Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Examens.

<<

Flamingo

Noob

Bericht 03 Mei 2026 15:05

Examens.

Vrijdag is het zover, de start van de landelijke examens.

Hoe zitten jullie er in?

Ik heb beide kinderen die er voor staan, de een havo, de ander tl.
Ik vind het best spannend. De een staat er niet geweldig voor maar kan het met heel veel spirit halen, al hangt haar vervolgopleiding er gelukkig niet van af. Maar gun het haar zo enorm na moeilijke jaren, ook op school dat papiertje te halen.
De ander kan het met 2 vingers in de neus wel halen, al probeer ik hem wel echt te motiveren het hoogt haalbare te pakken. Maar het woord motivatie staat al een poos niet in zijn woordenboek :)
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

President

Bericht 03 Mei 2026 15:16

Re: Examens.

Ja spannend! M'n stiefdochter doet ook examen, ze zit op kader. Ze heeft alle praktijkexamens al achter de rug. Het ziet er op zich goed uit volgens mij, alleen economie vindt ze erg lastig. Dus alsnog wel spannend, maar we hebben er vertrouwen in.
❤️ 7 juni 2018
<<

Flamingo

Noob

Bericht 03 Mei 2026 15:19

Oh dat is fijn dat de praktijk al gedaan is. Hier voor beide alleen maar theorie. Ik vind het best oke dat ze beide in hetzelfde zitten. Zelfde rust en regels, zelfde tijden om te leren, geen scheve ogen naar elkaar dat de een wel iets mag en de ander niet.
Wat gaat je stiefdochter hier na doen?
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

President

Bericht 03 Mei 2026 15:23

Ze gaat mbo richting hospitality doen, en jouw kinderen?
❤️ 7 juni 2018
<<

Flamingo

Noob

Bericht 03 Mei 2026 17:23

De een gaat naar de hotelschool, en neemt als keuzeprofiel leidinggevende en de ander kiest voor de opleiding electro en installatietechniek en kiest dan na de basisjaren de installatie.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 03 Mei 2026 19:20

Ik heb 25 mentorleerlingen die examen gaan doen, telt dat ook? 😃 zij doen vwo examen. Cijfermatig heb ik drie leerlingen waarbij het spannend kan gaan worden, die gaan nu niet met voldoende punten hun examens in. En dan heb ik nog twee enorme stresskippen waarvan ik hoop dat ze geen paniekaanvallen gaan krijgen tijdens deze periode. Maar ik ga er voor het gemak vanuit dat ze alle 25 slagen!
Ze gaan heel verschillende dingen doen volgend jaar, universiteit, hbo (van exact/technisch tot bedrijfskundig en creatief), tussenjaar, defensie...

Ik heb zelf twee examenklassen (vwo wiskunde A en B) dus ik ben straks ook druk het nakijken en tweede correctie. Ik vind het nooit erg, hier heb ik met die leerlingen naartoe gewerkt!
december 2016
juli 2019
<<

Flamingo

Noob

Bericht 03 Mei 2026 21:49

Dat zijn er heel veel inderdaad!

Mijn zoon heeft ook echt een hele leuke mentor. En kan me heel goed begrijpen dat het leuk is met zo'n klas al die jaren er naartoe werken.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 05 Mei 2026 11:10

Hier ook twee die examens doen. Zoon op tl-niveau en dochter kader en tl examens. Mijn dochter is dit jaar niet naar school geweest en moet nu voor haar examens wel naar school, dat is een dingetje en zou ervoor kunnen zorgen dat ze toch niet slaagt, ondanks dat ze er heel goed voor staat. Zoon staat overal ook prima voor en verwacht dat hij het makkelijk zal halen allemaal, zelf vindt hij het wel heel spannend want voor de laatste geschiedenistoets (van alle lesstof) had hij voor het eerst in zijn hele schoolcarrière een onvoldoende. Maar ook die kan niet zo slecht worden dat hij geen 5,5 gemiddeld zal halen voor de CE's dus ik heb er wel alle vertrouwen in.

Door het thuisonderwijs voelt het alsof ik zelf ook weer middelbaar schoolexamens moet doen, zit volledig in alle lesstof en heb een pijnlijke hand van alle flashcards schrijven. Die flashcards had ik trouwens zelf ook wel willen hebben tijdens mijn eigen middelbare school tijd. Dan had ik vast en zeker beter mijn best gedaan. Misschien waren ze er toen ook al wel hoor maar ik ken het begrip pas sinds enkele jaren en heb daar op de middelbare school in mijn tijd nooit wat over gehoord.
<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 05 Mei 2026 17:19

Succes voor iedereen!💪🏻
08♡02♡2018
07♡04♡2020
<<

Flamingo

Noob

Bericht 08 Mei 2026 08:20

Poeh, mijn dochter heeft de hele nacht niet kunnen slapen van spanningen en is de hele nacht nog aan het geweest.
Ze start vanmorgen met het examen filosofie. Gevolgd door Nederlands.
Mijn zoon hoeft vanmiddag pas en die start met wiskunde.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 08 Mei 2026 10:37

Ach wat sneu. De druk is natuurlijk ook zo hoog. Hopelijk zakt de stress na vandaag een beetje.
2015 💙
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 08 Mei 2026 11:06

Oh dat is inderdaad sneu! Als de kop eraf is, gaat het meestal wel (is mijn ervaring als mentor/docent van examenklassen) het blijft spannend, maar leerlingen ervaren al snel dat het inhoudelijk meevalt en dat ze veel meer kennen en weten dan waar ze zichzelf credits voor geven 😊 mijn leerlingen (een deel in elk geval) starten vanmiddag met bedrijfseconomie.
december 2016
juli 2019
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 08 Mei 2026 11:25

Wat sneu Flamingo. En dan ook nog meteen beginnen met twee examens op de eerste dag, waaronder Nederlands! Hopelijk gaat ze na deze twee examens iets relaxter het weekend in.

Hier hebben beiden prima geslapen. Stress lijkt momenteel ook wel mee te vallen. Zoon had een 9,2 voor het proefexamen wiskunde en dochter een 6,1 voor het proefexamen Nederlands, dus ze zagen geen leermotivatie. Hopelijk nekt dat mijn dochter niet. Ik vind Nederlands het spannendste examen i.v.m. de verplichte minimale 5.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

President

Bericht 08 Mei 2026 11:29

Spannend! Wat balen dat ze zo slecht geslapen heeft, Flamingo. Hopelijk gaat het toch goed.

Mijn stiefdochter heeft maar vier schriftelijke examens, het eerste pas komende woensdag. En dan maar één per week en een keer twee in de week geloof ik.
❤️ 7 juni 2018
<<

Flamingo

Noob

Bericht 08 Mei 2026 12:57

Het is wel een nadeel van tegelijkertijd examen doen. Ze is bang dat ze het niet haalt en haar broertje wel. Ik snap dat wel.
Filosofie was goed gegaan, inmiddels is ze voor Nederlands aan de slag.
<<

Dobby

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 09 Mei 2026 00:02

Mijn dochter doet ook examens dit jaar, mavo.
Ze heeft 7 examen vakken, waarvan er 1 al is afgerond maar wel meetelt voor de CE’s en de 5,5 regel. Daardoor mag ze ook nog een vak weg strepen (behalve Nederlands en Engels) mocht ze daardoor wel slagen.

Ze is het examen ingegaan met 1x 6,4 en 5 x een 7. En dan een 8 voor het zevende examen vak en een 7 voor maatschappijleer wat ook meetelt.

Ik verwacht dat het wel goed gaat komen maar vooral Nederlands vind ze spannend. Ze is helaas niet zo goed is begrijpend lezen dus..

Vandaag wiskunde gehad en daar heeft ze een goed gevoel over. Worden spannende weken
08-03-2010
08-02-2016
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Mei 2026 20:47

Dobby, hoe kan het dat ze al een examen afgerond heeft wat ook al meetelt voor de 5,5 norm? Heeft ze vorig jaar al een vak gedaan?

Wiskunde was volgens mij goed te doen, ben op de helft met nakijken.

Succes voor iedereen die kinderen heeft die examen doen, spannende tijd!
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Flamingo

Noob

Bericht 09 Mei 2026 21:04

Mijn zoon had 1 vraag niet kunnen beantwoorden van wiskunde. De rest was volgens hem heel goed te doen.
Hij had nog want antwoorden nagekeken en denkt dat hij meer dan goed zit.
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Mei 2026 21:47

Mijn oudste mag maandag haar eerste examen maken, Nederlands staat op het programma.
Die heeft vorig jaar ook al een vak afgesloten (maatschappijleer) en de rekentoets (ipv wiskunde) is ook al klaar.
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 11 Mei 2026 20:01

Mijn leerlingen moesten vandaag geschiedenis (in de ochtens) en natuurkunde (in de middag) maken. Het zijn erg verschillende vakken, maar bij ons op school hebben veel leerlingen op het vwo beide en die hadden dus echt een pittige dag. Een van mijn leerlingen heeft zich na geschiedenis ziek gemeld voor het examen natuurkunde en weet nu dus al dat ie in het tweede tijdvak nog aan de slag moet ☹️ ik heb hem nog geprobeerd aan te sporen (zit veel meer achter) maar helaas... en een andere leerling heeft een paniekaanval gehad tijdens natuurkunde. Het was me de dag wel weer!
december 2016
juli 2019
<<

Flamingo

Noob

Bericht 12 Mei 2026 07:46

Oh heftig, 2 van die vakken op 1 dag. Ik kan me voorstellen dat de druk heel hoog is dan.
Mijn zoon had gisteren Nederlands en denkt het wel goed gedaan te hebben. Mijn dochter had gisteren vrij. Ze is nu onderweg voor geschiedenis en zoon doet vanmorgen aardrijkskunde en vind dat zelf de lastigste.
<<

Dobby

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 13 Mei 2026 16:51

MrsMath schreef:Dobby, hoe kan het dat ze al een examen afgerond heeft wat ook al meetelt voor de 5,5 norm? Heeft ze vorig jaar al een vak afgerond?

Nee je hebt gelijk, ik heb het niet goed staan. Het 7e vak telt wel mee voor de examens, en dus mag ze 1 van van de CE’s wegstrepen als blijkt dat ze wel zou kunnen slagen voor de 5,5 regel. Maar het 7e vak telt niet zelf mee voor de 5,5 regel.

Vandaag was eco, ze keek er al erg tegen op en hij bleek ook nog eens pittig te zijn. Ze heeft er geen goed gevoel over. We gaan het zien, nu toch niets meer aan te veranderen :)
08-03-2010
08-02-2016
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 14 Mei 2026 09:57

Poeh Niekske, natuurkunde en geschiedenis op één dag. Ik kan mij zo voorstellen dat dat veel stress met leren heeft opgeleverd. Zijn in mijn ogen toch wel een beetje de vakken waar je echt de volle focus qua leren op wilt hebben waardoor beiden op één dag wel maakt dat je je niet nog één dag volledig op het vak kan focussen.

Heeft de leerling met paniekaanval het examen nog wel af kunnen maken?
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 14 Mei 2026 10:20

Hoe is het met de spanning bij jullie pubers nu de helft er ongeveer op zit? Kijken ze de antwoorden ook na? Mijn zoon blijft na het examen gezellig met een grote groep op school en dan kijken ze samen de gemaakte examens na. Tot nu toe gaat het goed qua cijfers. Hij heeft nog twee examens te gaan. Wiskunde en economie vond hij makkelijk. Nederlands denkt hij tussen een 5,5-6 te hebben.

Bij mijn dochter zijn de cruciaalste vakken nu geweest en is geen spanning meer te bekennen. Vast wel weer bij de aanvang van een examen, maar niet constant gelukkig. Ze was al 9 kilo afgevallen sinds de zomer van de stress en vorige maand rondom de praktijkexamens nog eens 4 kilo. Maar sinds haar biologie examen voorbij is kan ze gelijk alweer wat meer eten gelukkig dus hopelijk kan ze langzaamaan weer wat groeien en porties uitbreiden.
Nog twee examens te gaan waar ze niet echt meer voor hoeft te leren, hooguit wat doorlezen.
<<

Flamingo

Noob

Bericht 14 Mei 2026 11:00

Het is hier erg verdeeld. Mijn dochter weet eigenlijk al zeker dat ze het niet haalt, en die worstelt zich er door. Mijn zoon zit heel oke en heeft niet het idee dat dit nou allemaal zo spannend is.

Ergens zijn deze extra vrije dagen helemaal niet ideaal. Teveel tijd er tussen, soort van weer opnieuw beginnen. Alles in 1 keer was denk ik niet verkeerd geweest.

Maar jemig, zoveel afgevallen. En al vanaf het begin van het schooljaar?
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen