Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

BSO

<<

Alexis

Yipyapper

Bericht 30 Jun 2021 11:27

BSO

Hoe hebben jullie gekozen voor de BSO voor jullie kinderen? En hoe vaak en hoe lang gaan ze?
Onze dochter gaat over een maand of 9 naar de basisschool. Ik zie hier na schooltijd vaak maar enkele kinderen rondlopen en een dame die wat op haar telefoon kijkt. Ik krijg daar niet zo'n fijn gevoel bij.
Maar als ze straks vriendinnetjes heeft in haar klas, die op dezelfde dag op de BSO zijn, dan zou het wel fijn zijn als ze samen zijn.
Ik heb nog wat opties, een agrarische BSO, waar ze helpen de dieren en planten verzorgen (die is pas net open, maar klinkt op papier voor mij heel leuk), een sportBSO, waar ze dus gaan sporten na school en een groene BSO, waar ze een soort scouting activiteiten doen.
Vooralsnog neig ik ernaar om 1 dag de BSO op de basisschool te kiezen en 1 dag de sportBSO of de agrarische (die is ook heel dichtbij ons huis).

Ben benieuwd naar jullie keuzes en ervaringen. Wat doen ze eigenlijk precies op de BSO? Vrij spelen of bepaalde activiteiten?
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 30 Jun 2021 11:41

Re: BSO

Ik heb met de opvang al gekozen voor een locatie waar ook BSO zit. Het is een groene opvang, veel buiten, moestuintje, biologisch etc.

Bij de school zit ook een BSO maar E gaat dus naar de BSO waar ze eerst op de opvang zat.
Ik wil niet dat ze naar een BSO gaat waar de leidsters op de telefoon zitten of waar überhaupt iets van een tv is en ik vind het belangrijk dat ze veel buiten zijn.
Belangrijk voor mij is ook dat de BSO ze van school haalt.

Zo op papier zou ik gaan voor de agrarische als je dochter dat leuk vind.
30-04-2017
<<

Toetie

Kletskop

Bericht 30 Jun 2021 12:06

Hier in het dorp zijn ze heel erg te spreken over de sport bso dus daar zou ik voor kiezen. De agrarische klinkt ook goed.
Maar waarom niet beide dagen op dezelfde bso? Lijkt mij veel fijner voor haar.
<<

Snirp

Major Yipyapper

Bericht 30 Jun 2021 12:13

Mijn zoon ging de afgelopen 2 jaar 2 dagen naar de BSO (lange middag op woensdag en op donderdag een korte middag).
Vanaf september is dat alleen nog de donderdag, dan gaat zijn zusje ook. Ik ben dan op woensdag thuis.

De BSO zit aan school vast, dit was ook de reden dat we hiervoor kozen. Hij ging naar een KDV in een heel andere plaats (vlakbij mijn werk), dus dat was geen keus om daar ook de BSO te doen.

Deze BSO is van een grotere keten (Op Stoom). Ze spelen hier heel veel buiten, hebben 'reizigers' die langskomen en dan bijv. een middag muziek maken met de kids of aan metaalbewerking doen.
Hij bakt vaak allemaal dingen, koekjes, pizza, brood... Laatst gingen ze met het warme weer een middag naar de speeltuin.

Kortom, wij zijn zeer tevreden, ze hebben een goede kijk op onze zoon. Ook de overdracht aan het eind van de dag is altijd heel fijn. Er wordt af en toe een foto online gezet en eens per jaar maken ze een 'welbevinden-verslag'.
Dan gaan ze even met het kind zitten en bespreken ze wat er leuk / minder leuk is op de BSO en ze observeren hem en vullen hier wat over in.
<<

Alexis

Yipyapper

Bericht 30 Jun 2021 12:35

Toetie schreef:Hier in het dorp zijn ze heel erg te spreken over de sport bso dus daar zou ik voor kiezen. De agrarische klinkt ook goed.
Maar waarom niet beide dagen op dezelfde bso? Lijkt mij veel fijner voor haar.

Dit vooral als ik kies voor de sportBSO. Anders heeft ze 2 middagen sport en dan nog een sportclub waar ze wekelijks naartoe gaat. Ik hoop dat ik vooraf weet welke kinderen op welke dagen naar de BSO op school gaan, dan kan ik aan de hand daarvan bepalen of ik dat ook wil. VSO moet ze sowieso ook 2x per week.

Ik ga dan wel proberen andere dagen te werken, zodat ze in ieder geval de lange middagen (woensdag en vrijdag, ze hebben hier continurooster en 2 vrije middagen) niet hoeft.
<<

Alexis

Yipyapper

Bericht 30 Jun 2021 12:37

Dat klinkt fijn Snirp!
Ik baseer mijn mening eigenlijk nergens op hoor, puur en alleen omdat ik wel eens een dame met haar telefoon op het schoolplein zie staan en dat de kinderen alleen maar vrij spelen. Ik kan natuurlijk ook niet voor mijn dochter bepalen of ze dat liever doet, of dat ze liever geleide activiteiten wil doen.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Jun 2021 12:56

Mijn dochter gaat naar de bso op dezelfde plek als waar ze op de opvang zat. Haar jongere broertje zit daar ook nog op de dagopvang. Wij zijn erg tevreden over deze opvang, dus we hebben niet voor een andere bso gekozen. De kinderen worden na school opgehaald en lopen naar de bso. Er zit ook een bso bij school zelf. Die is van dezelfde organisatie, maar omdat we de jongste ook moeten ophalen, was het wel praktisch als dat op dezelfde plek was. En ik vind het voor dochter ook wel fijn dat de bso niet op school is, het is echt een andere plek om te spelen en voor vrije tijd. Er komen daar kinderen van meerdere scholen, dus ze ziet ook veel andere kindjes en veel daarvan kent ze ook nog van de dagopvang.
In de schoolvakanties hebben ze ook altijd excursies en andere leuke uitjes en speciale activiteiten. Ze gaat 2 dagen in de week.
december 2016
juli 2019
<<

Noor

Major Yipyapper

Bericht 30 Jun 2021 13:00

Wij hebben toen de bso gekozen op dezelfde plek als waar ze op de opvang zaten. Dat was voor hun echt vanuit school als thuiskomen. Ze gingen 2 middagen in de week. Nu sinds een jaar ongeveer zijn we met de bso gestopt.
💙: 07-09-2012
🩷: 15-07-2014
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Jun 2021 13:27

Ik heb niet echt voor een BSO gekozen, maar voor een school en daar zit de BSO bij. BSO is een andere organisatie maar die hebben (volgens mij) bij elke school in het dorp een bso locatie.

Leuke bso tijd hebben ze gehad. Het was daar veel vrije keuze, wil je gewoon spelen prima, wil je knutselen prima. En soms hadden de leidsters ideeën, Deze week hebben ze nog een potje slagbal gedaan. En bij mooi weer kon je standaard zwemkleding mee nemen want dan werden er altijd wel water spelletjes gedaan. Mijn dochters hebben het daar altijd leuk gehad. Ik heb sinds deze week de bso opgezegd, door het vaker thuis werken is het niet echt nodig meer en ze kunnen ook wat langer alleen zijn als ik toch op kantoor ben. Tevens gaan er steeds minder kinderen van hun leeftijd naar de bso dus was mijn idee dat het volgend jaar minder leuk voor ze zou worden.
:heart: :heart: 2011
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Jun 2021 13:49

Wij hebben voor de bso gekozen die zowel het dichts bij school als bij huis zit. Deze bso heeft meerdere vestigingen in het dorp en naar deze gaan de meeste kindjes van school. Dat wist is vooraf niet overigens. Hebben vooral voor de locatie gekozen.

