Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Ergeren aan verkeerde spelling

<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Nov 2019 22:59

Re: Ergeren aan verkeerde spelling

Hahahaha Caulfield!
Afbeelding
Afbeelding
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 06 Nov 2019 23:01

Ik ben echt heel slecht in als/dan, ik twijfel daar altijd bij en het blijft ook gewoon niet hangen. Ook hun en hen wil ik nogal eens verkeerd gebruiken, dat is mij gewoon verkeerd aangeleerd en dat krijg ik er moeilijk uit. Hier erger ik me heel erg aan bij mezelf.
<<

Anoniem304

Bericht 06 Nov 2019 23:01

Hahahhaha. Septisch!
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 07 Nov 2019 00:21

Caulfield schreef:
Caro schreef:Wat mij wel kan storen is als mensen heel wijs doen en dan zeggen ‘ja, dat is naar ratio’. Dan neem ik diegene dus al niet serieus. Ratio is verstand. Iets is naar rato.

Haha. Ik erger me niet aan spelling maar heb ook wel dit soort ergernissen of eigenlijk dingen waar ik om moet lachen. Bijvoorbeeld mensen die zichzelf septisch noemen terwijl ze sceptisch bedoelen.

Maar bedoel je dan qua spelling of qua uitspraak? Want qua spelling is het inderdaad fout, maar de uitspraak zonder k-klank is wel correct. Ik weet dit ook pas sinds kort (volgens mij las ik het hier een keer), en ik heb het nog even speciaal nagezocht.
https://onzetaal.nl/taaladvies/sceptisch-skep-of-sep/
https://taaladvies.net/taal/advies/vraa ... uitspraak/
<<

Anoniem313

Bericht 07 Nov 2019 00:31

Oh joh dat wist ik niet! Ik dacht eigenlijk aan het Engels en ging ervan uit dat het in het NL hetzelfde was. Ik zal niet meer grinniken als iemand zichzelf een ‘septicus’ noemt.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 07 Nov 2019 08:03

Mizz_S schreef:
Caulfield schreef:
Haha. Ik erger me niet aan spelling maar heb ook wel dit soort ergernissen of eigenlijk dingen waar ik om moet lachen. Bijvoorbeeld mensen die zichzelf septisch noemen terwijl ze sceptisch bedoelen.

Maar bedoel je dan qua spelling of qua uitspraak? Want qua spelling is het inderdaad fout, maar de uitspraak zonder k-klank is wel correct. Ik weet dit ook pas sinds kort (volgens mij las ik het hier een keer), en ik heb het nog even speciaal nagezocht.

Ja hier hebben we het eerder over gehad inderdaad, toen zei ik dat je het op twee manieren uit kan spreken. Wel gek, maar toch is het zo.
❤️ 7 juni 2018
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 07 Nov 2019 14:32

Bliss schreef:
Mizz_S schreef:

Ja hier hebben we het eerder over gehad inderdaad, toen zei ik dat je het op twee manieren uit kan spreken. Wel gek, maar toch is het zo.

Ik vind dat vreemd, gezien het feit dat septisch toch echt iets heel anders is. Ik spreek het zelf dan ook uit met de k-klank.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Verde

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 07 Nov 2019 14:57

Waar ik mij aan erger, en ik zie het de laatste tijd heel vaak, is het foutieve gebruik van ‘opzoeken’ waar iemand op zoek is naar iets. Met name in verkoopberichten op Facebook wordt het haast standaard verkeerd gebruikt lijkt het wel. Dan staat er weer: “ ik ben opzoek naar ...”.
<<

Anoniem307

Bericht 07 Nov 2019 15:35

Ik ben wel benieuwd naar het juiste gebruik, Verde. Wanneer ben je opzoek?
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 07 Nov 2019 16:09

Je bent op zoek. Maar het kan wel zijn dat je iets opzoekt.
❤️ 7 juni 2018
<<

Anoniem307

Bericht 07 Nov 2019 16:17

Bliss schreef:Je bent op zoek. Maar het kan wel zijn dat je iets opzoekt.

Thanks, vind zulke ezelsbruggetjes voor mezelf heel handig. :)
<<

Verde

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 07 Nov 2019 17:58

Isles schreef:Ik ben wel benieuwd naar het juiste gebruik, Verde. Wanneer ben je opzoek?

https://onzetaal.nl/taaladvies/opzoek-op-zoek/
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 09 Nov 2019 13:51

Vanmorgen een enorme trots momentje. Voor de vakantie wou Sjakie op het potje plassen doorgezet maar poepen vondt hij enorm eng omdat Sjakie met zijn darmen zit vondt ik dat wel logisch is ook eng om op de wc of potje te poepen maar vanmorgen deed hij het ineens poepen op potje enorm trots was hij op zichzelf en klappen en springen wauw dit is wel een kadootje waard. Super trots zijn wij op hem
?❤️?

Bovenstaande had een van mijn FB vrienden gepost. Sjakie is uiteraard niet de echte naam. Ik kreeg er jeuk van. :palm:

<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 09 Nov 2019 14:17

Oh vreselijk!

Wat ik trouwens het meest irritant vind, is de spatieziekte die veel mensen hebben. Op tv zie ik het ook om de haverklap. Horeca medewerker, documentaire fotograaf, entertainment deskundige etc. ??
❤️ 7 juni 2018
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Nov 2019 15:22

Haha, ik vind de inhoud van het bericht, naast de spelling, ook vreselijk.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 09 Nov 2019 15:25

Bliss schreef:Oh vreselijk!

Wat ik trouwens het meest irritant vind, is de spatieziekte die veel mensen hebben. Op tv zie ik het ook om de haverklap. Horeca medewerker, documentaire fotograaf, entertainment deskundige etc. ??

Ik snap dat het irritant is, maar zullen ze het niet doen om de leesbaarheid te vergroten. Kortere woorden lezen we sneller dan lange woorden. Met de kans dat mensen het verkeerd lezen. Ik weet dat met een van de vormen van dyslexie die ik heb lettergrepen in lange woorden ga omdraaien en dan ineens lees ‘de lantaarnauto rijdt tegen de vrachtpaal’

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Nov 2019 16:41

Ik vind dat nog niet eens heel irritant lezen, maar sommige mensen doen meerdere spaties na een woord. Dat leest ook ruk ?
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 09 Nov 2019 16:52

Harrison schreef:Haha, ik vind de inhoud van het bericht, naast de spelling, ook vreselijk.

Haha, dat ook nog.

<<

Sublimo

Bericht 09 Nov 2019 16:56

Lady schreef:Vanmorgen een enorme trots momentje. Voor de vakantie wou Sjakie op het potje plassen doorgezet maar poepen vondt hij enorm eng omdat Sjakie met zijn darmen zit vondt ik dat wel logisch is ook eng om op de wc of potje te poepen maar vanmorgen deed hij het ineens poepen op potje enorm trots was hij op zichzelf en klappen en springen wauw dit is wel een kadootje waard. Super trots zijn wij op hem
?❤️?

Bovenstaande had een van mijn FB vrienden gepost. Sjakie is uiteraard niet de echte naam. Ik kreeg er jeuk van. :palm:

Haha jeetje, ik las dit bericht met groeiende verbazing. Eerst al omdat het niet in het topic paste en daarna steeds meer omdat ik dacht dat je account gehackt was ofzo. En toen las ik je laatste stukje.... alles weer opgehelderd!
<<

Chava

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Nov 2019 18:37

Dat doet pijn aan mijn ogen, Lady.
To travel is to live
Mijn instagram
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 09 Nov 2019 18:46

Silly-One schreef:

Ik snap dat het irritant is, maar zullen ze het niet doen om de leesbaarheid te vergroten. Kortere woorden lezen we sneller dan lange woorden. Met de kans dat mensen het verkeerd lezen. Ik weet dat met een van de vormen van dyslexie die ik heb lettergrepen in lange woorden ga omdraaien en dan ineens lees ‘de lantaarnauto rijdt tegen de vrachtpaal’

Dat zal best, maar dit is gewoon fout. Dan kun je er nog beter een streepje tussen zetten, dat vergroot ook de leesbaarheid en mag officieel ook nog als het daardoor beter leesbaar is.
❤️ 7 juni 2018
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 09 Nov 2019 18:47

Een spatie voor een leesteken is ook stom trouwens.
❤️ 7 juni 2018
<<

Anoniem301

Bericht 09 Nov 2019 19:08

Haha Sublimo ik zat eerst ook met verbazing te lezen!
<<

Anoniem269

Bericht 09 Nov 2019 19:36

Ik word altijd heel erg onzeker van topics zoals deze. Ik ben gewoon niet goed in spelling en dat weerhoudt me soms ook om te reageren in een topic. Eigenlijk wil ik dit ook niet eens plaatsen want er zal vast wel weer een fout inzitten maar ik wilde het toch even kwijt. Ik wil er trouwens wel iets aan doen maar zou niet weten hoe. Ik heb vooral moeite met -d -t woorden, leestekens en een zinsopbouw. Ik heb al zo vaak eens gekeken voor een spelling app oid waar ik mee zou kunnen oefenen maar tot op heden heb ik nog niks gevonden. Heeft er iemand misschien een tip?
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 09 Nov 2019 20:08

Beter Spellen vond ik leuk, je kunt dan ook je eigen niveau bepalen geloof ik. Elke werkdag krijg je vier opgaven met uitleg erbij.
❤️ 7 juni 2018
VorigeVolgende

Terug naar Algemeen