Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Brullen, huilen, zeuren

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 19 Nov 2025 18:06

Brullen, huilen, zeuren

Ik weet niet wat voor fase mijn dochter van 5 door gaat maar het is niet leuk. Ze is alleen maar aan het brullen,, zeuren en huilen. Bij alles wat we zeggen dat er moet of niet kan, is het huilen, alles moet met een hoop gezeur en ze barst zo in brullen uit. Geen pepernoten bij haar schoentje zetten? Brullen. Jas moet aan in de regen? Brullen. En zo elke stap door de dag heen. Gisteren was het enorm drama dat ze haar nieuwe boek over de zoete zusjes (schoen cadeau) niet wilde voorlezen want a) 'mam, het is míjn cadeau dus bepaal zelf wat ik er mee doe' en b) 'ik kan zélf lezen.' wat ze inderdaad al een beetje kan (het woord sinterklaas lezen) maar man ik wil gewoon dat boek voorlezen, dus uiteindelijk riep ik 'je kan nog niet lezen!'. Echt zo slecht en zielig maar werkelijk ál die discussies word ik zo gek van. Alles is huilen op t moment.

Ik heb dit nooit met haar, niet in deze extreme mate althans. Ze geeft wel gerust een weerwoord maar dit gepiep en gezeur vind ik echt niet bij haar passen en ook echt niet leuk. Afscheid nemen bij school is ook ineens weer een drama.
En dan is papa ook nog eens uit (enorm papa's kindje normaal), dus ik mag alles oplossen want het is mama voor, mama na op 't moment. Is het deze tijd van 't jaar qua vermoeidheid (groep 2)? Is het herkenbaar voor deze fase van leeftijd of Sint periode ofzo? Alles is al fijn haha.
Let's discover the world together.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 19 Nov 2025 18:25

Re: Brullen, huilen, zeuren

Ah wat rot en sfeerbepalend vooral. Ik heb ook een 5 jarige en herken het brullen niet maar wel dat werkelijk alles een discussie is. Soms vraag ik me af of ze 5 of 15 is.

Een fase, de tijd van het jaar, ook wel verveling op school. Wie zal het zeggen. Vervelend en vermoeiend is het. Ik vraag haar vaak wat ze zelf wil bepalen en dat ik dan iets anders voor haar bepaal. Werkt ook niet altijd hoor maar zoals met dat boek, dan zou ik haar gewoon vragen wat ze dan wil lezen of lekker zelf laten lezen.
<<

Maple

Kletskop

Bericht 19 Nov 2025 18:27

Ik bedoel dit niet om te bagatelliseren, maar de kans is groot dat dit pure spanning in de Sinterklaasperiode is. Ze is nu 5 toch? Sinterklaas is overal, school, tv, winkelcentra, sportverenigingen... Ze vangt misschien overal wat op, en ze is zich nu waarschijnlijk veel bewuster van het feest in vergelijking tot afgelopen jaar. Volgen jullie het Sinterklaasjournaal ook? Ik vind de verhaallijnen daarin de laatste jaren ook zo onnodig veel spanning met zich meebrengen voor die kleintjes, al is dat wel een andere discussie hoor, haha. Maar de kans is natuurlijk aanwezig dat ze dat hele verhaal ook in zich opgezogen heeft.
Ik hoop het in elk geval voor je, want dat betekent dat de rust weer een beetje terugkeert als die man met z'n boot vertrokken is 😉
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 19 Nov 2025 18:37

Ja dat denk ik misschien wel Maple, dus helemaal niet bagatelliserend. Ik hoop het want dan is 't snel over. Denk wel vermoeidheid ook. Ze heeft ook net een enorme fysieke groeispurt gehad (Al die boterhammen haha) dus dat kan ook wel vermoeidheid zijn nu.
Ze is normaal niet op haar mondje gevallen maar dat vind ik nog wel leuk, een gesprek kan ik wel aan gaan maar dat gehuil overal om. Pfoe. Ik vind 't pittig.
We kijken thuis niet het Sinterklaasjournaal omdat we daar geen tijd voor hebben / geen prioriteit aan geven en het rustig houden. Ze kijkt 't wel op school. Ze vond de intocht super leuk en het leeft wel maar vanwege de gevoeligheid van zoon heb ik Sint thuis nooit enorm gehyped.

Carra, fijn dat je het deels wel herkent. En idd ik kan kiezen om haar dan zelf te laten lezen maar ik ben ook verrekte eigenwijs en gaf dat boek in haar schoen zodat we juist lekker samen konden voorlezen. 😂 Ze heeft dr eigen wil vast niet van een vreemde.
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 19 Nov 2025 18:42

Ik zou in deze periode vooral ook gaan voor ‘pick your battles’. Ik hoor van iedereen met kinderen van 5-6 dat dit een erg intense periode is met bijbehorend gedrag tot gevolg. Sint Maarten, Halloween, Sinterklaas, Kerst: er is ook erg veel in korte tijd.

En hoe zitten jullie zelf in je vel? Daar reageert ze natuurlijk ook op.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Tove_

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 19 Nov 2025 19:25

Ik heb geen tips maar hier een van 5 (en een van 3) die graag deel uit willen maken van de groep. De oudste heeft ook o-ve-ral een weerwoord op, sjonge jonge. Oh en afscheid nemen op school was een half jaartje geleden ook ineens weer een ding! Nu wel weer over. Het is een faaaase (ofzo, nog steeds).
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 19 Nov 2025 19:53

June schreef:Ik zou in deze periode vooral ook gaan voor ‘pick your battles’. Ik hoor van iedereen met kinderen van 5-6 dat dit een erg intense periode is met bijbehorend gedrag tot gevolg. Sint Maarten, Halloween, Sinterklaas, Kerst: er is ook erg veel in korte tijd.

En hoe zitten jullie zelf in je vel? Daar reageert ze natuurlijk ook op.

Goeie vraag June. Ik denk dat we zelf redelijk zijn, hoewel ik m'n man wel sneller geagiteerd vind, misschien kip ei verhaal. Ik ben zelf alleen enorm moe door enorm slecht slapen de laatste weken weer.

Het is idd gewoon een drukke tijd voor die kinderen altijd. Kan niet zo goed pinpointen of 't daar nou door komt of niet maar ze is behoorlijk prikkelbaar en echt alles is huilen en dan echt van die brul geluiden en tranen. Ik kan daar niet zo goed tegen merk ik, dus dan reageer ik ook geïrriteerd wat 't niet beter maakt natuurlijk.
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 19 Nov 2025 19:57

June schreef:Ik zou in deze periode vooral ook gaan voor ‘pick your battles’. Ik hoor van iedereen met kinderen van 5-6 dat dit een erg intense periode is met bijbehorend gedrag tot gevolg. Sint Maarten, Halloween, Sinterklaas, Kerst: er is ook erg veel in korte tijd.

Als leerkracht van 5-6 jarigen kan ik dit alleen maar beamen. Is het al 5 december?
2011 2012 2017
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 19 Nov 2025 20:04

Ik denk dat het ook wel een beetje de leeftijd is. En nu dubbelop met de Sinterklaas periode natuurlijk.
Onze 6-jarige kan er ook wat van(al een ruime tijd nu, denk ook ergens groep 2 dat dit begon). De nu 9-jarige is hier ook doorheen gegaan, maar inmiddels weer een stuk rustiger. Dus ik voorzie dat het met de 6 jarige ook wel weer goed komt, maar het kan lang duren. 😅
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 19 Nov 2025 20:56

Ligt ook echt aan de Sint hoor, daar bovenop vermoeidheid en allerlei virusjes 👍🏻.

Hier is dochter van 4 ook erg gevoelig momenteel, heel snel en vaak verdrietig thuis (was al voor Sint) en kan ook heel boos worden. Ik houd haar sowieso 1 dag thuis van school om bij te komen en merk dan vaak die avond al een verandering in gedrag.

Ik word soms ook moe van dat constante geluid en die emoties 😅. Maar vaak werkt begrip tonen het beste en soms ook gewoon niks zeggen en een knuffel aanbieden en er gewoon zijn (op schoot zitten en knuffelen). De emoties moeten er gewoon uit. Ze doen het niet expres.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 19 Nov 2025 21:41

Het sinterklaasjournaal duurt 10 minuten. Kan je dat niet tussendoor even kijken met je dochter terwijl zoon iets anders doet?

(Het staat misschien stom maar krijg het even niet anders verwoord, geen verwijt maar een idee)

In het sinterklaasjournaal is altijd zo'n gedoe, dat moet je als ouders een beetje sturen. Want het komt wel goed.

En denk maar zo, over 4 weken is het vakantie en dan komt er rust. November en december mogen van mij van de kalender af hoor. Verschrikkelijke maanden.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 20 Nov 2025 08:21

Mijn 4 jarige heeft gisteravond 15 gehuild en gejammerd om chocolade... Ook zo enorm vermoeiend 😅 maar momenteel is ze aan het ontbijten met pepernoten, dus inderdaad: pick your battles vooral.

Hier is het vooral vermoeidheid merk ik en grenzen testen.

En we lezen nu weer elke avond in het boek 'Anna niet huilen', die boekjes zijn erg fijn.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 20 Nov 2025 11:28

Vervelend Marin, denk dat het inderdaad een fase en de tijd van het jaar is. Ik herken het brullen niet maar wel dat de sinterklaasperiode niet perse het beste in mijn zoon naar boven haalt. Hij zegt de hele tijd dat hij bij mij wil blijven. Hij gaat op zich wel gewoon vrolijk naar school en als we hem ophalen is hij ook helemaal prima, maar mijn hart breekt elke keer als hij zegt nee mama je moet bij me blijven. Voel me altijd wel schuldig en als hij dat soort dingen zegt al helemaal.
<<

Ster

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 20 Nov 2025 11:43

Ik herken het huilen niet, maar wel het gedrag van zeuren en een eigen willetje. Onze zoon (ook 5) is de laatste tijd ook zo. Als hij iets 'moet', zoals zijn schoenen aan doen, jas aan, tandenpoetsen enz dan gaat hij standaard op de rem. Zo gaat hi op de grond zitten bij zijn schoenen of bij de kapstok extra staan treuzelen en doen alsof zijn jas er niet hangt.

Bij hem is het denk ik een combinatie van de vermoeidheid en een sprong. Hij is opeens heel erg bezig met de dagen van de week, wat wanneer is en waar bij na school naartoe moet, dit kost hem veel energie. Dit in combinatie met sinterklaas, en nog steeds het ritme van de klok verzetten maken het er niet gezelliger op. Nog 4 weken tot de kerstvakantie...
R: oktober 2016
M: april 2018
S: juni 2020
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 20 Nov 2025 13:16

Ik zet ook echt in op de periode van het jaar. En probeer sommige dingen wat los te laten. Dat boek bijvoorbeeld, laat haar het nu maar lekker zelf doen. Ze komt binnenkort vanzelf met het verzoek om voorgelezen te worden hoor!
• @found_my_key2sport •

28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 20 Nov 2025 15:34

E heeft het lang gehad dat ze huilde / brulde van vermoeidheid. Zat toevallig van de week te bedenken dat ze toen we hier net woonde ze altijd op vrijdag huilend uit school kwam en dinsdag huilend uit zwemles.
Ik zou ook echt kijken hoe belangrijk iets is, pick your battles.
Als zij zelf wil lezen, laat ze lekker lezen. Wel een jas geen sjaal/muts prima.
Denk ook vooral aan jezelf en de rest van het gezin. Kan het kwaad, is het gevaarlijk?
30-04-2017
<<

Auxo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 20 Nov 2025 16:21

Ik denk net als de rest ook de tijd van het jaar. Het donkere weer inclusief alle spannende dingen zoals Sinterklaas.

Ik herken het hier niet zoals jij het noemt, maar na school is haar lontje erg kort en moppert ze behoorlijk. Eenmaal tegen bedtijd is alles teveel en wil ze niks, dus ze ligt er vroeg in al deze hele week.

Vanuit mijn werk in de kinderopvang weet ik nog dat ik dit altijd de meest intensieve tijd van het jaar vond om te werken. Kinderen waren drukker, chagrijniger, huileriger, vervelender, eigenlijk gewoon heel anders. Altijd de spreekwoordelijke vlag uit op 6 december toen.
<<

LauraLinde

Bericht 20 Nov 2025 23:00

Oh jongens wat fijn om dit te lezen allemaal.. Oke niet fijn voor jullie maar wel fijn dat mijn 6-jarige zoon niet als enige is veranderd in een wilde driftige schreeuwende jacko. Het lijkt bijna peutergedrag vind ik. Grappig want normaal is ie heel relaxt, en hij zegt ook niet dat hij gespannen is vanwege het sinterklaas gebeuren, maar ik denk wel dat het daardoor komt (en hoop het ook, dat ie niet voor altijd is veranderd in dit monster)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 20 Nov 2025 23:39

Ja ik denk toch wel echt dat het de vermoeidheid cq feestdrukte is. Ze is ook nog uitgekozen om mee te doen met de talentenjacht op school met het Sinterklaasfeest dus ook nog spanning daarvoor denk ik.
En omdat wij zelf ook heel veel weg zijn. Deze maand hangt echt aan elkaar van oppas. Ze hangt dus ook enorm aan mij en huilt enorm als ik weer weg ga, veel meer dan anders.
Het gaat me idd ook niet eens persé om zo'n voorbeeld als dat voorlezen maar gewoon alles bij elkaar. Elke stap is een huil moment. Ook rot voor haar. Maar ze heeft dit normaal echt niet zo sterk dus ik hoop dat het met een hoop rust op vakantie weer beter gaat.
Volgende week is m'n man de hele week weg en ik heb donderdag lekker vrij genomen (voor mijzelf met name) maar ga de kinderen dan uit school halen en niet naar de bso. Even middagje mee z'n drietjes. Lijkt me heel goed.
<<

GeKKiE

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 21 Nov 2025 08:01

Welkom in mijn wereld in deze periode.
Juf van groep 3!
De ene helft is de hele dag moe en hangt aan tafel, de andere helft is niet zichzelf. Op school veel zeuren, hyper en dan vervolgens huilen om niks.
Ik tel af tot de Kerstvakantie en wacht op een frisse start in januari.
We stellen de verwachtingen wat bij naar beneden en alles lekker langzaam. Af en toe even relaxed tekenen/kleuren om tot rust te komen.

Kan je haar niet lekker een dagje thuishouden en rustig aan doen? Beetje knutselen, film kijken ofzo?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 21 Nov 2025 08:19

Ja volgende week donderdagmiddag dus. De rest moet ik werken.
Wat een effect heeft dit dan toch op kinderen dan!
<<

Charles

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 21 Nov 2025 15:07

Ik herken het wel van onze 5 jarige. Ook dat irritante brullen, maar daar heeft ze altijd al een handje van gehad. We hebben nu al een tijdje haar toch wat strenger aangepakt en gezegd dat we alleen naar haar luisteren als ze ‘normaal praat’ ipv jankt of brult want ze is oud genoeg om te vertellen wat er dwars zit. Zodra ze gaat brullen bonjour ik haar gewoon op dr kamer hoor, ik was er helemaal klaar mee. Sindsdien gaat het beter want ze is met 5 oud genoeg om te snappen wat passend gedrag is. En sowieso nu sinds een maandje ofzo lijkt ze ook uit die groeispurt en is ze weer wat ‘wijzer’ ofzo dus het is vast ook gewoon een fase.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 26 Nov 2025 21:33

Marin kijk daarom goed naar alle activiteiten, moet je overal naar toe? En heb je alles uitgetekend? Dat ze weet waar ze aan toe is? Wij maken altijd een planning.

Terug naar Zwangerschap & kinderen