Ze doen veel verschillende dingen. Ze maken gebruik van het sportveld van de middelbare school die er naast zit en ze gaan regelmatig het bos in en de hei op. Dit zit allemaal op loopafstand.

De oudste volgt ook dansles en toneelles via de bso. Dit wordt op een andere locatie gegeven waar ze dan naar toe gebracht wordt etc.

Ze gingen tot maart 3 dagen in de week. Nu nog 1 dag. Als ik na de zomer weer naar werk ga kijken, wordt dat weer 3.
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 30 Jun 2021 14:00

Wij hadden 2 BSO's rondom school. De ene zat in school en is een sportBSO. De andere zat ernaast en is een 'normale' BSO.
Wij hebben vooral naar ons kind gekeken en die had behoefte aan beweging. Hierdoor hebben wij de sportBSO gekozen en dat bevalt nog steeds prima.
Daarnaast vond ik de de uitstraling van de medewerkers ook veel leuker. Op de huidige BSO zitten allemaal jonge medewerkers die ook lekker meesporten.
Op de andere BSO zag ik vooral de oudere generatie en daar kreeg ik niet zo'n enthousiast gevoel bij.

Ik zou wel kiezen voor 1 BSO en niet verspreid over meerdere BSO's. Vooral voor de rust van je kind. Die wisselt niet steeds van locatie.

Bij onze BSO starten ze met wat eten en drinken en gaan daarna starten met de sport/activiteit met hun leeftijdsgroep. Als die activiteit is afgelopen gaat iedereen lekker vrij spelen. Vaak zijn ze tussen 14:30-16:30 met hun leeftijdsgroep bezig (incl eten en drinken) en daarna is het vrij spelen.

Ik zou trouwens niet te lang wachten met aanmelden omdat er ook wachtlijsten kunnen zijn. Bij ons in ieder geval wel.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Loïs

Kletskop

Bericht 30 Jun 2021 14:12

Wij hebben hier geen keuze in BSO. Gewoon de BSO die bij school zit. Andere BSO s in de omgeving halen de kinderen niet van school op. Dus iedere school heeft z’n eigen BSO.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 30 Jun 2021 14:14

Hou er rekening mee dat er niet altijd keuze is. Niet alle BSO's halen standaard kids van meerdere scholen op.
<<

Tauriel

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 30 Jun 2021 19:28

Ik woon in een dorp en ondanks dat er best veel BSO's zijn, was er maar 1 BSO die en ook VSO aanbood en op bij de basisschool van mijn kinderen ophaalde. Helaas is deze het niet geworden ivm de enorme wachtlijst.
“Smile and wave, boys. Smile and wave…"
<<

Anoniem332

Bericht 30 Jun 2021 21:29

O Woow, heel eerlijk er zit een BSO bij de school. Daar voor in geschreven. Ik ben daar nog nooit gaan kijken ofzo. (Wel op de school).
De kinderen die ik ken die daar naar school gaan gaan daar ook naar de bso.
Nooit bij stil gestaan dat het ook een andere lokatie kan zijn.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 30 Jun 2021 22:16

Ik heb mijn dochter gewoon ingeschreven bij de bso waar ze nu al naar het kdv gaat. Die zit een verdieping hoger. Ze werken samen met de school waar ze staat ingeschreven, dus helemaal prima!
❤️ 7 juni 2018
<<

Anoniem313

Bericht 30 Jun 2021 22:24

Wij hebben de kinderen gewoon ingeschreven bij alle bso’s die ophalen bij onze school. Na anderhalf jaar op de wachtlijst te hebben gestaan had er eentje (van de vier ofzo) een plek dus die hebben we direct genomen. Beggars can’t be choosers :smile:
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 30 Jun 2021 23:56

Hier is maar één bso, dus weinig keuze.

Ik zou persoonlijk niet voor twee verschillende bso’s kiezen. Zeker die kleintjes krijgen de eerste weken al zoveel nieuwe prikkels, dat is best wat om te verwerken voor ze.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 01 Jul 2021 02:11

Mag ik korte vraag stellen? Hoe werkt dat met BSO in Nederland, worden die kinderen dan op school opgehaald (als het niet op school is)? Ik vraag me dit al tijdje af.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Toetie

Kletskop

Bericht 01 Jul 2021 03:43

Ja als de bso niet inpandig is, dan worden ze opgehaald door een pm'er met een busje, eventueel met een taxi busje.
Hier op school staan 5 verschillende bso's te wachten.
<<

Anoniem313

Bericht 01 Jul 2021 05:52

Hier doen ze het lopend, gelukkig. 20 minuten lopen ongeveer.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 01 Jul 2021 06:57

Wat superhandig!
Afbeelding
Afbeelding
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Jul 2021 07:08

Hier zitten de jongens op de bso die aangesloten is bij de kinderopvang waar ze hier voor op zaten, het is gewoon een verdieping omhoog. Aan de school is hier geen bso gekoppeld. Ik vond het heel fijn dat ze alle leiding al kende, het is een kleinschalige opvang, ze hun vriendjes van de dagopvang die naar andere scholen gingen niet helemaal kwijt raakte en dat ze uit de schoolsituatie zijn als ze op de bso zijn.

Ze worden inderdaad opgehaald met een busje vol met autostoelen. Het is een hele organisatie voor de school aangezien er een stuk of vijf verschillende bso's kinderen op komen halen. Voor de Corona moesten de kinderen naar een bepaald lokaal waar dan alle kinderen van die opvang verzameld werden, de kleuterdocent bracht de jonge kinderen naar dat lokaal of broertjes en zusjes haalde de kleintjes op en de leiding van de bso haalde de kinderen weer op vanuit dat lokaal. Nu mag er niemand de school in dus hebben ze vakken op het schoolplein waar de kinderen verzamelen.

Sinds een jaar hebben ze een mannelijke pm'er met een sport achtergrond, dat vind ik voor mijn jongens wel heel leuk. Dagelijks wordt er aan sport gedaan, iedereen mag mee doen maar het moet niet, ze spelen potjes voetbal ed maar leren bijvoorbeeld ook echt boksen en kunnen er een hoop energie kwijt. In de vakanties krijgen we wekelijks een programma gemaild wat ze gaan doen die week, elke dag wordt er wel iets georganiseerd van een dagje naar de camping, tot allerlei speeltuinen bezoeken, tot een thema dag ( vaak vakantie landen) en dan gaan ze zelf eten maken wat bij dat land past ed. Op regenachtige dagen worden er veel koekjes gebakken, smoothies gemaakt, geknutseld ed. Mijn jongens gaan er beide met plezier heen en ik vind het personeel altijd heel betrokken en zorgzaam overkomen.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Toetie

Kletskop

Bericht 01 Jul 2021 08:42

Dat is hier overigens ook en dat zou je kunnen navragen of dat bij jullie ook is. De sportbso is echt niet alleen sporten maar vooral op een leuke manier bewegen.
Ze zitten op het voetbalveld maar kunnen ook naar de speeltuin gaan, een kinderboerderij of de natuur in. Het gaat erom dat ze vooral veel bewegen en lekker spelen. Knutselen doen ze bijna niet maar als het heel hard regent, kunnen ze wel in de kantine bingo doen of verstoppertje in de kleedkamers.
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Jul 2021 08:48

Marsy31 schreef:Mag ik korte vraag stellen? Hoe werkt dat met BSO in Nederland, worden die kinderen dan op school opgehaald (als het niet op school is)? Ik vraag me dit al tijdje af.

Hier zijn 3 bso's, 1 op school, bij nummer 2 worden ze opgehaald met een bakfiets/ oudere kinderen fietsen zelf en bij de derde gaan ze met een busje
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen