Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Typecursus

<<

Ster

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 26 Nov 2025 16:21

Typecursus

Onze zoon vroeg om een typecursus, maar er zijn online zoveel opties te vinden.

Heeft er iemand een ervaring met een van de online cursussen of zou een cursus via school beter zijn?
Volgens mij biedt school typetuin aan, maar deze cursus is pas volgend jaar weer.
R: oktober 2016
M: april 2018
S: juni 2020
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 26 Nov 2025 16:40

Re: Typecursus

Hier is zoon net gestart met de typecursus van Ticken. Het wordt niet op school gedaan, maar is wel via school aangeschaft omdat het zo een stuk goedkoper was voor de ouders en de leerkracht wel de vorderingen kan volgen. We volgen thuis de lessen. Ik kan er nog niet heel veel over zeggen omdat zoon nog niet zo lang bezig is, maar tot dusver vindt hij het niet heel erg moeilijk en zijn de lessen ook leuk om te doen.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 26 Nov 2025 16:41

J heeft typetopia afgerond. Hij was er aan het eind zo klaar mee. De snelheid haalde hij tijdens de lessen makkelijk maar tijdens het examen niet.
2015 💙
<<

LauraLinde

Bericht 26 Nov 2025 17:55

Mijn dochter (groep 6) is bezig met een typecursus die op school gegeven wordt. Het is op woensdagmiddag na schooltijd, kost 150 euro incl examen. En duurt van de zomervakantie tot de kerstvakantie. Oudste zoon heeft dit ook gedaan in groep 6. Ik vind het wel fijn. Er is een vrij strenge typejuf die er wel bovenop zit, en het dus ook wel laat weten als het huiswerk niet gemaakt is of er dingen niet goed gaan. Deze stimulans is voor mijn kinderen wel fijn. Ik had weinig zin om zelf als een politie-agent dit te gaan begeleiden. Dochter oefent dagelijks een kwartiertje (dat is ook wat moet) en het gaat tot nu toe prima.
Je kunt bij ons kiezen of je het in groep 6,7 of 8 doet. Mijn redenatie (en die van andere ouders) was dat ze in groep 6 nog het minst huiswerk hebben dus het meest tijd voor typen
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 26 Nov 2025 18:13

LauraLinde schreef:Mijn dochter (groep 6) is bezig met een typecursus die op school gegeven wordt. Het is op woensdagmiddag na schooltijd, kost 150 euro incl examen. En duurt van de zomervakantie tot de kerstvakantie. Oudste zoon heeft dit ook gedaan in groep 6. Ik vind het wel fijn. Er is een vrij strenge typejuf die er wel bovenop zit, en het dus ook wel laat weten als het huiswerk niet gemaakt is of er dingen niet goed gaan. Deze stimulans is voor mijn kinderen wel fijn. Ik had weinig zin om zelf als een politie-agent dit te gaan begeleiden. Dochter oefent dagelijks een kwartiertje (dat is ook wat moet) en het gaat tot nu toe prima.
Je kunt bij ons kiezen of je het in groep 6,7 of 8 doet. Mijn redenatie (en die van andere ouders) was dat ze in groep 6 nog het minst huiswerk hebben dus het meest tijd voor typen

Nadeel aan groep 6 is dat de handen soms nog niet echt groot genoeg zijn. Overigens heeft mijn zoon het ook in groep 6 gedaan.
2015 💙
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 26 Nov 2025 21:28

Hier ook in groep 6 met typetuin. Hij had zijn diploma toen de lessen afgelopen waren. Je moet zelf wel stimuleren om te oefenen maar ik ben blij met de lessen. Daar leren ze het, thuis oefenen.
<<

Amelie123

Kletskop

Bericht 26 Nov 2025 22:06

Vonden jullie kids het leuk? Ik heb mijn dochter (ook groep 6) pas een proeflesje laten doen bij Pica typen (oid) en ze vond er niks aan en zei gelijk, dit ga ik niet doen hoor 🫣
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 26 Nov 2025 22:22

Amelie123 schreef:Vonden jullie kids het leuk? Ik heb mijn dochter (ook groep 6) pas een proeflesje laten doen bij Pica typen (oid) en ze vond er niks aan en zei gelijk, dit ga ik niet doen hoor 🫣

De eerste 3 lessen, maar ik zette het gewoon op z’n schoolplanning. Heb eerst ook gezegd dat het een opdracht vanuit school was. Hij las z’n mail toch niet waar z’n planning in kwam dus ik kon hem van alles wijs maken. Dat kunnen jullie natuurlijk lastiger maar het is echt doorzetten en oefenen.
2015 💙
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 26 Nov 2025 23:25

Hier vonden ze het ook niet echt leuk, maar het moest van ons. Nu ze op de middelbare zitten, hebben ze al meerdere keren gezegd dat ze toch wel erg blij zijn dat ze blind typen hebben geleerd, scheelt zoveel tijd. Hier hebben ze net als LauraLinde een cursus op school (gelijk na schooltijd) gehad met huiswerk thuis. De docente controleerde of ze dit deden, dat was een goede stok achter de deur.
2011 2012 2017
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Nov 2025 23:43

Mijn dochter zit in groep 6 en krijgt typles via school. Zij werken met typteen.

Mijn oudste heeft het thuis geleerd tijdens corona. We hebben dat toen via Typetopia gedaan.
2012 & 2016
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 27 Nov 2025 08:54

Amelie123 schreef:Vonden jullie kids het leuk? Ik heb mijn dochter (ook groep 6) pas een proeflesje laten doen bij Pica typen (oid) en ze vond er niks aan en zei gelijk, dit ga ik niet doen hoor 🫣

Mijn kinderen krijgen typles op school, in groep 6 en als onderdeel van de lesdag. 1x per week een uur.
De juf is erg streng (externe juf) en 'eist' elke dag thuis 20 min oefenen.

Mijn oudste vond dit een paar jaar geleden echt verschrikkelijk. Ze was faalangstig en bij elke foute toets hoorde je een zoemer. Ze heeft uiteindelijk geen typdiploma gehaald, maar kon daar ook totaal niet mee zitten.
De jongste vindt de lessen wel oke op zich, maar omdat ze ook al elke dag veel dyslexie huiswerk heeft, is ze vrijgesteld van thuis oefenen. Was de juf het niet mee eens, maar haar leerkracht vond dit ook belangrijker dan (nu al) foutloos typen.
<<

Ster

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 27 Nov 2025 09:46

@ Snoes, welke optie vond jij het beste?

School bied hier dus Typetuin aan, maar omdat hij nog blokfluitles had, kon hij niet aansluiten. Hij zit nu in groep 6. Wat mij betreft sluit hij dus volgens jaar aan, maar zelf zegt hij dat hij het graag nu wil. Ze hebben vanaf dit jaar ook een eigen laptop op school, dus het is ook wel handig.

Typtopia ziet er wel prima uit, ik vraag mij alleen af of hij dat oefenen vol gaat houden, dat was met blokfluiten ook een dingetje, maar dit is natuurlijk bij iedere cursus.
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 27 Nov 2025 10:22

Ze bieden het hier ook op school aan. Typetuin geloof ik. Maar heeft het echt meerwaarde. Ik kan supersnel blind typen en heb daar nooit een cursus voor gehad. Leer je het ook niet gewoon door te doen?
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 27 Nov 2025 10:46

Niet heel leuk maar ja, het moest van mij.
En ja gstq, je leert het ook al doende, heb het ook nooit gehad vroeger. Maar ik denk dat ze nu veel meer moeten typen dan wij vroeger dus dan kan het maar wat sneller gaan.
Daarbij is zoon niet goed in de fijne motoriek dus ik denk dat voor hem goed is. Kan zijn handschrift nu amper lezen dus ben blij dat hij kan typen.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 27 Nov 2025 10:57

Hier vindt zoon het tot dusver nog leuk, hopelijk blijft dat een beetje zo. Anders lijkt het me fijn als school het aanbiedt, wij moeten alles thuis doen. Ook prima, maar dan moet je thuis weer extra strijd voeren eventueel. Nu is mijn zoon niet heel moeilijk en elke keer even oefenen is ook zo gedaan.

Ik vind het wel meerwaarde hebben, of ik hoop in elk geval dat het meerwaarde heeft voor zoon. Op zijn school doen ze niets met computers (zijn er niet in de school) en ook thuis nagenoeg niks. Nu dit laatste schooljaar wel her en der een opdracht maken op de computer als voorbereiding op de middelbare. Maar typen gaat nog tergend langzaam. Schrijven gaat ook niet enorm vlug bij hem. Dus ik hoop dat het hem gaat helpen als hij straks wat vlotter kan typen.
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 27 Nov 2025 11:12

Godsavethequeen schreef:Ze bieden het hier ook op school aan. Typetuin geloof ik. Maar heeft het echt meerwaarde. Ik kan supersnel blind typen en heb daar nooit een cursus voor gehad. Leer je het ook niet gewoon door te doen?

Dat klopt inderdaad ook wel, alleen hangt dat wel van de persoon af denk ik. Ik kan wel redelijk snel typen, maar niet met tien vingers en niet blind. Vanaf de eerste klas moeten ze echt best wel veel typen en verslagen maken. Voordat ze het dan zelf hebben geleerd ben je al gauw een paar jaar verder denk ik.
2011 2012 2017
<<

LauraLinde

Bericht 27 Nov 2025 14:16

Mijn dochter vindt het niet heel leuk, maar ook niet stom. Een beetje neutraal denk, het moet gewoon gebeuren..

GSTQ, ik weet niet of het iedereen lukt om het zichzelf zonder cursus aan te leren. Ik heb een paar collega's die het echt niet kunnen, en met 2 vingers typen, dat gaat echt wel een stuk langzamer, ik erger me altijd best wel, ze zijn daarom echt minder productief. Dus ik vind het wel belangrijk dat ze het goed leren.

Ik had vroeger zelf ook typeles, en kon het best goed en mocht naar de landelijke wedstrijden en daar ben toen 4e van Nederland geworden in mijn leeftijdscategorie. Haha. Ik kan het nog steeds erg snel.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 27 Nov 2025 15:44

Ik heb zelf pica gedaan als kind, en weet niet of ik het zonder niet had geleerd maar kan echt turbosnel blind typen. Ik vond het ook wel leuk om te doen. Als hij er zelf om vraagt zou ik daar zeker gehoor aan geven, baat het niet dan schaadt het niet.
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 02 Dec 2025 10:17

Wij hebben het aangeschaft voor de oudste, ze wilde heel graag, maar is uiteindelijk afgehaakt. Het was hangen en wurgen en moest in vrije tijd. Ik zou nu adviseren om echt langer te wachten.
<<

Ster

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 02 Dec 2025 15:09

Olivia welke hebben jullie aangeschaft en hoe oud was jouw dochter toen?

Ze hebben bij ons gister een proefaccount aangemaakt voor typetopia en vonden het zelf wel leuk (voor nu). Zelf vond ik dat er wel erg veel tijd ging zitten in het verhaal er omheen. Morgen eens verdiepen in typetuin...
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 03 Dec 2025 00:09

Ster schreef:Olivia welke hebben jullie aangeschaft en hoe oud was jouw dochter toen?

Ze hebben bij ons gister een proefaccount aangemaakt voor typetopia en vonden het zelf wel leuk (voor nu). Zelf vond ik dat er wel erg veel tijd ging zitten in het verhaal er omheen. Morgen eens verdiepen in typetuin...

LOI Kidzz we kregen toen een flyer mee van school. Er was veel gedoe, de producten waren 2x vertraagd met de post en het toetsenbord is überhaupt nooit aangekomen. Ze zat destijds in groep 6.
<<

Noor

Major Yipyapper

Bericht 04 Dec 2025 20:30

Hier hebben ze beide in groep 7 een typecursus gehad via school. Verplicht voor de hele klas.
Ging via typeworld, ze typten op school ongeveer 2x per week 30min, daarnaast moesten ze thuis gemiddeld nog 1a2 keer 15min typen. In totaal zijn ze er ruim een half jaar mee bezig geweest.
💙: 07-09-2012
🩷: 15-07-2014

Terug naar Zwangerschap & kinderen