Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Hoeveel zakgeld per week brugklas/12 jaar?

<<

Tess_droom

Noob

Bericht 24 Mei 2026 11:24

Hoeveel zakgeld per week brugklas/12 jaar?

Hoi hoi,

Hoeveel zakgeld geef jij je kind die naar de middelbare gaat?

Chatjpg vind 20 euro per week een mooi bedrag. En dat kind dan uitjes er van moet betalen en lekkers extra (geen lunch dat komt van thuis mee)

Hoe doen jullie dit?
.
<<

Flamingo

Noob

Bericht 24 Mei 2026 11:25

Re: Hoeveel zakgeld per week brugklas/12 jaar?

Per week??
Dat is 80 euro per maand. Zou ik niet echt meer onder de noemer zakgeld vinden.
Die van mij krijgen €20 euro per maand en hun telefoonabonnement wordt betaald door ons.
<<

Tess_droom

Noob

Bericht 24 Mei 2026 11:28

Ja dat zegt ie hahaha..
Vandaar mijn vraag ook hier :-)

Nu krijgt hij 7,50 per week maar dat wordt 100% gespaard.
.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 24 Mei 2026 11:30

Dat vind ik echt bizar veel.

Hier kreeg de oudste in de eerste 15 euro per maand. Volgens mij kwam daar elk jaar vijf euro bij. Hij is nu zestien en krijgt 45 euro per maand. De rest moet hij zelf bijverdienen. Kleding kopen wij voor hem en zijn telefoonabonnement betalen wij ook. Veel kan in overleg maar hoe ouder hij wordt, hoe meer hij zelf moet gaan betalen.
• @found_my_key2sport •

28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Tess_droom

Noob

Bericht 24 Mei 2026 11:35

Wij betalen ook gewoon zijn abbo en lunch..

Ja leek mij ook al veel maar heb er echt geen benul van verder!!
.
<<

Tess_droom

Noob

Bericht 24 Mei 2026 11:39

Oh ja zijn school zit op 100 meter van een groot bioscoop en subtropisch zwembad en schaatsbaan dus daar zal hij wat vaker te vinden zijn na school met vrienden.

En bij een mega grote supermarkt.
.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 24 Mei 2026 12:02

Nibud geeft 20-22 euro per maand aan. Ik hou nu ook Nibud aan voor zakgeld.

https://www.nibud.nl/onderwerpen/kinder ... kleedgeld/

Chatgpt vind ik geen geschikte bron om hiervoor te gebruiken. Ik ben niet tegen het gebruik van ai maar dit soort vragen kun je prima googlen. Ai kost enorm veel energie doordat het een kansberekening blijft en je krijgt er dus ook niet altijd goede antwoorden uit.
2015 💙
<<

Tess_droom

Noob

Bericht 24 Mei 2026 12:10

Ja het lijkt mij ook te gek.

Denk wij op 50 euro per maand gaan en dat hij moet proberen 20% a 25% daarvan te sparen.

En dan ook bewust een spaarbedragje erbij en wat hoger om te leren sparen!!
.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 24 Mei 2026 12:32

Ze krijgen van mij 50 euro per maand tijdens de middelbare school periode om eten en drinken buiten te kopen. Maar wat ik van vrienden van mijn kinderen hoor, ligt het bij de meeste tussen de 15 en 30 euro per maand dus ik geloof niet dat 20 per week in Nederland het meest gangbare is.

Tot 14 jaar hoeven ze daarvan geen incidenteel bioscoopbezoek of uitje(entree) van te betalen, wel het eten daar en als ze vaker dan eens per maand wil(den), dan wel van het zakgeld.
Vanaf 14 jaar lekker aan het werk voor zulke extra uitjes en krijgen ze daar tijdens vakanties wel extra budget voor.

Oudste 2 worden over 3 weken 16, hebben vrijdag vakantiegeld ontvangen en willen vanaf nu hun zakgeld op de spaarrekening waar ze zelf niet bij kunnen omdat ze nu meer mogen werken en zo ongezien kunnen sparen voor vakanties/grotere uitgaven. Ze gaan nu alleen van hun zelfverdiende loon leven de komende tijd.

Kleding, telefoonabo etc. betalen wij.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 24 Mei 2026 12:46

Mijn kinderen (14 en 16) krijgen 25 euro per maand. Moet wel zeggen dat ze regelmatig nog extra geld krijgen voor een lekker broodje, met vrienden wat eten, wat geld als ze naar de stad gaan enz.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 24 Mei 2026 13:02

Signature schreef:Ze krijgen van mij 50 euro per maand tijdens de middelbare school periode om eten en drinken buiten te kopen. Maar wat ik van vrienden van mijn kinderen hoor, ligt het bij de meeste tussen de 15 en 30 euro per maand dus ik geloof niet dat 20 per week in Nederland het meest gangbare is.

Tot 14 jaar hoeven ze daarvan geen incidenteel bioscoopbezoek of uitje(entree) van te betalen, wel het eten daar en als ze vaker dan eens per maand wil(den), dan wel van het zakgeld.
Vanaf 14 jaar lekker aan het werk voor zulke extra uitjes en krijgen ze daar tijdens vakanties wel extra budget voor.

Oudste 2 worden over 3 weken 16, hebben vrijdag vakantiegeld ontvangen en willen vanaf nu hun zakgeld op de spaarrekening waar ze zelf niet bij kunnen omdat ze nu meer mogen werken en zo ongezien kunnen sparen voor vakanties/grotere uitgaven. Ze gaan nu alleen van hun zelfverdiende loon leven de komende tijd.

Kleding, telefoonabo etc. betalen wij.

Bij 16 jaar is het ook al een stuk hoger namelijk 25-43 euro.
2015 💙
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 24 Mei 2026 13:35

Mijn oudste kreeg toen 20 euro per maand, de jongste na de zomervakantie ook. Overigens betaal ik daarnaast hun telefoonabonnement en vaak genoeg nog allerlei andere dingen. Soms willen ze wat lekkers halen, gaan ze naar de stad en geef ik ze wat mee, etc. Ze komen in elk geval niks tekort. De oudste heeft ondertussen een baantje en van wat ze daarmee verdient kan ze extra dingen doen.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 24 Mei 2026 14:29

Minx schreef:Bij 16 jaar is het ook al een stuk hoger namelijk 25-43 euro.

Wat bedoel je?
<<

Tess_droom

Noob

Bericht 24 Mei 2026 16:16

Ik denk dat 50 euro dan wel normaal is voor een 12 jarige mits er ook echt gespaard van moet worden, kleine uitjes, kleine cadeautjes....
.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 24 Mei 2026 16:18

Hij krijgt 5 euro per week, en als hij gaat zwemmen/logeren/koken (de drie meest voorkomende dingen) dan krijgt hij extra. Zelf verdient hij acht tot tien euro per week.
R. 2013💙
D. 2016💜
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 25 Mei 2026 07:39

Signature schreef:
Minx schreef:Bij 16 jaar is het ook al een stuk hoger namelijk 25-43 euro.

Wat bedoel je?

Oh wacht er stond 20 euro in de week hahah. Nibud geeft namelijk 20-22 aan voor deze leeftijd. En dus 25-43 voor 16-jarigen.
2015 💙
<<

Noor

Major Yipyapper

Bericht 25 Mei 2026 12:27

De oudste word in september 14 en krijgt 5 euro per week, jongste wird in juli 12 en krijgt 3.50 per week.

Zoon geeft weinig geld uit en bijna alles word dan ook gespaard.
Dochter geeft wel meer uit.
Vind dit voor nu genoeg, verder betalen wij alles. Als er wat extra's is als ze bijvoorbeeld een verjaardag hebben etc betalen wij dat ook.
💙: 07-09-2012
🩷: 15-07-2014
<<

Loïs

Kletskop

Bericht 25 Mei 2026 15:32

Mijn oudste zoon is 13, tweede klas middelbare. Hij krijgt 10 euro per week, waarvan 5 euro automatisch gespaard wordt. Het is de bedoeling dat hij met verjaardagen van gezinsleden en vader/moeder dag daarvan ook iets haalt.
Uitjes etc was ook het plan dat daarvan betaald word, maar meestal komt het er toch op neer dat wij dat betalen. Of wij de entree en hij zelf de lunch als ze gaan zwemmen. Mijn zoon is een big spender en een grote sponsor van de schoolkantine, super zonde vind ik dat.
Telefoonabonnement en kleding betalen wij.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 25 Mei 2026 21:03

Hier krijgt ze €5 euro per week en op de een of andere manier heeft ze altijd geld dus ik ga dat ook niet verhogen. Telefoon en kleding krijgt ze. Tenzij ze zelf naar de Kringloop gaat en daar wat koopt. Die heeft nl periodes dat ze elke dag gaat en elke dag met 3 items thuis komt dus doei haha.

De school waar ze heen gaat heeft een gezonde kantine maar ze maakt nu ook gewoon brood om mee te nemen naar school dus zou niet weten waarom ze daar iets zou moeten kopen. Maar goed, dat zien we dan het komende schooljaar wel hoe dat loopt. Als ze iets nodig denkt te hebben dan maakt ze dat wel bespreekbaar.

Maar €20 per week? Nee echt niet haha. Ik schuif haar dan desnoods liever wat extra's toe als ze een keer iets leuks wil gaan doen met vriendinnen.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 25 Mei 2026 21:33

Volgens mij kreeg ik in de brugklas 100 gulden per maand kleedgeld en daar moest ik alles van betalen behalve schoenen en jassen.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 25 Mei 2026 21:55

Hier nog geen zakgeld en al helemaal geen puber😉
Even een oprechte vraag, omdat het heel anders is dan ik van huis uit gewend ben. Wij kregen zakgeld en op een gegeven moment kleedgeld waar we álles van moesten doen. Als we vonden dat we te weinig kregen moesten we aantonen waarom het te weinig was, dan konden we verhoging krijgen (nooit geprobeerd😉). Maar ik lees hier bij heel veel mensen terug dat hun kinderen uitjes etc níet van hun zakgeld hoeven te betalen en/of dat je de kinderen regelmatig wat extra toestopt. Was is jullie reden daarvan?
Ik ken van vroeger uit zakgeld (op die leeftijd) vooral als iets om met geld te leren omgaan, dus vandaar mijn vraag.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 26 Mei 2026 06:56

Zo gaan wij het straks ook doen inderdaad Char. Sterker nog: met 13 ook gewoon een bijbaantje en zelf geld erbij verdienen.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 26 Mei 2026 08:24

Wij werken wel echt toe naar financiële zelfredzaamheid maar persoonlijk vind ik dat bij 13 jaar nog wel vroeg. Het leven is gewoon heel duur geworden dus ik vind het sowieso al knap dat middelbare scholieren rond kunnen komen van 15 euro per maand. Zoals ik eerder al schreef, zijn wij in de eerste klas ook met dat bedrag begonnen hoor en hebben we het per jaar wat verhoogd.

Nu is hij zestien en moet hij bijna alles zelf betalen qua uitjes, feestjes, drankjes, scooterverzekering. Hij moet dus wel werken om het leven te leiden dat hij wil leiden. Voor nu vind ik dat voldoende financiële zelfstandigheid.

Kleedgeld hebben we wel over gesproken maar ik ben bang dat het aan andere dingen opgaat en bonuszoon heeft wel door dat hij dan veel minder kan kopen dan dat hij nu krijgt, dus van beide kanten vinden we het prima dat hij dit niet heeft.
• @found_my_key2sport •

28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 26 Mei 2026 08:47

Char schreef:Hier nog geen zakgeld en al helemaal geen puber😉
Even een oprechte vraag, omdat het heel anders is dan ik van huis uit gewend ben. Wij kregen zakgeld en op een gegeven moment kleedgeld waar we álles van moesten doen. Als we vonden dat we te weinig kregen moesten we aantonen waarom het te weinig was, dan konden we verhoging krijgen (nooit geprobeerd😉). Maar ik lees hier bij heel veel mensen terug dat hun kinderen uitjes etc níet van hun zakgeld hoeven te betalen en/of dat je de kinderen regelmatig wat extra toestopt. Was is jullie reden daarvan?
Ik ken van vroeger uit zakgeld (op die leeftijd) vooral als iets om met geld te leren omgaan, dus vandaar mijn vraag.

Omdat ik vind dat je voor 25 euro per maand niet zoveel meer kan doen. Maar veel meer geven vind ik niet nodig omdat het per maand nogal verschilt wat ze doen. In de zomer gaat mijn dochter bijvoorbeeld veel vaker met vriendinnen even naar de stad, naar een strandje, een keer naar een klimpark enz. Dus dan krijgt ze wat extra geld. Er zijn ook maanden dat dat bijna niet is en dan is haar zakgeld voldoende. Mijn zoon doet minder buiten huis en krijgt ook minder vaak extra geld, maar voor hem betaal ik wel weer meerdere abonnementen (sportschool, xbox, F1, voetbal op tv). Hij verdient wat extra door bijles geven en is aan het kijken voor een baantje. Dochter kan niet werken, als dat zo blijft zal ze op een gegeven moment wel wat meer zakgeld gaan krijgen.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Mei 2026 09:26

Char schreef:Hier nog geen zakgeld en al helemaal geen puber😉

Het is hier gewoon nog niet zo aan de orde dat ze uitjes maakt. De kringloop bezoeken met vriendinnen is hun hoogtepunt :haha:. Ik laat dochter af en toe oefenen met ons weekbudget. Op die manier leert ze ook hoe ze met geld om kan gaan. Dan moet ze dus wel bedenken wat we die week aan boodschappen nodig hebben en uitjes meerekenen. Ik kreeg vroeger ook weleens een tientje extra toegestopt van mijn vader (veel zwart geld haha). Het was niet zo dat ik daarom niet met geld heb leren omgaan.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen