Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Vanaf welke leeftijd alleen naar zwembad?

<<

LauraLinde

Noob

Bericht 23 Mrt 2026 14:09

Vanaf welke leeftijd alleen naar zwembad?

De voorverkoop van zwemabonnementen van het buitenzwembad in ons dorp begint binnenkort, en ik vraag me een beetje af of dochter dit seizoen alleen (nouja met vriendinnetjes) naar het zwembad mag.
Ze is 9 jaar, wordt in sept 10, zit in groep 6. Mijn zoon mocht geloof ik ook in groep 6 voor het eerst zelf. Het zwembad is dichtbij huis, qua verkeer/zelf erheen fietsen zie ik geen bezwaar. Het is een dorpszwembad met 2 grote badenn verder vrij rustig altijd. Dochter kan opzich goed zwemmen, maarja, je weet nooit wat er kan gebeuren.

Vanaf welke leeftijd mocht jullie kind alleen (zonder ouder) naar het zwembad?
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 23 Mrt 2026 14:58

Re: Vanaf welke leeftijd alleen naar zwembad?

J wordt deze zomer 11 en ik zou dat eigenlijk nu pas aandurven. Het zwembad is hier wel een vereniging maar wel groot. Je kan niet zonder abbo daar zwemmen. Je kan dus ook geroyeerd worden. Je merkt alleen wel dat er ook best wat tokkievolk loopt door de locatie van het zwembad. Die zijn vaak in grote groepen en daardoor ontstaat er nog wel eens gedoe. J kan ontzettend goed en hard zwemmen dat is het probleem niet. Het is vooral het gedoe wat er kan ontstaan wat ik niet wil als er geen bekende volwassenen zijn. Weglopen zoals in een speeltuin wel kan en even hulp vragen is gewoon minder makkelijk in een zwembad.
2015 💙
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Mrt 2026 14:59

Van de oudste weet ik het niet meer zeker, ik denk ergens groep 7 dat ze alleen mocht (althans, ze ging met klasgenootjes). Als ik nu een leeftijd zou moeten noemen en van de jongste uit ga zou ik ook groep 7 zeggen. Afhankelijk van hoe goed je kind kan zwemmen natuurlijk (en de mijne zwemt behoorlijk goed).
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 23 Mrt 2026 15:00

Het zwembad heeft daar zelf een regel over. Kinderen met zwemdiploma mogen vanaf 11 jaar zwemmen zonder 18+ begeleider.

Ik vind 9 jaar/ groep 6 erg jong.
<<

Ster

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 23 Mrt 2026 15:21

Onze oudste is even oud en ik zou hem dat wel laten doen.

Kinderen van vrienden in dezelfde leeftijd en ook die van een jaar jonger, gaan vaker discozwemmen met een groepje ut de klas. Volgens mij blijft er dan wel één van de ouders bij. per groepje. Ik zou mij ook meer druk maken om 'gedoe' of als er iemand zicht pijn doet, dan om het kunnen zwemmen, dus het zou wel mijn voorkeur hebben als er dan toch een ouders in de buurt is.
R: oktober 2016
M: april 2018
S: juni 2020
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Mrt 2026 17:52

Mijn dochters gaan sinds vorig jaar zomer samen, de oudste was 11 toen ze voor het eerst samen gingen. De jongste was toen 8.
Wij wonen op 100 meter van het zwembad dus ik liep dan af en toe even naar binnen om vanuit het restaurant een kijkje te nemen.

8 of 9 zou ik te jong vinden om helemaal alleen te gaan. Het is dat mijn oudste erg verantwoordelijk is waardoor ik ze samen kan laten gaan.
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Mrt 2026 21:09

Hier vanaf 11.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 23 Mrt 2026 21:13

E gaat wel alleen zwemmen, ze wordt vlgd maand 9.
Maar: ze heeft 9 zwemdiploma's en we wonen vlakbij.
Ze gaat natuurlijk vaak met een vriendinnetje dus meestal zit ik of een andere ouder in het horecagedeelte maar ervaring leert inmiddels dat we eigenlijk wel overbodig zijn.
30-04-2017
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 24 Mrt 2026 08:30

Ligt ook aan het kind.
Mijn kinderen komen eigenlijk alleen in het zwembad in de achtertuin. Dus ook sta hoogte en ze zitten er dan maar met z'n 2en in.
Ze mogen van mij dus nog niet zelfstandig naar het zwembad. Ze zwemmen eigenlijk nooit, als we 2x per jaar als gezin gaan zwemmen, is dat al veel.
De oudste is nu 11 maar hoeft van mij dus nog niet zonder toezicht te gaan zwemmen. Dan zou hij van mij eerder een opfriscursus moeten volgen bij het zwembad (bieden ze ieder jaar aan tussen de meivakantie en de zomervakantie).
Het zwembad hier is wel altijd heel druk in de zomer en toezicht niet zo denderend.

Maar als jullie als gezin wel regelmatig zwemmen en kind laat zien dat het goed gaat, dan had ik er wel anders over gedacht.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 24 Mrt 2026 09:00

Ik vind het overigens wel een verschil hoe het zwembad is ingericht. Het openluchtbad werkt bijvoorbeeld met vrijwilligers. Alle leden moeten een aantal uur vrijwilligerstaken doen. Er zijn wel altijd een aantal betaalde badmeesters/juffen die ook echt de leiding hebben. Maar dat is anders dan het overdekte zwembad hier. Daar lopen alleen maar betaalde toezichthouders en is het dus ook strenger. Het openluchtbad hier is ook echt groot met 6 baden, een enorm voetbalveld. Op de drukste dagen zijn er tussen de 2000 en 3000 bezoekers in dat bad. Alleen het blijft wel echt een zwembad. Al denk ik wel dat J een aantal keer nu alleen zal gaan want volgens mij geven ze er ook waterpolotrainingen in de zomer.
2015 💙
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 24 Mrt 2026 09:09

Mijn zoon van bijna 9 heeft pas net z'n a diploma dus geen haar op m'n hoofd die er aan zou denken. Maar E van Kees is even oud en die heeft dus net zoveel diploma's als ze oud is, dus dat klinkt al als een heel ander verhaal. Dan nog vind ik 9 aan de jonge kant, het zou mij niet alleen om de zwemvaardigheid gaan maar ook om de algemene zelfredzaamheid en vermogen om situaties in te schatten. Ik vond zelf zwembaden als kind altijd erg overweldigend met veel drukke mensen en was altijd bang voor 'vervelende jongens'. Dus ik zou daar wel huiverig voor zijn bij m'n eigen kind.
Wij zijn misschien een beetje laat met buiten zijn bijvoorbeeld, maar onze zoon is pas net aan het oefenen met zelfstandig buiten zijn. Ik acht hem prima in staat met ons te communiceren als er iets is (die digitale mogelijkheden heeft hij dan ook) maar ik kan nog niet goed inschatten hoe hij reageert op een spannende situatie buiten. Het lijkt mij dus ook belangrijk daar een beetje een goede inschatting van te kunnen maken bij je kind.
Let's discover the world together.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 24 Mrt 2026 09:39

De oudste is 10 en ik zou haar nog niet zelf laten zwemmen. Ook omdat het zwembad 20 min fietsen is, die afstand en route fietst ze nu nog niet alleen. Zwemmen kan ze op zich wel goed. Maar gevoelsmatig is dit nog wat te vroeg. In de zomervakantie zou ik haar nu wel zelfstandig naar het zwembad op de camping laten gaan bijvoorbeeld.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Noor

Major Yipyapper

Bericht 24 Mrt 2026 09:41

Hier gingen ze beide vanaf groep 7 alleen zwemmen.
💙: 07-09-2012
🩷: 15-07-2014
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 24 Mrt 2026 09:50

Ik moest dit loslaten toen ze een kinderfeestje had dat naar discozwemmen ging en daar zijn alleen maar kinderen tot maximaal 12 jaar toegestaan. Ik vond dat best spannend. Achteraf kon ze op dat moment echt prima zwemmen met 3 diploma's en veel zwemuurtjes in de benen. Ik denk dat het zo afhankelijk is van het zwembad en van het kind hoe oud je ze alleen laat gaan. En met wie ze gaan. Volgens mij was mijn dochter 10.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 24 Mrt 2026 11:18

Campingzwembad vind ik wel weer anders. Dat zijn vaak kleinere zwembaden en zit je ook al ben je niet super dichtbij toch vaak in de buurt. Plus mensen letten daar toch meer op elkaar. J mocht voor het eerst toen hij net 8 was alleen naar het campingzwembad. Waren toen ook echt heel weinig kinderen op die camping wat wel een verschil maakt. In het openluchtbad zie ik ook wel kinderen/pubers die gewoon echt niet kunnen zwemmen. Echt het niveau waarvan je je afvraagt hoe heb je ooit een diploma gehaald. Het onderhouden is ook wel echt heel belangrijk.
2015 💙
<<

Ster

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 24 Mrt 2026 11:45

Denk dat het toch echt aan het kind en het soort zwembad ligt. In tegenstelling tot Minx hebben wij een klein overzichtelijk zwembad in het dorp en gaan we altijd naar campings met waterparken, dus voor ons geldt precies het tegenovergestelde.
R: oktober 2016
M: april 2018
S: juni 2020
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 24 Mrt 2026 13:13

Ster schreef:Denk dat het toch echt aan het kind en het soort zwembad ligt. In tegenstelling tot Minx hebben wij een klein overzichtelijk zwembad in het dorp en gaan we altijd naar campings met waterparken, dus voor ons geldt precies het tegenovergestelde.

Bij ons ook idd
In cp vermaakt ze zich ook alleen.
30-04-2017
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 24 Mrt 2026 15:15

Vorig zomer zijn mijn oudste 2 voor het eerst ‘alleen’ (met z’n 2-en dus) naar het zwembad geweest. Oudste was toen 11,5 en z’n broertje 9(wordt nu over 3 weken 10). Het gaat hier om een zwembad in het dorp waar het nooit echt mega druk is en veel bekenden zijn.
Het ligt ook wel echt aan het kind natuurlijk. De tweede zou ik met 9/10 jaar ook wel met een vriendje alleen laten gaan, de oudste was daar echt nog niet ‘klaar’ voor op die leeftijd. Maar samen kunnen ze het wel.
<<

LauraLinde

Noob

Bericht 24 Mrt 2026 20:25

Bedankt voor jullie reacties. Erg wisselend is het dus. Ik denk dat ik toch een zwemabonnement voor haar ga kopen, met het idee dat ze alleen met een vriendinnetje of met haar broer mag.
Het is dus een dorpszwembad, ik vind dat er altijd wel goed toezicht is. En qua groepen jongens en gedoe enzo dat herken ik ook helemaal niet. Misschien verschil dorp/stad? Daarnaast zijn er altijd wel bekenden bij wie ze terecht kan als er iets is. En in een paar minuutjes is ze weer thuis. En ze kan heel goed zwemmen. Dus ik denk dat het aandurf.
<<

Amelie123

Kletskop

Bericht 24 Mrt 2026 23:40

Mijn dochter is bijna 10 en gaat vanaf haar 8e wel eens samen met vriendinnetjes zwemmen. Ik breng en haal wel, en ze heeft haar bel horloge bij zich voor als er iets is of als ze het zat zijn. Ze heeft 6 diploma's en zwemt regelmatig. Ze gaat dan wel eens naar een zwembad disco of op zondag ochtend vrij zwemmen. Het is hier een overzichtelijk bad zonder glijbanen enzo, echt zon baantjes bad. En er zijn altijd zwemjuffen bij. Altijd goed gegaan eigenlijk.

Terug naar Zwangerschap & kinderen