in Boxmeer/Sambeek en de kroegentocht in Cuijk (inmiddels overgenomen door andere plaatsen) is een grote happening tijdens carnaval. Daar komen veel mensen uit andere plaatsen op af.

Daarnaast heb je de mooiste optochten die Omroep Brabant weigert uit te zenden van Schaijk (op maandag) en de verlichte optocht van Berghem (zondagavond, ga ik altijd naar toe) waar je naar toe kunt gaan. Die van Berghem is vele malen mooier dan die van Standaardbuiten (gebruiken lichtslangen, want niet mooi is) die Omroep Brabant wel uitzend.
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 11 Nov 2019 17:53

@ Fred:
Ja dat weet ik dat je ook naar een andere plaats/stad kunt, maar ik heb 0,0 wat met carnaval.
Ik hou niet van die muziek, vind het verkleden niks, mensen denken dat ze leuk/grappig zijn en aan je mogen zitten (te vaak meegemaakt tijdens carnaval) omdat iedereen gedronken heeft. Bier is niet te zuipen en wijn niet te betalen (en de helft kletst eruit omdat ze tegen je aan hossen/springen).

Zoals je leest: carnaval laat ik aan mij voorbij gaan.
Trotse mama van;
&
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 11 Nov 2019 17:55

Hier is de grote optocht altijd op maandag hoor, en wij zijn geen dorp. Iedere plaats heeft nou eenmaal zo zijn eigen vieringen en tradities. Leuk toch juist (als je ervan houdt)?
<<

Fred

Major Yipyapper

Bericht 11 Nov 2019 18:12

Dora, is dat dan eigenlijk niet zonde voor je kinderen dat ze er zo weinig van mee krijgen?

Nu ben ik ook niet een groot carnavalvierder hoor, maar je kunt carnaval vieren zoals je zelf wilt. Ik ga meestal een aantal optochten of (sowieso de verlichte optocht in Berghem, hoe koud het dan ook kan zijn s'avonds) en die van mijn geboortedorp. Om plaatselijke mensen te spotten die ik ken. Meestal zet ik een hoedje of zo op, maar meer niet echt meer. Ruim vijf jaar geleden stond ik nog als eskimo verkleed op een wagen in de optocht in Eindhoven (slechte optocht overigens, die wel wordt uitgezonden)...

In kroegen en discotheken zie je mij dan niet. 10 jaar geleden nog wel een paar keer gedaan, maar het hangt echt van de dj af of het een geslaagde avond word. Een keer zijn we er na sluitingstijd uitgeveegd, zo leuk was het (goede dj, het jaar erop was het op dezelfde locatie totaal niet leuk).

Nu ga ik dus alleen maar optochten af en dat bevalt prima!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 11 Nov 2019 18:16

Om nog even over Sint Maarten door te praten: Hoe laat gaan jullie kindjes lopen/hebben jullie kindjes aan de deur? Heb altijd het idee dat het hier zo laat is (maar niet zo gek met alle tweeverdienende forenzen die dan eerst nog gauw gaan eten), meestal pas rond half 7 ofzo. Dat gaan wij dus niet doen, veel te laat voor zoontje dus denk dat we zo rond half 6 gaan. Hij loopt toch nog niet met een groepje en gaat maar naar twee buren ofzo.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 11 Nov 2019 18:20

Wij lopen straks vanaf 18:15 uur Sint Maarten. Dit keer lopen we met 4 klasgenootjes van N, inclusief de jongere broertjes en zusjes. Die zijn allemaal van J haar leeftijd. We lopen dus met 10 kindjes en de moeders. Dus ook gezellig voor ons ;)

Carnaval doen we gelukkig niet aan.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 11 Nov 2019 18:22

Marin schreef:Om nog even over Sint Maarten door te praten: Hoe laat gaan jullie kindjes lopen/hebben jullie kindjes aan de deur? Heb altijd het idee dat het hier zo laat is (maar niet zo gek met alle tweeverdienende forenzen die dan eerst nog gauw gaan eten), meestal pas rond half 7 ofzo. Dat gaan wij dus niet doen, veel te laat voor zoontje dus denk dat we zo rond half 6 gaan. Hij loopt toch nog niet met een groepje en gaat maar naar twee buren ofzo.

Wij hebben inderdaad om 18.30 afgesproken in de wijk. Denk dat we tot 19.30 gaan lopen. We moeten wel eten inderdaad van tevoren.
#teammaple🍁
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 11 Nov 2019 18:23

Summerlovin schreef:Ik woon in de kop van Noord-Holland. Daar doen we aan Sint Maarten. Carnaval doen we niets aan.

Als ik het goed onthouden heb wonen wij in dezelfde plaats dus hetzelfde als Summerlovin
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Tompouce

Kletskop

Bericht 11 Nov 2019 18:33

Die vooroordelen over Carnaval over te dronken en denken dat alles mag, dan ben je echt op de verkeerde plek. Waar wij altijd heen gaan (in onze oude woonplaats) is dat dus niet aan de orde. Geen vechtpartijen, geen ongewenst gedrag... Tuurlijk zit er weleens een zuiplap tussen (net zoals op gewone stapavonden) maar over het algemeen zijn het gewoon hele gezellige avonden.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 11 Nov 2019 19:25

Marin hier stond de eerste ook net na 5 uur al. Oké was ons nichtje van 3. Meer kindjes zijn er nog niet geweest maar hier heb je een optocht in het dorp. Denk dat ze daarna komen. Jammer voor de kinderen want ik ga zo weg
Afbeelding
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 11 Nov 2019 20:25

We zijn uiteindelijk om zes uur gaan lopen omdat m'n man er toch wel graag bij wilde zijn die eerste keer. We zijn bij drie huizen geweest. Op de stoep zingen ging heel goed, maar bij de deur vond hij het toch te spannend. De score: een mandarijntje, een lolly (moet ie inleveren) en een Twix, die mocht hij eten. Z'n eerste candy bar haha.
<<

Tompouce

Kletskop

Bericht 11 Nov 2019 21:02

Hier hadden ze een rugzak vol! Iedereen deed mee. Bij 1 adres kregen ze zelfs geld... Dat vond ik wel een beetje gek. De oudere mensen vonden het echt heel leuk dat de kinderen kwamen zingen.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 11 Nov 2019 21:11

Hier is welgeteld 1 kindje aan de deur geweest. Het regende hier tussen half 7 en half 8 ook echt pijpenstelen, dus ik snap wel dat het geen storm (ha!) liep.

♥♥
<<

Anoniem281

Bericht 11 Nov 2019 21:14

Hier wordt niks met carnaval gedaan, met Sint Maarten wel!

Tobias heeft vanavond echt onwijs goed z'n best gedaan en kreeg er geen genoeg van, ondanks alle regen. En hij heeft echt ook overal gezongen! Al werd z'n liedje wel steeds korter...
<<

meisje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 11 Nov 2019 21:31

Hier vieren we carnaval! Mijn meiden dansen tijdens de carnaval bij de jeugd (dansmarietjes) en zijn dus alle dagen onder de pannen. Heerlijk!

Hier wordt geen Sint Maarten gevierd. Ik heb vandaag in de klas wel het verhaal van Sint Maarten verteld, een filmpje gekeken hierover en liedjes gezongen. De kinderen mochten tijdens het werken een lampionnetje maken. Zo heb ik toch stilgestaan bij het feest.
💜💜💙💙
<<

Anoniem332

Bericht 11 Nov 2019 22:36

Weg
Laatst gewijzigd door Anoniem332 op 16 Aug 2021 21:55, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 11 Nov 2019 22:42

Ik heb met beiden niks. Vroeger wel beetje carnaval gevierd, maar dat kan me nu gestolen worden. Hoe vaak ik dan niet als Limburgse, woonachtig in Brabant, krijg te horen dat ik er niks om geef ??‍♀️

Sint Maarten heb ik hier nog niks van meegekregen, dus denk dat er ook niks aan gedaan wordt.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Nov 2019 07:19

Ach mijn zoon had laatst even een error, ze gingen patat eten bij de bso en hij had geen idee wat ze nou zouden gaan eten. Krijg je als je ouders uit het zuiden naar de Randstad verhuizen.

Ik ben dus niet opgegroeid met Sint Maarten, ken de liedjes ook niet ed. Vorig jaar is mijn oudste zoon voor het eerst geweest met ons buurmeisje ( ik was zelf niet thuis) hij vond het fantastisch. Dit jaar zijn we op vakantie en heb ik hem er maar weinig niet over gehoord, ze hebben op school ook geen lampion geknutseld, de jongste wel op het dagverblijf maar die begreep helemaal nog niet wat hij daar mee moest.
Ik haal uiteraard wel snoep in huis ook als we thuis zijn. Ik vind het wel leuk dat onze zoons de tradities van de omgeving waar we nu wonen mee krijgen.

Carnaval heb ik altijd volop gevierd, eerste paar dagen in ons eigen dorp en dan maandag naar Den Bosch en dinsdag kroegentocht in Cuijk altijd. Inmiddels neem ik er geen vrij meer voor en heb ik geen heel programma meer maar als het kan pak ik nog graag 1 dagje mee.
Ik voel me dan wel altijd een beetje bekeken als ik volledig verkleed de trein neem vanuit mijn huidige woonplaats ?
25-11-2014 & 09-06-2017
VorigeVolgende

Terug naar Algemeen