Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Wisselen van school

<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 13 Apr 2026 18:44

Wisselen van school

Ik heb advies nodig over een lastige situatie. Graag niet quoten!

D zit echt in een probleemklas. Sinds begin vorig jaar al 18 verschillende leerkrachten gehad, van enkele dagen tot enkele maanden maar niemand langer dan 6 maanden.

Sinds begin vorig jaar zijn er al heel veel kinderen van school gegaan. Dit waren voornamelijk meiden en allemaal rustige kinderen.

Inmiddels zitten er nog maar 20 kinderen in de klas, waarvan 6 meiden. Daarvan hebben 2 vandaag ook een gesprek gehad op een andere school.

D heeft nooit zover last gehad van de situatie dat het echt nodig was om naar een andere school te gaan. Echter heeft De nu nog maar 1 vriendin hier en die gaat dus ook misschien weg. Dit was eerst een groepje van 8 kinderen 😔

We kunnen nu bij deze school blijven in een klas waar het niveau veel te laag is, met allemaal drukkere jongens, waar D wel volledig wordt geaccepteerd. Of.. naar een andere school met mogelijk meer aansluiting, waarschijnlijk betere les kwaliteit maar geen garantie op acceptatie.

Je weet natuurlijk nooit wat goed is en ik denk dat het wat we ook doen altijd afwachten zal zijn, maar ik ben benieuwd wat jullie zouden doen.
R. 2013💙
D. 2016💜
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 13 Apr 2026 19:12

Re: Wisselen van school

Jeetje, moeilijke situatie zeg. Je weet idd niet of de acceptatie op een andere school hetzelfde gaat zijn. Anderzijds is ze nu wel gewoon wie ze is en is voor de nieuwe klas meteen duidelijk dat ze een meisje is. Maar blijft wel dat het een risico blijft dus snap je zorgen wel. Dat zal ze straks met een middelbare school ook zo hebben.
Ik zou vooral meewegen wat mijn kind zou willen en ook het waarom. Als ik dat goed onderbouwt zou vinden zou ik dat volgen denk ik. Hoeveel leerjaren heeft ze na de zomervakantie nog te gaan? Dat zou voor mij ook meewegen. Voor alleen groep 8 zou ik minder snel wisselen denk ik?
Succes met deze beslissing, en wat een rot situatie zeg. Dat het überhaupt kan en mag in het onderwijs van nu.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 13 Apr 2026 19:19

Wat een lastige situatie. D zit nu in groep 6 denk ik of niet?

Ik zou denk ik ook echt heel hard twijfelen. Wat zegt D zelf. Ik zou dat denk ik ook heel erg mee laten wegen in deze situatie. Ik weet dat J de impact van schoolwissels heel heftig vond. Eerlijk gezegd heb ik dat zelf ook echt wel een beetje onderschat hoeveel impact dat heeft.

Wat voor mij ook mee zou wegen is dat wisselen in groep 8 iets is wat je eigenlijk niet wil dus dat je het ook niet te lang aan wil kijken. Meegaan met een vriendin als die stevig staat of bij oude vriendinnen zou qua acceptatie denk ik ook heel veel schelen.
2015 💙
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 13 Apr 2026 19:35

Het zijn de laatste maanden in groep 6 nu. D is zelf wel echt het meest zelfverzekerd van alle kinderen haha, maarja als je in een nieuwe klas komt is dat natuurlijk alsnog wel lastig.

Zelf wilde D tot de laatste aankondiging wel op deze school blijven. Maar, als er nu weer meiden vertrekken weet ik dat ook niet zeker.

Mijn oudste heeft het juist zo leuk gehad op deze school en het lijkt me ook heel naar om de laatste twee jaar te moeten doen in een groep die al helemaal gevormd is 😥
R. 2013💙
D. 2016💜
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 14 Apr 2026 06:44

Wat een lastige situatie. Die meiden waarmee D bevriend is, zijn die naar dezelfde school gegaan of een aantal iig? Of is alles nu helemaal verspreid? Ik vind op zich 2 jaar een nieuwe school nog wel te doen, als zij en jullie dat zouden willen. Ik ben vroeger ook in groep 7 op een nieuwe school begonnen en heb dat als heel positief ervaren. Als ik er nu op terugkijk voelt het alsof ik daar veel langer heb gezeten.
Laatst gewijzigd door Zora op 15 Apr 2026 06:47, in totaal 1 keer gewijzigd.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 14 Apr 2026 08:20

Bij mijn zoon is er dit jaar een nieuwe jongen in de klas gekomen (groep 7). Hij werd meteen opgenomen in de klas en hoort er echt bij.
En van de andere kant, mijn dochter zat met 3 meiden in de klas, 1 is blijven zitten, de ander is van school verandert en dochter is nu het enige meisje. Het is een ramp!
Dus ik zou het echt serieus overwegen als ze het wil.
<<

Ster

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 14 Apr 2026 08:23

Gaat iedereen naar dezelfde andere school? Als dat het geval is, kent ze al voldoende kinderen en zou ik het wel doen. Verwacht je volgend jaar meer zekerheid mbt de leerkrachten, of is dit een probleem van de hele school en blijven ze de komende 2 jaar zoveel wisselingen houden? Want dat zou voor mij nog een extra reden zijn om toch te gaan.
R: oktober 2016
M: april 2018
S: juni 2020
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 14 Apr 2026 09:25

Voor je gevoel is het lastig natuurlijk omdat je je kind weghaalt bij een vertrouwde situatie maar hoe vertrouwd is die situatie nog op dit moment? Persoonlijk zou ik niet twijfelen als je nu ziet hoe het gaat en welke kant het op beweegt. Misschien kun je eens pijlen bij de ouders van de kinderen die nu weg zijn hoe de school of scholen bevallen waar hun kind nu zit. Ik zou dan dit schooljaar nog afmaken en groep 7 beginnen op een andere school. Vaak doen ze dan ook juist allerlei spelletjes en dingen om te connecten met elkaar.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 14 Apr 2026 11:53

Oriënteren en gesprekken aangaan kan natuurlijk altijd. Op het moment dat je dit voelt zou ik denk ik wel gaan kijken. Dat maakt ook dat je het makkelijker kan onderbouwen waarom wel of niet. En inderdaad de gesprekken aangaan met ouders die al wel gewisseld zijn.
2015 💙
<<

Maple

Kletskop

Bericht 14 Apr 2026 13:10

Zora schreef: Ik ben vroeger ook in groep 7 op een nieuwe school begonnen en heb dat als heel positief ervaren. Als ik er nu op terugkijk voelt het alsof ik daar veel langer heb gezeten.

Ik kan inhoudelijk denk ik weinig toevoegen, maar wil hier graag even op inhaken. Ik ben in groep 7 na de kerstvakantie van school gewisseld en heb idd ook het gevoel gehad dat ik veel langer op mijn nieuwe school heb gezeten dan anderhalf jaar. Ik heb daar mijn basisschoolperiode ook heel fijn afgerond, met een kamp en een musical, zoals het hoort. Mijn oude school deed dat namelijk nooit.

Ik zou ook eens gesprekken aangaan met de ouders van de al geswitchte vriendinnetjes en op basis daarvan een knoop doorhakken. Het is alleen helaas helemaal geen garantie dat die vriendinnetjes eenmaal op de nieuwe school ook bevriend zullen blijven met D. Ik snap wat dat betreft je zorg over acceptatie goed. Deze school is eigenlijk niks, maar als D op de nieuwe school niet als D geaccepteerd wordt, dan zijn het nog een lange 2 jaar..
<<

Nomi

Noob

Bericht 19 Apr 2026 07:09

Mijn dochter (zelfde leerjaar als D.) zat in een erg rumoerige klas waar veel gebeurde en waar zij indirect last van had. Daarnaast waren wij niet tevreden over het onderwijs waardoor ik ben gaan informeren op een andere school. Daar mocht ze komen kijken en meteen die dag gaf ze al aan dat ze liever daarheen wilde. 2 weken later is ze overgegaan en dat was de beste beslissing ooit. Ze heeft nu een leuke, rustige klas en lieve betrokken leerkracht. Ze komt met plezier uit school en nieuwe contacten legde ze zo.

Misschien kun je de ouders van die andere kinderen vragen of zij tevreden zijn over de nieuwe scholen en hoe het instromen voor hun kind was, of ze al vlug ook weer nieuwe contacten hadden.

Ik kan me zo voorstellen dat nog 2 jaar in een klas als de huidige van D. erg lang zijn.

Terug naar Zwangerschap & kinderen