Groeihormoonbehandeling
Onze dochter staat al sinds ze een baby is onder controle bij de kinderarts vanwege haar lengte. Ze heeft altijd rond de -2,5 SD-lijn gezeten. In 2023 kwamen we erachter dat ze een zeldzame groeihormoonmutatie heeft. We hebben ook sinds kort te horen gekregen dat ons zoontje van 3,5 jaar dezelfde mutatie heeft. En inmiddels weten we dat ik hem zelf ook draag. De verwachting voor mijn dochtertje is dat ze een uiteindelijke lengte, zonder behandeling, tussen 1m48-1m55 zal behalen maar eigenlijk kunnen ze er niets met zekerheid over zeggen. Ik ben zelf 1m62 geworden met dezelfde mutatie en ik kreeg vroeger ook van de kinderarts te horen dat ik niet groter dan 1m55 zou worden. Ze kwam al vanaf haar 4e jaar in aanmerking voor groeihormoonbehandeling, maar wij twijfelden lange tijd of we die stap wilden zetten. Vorige maand hebben we besloten om het toch te proberen. Aanstaande woensdag gaat ze starten. Ze zal elke avond een injectie krijgen, totdat ze is uitgegroeid (tenminste als de behandeling aanslaat).
De endocrinoloog is voorzichtig positief dat ze misschien rond de 10 cm winst kan behalen, al blijft het bij deze specifieke mutatie onzeker hoe goed de behandeling zal aanslaan.
Zijn er hier meer ouders met kinderen die groeihormonen gebruiken? Hoe ervaren jullie dat? Hebben jullie tips voor de dagelijkse prikjes of voor het omgaan met alles eromheen?
Alle ervaringen zijn heel welkom!
De endocrinoloog is voorzichtig positief dat ze misschien rond de 10 cm winst kan behalen, al blijft het bij deze specifieke mutatie onzeker hoe goed de behandeling zal aanslaan.
Zijn er hier meer ouders met kinderen die groeihormonen gebruiken? Hoe ervaren jullie dat? Hebben jullie tips voor de dagelijkse prikjes of voor het omgaan met alles eromheen?
Alle ervaringen zijn heel welkom!
Ons vrolijk meisje - 2020
Onze lieve jongen - 2022
Onze lieve jongen - 2022