Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Koffieautomaat op middelbare school

<<

Elijulia

Noob

Bericht 26 Nov 2025 22:06

Koffieautomaat op middelbare school

Sinds dit schooljaar heeft de middelbare school van mijn kinderen een koffieautomaat, waar je voor 50 cent koffie, chocomelk, cappuccino uit kunt halen.

De scholieren in 6vwo zijn doorgaans 17/18 jaar. Maar er lopen vooral veel 12-16 jarigen rond. De school pretendeert een gezonde school te zijn en weert bijvoorbeeld sportdranken en energiedranken. Frisdranken dan weer niet. Al wordt dat nauwelijks verkocht, want het blijkt heel duur te zijn.

Gevoelsmatig is koffie niet echt een product voor deze doelgroep en ik vraag mij af met welk idee ze deze machine hebben geplaatst. Puur om wat inkomsten te genereren?

Ben benieuwd hoe jullie dat zien.

Misschien relevant te weten, man en ik drinken beide geen koffie dus misschien is onze mening niet helemaal 'gegrond' :)
<<

Amelie123

Kletskop

Bericht 26 Nov 2025 22:30

Re: Koffieautomaat op middelbare school

Het valt me wel op dat die jonge gastjes echt vroeg koffie drinken. Mijn neefje dronk bijvoorbeeld op z'n 14e al zwarte koffie.

Ik vind dat erg vroeg hoor.
Thee verkopen snap ik goed, maar koffie vind ik al wel vroeg op de middelbare. Weet eigenlijk niet hoe dat hier is, mijn vriendin werkt op een middelbare school, zal eens aan haar vragen of dat bij hun ook is.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Nov 2025 22:36

Ik zou daar echt geen moeite mee hebben. M.i. wordt het drinken van koffie pas een ding als je sloten per dag wegdrinkt. Dat zal bij scholieren doorgaans wel meevallen. 12 vind ik overigens ook best jong voor koffie, maar ik vind niet dat de school daarom maar helemaal geen koffie moet aanbieden.
<<

Elijulia

Noob

Bericht 26 Nov 2025 22:40

Ik heb er ook geen moeite mee, maar begrijp niet goed waarom je dit als school wilt, omdat ik er geen meerwaarde in zie. Enkel een verdienmodel wellicht.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Nov 2025 22:45

Elijulia schreef:Ik heb er ook geen moeite mee, maar begrijp niet goed waarom je dit als school wilt, omdat ik er geen meerwaarde in zie. Enkel een verdienmodel wellicht.

O, dan begreep ik je verkeerd. Geen idee of daar veel geld mee te verdienen valt op een middelbare school. Maar als het niet oplevert, zou hij er vast niet staan. Op mijn middelbare school vroeger stond ook zo’n apparaat. Maar ik dronk altijd verse koffie in een nabijgelegen wijkcentrum. Best veel oudere leerlingen dronken wel een koffie, ik kan me voorstellen dat dit nu niet veel anders is. Voor genoeg kinderen wel meerwaarde dus zo’n machine.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 26 Nov 2025 23:01

Ik vind er ook niet zoveel van. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat kinderen daar echt sloten koffie uit halen. Tijdens mijn studie stonden er ook overal automaten voor 50 cent en dan was het hooguit een keer een kopje thee op een dag of op een gekke dag eens 2 kopjes thee. Kan me niet voorstellen dat middelbare scholieren heel veel meer koffie, thee of chocolademelk zouden drinken. Juist lekker op een koude dag denk ik. Even een warm kopje drinken.
2015 💙
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 27 Nov 2025 10:43

Wij konden vroeger al op school warme chocolademelk en tomatensoep kopen op school tijdens de lunch.
Maar toen zaten we, met een automaat heb je die de hele dag ter beschikking dus in een volle gang met een hete koffie of thee vind ik niet zo slim.
<<

Maple

Kletskop

Bericht 27 Nov 2025 13:06

Ligt eraan, je kunt ook een beleid eraan vast plakken dat leerlingen afsluitbare koffie/thermosbekers meenemen. Meteen beter voor het milieu.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 27 Nov 2025 13:21

Ik vind het ook niet nodig. Ik ben geen voorstander van koffie, redbull of cola op jonge leeftijd. Door zon plaatsing maak je het een heel gangbaar product en je kan er gewoon afhankelijk van worden.

Overigens wordt er zoveel cola en redbull op jonge leeftijd gedronken dat ik daar eerder problemen mee heb, dus in die zin zal een kopje koffie niet veel verschil uitmaken. Gevoelsmatig zou ik ook zeggen dat een koffieautomaat niet op een middelbare school thuis hoort.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 27 Nov 2025 13:49

Ooooh, ik vond warme chocolademelk altijd zo lekker op de middelbare!
Afbeelding
Afbeelding
<<

Noor

Major Yipyapper

Bericht 27 Nov 2025 14:00

Ik vind het niet nodig maar heb er ook geen moeite mee.
Denk ook niet dat ze hier de tijd hebben om het op krijgen, vind die automaten thee/koffie altijd erg heet.
Zoon heeft 2x 20min pauze en heeft soms al amper tijd om zijn brood op te krijgen 😉
💙: 07-09-2012
🩷: 15-07-2014
<<

LauraLinde

Bericht 27 Nov 2025 14:10

Oh dat zou ik inderdaad ook niet echt nodig vinden geloof ik. Alhoewel, een lekkere warme thee na een fietstocht in de winter, had ik vroeger op de middelbare school ook wel lekker gevonden.
Sowieso, vanaf wanneer mag je kind koffie? Mijn oudste zoon is 11, en hij begon er laatst al over of hij het mocht proberen want 'het ruikt zo lekker'. Mocht hij nog niet, maar wanneer wel? Cola drinkt hij af en toe bij een feestje/terrasje, maar niet vaak. Vindt hij wel erg lekker. Energydrank heeft hij nog nooit gehad, ik heb hem ook wel echt duidelijk gemaakt dat dat troep is en dat hij dat volgend jaar op de middelbare school ook echt niet mag kopen. Dan nog liever cola.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 27 Nov 2025 16:17

Wij hadden dat vroeger ook op school. Was wel locatie vanaf klas 3. Ik vond het heerlijk, fijn en zie hier ook weinig ergs in.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 27 Nov 2025 16:44

Er staat er hier ook een, vroeger toen ik school zat ook al. Het maakt me niet zoveel uit eigenlijk, mijn kinderen drinken ook (nog) geen koffie. Als ik zie en hoor wat er allemaal gedronken en gerookt wordt :palm: , denk ik niet dat die koffieautomaat nou datgene is waar we ons druk om hoeven te maken.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 27 Nov 2025 17:01

Ik vind het niet heel bijzonder. Ik neem aan dat kinderen geen tig bakjes koffie per dag drinken. Teveel cafeïne vind ik overigens wel wat van, of het nou in koffie zit of energydrink oid. Maar ik denk dat die energydrankjes eerder een probleem zijn dan koffie. Een warme chocomelk lijkt me overigens heerlijk op koude dagen, ook voor de pubers.

Mijn kinderen hebben nog geen interesse in koffie, ook de puber die op de middelbare zit niet. Energydrankjes vindt puber echter wel lekker, zou bijna liever hebben dat ze af en toe een bakje koffie drinkt als ze dan toch iets met caffeïne wil drinken.. Gelukkig drinkt ze dat niet elke dag en niet te veel.

In elk geval zou ik me zelf niet direct zorgen maken om zo'n automaat. Mochten er hierdoor ineens kinderen veel koffie per dag gaan drinken dan wel, maar ik denk dat dit niet zo'n vaart loopt?
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 27 Nov 2025 19:41

Caro schreef:Ik vind het ook niet nodig. Ik ben geen voorstander van koffie, redbull of cola op jonge leeftijd. Door zon plaatsing maak je het een heel gangbaar product en je kan er gewoon afhankelijk van worden.

Overigens wordt er zoveel cola en redbull op jonge leeftijd gedronken dat ik daar eerder problemen mee heb, dus in die zin zal een kopje koffie niet veel verschil uitmaken. Gevoelsmatig zou ik ook zeggen dat een koffieautomaat niet op een middelbare school thuis hoort.

Wist je dat er in 125ml filterkoffie al 3x zoveel cafeïne zit als in een glas van 200 ml cola. Per liter filterkoffie zit 480mg cafeïne en en in een liter cola 100.
Zelfs in thee en chocoalademelk gemaakt van cacaopoeder zit meer cafeïne dan in cola.

https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyc ... feine.aspx
2015 💙
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 27 Nov 2025 20:05

Ik zou het niet echt nodig vinden maar ook niet het grootste probleem vinden.

Minx, in cola zitten naast caffeine natuurlijk nog meer dingen die niet echt gezond zijn.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 27 Nov 2025 20:18

Harrison schreef:Ik zou het niet echt nodig vinden maar ook niet het grootste probleem vinden.

Minx, in cola zitten naast caffeine natuurlijk nog meer dingen die niet echt gezond zijn.

Dat klopt, maar als het puur om de cafeïne gaat dan valt het heel erg mee.
2015 💙
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 27 Nov 2025 21:12

Ik vraag mij wel af waarom koffie nodig is? Warme choco oké, snap ik ergens, maar waarom koffie?
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 27 Nov 2025 21:16

Ik ken geen warme choco apparaten. En op zich voor de docenten toch ook misschien fijn een bakje te halen voor onderweg ofzo.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 27 Nov 2025 21:19

Ik neem aan dat de docenten gewoon koffie in de personeelsruimte hebben.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 28 Nov 2025 00:04

Ik vind een koffie automaat op een middelbare school niet echt passend. Ik vind koffie geen drank voor kinderen en dat zou je dus ook niet moeten stimuleren.
<<

Saji

Kletskop

Bericht 28 Nov 2025 10:26

Toen ik voor het eerst op de middelbare school kwam, stond er al een koffie automaat.
Denk dat dit "onmisbaar" is op een school. Mijn eerste koffie dronk ik op mijn 14de en vanaf mijn 15de zwart. Ook op school kocht ik dan met regelmaat een kopje koffie.
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 28 Nov 2025 16:18

Ik vind het prima. Liever dat ze t.z.t. een kopje koffie drinken dan energydrink. Gok dat er niet superveel gebruik van gemaakt wordt. Wij hadden ook wel zo’n ding staan vroeger, maar werd weinig gebruikt. Vind het trouwens eerder raar dat er tegenwoordig nog frisdrank verkocht wordt op een middelbare school.
Smile, it's free!
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Nov 2025 21:05

Saji schreef:Toen ik voor het eerst op de middelbare school kwam, stond er al een koffie automaat.
Denk dat dit "onmisbaar" is op een school. Mijn eerste koffie dronk ik op mijn 14de en vanaf mijn 15de zwart. Ook op school kocht ik dan met regelmaat een kopje koffie.

Dit inderdaad. Ik was overigens 12 toen ik koffie (toen nog met melk en suiker) begon te drinken. Denk idd vanaf een jaar of 15 zwart.

Kan me hier ook niet echt druk om maken.
Heb echt 100x liever dat mijn kinderen koffie drinken dan dat ze aan de enegydrinks gaan inderdaad.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen