Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Ouderhulp op de basisschool

<<

Anoniem142

Bericht 10 Okt 2015 07:57

Ouderhulp op de basisschool

Hoeveel hulp wordt er op de basisschool van je kind(eren) van de ouders verwacht? En is het verplicht om te helpen, of is het vrijblijvend? Wordt er rekening gehouden met werkende ouders? Vind je het beleid van de school prima of juist niet en waarom? Wat vind je van je eigen inzet en wat vind je van de inzet van andere ouders?

Vanwege een meningsverschil met iemand anders ben ik benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken en wat bij jullie op school normaal is.
<<

Anoniem186

Bericht 10 Okt 2015 08:14

Re: Ouderhulp op de basisschool

Hier wordt best wel veel van je verwacht. Het is niet verplicht, maar het wordt uiteraard wel erg gewaardeerd.
De overblijf wordt sowieso gedraaid op ouders. Daarnaast wordt er tegenwoordig gevraagd of ouders een paar keer per week in de klas kunnen helpen. De klas is nu erg vol en druk en op die manier kan een ouder met een klein clubje van 4 kinderen in een ruimte er naast wat doen. Zo krijgen de kinderen wat meer aandacht.

Ik vind het wel goed dat ouders er zo bij betrokken worden.
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 10 Okt 2015 08:21

Re: Ouderhulp op de basisschool

Op de school van J wordt met regelmaat hulp gevraagd van ouders maar niks is verplicht. Wel is het zo dat als er bijvoorbeeld een uitstapje gepland staat en er is te weinig begeleiding dat het uitstapje niet door kan gaan.
Het lijkt me logisch dat mensen die veel werken minder mogelijkheden hebben om te helpen op school, maar ik heb ook wel gemerkt dat het eigenlijk altijd dezelfde mensen zijn die helpen bij de 'vervelende' klusjes (poetsen etc.) terwijl bij een schoolreisje ineens bijna alle ouders willen helpen. Ik ben blij dat ze op de school van J dan wel rekening houden met welke ouders altijd helpen en zij hebben dan voorrang om mee te mogen op de schoolreisjes.

Ik probeer zelf zo vaak mogelijk te helpen, met wat dan ook, en natuurlijk vind ik helpen met een schoolreisje leuker dan de klas poetsen maar het hoort er gewoon bij als je schoolgaande kinderen hebt vind ik en ik kan me ook echt niet voorstellen dat je er nooit een moment is dat je kunt helpen. Ik werk op dit moment niet dus voor mij is het heel makkelijk om dit te doen, maar er zijn in J haar klas genoeg ouders die wel (veel) werken en ook zeer regelmatig komen helpen en ouders waarvan ik weet dat ze niet werken maar die toch nooit komen helpen.
Naast dat ik het leuk en belangrijk vind om betrokken te zijn bij de school merk ik ook dat mijn band met de juffen en andere ouders erg goed is geworden, je leert elkaar beter kennen op persoonlijk vlak en dat maakt het soms een stuk makkelijker om dingen te regelen als er wat aan de hand is.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3276

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 10 Okt 2015 08:26

Re: Ouderhulp op de basisschool

Fiwen schreef:Op de school van J wordt met regelmaat hulp gevraagd van ouders maar niks is verplicht. Wel is het zo dat als er bijvoorbeeld een uitstapje gepland staat en er is te weinig begeleiding dat het uitstapje niet door kan gaan.
Het lijkt me logisch dat mensen die veel werken minder mogelijkheden hebben om te helpen op school, maar ik heb ook wel gemerkt dat het eigenlijk altijd dezelfde mensen zijn die helpen bij de 'vervelende' klusjes (poetsen etc.) terwijl bij een schoolreisje ineens bijna alle ouders willen helpen. Ik ben blij dat ze op de school van J dan wel rekening houden met welke ouders altijd helpen en zij hebben dan voorrang om mee te mogen op de schoolreisjes.


Op de school van mijn kinderen gaat dit precies hetzelfde.
Zelf werk ik 18 uur dus ik heb wel wat tijd om te helpen en ik vind dit ook leuk. Ik leer zo de kinderen en de juffen goed kennen en mijn kinderen vinden het erg leuk als ik kom helpen.
Het beleid van de school hierin vind ik prima, het gaat goed zo en ook al zijn het vaak dezelfden die komen helpen, zij zijn er wel gemotiveerd in, dat heb je minder als het verplicht is denk ik.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 10 Okt 2015 08:39

Re: Ouderhulp op de basisschool

Oef, in het verleden liepen dit soort topics altijd uit op flinke discussies.

Ik heb het nog niet als ouder zijnde meegemaakt, dat volgt straks in januari, en dan zal ik zeker helpen waar ik kan. Ook met de minder leuke klusjes. Dat hoort er nou eenmaal bij vind ik.

Wel heb ik het veel meegemaakt vanaf de juf-kant. Zoals al eerder gezegd, bij schoolreisje en dat soort dingen staan alle ouders te springen, maar als we hulp vragen voor het schoonmaken van het speelgoed en de materialen komt er niemand opdagen. Wij houden er ook altijd rekening mee met het uitkiezen van de ouders die meegaan op schoolreisje, dat we ouders kiezen die, op welke manier dan ook, gedurende het jaar wat betekend hebben voor de klas.
Je bent voor veel dingen gewoon echt afhankelijk van ouders. Als je uitstapjes wilt maken naar een museum, het bos, enz. Daar kan gewoon niet elke keer zomaar even een bus voor gehuurd worden, dus zijn er auto's nodig om te rijden.
Het is jammer als er te weinig auto's zijn en zo'n uitstapje dus niet door kan gaan.

Natuurlijk weet ik dat er ouders zijn die veel werken enz, maar ik kan me niet voorstellen dat je helemaal nergens 1 of 2 gaatjes kan vinden om even te komen helpen in de klas van je kind.
Vaak vinden de kids het nog geweldig ook, en ik vind het als juf ook fijn om de ouders een beetje 'op een andere manier' te leren kennen.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 10 Okt 2015 08:49

Re: Ouderhulp op de basisschool

Ik zit bij dit soort topics in m'n hoofd altijd te vergelijken met het VO. Ik en mijn collega's vragen eigenlijk nooit hulp aan ouders en dat is geloof ik sowieso op middelbare scholen niet gebruikelijk. En nou zie ik ook echt de verschillen wel hoor, want ik kan met mijn mentorklas op pad gaan in de stad met in totaal 2 begeleiders op de club (28 ll). En dat kan niet met kleinere kinderen, dan moet je minimaal het dubbele hebben aan begeleiding dus in zo'n geval begrijp ik goed dat het basisonderwijs daar echt meer hulp bij nodig heeft van ouders.

Maar als ik denk aan materialen en klaslokalen schoonmaken, dan zie ik het verschil niet zo. En dat doen wij als school wel gewoon zelf. En het vervoer bij uitjes, dat gebeurt wel gewoon per gehuurde bus. Extra activiteiten worden ingehuurd (gastdocenten bijvoorbeeld).

Wat zie ik dan over het hoofd? Krijgen middelbare scholen meer geld? Ik heb geen idee eigenlijk, maar het moet toch ergens in zitten want ouders komen bij ons alleen over de vloer bij ouderavonden en oudergesprekken.
#teammaple🍁
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 10 Okt 2015 08:51

Re: Ouderhulp op de basisschool

Geen idee UN, bij ons is er gewoon echt geen geld voor :) Is het verschil niet omdat de ouderbijdrage (of hoe dat heet in het VO) veel hoger is dan op een bassischool?

Helpen met schoonmaken gebeurd overigens alleen bij de kleuters. Met alle 300 puzzels, legoblokjes, knex stokjes, kralen enz enz.

En in het VO kunnen leerlingen wellicht ook ergens heen op de fiets, dat wordt (in de onderbouw) van het basisonderwijs ook lastiger natuurlijk.
<<

Anoniem142

Bericht 10 Okt 2015 08:54

Re: Ouderhulp op de basisschool

Ik vind dat er bij ons op de basisschool behoorlijk wat van ouders gevraagd wordt. De ouders worden vrijwel elke maand wel uitgenodigd omdat de kinderen iets van een museum in de klas hebben gemaakt, een voorstelling rondom een thema hebben in de klas of verzin het maar. Daarnaast hebben ze een uitstapje of vijf/zes in het jaar (exclusief schoolreisje dus) en mag je als ouder komen kijken bij de jaaropening, juffendag, opening van de kinderboekenweek, opening van projectweken. Daarnaast wordt er ouderhulp verwacht bij de sintviering, kerstviering, paasviering en jaarafsluitingafsluiting. Ook wordt er van ouders verwacht dat ze helpen bij de luizencontroles na iedere vakantie, moet er (uiteraard) schoongemaakt worden, dat doen ze twee keer per jaar in iedere klas. Ook hebben ze ouders nodig om raamschilderingen te maken, themabakken voor in de kleuterklas te maken, ouders die helpen met zaken in en rond school repareren, overblijfouders, brigadierouders, ouders die helpen met het heen en weer wandelen/fietsen naar de sporthal met gym of zwembad.
Daarnaast wordt er op de peuterspeelzaal ook het een en ander van je verwacht: helpen met schoonmaken, meegaan met uitjes rondom thema's, evaluatiegesprekken onder psz-tijd, het bijwonen van informatieochtenden en thema-avonden, het herstellen van speelgoed en het maken van raamschilderingen.

Daarbij vind ik dat de bereidwilligheid om met werkende ouders mee te denken bijzonder klein is. Je moet je vaak op een schooldag ergens opgeven op een lijst die ín school hangt. Alle gunstige taken die buiten schooltijd vallen zijn dus binnen drie minuten weg, waardoor alleen de grote taken onder schooltijd overblijven. Mijn man en ik werken allebei vier hele dagen in het onderwijs en we kunnen dus niet zomaar uren opnemen. Wij willen met liefde helpen, maar het kost al zoveel plan- en regelwerk om alle keren in de klas te komen kijken, dat het gewoonweg niet lukt om ááááál die andere dingen ook nog te kunnen doen onder schooltijd.

Nu willen ze alle ouders waarvan de kinderen overblijven verplichten om een x aantal keren per jaar overblijfouder te zijn (frequentie is afhankelijk van het aantal overblijfkinderen, hoe meer kinderen, hoe minder vaak je hoeft). De kinderen blijven júist over omdat wij werken en ik kan niet om de zoveel tijd zomaar een 1,5 á 2 uur weg van mijn werk.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1685

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 10 Okt 2015 08:59

Re: Ouderhulp op de basisschool

Bij onze school wordt wel regelmatig hulp gevraagd maar er zijn volgens mij meestal niet heel veel vrijwilligers. Ik moet zeggen dat ik tot nu toe ook niet vaak geholpen heb omdat mijn dochter nog niet op school zit en ik haar niet bij alles mee kan nemen. Als zij straks naar school gaat wil ik wel vaker gaan helpen. Niet met overblijven omdat ik nergens echt aan vast wil zitten maar met dingen als sportdag, schoonmaken, eindfeest enz wil ik dan best helpen.
2010 2012
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1685

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 10 Okt 2015 09:02

Re: Ouderhulp op de basisschool

Op de peuterspeelzaal help ik trouwens niet met schoonmaken. Met een feestje ofzo wil ik best een keer helpen maar ik ga niet lopen schoonmaken. Ik betaal iedere maand best veel geld, minstens net zoveel als ik voor een kinderdagverblijf zou betalen dan vind ik niet dat ik ook nog hoef te gaan helpen met schoonmaken.
2010 2012
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 10 Okt 2015 09:05

Re: Ouderhulp op de basisschool

Ik weet niet hoe hoog de ouderbijdrage op andere scholen is. Bij ons is het €220,- per jaar en dat is dan wel inclusief werkweek.
#teammaple🍁
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 10 Okt 2015 09:13

Re: Ouderhulp op de basisschool

Urban Naked schreef:Ik weet niet hoe hoog de ouderbijdrage op andere scholen is. Bij ons is het €220,- per jaar en dat is dan wel inclusief werkweek.


Ik werk op een basisschool en daar is de ouderbijdrage €17,50 per jaar. En nóg betaalt ongeveer de helft maar, want tja het is een VRIJWILLIGE ouderbijdrage *zucht*
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 10 Okt 2015 09:14

Re: Ouderhulp op de basisschool

Op de school waar m'n zoontje in april naar toe gaat betaal je trouwens gewoon voor het overblijven. Vind ik handig en logisch. Voor dat geld kunnen dan mensen ingehuurd worden om dat te begeleiden. Ik vind nl ook niet dat juffen en meesters dat moeten doen, die moeten gewoon pauze hebben.
#teammaple🍁
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6219

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 10 Okt 2015 09:14

Re: Ouderhulp op de basisschool

Dan is het meer dan op basisscholen, meestal ligt dat ergens (pin me er niet op vast) de 50euro.

En ik herken het wel hoor, "iedereen" wil mee op schoolreis, maar voor de andere klussen en uitjes zijn het meestal dezelfde personen die je ziet.

En Desalniettemin, ik vind dat raar dat dat nog via een lijst in school gaat. Tegenwoordig gaat er op veel scholen ook het een en ander via de mail. Kun je anders niet aangeven dat je wel wilt helpen maar dat dat niet onder schooltijd kan en je de kans niet hebt om je voor die andere dingen op te geven?
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 22:54

Bericht 10 Okt 2015 09:23

Re: Ouderhulp op de basisschool

Ik heb alleen een keer pannenkoeken gebakken, omdat ik met de jongste zit. En ik heb (nog) geen rijbewijs, niet echt oppas opties op dit moment. Maar als ze wat ouder is en wat minder aan mij hangt, ik mijn rijbewijs heb, dan wil ik best met alles mee helpen, ook de minder leuke dingen. Ik werk niet, dus heb in principe alle tijd als ik oppas heb.
Er wordt ook wel vaak om redelijk wat hulp van ouders gevraagd.

Bij ons word je overigens wel betaald voor de overblijf. Ik geloof 8 euro per keer (als je een dubbele doet). Je kunt ook maar een half uurtje blijven voor 4 euro. Toch is er maar weinig animo voor.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Anoniem142

Bericht 10 Okt 2015 09:25

Re: Ouderhulp op de basisschool

Urban Naked schreef:Op de school waar m'n zoontje in april naar toe gaat betaal je trouwens gewoon voor het overblijven. Vind ik handig en logisch. Voor dat geld kunnen dan mensen ingehuurd worden om dat te begeleiden. Ik vind nl ook niet dat juffen en meesters dat moeten doen, die moeten gewoon pauze hebben.


Bij ons zijn het nu ook betaalde krachten, maar ze kunnen niet meer aan voldoende mensen komen die op willen passen, dus het moet op een andere manier.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 22:54

Bericht 10 Okt 2015 09:28

Re: Ouderhulp op de basisschool

Bij onze basisschool betaal je 200,- pj voor 1 kind, 385,- pj voor 2 kinderen en 550,- pj voor 3 kinderen. Bij een vierde, vijfde etc krijg je elke keer wat meer korting.
Hieruit wordt ook de overblijf betaald.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 10 Okt 2015 09:49

Re: Ouderhulp op de basisschool

Jeetje wat een hoge ouderbijdrage Chaos!

Bij J op school is het €60,- per jaar per kind en dan krijgen ze ook nog elke dag fruit van school en ze hebben continu rooster dus geen extra kosten voor overblijven.
De juffen eten samen met de kinderen en de kinderen van de bovenbouw komen helpen bij de kleuters met de bekers open/dicht maken en later ook nog met de jasjes aan en uit doen.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1685

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 10 Okt 2015 10:08

Re: Ouderhulp op de basisschool

Om even voor Chaos te antwoorden. Die bijdrage is mede zo hoog omdat het een Montessori school is. Een deel van de kosten is een bijdrage bij voor de Montessori materialen.
2010 2012
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 10 Okt 2015 10:13

Re: Ouderhulp op de basisschool

Wow, dat is wel een hoop Des.. Ik zou het inderdaad wel aangeven dat je wel wilt helpen, maar dat waarbij je kan helpen vaak al vol is.
Ik denk graag mee met de ouders, want als ze aan geven te willen helpen is dat heel fijn, dus vind ik dat ik dat ook wel mogelijk moet maken dat het kan.

Ik weet niet precies wat de ouderbijdrage is, maar hij is inderdaad vrijwillig. Wij kopen er ook sint cadeautjes van enz.
<<

Anoniem313

Bericht 10 Okt 2015 10:19

Re: Ouderhulp op de basisschool

Lejow schreef:

Natuurlijk weet ik dat er ouders zijn die veel werken enz, maar ik kan me niet voorstellen dat je helemaal nergens 1 of 2 gaatjes kan vinden om even te komen helpen in de klas van je kind.
Vaak vinden de kids het nog geweldig ook, en ik vind het als juf ook fijn om de ouders een beetje 'op een andere manier' te leren kennen.


Ik pik deze opmerking er even uit, het gaat me niet om jou, Lejow, maar over helpen op school in het algemeen en hoeveel tijd je daarvoor hebt. Ik heb zulke gaatjes niet. Als mijn zoontje straks naar school gaat, ben ik alleen op woensdag thuis. Dan is hij natuurlijk in de ochtend op school, dan zou ik iets kunnen doen, maar ik heb ook een baby, dus waar laat ik die. Op al zijn andere schooldagen ben ik op mijn werk, en dat is in een andere stad dan waar wij wonen, dus ik kan niet even komen aanwaaien.
Zijn er dan ook vaak klusjes in het weekend te doen? Want ik zie mezelf best een keer op zaterdagochtend iets komen opruimen ofzo.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1951

Geregistreerd: 19 Jan 2015 12:10

Bericht 10 Okt 2015 10:26

Re: Ouderhulp op de basisschool

Het kan nog hoger qua ouderbijdrage, hier is de bijdrage 45 euro per maand. Maar het is dan ook wel een antroposofische school, ze maken daardoor meer kosten dan een reguliere basisschool en dat merk je in de ouderbijdrage. Ze krijgen wel subsidie, maar de extra dingen zoals allerlei natuurlijke materialen om mee te werken, de vakleerkracht euritmie, jaarfeesten, etc dat kost allemaal geld dat betaald wordt met de ouderbijdragen.

Qua helpen op school wordt er hier ook meer dan gemiddeld van de ouders verwacht. Maar ze proberen een hoop dingen wel eerlijk te verdelen, zoals het schoonmaken en koffie/thee/lekkers op ouderavonden verzorgen (lijst op alfabetische volgorde). Elke maand worden er een paar dingen schoongemaakt in de klas door ouders. Ze hebben ook wel schoonmakers in dienst, maar die zuigen, dweilen, etc en die halen echt niet al het speelgoed van zijn plek of maken dat schoon. Elke ouderavond zijn er een paar ouders die koffie, thee of wat lekkers meenemen. Verder wordt er regelmatig hulp gevraagd als er een activiteit of jaarfeest is. Dat kan zijn helpen in de klas of bijvoorbeeld iets maken of koken/bakken. Dat is meestal wel open, wie wil kan zich aanmelden. Ook mag je zo nu en dan in de klas kijken als er iets is, bijvoorbeeld pas nog michaelsfeest gehad en toen mochten de ouders wat eerder de klas in komen om nog wat liedjes te horen. En er zijn ook dingen zoals Sinterklaas, dan wordt er een cadeautje bedacht en dat moet je als ouders dan maken (het is altijd iets wat zelf gemaakt wordt). En elke twee maanden is er een klassikale ouderavond.

In elk geval wordt er op deze school denk ik wel meer dan gemiddeld van ouders verwacht. Maar dat weet je ook van tevoren als je je kind op deze school doet. Al merk ik wel dat ouders die veel werken niet overal bij kunnen zijn of zich soms wel wat in bochten moeten wringen. Maar ook daar probeert de school nog wel rekening mee te houden. Als er overdag geholpen moet worden dan kan er altijd wel iemand die op dat moment vrij is, en qua feesten waar de ouders bij mogen zijn proberen ze het wel qua dag en tijd zo te plannen dat er in de regel zo veel mogelijk mensen aanwezig kunnen zijn. Bijvoorbeeld Sint Maarten, is 's avonds, palmpasen was op zaterdagochtend. Ik vind het wel leuk dat je redelijk veel wordt betrokken bij de school, zo weet je ook wat er leeft en ik merk bijvoorbeeld ook dat je de ouders wat beter kent en mensen echt met elkaar meeleven.
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 10 Okt 2015 10:40

Re: Ouderhulp op de basisschool

Caulfield schreef:
Lejow schreef:

Natuurlijk weet ik dat er ouders zijn die veel werken enz, maar ik kan me niet voorstellen dat je helemaal nergens 1 of 2 gaatjes kan vinden om even te komen helpen in de klas van je kind.
Vaak vinden de kids het nog geweldig ook, en ik vind het als juf ook fijn om de ouders een beetje 'op een andere manier' te leren kennen.


Ik pik deze opmerking er even uit, het gaat me niet om jou, Lejow, maar over helpen op school in het algemeen en hoeveel tijd je daarvoor hebt. Ik heb zulke gaatjes niet. Als mijn zoontje straks naar school gaat, ben ik alleen op woensdag thuis. Dan is hij natuurlijk in de ochtend op school, dan zou ik iets kunnen doen, maar ik heb ook een baby, dus waar laat ik die. Op al zijn andere schooldagen ben ik op mijn werk, en dat is in een andere stad dan waar wij wonen, dus ik kan niet even komen aanwaaien.
Zijn er dan ook vaak klusjes in het weekend te doen? Want ik zie mezelf best een keer op zaterdagochtend iets komen opruimen ofzo.


Poetsen is hier altijd 's avonds en jongere broertjes en zusjes zijn altijd welkom om mee te komen. Toen we paar weken geleden met de klas naar de bieb gingen was er ook een moeder mee die haar jongste in de kinderwagen mee had. En toen er een keer hulp nodig was met knutselen kwam het peuterzusje van een ander kindje ook gewoon mee knutselen terwijl de moeder hielp.
Ik weet dat ik makkelijk praten heb omdat ik niet werk, maar zoals ik al eerder zei kan ik me echt niet voorstellen dat als je echt wilt er nooit een moment is waarop je kunt komen helpen.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Anoniem142

Bericht 10 Okt 2015 11:42

Re: Ouderhulp op de basisschool

Fiwen, volgens mij zijn er ook geen ouders die nooit een gaatje kunnen vinden. Wij proberen zoveel mogelijk bij de activiteiten te zijn van onze kinderen op school en de psz, maar daarnaast wordt er zó ontzettend veel hulp gevraagd. Heb je mijn voorgaande post gelezen met alle voorbeelden? Ik weet vrij zeker dat ik zaken vergeten ben. Voor ouders die allebei vier dagen werken is het niet te doen om bij meerdere activiteiten aanwezig te zijn. Alleen bij de maandelijkse bezoekjes in de klas is het al in alle bochten wringen om ervoor te zorgen dat er één van ons of een opa of een oma is, laat staan dat we ook nog met een aantal uitjes per jaar mee moeten, de luizencontrole moeten doen, raamschilderingen moeten maken (is hier altijd onder schooltijd), eten verzorgen bij een kerstdiner, meelopen naar de gym en dan ook nog een paar keer per jaar overblijfouder zijn. Dan zit je op ongeveer 20% van de activiteiten als je dat lukt, dan ben je al niet bij de overige 80% en dan ben je dus inderdaad zo'n ouder die er bijna nooit is en dan DUS ook niet mee mag op schoolreisje als je die ene dag wel vrij kunt regelen, omdat het bijvoorbeeld in een laatste activiteitenweek van jouw eigen werk valt.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 10 Okt 2015 11:49

Re: Ouderhulp op de basisschool

Ik snap nooit dat die schoolreisjes zo in trek zijn. Met zes kinderen die niet van jezelf zijn door de Efteling lopen is toch totaal anders dan met je eigen gezin naar de Efteling gaan? Ik vind dat best stressvol en zou dan zelf echt niet van de Efteling kunnen genieten. Dan maak ik geloof ik liever een lokaal schoon.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers