Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Steeds maar weer zakken voor rij-examen

<<

Anoniem279

Bericht 27 Sep 2019 07:52

Steeds maar weer zakken voor rij-examen

Ik ben gisteren voor de derde keer gezakt voor m’n rij-examen. Waarin het de afgelopen twee keer nog redelijk naast me neer kon leggen, was ik er gisteravond echt wel even ziek van. Ben ook gezakt met domme fouten die echt niet nodig waren.
Het punt is alleen dat ik (en m’n instructeur eigenlijk ook eventjes niet meer) niet weet wat ik nodig heb om te slagen. In m’n lessen maak ik ook wel eens onnodige foutjes, maar over het algemeen rij ik best aardig. Ik schijn echt heel erg uit te blinken in de theorie, in sommige gevallen blijkbaar zelfs beter dan m’n eigen instructeur. Maar die theorie omzetten naar de praktijk lukt niet altijd even goed.

Binnenkort gaan we weer een nieuw examen aanvragen en ik moet, wil, en zal nu gewoon slagen. Alleen, hoe? Ik ben een beetje huiverig voor producten als passieflora, valdispert etc. Ik heb iets soortgelijks thuisliggen waarvan ik de naam nu even kwijt ben, en ik merk dat dat m’n concentratie juist níét ten goede komt. Ik twijfel om de huisarts te bellen, misschien dat hij nog iets weet, maar ik denk dat ik dan op bètablokkers uit kom en ik weet eigenlijk ook niet of dat de optie is. Ik zou het wel eens tijdens een les kunnen uitproberen natuurlijk.

Heeft er hier nog iemand tips? M’n afgelopen twee examens waren faalangstexamens. Die heb ik als super prettig ervaren trouwens, nouja de uitkomst dan totaal niet maar de manier waarop er de tijd genomen kan worden, en waarop ik gerustgesteld word, wel. Ben er alleen nu klaar mee. Klaar met het lessen, m’n theorie verloopt bijna en m’n spaarrekening is inmiddels ook nagenoeg leeg. Zou zuur zijn als ik zo vlak voor de eindstreep moest opgegeven...
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 27 Sep 2019 08:16

Re: Steeds maar weer zakken voor rij-examen

He wat rot Flo. Super balen!

Het klinkt nog steeds heel herkenbaar.

Wat gebeurt er lichamelijk met je tijdens zo'n examen? Aan de hand daarvan kan de huisarts misschien inderdaad kijken of betablokkers nuttig zouden kunnen zijn of niet. Ik vind het geen gek om hiervoor naar de huisarts te gaan hoor, maar ik zou wel kijken of dat net hetgene is wat je nodig zou hebben.
Ik twijfel alleen een beetje of je het nut er van gaat merken tijdens een gewone rijles, omdat je dan waarschijnlijk toch voor je gevoel minder zenuwachtig bent en meer in je comfort zone met je instructeur zit.

Ik hoop echt dat je niet op hoeft te geven vanwege financiele redenen. Het is een enorme uitgave natuurlijk, tell me about it, het heeft mij denk ik 8000 euro gekost voor ik dat ding had, maar snap dat je er eventjes klaar mee bent ook nu. Ik heb m'n theorie wel drie keer opnieuw moeten doen (gelukkig was ik daar inderdaad ook goed in en haalde ik dat wél steeds direct).

Ik zou dus niet opgeven, maar het toch nog een keer proberen. Mag je nu nog een keer 'gewoon' examen doen of wordt het nu anders? Ik weet niet hoe dat werkt.

Het stomme is dat dat het gewoon echt een momentopname is natuurlijk. Je kunt het heus wel. Maar het moet er net even op dát moment uit komen.
Let's discover the world together.
<<

Anousch

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 27 Sep 2019 08:37

Ik ben de 5e keer pas geslaagd dus ik snap je gevoel heel goed!

Waardoor ik toen wel slaagde? I dont know!
Misschien toch de kwestie van herhalen?

Wat zijn de dingen waar je op gezakt ben? Bij mij was het vooral voorrangsdingen, dus als ik gezakt was ben ik een rondje gaan rijden en blijven herhalen wie en wanneer voorrang had.
Of dat geholpen heeft weet ik niet maar misschien is dat nog een tip hahah.

Aanhouder wint, want ik had echt nooit meer verwacht dat ik het zou halen.

(O ja na 3 keer zakken volgens mij krijg je een "speciaal" examen via de staat uit mn hoofd)
Daan 27-06-2018
Yinthe 20-05-2022

Zo dol gelukkig en compleet ♡
<<

Anoniem277

Bericht 27 Sep 2019 10:00

Ga eens praten met de examinator. Bespreek wat er aan de hand is en vraag of hij tips heeft voor jou om aan te werken.
Heb je tussentijdsexamen gedaan? Misschien geeft het rust als je dat onderdeel al afgesloten hebt.
Probeer eens een les bij een ander bedrijf. Hier hebben ze contact met elkaar en kan je een ander laten meekijken en tips geven.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 27 Sep 2019 12:55

Ik ben lang geleden 2 keer gezakt en heb toen binnen de rijschool een andere instructeur gevraagd. Niet omdat die eerste niet goed was, maar omdat een nieuwe weer met een frisse blik kan kijken en je misschien weer net andere focuspunten kan geven. Misschien is dit nog iets voor jou.

Wel echt balen joh, ik kan me voorstellen dat je er enorm van baalt!!
#teammaple🍁
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Sep 2019 07:01

Oh herkenbaar! Ik ben ook 3x gezakt (al had ik volgens mijn instructeur moeten slagen de 3e keer ?) en toen heb ik toch even afstand genomen van rijlessen en rijexamens. De druk, de stress, de frustratie... Ik had niet het gevoel dat meteen het 4e examen nu wel een succes zou worden. Dat was trouwens geen staatsexamen, het 5e examen zou een staatsexamen worden.

Ik heb toen een paar maanden geen rijlessen gedaan, ik weet niet meer hoe lang, minstens 3 maanden, maar ik denk langer. Mijn theorie verliep toen ook, dat heb ik maar op de koop toe genomen en opnieuw gehaald. En toen weer opnieuw begonnen, andere instructeur (mijn vorige was gestopt) en weer rustig opgebouwd. En bij het 4e examen wel eindelijk geslaagd. Ja dat heeft aardig wat geld gekost, maar ik had die pauze echt nodig. Het was inmiddels zo'n enorm ding geworden dat ik niet gewoon maar door wilde gaan terwijl alle frustratie me zo hoog zat.

Is zo'n pauze voor jou een optie? Ik vind al die middeltjes die genoemd worden maar een eng idee, vraag me af of dat je rijvaardigheid niet beïnvloed...
december 2016
juli 2019
<<

Anoniem279

Bericht 28 Sep 2019 08:29

Bedankt voor jullie reacties! Ik bedacht me na het plaatsen van dit topic ineens dat ik na de vorige keer zakken volgens mij in m’n baalstand zo’n zelfde topic als dit geopend heb.

Marin: de eerste twee keren was ik wel zenuwachtig maar op zich vrij relaxed. De spanningen kwamen tijdens het rijden zelf pas. Donderdag stond ik op voorhand al stijf van de zenuwen, wat trouwens supergoed werd opgevangen door de examinator, die heeft eerst 20 minuten op me in zitten praten zodat ik in elk geval niet enorm gespannen de weg op ging. Ik mag sowieso nog een keer gewoon examen doen, daarna wordt het staatsexamen. Maar dat staatsexamen verschilt eigenlijk nauwelijks van het faalangstexamen.

Anousch: ik ben nu vooral gezakt op besluitvaardigheid, het niet durven om een besluit te nemen daar waar het wel kon. Daarnaast reed ik erg vaak teveel naar rechts en heb ik in één situatie een auto compleet over het hoofd gezien. Wel dingen waaraan ik kan werken.

Anelisan: een TTT heb ik gedaan, vrijstelling voor bijzondere verrichtingen verdiend maar helaas vervalt die na 1x zakken voor het rijexamen weer. Ik heb nog wel een TTT opnieuw overwogen maar ik zag dat dat net zo duur is als een regulier rijexamen dus eigenlijk vind ik dat een beetje zonde, zeker nu geld wel een rol gaat spelen.

ANnelisan & UN: Rijden bij een andere rijschool heb ik overwogen, mijn instructeur heeft het toevallig ook al binnen zijn team besproken, of ik over kon stappen naar een ander, maar zijn collega’s zitten allemaal vol. En eigenlijk wil ik nog niet echt aan een overstap denken, ik zit júíst naast deze instructeur zo fijn en ontspannen. Daar twijfel ik dus nog even over.

Niekske: misschien is een pauze nog wel een optie maar dat wil ik eigenlijk helemaal niet. Idd vanwege de theorie die verloopt, maar vooral ook omdat er een gloednieuwe leaseauto in bestelling staat die eind van het jaar komt en waar ik gewoon in wil rijden ?

Wel fijn te lezen at er herkenning is! Iedereen in m’n omgeving zegt ook, oooh, maar ik heb er ook 3-4-5 keer over gedaan hoor! Dat geeft me een iets minder sukkelig gevoel maar de frustratie blijft wel. Hoewel ik na het lezen van m’n resultaatformulier van het CBR wel het idee heb dat het dingen zijn waar ik echt gericht aan kan werken. Dat gevoel had ik vorige keer nog niet, toen gebeurde er er veel te veel om me heen en kegde ik m’n focus totaal verkeerd. Wat dat betreft zit er gelukkig wel een stijgende lijn in.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Sep 2019 08:33

Ik zou echt met betablokkers gaan proberen. Dat heeft mij zo enorm goed geholpen. Het houdt je hartslag laag waardoor je rustiger blijft maar wel helder.
<<

Anoniem279

Bericht 28 Sep 2019 11:12

Eigenlijk schoot dat na de vorige keer zakken al door mijn hoofd, maar ik ben daar een beetje huiverig voor omdat ‘t (volgens mij) best wel heftige medicatie is en van origine natuurlijk helemaal niet hiervoor bedoeld. Ben ook een beetje bang voor een averechts effect, maar aan de andere kant: als het me juist wél helpt...
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Sep 2019 17:58

Je kan het sowieso testen van te voren natuurlijk en het wordt niet voor niets zo makkelijk voorgeschreven bij (rij)examen angst. Plus je slikt een veel lagere dosis dan normaal.
Ik denk dat ik zonder de eerste keer gezakt was, omdat ik zo nerveus was.
<<

Radler

Yipyapper

Bericht 28 Sep 2019 18:16

Hier was ik ook vreselijk zenuwachtig met mijn rijexamen, terwijl het tijdens de lessen gewoon goed ging.

https://www.vitaminstore.nl/health/spec ... ie-bloemen

Ik heb dit de 2e keer gebruikt en ook tijdens m’n mavo examen, of het echt helpt of tussen m’n oren zit geen idee maar ik voelde mij wel rustiger
Juli 2019

Terug naar Algemeen