Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Sparen voor je kind

<<

Tess_droom

Noob

Bericht 01 Feb 2026 10:38

Sparen voor je kind

Hoi hoi,

Hoe sparen jullie voor je kind?

Mijn zoon is nu 12 en best een aanzienlijk bedrag al gespraart.

Hij heeft nu een eigen pinpas en kan van zijn lopende rekening pinnen. Hij kan nu ook zijn spaarrekening in zien en dat vind ik eigenlijk niet nodig. Is best een groot bedrag vanaf zijn geboorte.

Ik twijfel nu om deze rekening op te heffen en op onze rekening verder te sparen. Dan lijkt het op dit moment minder van hem en krijgt hij het niet automatisch als hij 18 is geworden.

Ik wil zelf de leeftijd kunnen bepalen dat hij dit krijgt en misschien ook grote uitgaven van betaken voor hem zoals rijbewijs.

Hoe hebben jullie dit geregeld?

Groetjes Tess
.
<<

Mori

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 01 Feb 2026 10:47

Re: Sparen voor je kind

Nu nog hetzelfde als jullie. Wij gaan het waarschijnlijk voor zijn 18e ook overboeken naar onze eigen spaarrekening. Wij sparen voor zijn rijbewijs en bijdrage aan een eventuele studie.
💙 2021 💙
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 01 Feb 2026 11:12

Wij sparen in deposito's voor de kinderen. Meer rente en voorlopig willen we er toch niet aankomen. Bevalt goed!
Juli 2015
Maart 2017
<<

Elijulia

Noob

Bericht 01 Feb 2026 11:29

Waar sparen jullie dan exact voor? Om tzt naar hun rekening over te maken? Of om iets te bekostigen, als een rijbewijs, studie, huis?

Wij sparen niet specifiek voor de kinderen. Zij hebben een spaarrekening waar ze hun verkregen verjaardagsgeld en salaris op storten.

Zelf beleggen we, stoppen we het in deposito's etc. op onze eigen naam. We hebben nog geen idee hoeveel we ze geven en wanneer.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 01 Feb 2026 11:53

Ik heb een depositorekening op de naam van mijn zoon. Daar gaat elke maand automatisch de alimentatie naar toe. Ik ben daar een paar jaar geleden mee begonnen en het toen langzaam opgebouwd tot het de volledige alimentatie was. Ondertussen begint het al lekker te sneeuwballen. Afgelopen jaar was de rente al 80% van de maandelijkse inleg. Dit jaar verwacht ik dat het naar 95% gaat en volgend jaar zal de rente waarschijnlijk hoger zijn dan de inleg. Over 2024 was het ongeveer 50%. Ik je deze rekening geopend omdat ik er zelf heel zenuwachtig van werd dat de alimentatie een keer zou stoppen. Het is ondertussen toch een behoorlijk bedrag per maand na alle indexaties van de afgelopen 10 jaar. Het geld komt overigens pas op zijn 23e verjaardag vrij. Studiekosten e.d. heeft ex een flink bedrag voor apart gezet en zal hij betalen. Dit geld zal hem hopelijk tzt een beetje helpen als hij een huis moet gaan inrichten. Qua kopen denk ik dat het niet enorm veel gaat doen. Al zal ik hem wel stimuleren om al hij straks een keer werk heeft 1/3e hiervan ook zelf op deze rekening te storten.

Hij weet zelf overigens niet van het bestaan van deze rekening af en ook niet dat hij naast een lopende rekening ook nog een spaarrekening heeft.
2015 💙
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Feb 2026 12:34

Hier 2 spaarrekeningen voor elk van mijn kinderen. Een zilvervloot rekening waar op hun 18e iets van €10.000,- (dacht ik) vrij komt. En dan nog een gewone spaarrekening due in beginsel ook op hun 18e vrijkomt. Daar zal tegen die tijd €25.000,- per kind opstaan. Maar we weten nog niet of ze dat op hun 18e ook krijgen. Denk het niet. Dat geld is echt als steuntje in de rug bedoeld, bijvoorbeeld voor als ze uit huis gaan. Rijbewijs en studie zullen we wel voor ze betalen (of gedeeltelijk).
De kinderbijslag beleg ik. Tegen de tijd dat dit stopt zien we wel hoeveel het is geworden en wat daar mee gaat gebeuren.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 01 Feb 2026 13:56

Wij sparen de kinderbijslag voor de kinderen. Dan hebben we er verder geen omkijken en hebben de kinderen straks een mooi startkapitaal. We betalen van dat geld ook de studies en eventueel het rijbewijs maar daarna blijft er alsnog genoeg over.
• @found_my_key2sport •

28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Flamingo

Noob

Bericht 01 Feb 2026 13:59

Wij sparen ook, maar zijn er nog niet over uit waar het voor bedoeld is. Misschien wel handig om over na te gaan denken. Beide maken we maandelijks een bedrag over, per jaar hogen we vaak wat op.
<<

Noor

Major Yipyapper

Bericht 01 Feb 2026 16:54

Wij hebben vanaf de geboorte van de kinderen voor beide een spaarrekening, te zien via onze abn app. Daar komt automatisch elke maand 50 euro op.
Daarnaast hebben ze beide een normale rekening met pinpas waar wekelijks hun zakgeld op komt.
💙: 07-09-2012
🩷: 15-07-2014
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Feb 2026 17:23

Beide kinderen hebben een spaarrekening waar wij elke maand op storten en soms iets extra's. Ze hebben beide ook een lopende rekening waar zakgeld op komt. Het spaargeld heeft geen specifieke doel, het is 'voor later'. Als ze 18 zijn, krijgen ze in principe toegang tor die rekening, maar we zien tegen die tijd wel hoe en wanneer we hen toegang geven tor dat geld.
december 2016
juli 2019
<<

LauraLinde

Noob

Bericht 01 Feb 2026 18:01

Onze 4 kinderen hebben een zilvervloot rekening. Daar staat niet veel op, iets van 700 euro per kind (verjaardagsgeld etc). Wij sparen nu niet voor de kinderen. Dat zouden we wel prima kunnen doen, we hebben wel maandelijks geld 'over', maar het voelt zo gek om daar geld op te zetten waar je weinig rente over krijgt, terwijl je anderzijds rente betaald voor een hypotheek. Dus we lossen met het geld wat we over hebben de hypotheek extra af. En we gaan er vanuit dat we tegen die tijd genoeg geld hebben om de studies gewoon direct te bekostigen. Aangezien we nu zo'n 4000 euro per maand 'sparen', moet dat denk ik wel lukken. En er zit redelijk veel leeftijdsverschil tussen ze, dus ze studeren niet allemaal tegelijk, dat scheelt ook. En ik vind dat ze ook dingen zelf moeten betalen.
Mijn oudste zoon wordt bijna 12, ik denk dat we daar binnenkort een betaalrekening voor gaan openen. Zodat hij een pinpas kriigt. Daar krijgt hij dan alleen zijn zakgeld op (en later geld van baantjes) dus dat zal eerst een klein bedrag zijn.
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Feb 2026 19:06

We hebben ‘voor later’ (rijbewijs of eigen huis) voor beide kinderen een spaarrekening. Daar storten we elke maand €20 op, dit doen we sinds hun geboorte. Ze krijgen dit zodra het nodig is.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 01 Feb 2026 19:48

wij sparen elke maand 50 euro verdeeld over 2 rekeningen. Mijn moeder heeft ook 4 jaar voor hem gespaard en een schenking gedaan vorig jaar. Hij heeft een mooi bedrag nu al
Afbeelding
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

President

Bericht 01 Feb 2026 19:50

M'n ouders, schoonouders en wij sparen elke maand een bedragje voor haar op haar spaarrekening. Loopt inmiddels al mooi op. Als ze 18 is kijken we wel waar ze het goed voor kan gebruiken.
❤️ 7 juni 2018
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Feb 2026 20:03

Wij sparen iedere maand €50 op een spaarrekening die op onze naam staat + €30 op een beleggingsrekening die op naam van zoon staat en op zijn 18e vrij zal komen. We hebben voor deze constructie gekozen zodat we het geld wat op de spaarrekening staat kunnen geven als het gebruikt kan worden voor een mooi doel, bijvoorbeeld de aankoop van een huis. Het geld van de beleggingsrekening kan hij dan bijvoorbeeld gebruiken voor een rijbewijs of grote reis.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Feb 2026 20:04

Wij hebben een zilvervlootrekening waarop we jaarlijks het maximum sparen (600 euro). Tegen de tijd dat ze 18 zijn staat daar iets van 11.000 euro op. Meer dan dit vinden we niet nodig om geblokkeerd/specifiek voor de kinderen te sparen, we maken liever onze maandlasten laag zodat we bij het studeren meer geld aan ze kunnen uitgeven. Dit is bij een bank waar we verder geen andere bankzaken doen, dus dit zien zij niet.

Bij mijn eigen bank heeft onze dochter ook een betaal/spaarrekening, waar ze wat zakgeld op krijgt. Eigenlijk doet ze hier niets nog niets mee. Onze zoon krijgt ook nog wel een keer een betaalrekening.
08/2018
05/2021
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 01 Feb 2026 20:38

Wij hebben voor allebei de kinderen een spaarrekening op onze naam waarop we de kinderbijslag sparen. Dit is voor later, geen specifiek doel. Maar we hebben het nu niet nodig dus prima zo.
Daarnaast hebben de kinderen een spaarrekening op eigen naam voor cadeaugeld en zo. Daar doen ze nu nog niets mee.
Laatst gewijzigd door Mizz_S op 01 Feb 2026 23:44, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Ster

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 01 Feb 2026 22:46

Onze kinderen hebben een eigen spaarrekening, waar we ieder jaar het geld uit hun spaarpot op storten en soms een bijdrage van oma op krijgen.

Zelf sparen we op een aparte rekening (op onze naam) iedere maand een vast bedrag. Dit voor, indien nodig, een studie of rijbewijs. Als we dit dan toch zo betalen krijgen ze het een keer op een goed moment, bijvoorbeeld als ze een huis kopen, willen reizen enz.
R: oktober 2016
M: april 2018
S: juni 2020
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 01 Feb 2026 23:06

Onze oudste kinderen (12,5 en 14) hebben een betaalrekening met daaraan een spaarrekening, de jongste (7) heeft dat nog niet.

Daarnaast hebben we bij een andere bank een betaalrekening en een beleggingsrekening voor ze, daarop staan hun erfenissen (de oudste kinderen) en wat er voor ze gespaard wordt door ons en door de grootouders.

Wij vinden het niet nodig dat de kinderen al inzicht hebben in hoeveel geld er op die rekeningen staat dus ze hebben alleen inzicht in hun eigen betaalrekening en spaarrekening.

We hebben overigens nog een rekening voor ze bij een andere bank want dat wilden mijn ouders persé toen ze gingen schenken, dat geld staat tot een bepaalde leeftijd vast. Ik geloof 18. Je kunt ook voor die tijd niet bij het geld of het in beleggingen stoppen met betere rente. Wij vonden dat onhandig en hebben een paar jaar geleden al besloten daar zelf geen geld bij te storten. Ook mijn ouders storten daar nu ook geen geld meer op. Dat gaat sinds dit jaar allemaal richting de rekening die aan de beleggingsrekening vast zit.
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 02 Feb 2026 00:01

Onze kinderen hebben een eigen spaarrekening waar ze zelf geld op kunnen storten en een betaalrekening (de jongste nog niet). Wij sparen niet op een aparte spaarrekening voor de kinderen, wel hebben we voldoende geld op onze eigen spaarrekening staan om later e.e.a. te kunnen betalen voor ze.
2011 2012 2017
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 02 Feb 2026 07:35

Luisa schreef:Hier 2 spaarrekeningen voor elk van mijn kinderen. Een zilvervloot rekening waar op hun 18e iets van €10.000,- (dacht ik) vrij komt. En dan nog een gewone spaarrekening due in beginsel ook op hun 18e vrijkomt. Daar zal tegen die tijd €25.000,- per kind opstaan. Maar we weten nog niet of ze dat op hun 18e ook krijgen. Denk het niet. Dat geld is echt als steuntje in de rug bedoeld, bijvoorbeeld voor als ze uit huis gaan. Rijbewijs en studie zullen we wel voor ze betalen (of gedeeltelijk).
De kinderbijslag beleg ik. Tegen de tijd dat dit stopt zien we wel hoeveel het is geworden en wat daar mee gaat gebeuren.

Dit geldt voor ons precies hetzelfde afgezien van dat wij de kinderbijslag op onze gazemenlijke spaarrekening zetten. De jongens hebben allebei een betaalrekening los van de spaarrekeningen.

Wij weten ook nog niet hoe we dit geld gaan vrijgeven uiteindelijk. De studies zullen we denk ik gewoon kunnen betalen dus wellicht helpt het geld mooi met ooit een huis kopen voor ze.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 02 Feb 2026 07:58

Wij hebben een beleggingsrekening waar elke maand 50 euro naar gaat en een spaarrekening waar m’n moeder net begonnen is met 50 euro op te sparen voor ze. Ze weten er niks van nog en kijk tzt hoe we dat gaan gebruiken (hangt er ook beetje af waar ze wat gaan studeren).
Afbeelding
Afbeelding
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 02 Feb 2026 08:35

Mijn schoonouders sparen voor de kinderen. Daar staat nu al genoeg op om hun studies te bekostigen dus waarschijnlijk zal het ook helpen bij een huis tegen die tijd. We weten natuurlijk niet hoe lang zij door kunnen sparen nog, daarna kunnen wij het overnemen.
Let's discover the world together.
<<

Tove_

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 02 Feb 2026 08:40

Wij sparen 100 euro per kind per maand op een beleggingsrekening. We weten nog niet waar we het voor gaan gebruiken. Ik denk op dit moment ook dat we zelf de studie en rijbewijs bekostigen en dat het gaat naar een bijdrage aan de aankoop van een huis.
<<

Max

Yipyapper

Bericht 02 Feb 2026 08:51

Wij hebben een indexfonds op naam van zoon waar elke maand een bedrag heen gaat. Daar gaan we hem op een gegeven moment wel over vertellen en dan mag hij zelf weten wat hij ermee doet.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen