Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Wat wil je even kwijt #zwanger&kids editie #3

<<

Anousch

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 08 Okt 2022 17:51

Wat wil je even kwijt #zwanger&kids editie #3

Bliss schreef:Wat houdt dat in? Nog nooit van gehoord!

In het faseonderwijs bestaan er geen groepen meer, maar zitten kinderen in een fase. Groep 1 bestaat dan voortaan uit fase 1 en 2; groep 2 bestaat uit fase 3 en 4, groep 3 bestaat uit fase 5 en 6 etc.Elke groep wordt dus in tweeën gedeeld, waardoor je aan het eind van je schoolloopbaan 16 fasen hebt doorlopen. Twee keer per jaar kan een kind overgaan naar de volgende fase (in februari en september).In de onderbouw zitten de fasen 1, 2 en 3 bij elkaar en de fasen 4 en 5 zitten bij elkaar. In fase 4 zitten dus de kleuters die 5 ½ jaar zijn en in fase 5 zitten de kinderen die 6 jaar zijn (de groep 3 kinderen).In fase 4 en 5 krijgen alle kinderen de instructie van lezen, taal en rekenen. Na deze instructie gaan de kinderen van fase 4 (tweede helft groep 2) spelen en de kinderen van fase 5 krijgen de verwerking die bij de leerstof hoort.Na een half jaar gaan de kinderen door naar de volgende fase: kinderen uit fase 4 worden nu fase 5 en kinderen uit fase 5 worden dan fase 6. De kinderen in de nieuwe fase 5 krijgen de leerstof van fase 4 nogmaals, waardoor er een stevige basis ontstaat.Dat betekent dus ook, dat kinderen twee keer per jaar van groepssamenstelling wisselen. Bv. Een kind start in september in fase 4 en gaat in februari naar fase 5. Er komen dan nieuwe kinderen bij deze fase 5 te zitten.

Hoe ziet een en ander er dan uit:

Fase 1-2 = Oude groep 1

Fase 3 en 4 = Oude groep 2

Fase 5 en 6 = Oude groep 3

Fase 7 en 8 = Oude groep 4

Tot en met fase 16

In dit systeem kan uw kind zich ontwikkelen naar zijn/haar vermogen. Een jaar blijven zitten is er niet meer bij. Uw kind kan hooguit nog een keer de stof een half jaar overdoen. Mocht uw kind echter kunnen versnellen, dan is dat ook per half jaar mogelijk.

===
Deel 2 vind je hier.
Daan 27-06-2018
Yinthe 20-05-2022

Zo dol gelukkig en compleet ♡
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 08 Okt 2022 19:27

Re: Wat wil je even kwijt #zwanger&kids editie #2

Interessant en klinkt ook goed. Hoe gaat dat dan bij in februari klaar zijn met fase 16?
Juli 2015
Maart 2017
<<

Anousch

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 08 Okt 2022 19:39

Pure* schreef:Interessant en klinkt ook goed. Hoe gaat dat dan bij in februari klaar zijn met fase 16?

Ze hebben dan een soort van contract met verschillende middelbare scholen, en dan gaan ze op al die middelbare scholen een soort van project doen een x aantal weken. Zodat ze dus echt heel goed de manier van werken op die middelbare school leren kennen.

Dat sprak me ook echt heel erg aan, want ik heb bijvoorbeeld mijn keuze gebaseerd op de school an sich, wist ik veel dat een grote middelbare school niet persé leuk was haha.
Daan 27-06-2018
Yinthe 20-05-2022

Zo dol gelukkig en compleet ♡
<<

Dobby

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 10 Okt 2022 12:23

Dat mijn jongste haar gehoor niet goed is. We hebben al een tijd het idee dat ze niet goed alles hoort, en afgelopen vrijdag zijn we bij de jgz geweest voor een gehoortest.

Voor zowel hoge als lage tonen is 20 ‘normaal’. Met hoge tonen zit ze op 30 en lage tonen zelfs op 50. Oren waren verder schoon, heel klein beetje vocht achter het trommelvlies. De arts vond vooral de lage tonen erg hoog voor zo een klein beetje vocht.

We zijn doorgestuurd naar de kno arts in het ziekenhuis waar we in november heen kunnen.

Ze wordt in de klas in ieder geval voorin de klas geplaatst dus dat is al fijn
08-03-2010
08-02-2016
<<

Anoniem338

Bericht 13 Okt 2022 19:36

Dat mijn dochter weer eens last van haar buik heeft en nu ook koorts. Ze heeft al jaren gedoe met haar darmen maar elke keer als ze er echt pijn/koorts bij heeft of ziek wordt (ook als dat ongerelateerd is verder) ben ik zo bang dat er iets goed mis is. Ben sowieso een soort hypochonder aan het worden als het mijn kinderen betreft. Ik trek het zo slecht als ze niet fit zijn, word daar enorm onrustig en soms dus echt heel angstig van. Dus dit gaat weer een heel slechte nacht worden vrees ik. Ben ik de enige hierin?
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 13 Okt 2022 20:13

Dat lijkt mij erg lastig Klaproos. Als je het niet vertrouwt kun je altijd even overleggen met de doktersassistente. Heb ik vandaag ook gedaan toen mijn jongste vanochtend ineens koorts had i.c.m. erge buikpijn rond de navel. Huisarts vertrouwde het niet, dus we moesten door naar de eerste hulp. Daar 5 uur lang gezeten, maar ontzettend goed geholpen. Kind helemaal doorgelicht, maar het lijkt allemaal mee te vallen en een beginnende keelontsteking te zijn. Nu hier ook hopen op een rustige nacht.

Wat een zorgen Dobby! Betekent dan hoe hoger de score hoe slechter het gehoor is?
2011 2012 2017
<<

Anoniem338

Bericht 13 Okt 2022 20:21

Gelukkig dat het mee lijkt te vallen! En hoop op een rustige nacht voor je!

Ik zou wel de huisarts kunnen bellen maar mijn angst is irrationeel (naja, je weet maar nooit natuurlijk maar de kans dat er echt iets mis is is heel klein). Kind is verder goed aanspreekbaar, spuugt niet, is niet ontroostbaar etc dus er is weinig reden tot zorg, objectief gezien. En toch gaan mijn hersens alle doemscenario's langs. Terwijl dochter gewoon lekker slaapt.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Okt 2022 20:45

Niet fijn Klaproos! Sterkte vannacht!

Ik heb heel veel haar uitval mijn baby is 15 maanden inmiddels. Gaf wel nog steeds een beetje borstvoeding. Hoe lang kan dit duren joh?
<<

Anoniem338

Bericht 13 Okt 2022 20:55

Oh balen Lot! Na de tweede heeft dat bij mij ook heel lang geduurd, sowieso wel een jaar ook denk ik. Geen idee hoe lang dat aan kan blijven houden. Gedoe met die hormonen altijd...
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Okt 2022 21:16

Weg
<<

Pioen

Noob

Bericht 14 Okt 2022 07:58

Lot schreef:Niet fijn Klaproos! Sterkte vannacht!

Ik heb heel veel haar uitval mijn baby is 15 maanden inmiddels. Gaf wel nog steeds een beetje borstvoeding. Hoe lang kan dit duren joh?

Hier ook nog dagelijks plukken haar..
2017
2021
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 20 Okt 2022 20:32

Onze middelste is getest op coeliakie en gelukkig heeft hij dat niet! Enorm veel spanning om gehad, nu dus opgelucht. Er komt nog verder onderzoek, dus het blijft spannend of er iets anders is. Voor nu ben ik vooral dankbaar voor deze uitslag.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 20 Okt 2022 22:04

Fijn! Ik was toen ook zo blij dat onze middelste het niet heeft (zeker in combinatie met haar koemelk).

Nu heeft ze onlangs wel de diagnose astma gehad dus dat is ook weer sneu!
⁠♡♡♡
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 21 Okt 2022 07:40

Hier is mijn jongste al twee keer getest op coeliakie, volgens de kinderarts heeft hij symptomen die er bij passen en elke keer is ze verbaasd dat het er niet uit komt. Mocht het wel zo zijn dan hadden we daar ook vast wel een weg in gevonden maar voor nu zo dankbaar dat het niet zo is, wat dat betreft snap ik je opluchting heel goed!
Fijn dus deze uitslag. Heeft je zoon symptomen waar hij zelf zelf last van heeft? ( dat is bij mijn zoon namelijk niet zo). Want dan is het wel fijn als jullie er snel achter komen wat het wel is en hij er hopelijk mee geholpen kan worden 🤞🏻
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 21 Okt 2022 09:41

Minoessepoes hebben ze ook gecheckt of hij het gen heeft waarmee hij het kan ontwikkelen? Als hij dat niet heeft. En als hij dat wel heeft+klachten, zou je standaard kunnen testen jaarlijks. Kun je ook gewoon met bloedprikken achter komen. Het gen (of de genen combi) om het te krijgen komt wel redelijk vaak voor hoor, ook bij mensen die het dus niet ontwikkelen. Maar wellicht interessant om te weten.

Mijn dochter heeft het gen wel en ook wat kenmerken. Helaas. We gaan binnenkort weer bloedprikken en ik vind het wel weer spannend.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 21 Okt 2022 21:46

Dochter heeft ook wel echt kenmerken, het prikken is nu een jaar geleden, volgens mij alleen de allergie geprikt en niet het gen.

Is het zinvol om nog eens te prikken?

Spannend Joey!
⁠♡♡♡
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Okt 2022 09:53

Ik vind dit heel lastig. In principe zou ik altijd zeggen; overleg met de kinderarts. Maar tot nu toe alle artsen die ik hieromtrent tegen ben gekomen, zijn minder op de hoogte dan ik.
De kinderarts hier wilde bijv bij mijn dochter eigenlijk niet preventief testen, dat vond ze onzin. Terwijl het momenteel duidelijk het advies is om kinderen van wie de ouders het hebben, wel te testen. Heb haar echt moeten overtuigen, heel frustrerend. Uiteindelijk mocht ik zelf kiezen of ik het wilde, en dus wel laten doen. In het gesprek daarna wilde ik aangeven dat ik een andere kinderarts wilde. Maar inmiddels had ze zich ingelezen en zei ze ook meteen dat het er nu niet uit kwam maar we elk jaar nu gaan testen. Dat vond ik wel weer voor haar spreken. Ik had blijkbaar toch iets bij haar getriggerd waardoor ze zich er in verdiepte.

Ik zou zeggen dat nogmaals testen wel zinvol is, het kan namelijk nu wel ontwikkeld zijn en vorig jaar nog niet.
Onderstaande link geeft meer info. Dit gaat met name over erfelijkheid en als een familielid het al heeft.

https://www.lumc.nl/org/coeliakiepoli/v ... n%20zussen)%20van%20mensen%20met%20coeliakie%20ook%20worden%20onderzocht

Testen op het gen kan ook zinvol zijn. Alleen weet ik niet direct of dat ook aangeraden wordt als het niet in de familie voor komt. Maar als wel;

De eerste stap kan zijn een onderzoek naar de met coeliakie geassocieerde erfelijke factoren (HLA-DQ2 en/of DQ8). Als deze factoren niet aanwezig zijn, is de kans op coeliakie verwaarloosbaar klein. Als de erfelijke factoren wel aanwezig zijn, zoals het geval is bij meer dan 30-40% van de Nederlandse bevolking, bestaat er kans op (toekomstige) coeliakie.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 22 Okt 2022 16:14

Dank voor je uitleg! In januari moeten we weer terug, ik zal het dan eens overleggen als ze nog symptomen heeft.
⁠♡♡♡
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 22 Okt 2022 21:52

Hier wordt hij gelijk op het gen getest, die uitslag is nog niet binnen. In mijn familie komt het voor, dus daarom wilde de huisarts het gelijk meenemen.

We zijn gestart met onderzoek, omdat hij vaak dunne ontlasting heeft. Inmiddels heeft hij sociaal gezien last, want geen luier meer en soms gaat het mis. Ook vinden we hem moe, maar dat kan negen weken school en herfst zijn. Dus we willen vooral uitsluiten dat we iets over het hoofd zien.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 22 Okt 2022 23:37

Ach wat sneu, vooral dat sociale breekt je hart!
⁠♡♡♡
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Okt 2022 08:44

Onze oudste is vorig jaar getest op coeliakie. Ook vanwege diarree, vaak aangeven buikpijn te hebben, veel wind en veel moe. Hij had ook regelmatig een vieze onderbroek zeg maar. Kon hij echt niets aan doen want verder al járen zindelijk, heel sneu. Hij bleek geen coeliakie te hebben maar is wel verder onderzocht door de kinderarts. Het bleek om verstopping te gaan. Wat al lang speelde. De vieze onderbroeken kwamen door overloopdiarree.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Okt 2022 17:29

Mijn zoon heeft vandaag z’n spenen weggedaan en nu ben ik “bang” voor als hij straks gaat slapen haha! Maar hij deed het net in ieder geval heel goed, ben heel trots op hem.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Okt 2022 18:00

Joey schreef:Minoessepoes hebben ze ook gecheckt of hij het gen heeft waarmee hij het kan ontwikkelen? Als hij dat niet heeft. En als hij dat wel heeft+klachten, zou je standaard kunnen testen jaarlijks. Kun je ook gewoon met bloedprikken achter komen. Het gen (of de genen combi) om het te krijgen komt wel redelijk vaak voor hoor, ook bij mensen die het dus niet ontwikkelen. Maar wellicht interessant om te weten.

Ow nee, dat wist ik niet van dat gen, heeft de kinderarts het nog nooit over gehad. Wel dat hij het alsnog kan ontwikkelen en dat ze daarom dus nog een keer wilde checken. Er komt geen coeliaki in de familie voor.
Mijn zoon heeft zelf geen klachten. Hij is te dun en klein en heeft een beetje een bol buikje, ook staat zijn gewicht stil als hij groeit en zijn groei stil als hij wat aankomt, hij lijkt het dus niet beide te kunnen, groeien en op gewicht blijven zoals de kinderarts het benoemd. Maar hij heeft dus geen diarree, buikpijn ed, zelf ervaart hij geen last.

Taeda, wat vervelend dat hij wel last ervaart en ik snap ook heel goed dat hij op een bepaalde leeftijd geen luier meer om wil. Goed dat het uitgezocht wordt en hopelijk komt er iets uit waar hij relatief makkelijk mee geholpen kan worden.

Harrisson, wat stoer! Hier was het bij beide jongens even een paar nachten lastig maar minder dan een week en toen waren we er gewoon vanaf, zo fijn! Succes vannacht!
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Okt 2022 18:18

Wat knap Harrison! Ik zou ook graag willen dat wij hem weg kunnen doen! Succes vannacht, ben benieuwd hoe hij is gaan slapen.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Okt 2022 19:56

Thanks! Ja ik had op zich niet echt iets tegen de speen, hij kreeg hem alleen ‘s nachts en vroeg er verder ook niet om. Maar we begonnen het een klein beetje aan z’n tanden te zien dus we dachten dan maar meteen mee stoppen voor hij echt zo’n speengebit heeft.

Het naar bed brengen ging echt heel goed. Hij had het er nog wel over, wat logisch is. Dus uitgebreid besproken en hij was wel een klein beetje sip maar geen tranen en ik hoorde hem in z’n bed nog tegen zichzelf fluisteren “speentjes weg” haha. Nu ligt hij lekker te tukken. Hoop dat hij ook gewoon doorslaapt. We gaan het zien!
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen