Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Smartphonevrij opgroeien ouderpact

<<

Fantine

Bericht 26 Mei 2025 11:42

Smartphonevrij opgroeien ouderpact

Ik las dit artikel vanmorgen: https://nos.nl/artikel/2568745-artsen-a ... phone-meer

Het advies aan de politiek, onder de 14 jaar geen smartphone en leeftijdsgrens 16 voor social media. En ook dit artikel over het ouderpact: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/256701 ... smartphone

Hoe sta jij hierin? Ik heb het pact getekend. Ook interessant dat je de resultaten uit je regio en de school van je kind kunt zien. Alles anoniem. Mijn kind is 4 en hopen we zo lang mogelijk bij dit alles weg te houden.

https://ouderpactresultaten.smartphonevrijopgroeien.nl/
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Mei 2025 12:08

Re: Smartphonevrij opgroeien ouderpact

Ik vind het helemaal fantastisch. Als ik zie hoeveel gezeur en gedoe we alleen al hebben met schermtijd op de iPad. Treurig al die schermpjes onder jongeren, ik kan me daar echt zorgen om maken.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Mei 2025 12:15

Ja helemaal voor. En ga dit ook onder de aandacht brengen bij onze basisschool.
Lijkt me ook fijn dat er over de hele linie meer aandacht voor scherm/smartphone gebruik komt. Bewustwording van de invloed die oudere generaties hebben op hoe kinderen er tegenaan kijken.
Erger me persoonlijk bijv ook aan het smartphone gebruik van mn ouders (begin 60) als ze in gezelschap zijn. En zie dat eigenlijk bij alle generaties. Al eerder hier genoemd maar het beeld van dat je massa's mensen in het openbaar met smartphone ziet vind ik sowieso heel treurig.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 26 Mei 2025 12:16

Ja, ik heb ook getekend en zit op onze school in een clubje aanjagers. Gelukkig zijn er in de klas van mijn oudste al best veel medestanders. Zo wordt de groepsdruk kleiner en de kan van slagen groter.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Mei 2025 14:42

Mijn man heeft getekend, ik ben bang dat we 14 gewoon niet gaan halen omdat ik niet wil dat ze als enige achterblijft hierin. Dat zou ik echt heel rot voor haar vinden. Maar goed, daar is dit ouderpact natuurlijk ook voor.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 26 Mei 2025 15:05

SoGood schreef:Mijn man heeft getekend, ik ben bang dat we 14 gewoon niet gaan halen omdat ik niet wil dat ze als enige achterblijft hierin. Dat zou ik echt heel rot voor haar vinden. Maar goed, daar is dit ouderpact natuurlijk ook voor.

Dit is het grootste wat mij tegenhoud. Ik heb voor een telefoon 12 gezegd maar eigenlijk zou ik 14 of 16 ook helemaal prima vinden. J weet ook dat als hij naar de middelbare gaat dat hij dan een telefoon krijgt.
2015 💙
<<

Fantine

Bericht 26 Mei 2025 15:35

SoGood schreef:Mijn man heeft getekend, ik ben bang dat we 14 gewoon niet gaan halen omdat ik niet wil dat ze als enige achterblijft hierin. Dat zou ik echt heel rot voor haar vinden. Maar goed, daar is dit ouderpact natuurlijk ook voor.

Dat is precies wat het probleem in stand houdt. Ik hoop dat wanneer mijn kind een paar jaar ouder is, er een verbod/leeftijdsgrens is, net als bij alcohol en roken. En daarnaast ook de sociale verandering bij ouders, het begint bij ons allemaal.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 26 Mei 2025 16:37

In de app van de klas van mijn oudste, groep 6, kwam er vandaag ook een oproep om dit pact te tekenen en om te peilen of andere ouders zich hier ook zorgen over maken. Ik vind het fijn dat deze ouders dat gedaan hebben want ik denk dat wij zouden toegeven als alle andere kids een tel hebben en alleen die van ons nog niet. Op deze manier kunnen we het misschien uitstellen.

Maar, ik weet ook nog niet goed wat ik er zelf van vind. Op de basisschool kunnen we het nog een beetje samen gaan ontdekken. Op de middelbare zal hij toch op een gegeven moment een tel moeten en ik heb niet de illusie dat we dan nog op dezelfde manier dat ding ‘samen’ kunnen gaan ontdekken… de overgang wordt dan dus veel groter dan als we daar tijdens de basisschool al samen naar zouden gaan kijken. Dat vind ik echt een dilemma.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Mei 2025 18:55

Mijn man en ik hebben hier uitgebreid samen over gesproken en de conclusie is dat onze zoon een smartphone heeft gekregen op zijn tiende verjaardag.

Hij is een jonge leerling en bijna de laatste in de klas die tien werd en ook bijna de laatste die een telefoon kreeg, er is op dit moment nog maar 1 klasgenoot zonder telefoon.
Buitensluiten gebeurd dan automatisch en zonder opzet, want er wordt via Whatsapp besloten om met zijn allen naar het voetbalveld te gaan, maar die jongen heeft geen Whatsapp.

Na overleg hebben wij besloten dat wij meer geloven in ons kind begeleiden, checken, uitleggen wat de gevaren zijn en begrenzen dan helemaal verbieden. Smartphones horen nou eenmaal bij deze tijd en zijn niet meer weg te denken.

Daarnaast is de school verhuisd ivm een verbouwing en fietst ons 10 jarig kind 6 km per dag, ik vind het een fijn idee dat hij ons kan bellen als er iets is.

Voor nu is zijn telefoon gekoppeld aan mijn man zijn account en kan mijn zoon niks downloaden zonder mijn man zijn toestemming. Social media zoals Snapchat, Insta of TikTok verbieden wij nog volledig. Foto’s komen ook binnen op mijn man zijn filmrol. Wij weten de inlogcode en kijken soms mee in zijn appjes.

Daarnaast hebben wij er heel bewust voor gekozen om nu nog geen internet buiten de deur te geven, hij kan alleen bellen en sms’en en op Wifi. Dat betekend dat als hij met zijn vriendjes op het voetbalveld is, hij gaat voetballen en niks met zijn telefoon kan. Thuis kan hij op Wifi maar kunnen we dat ook in de gaten houden.

De telefoon heeft een tijdslot en na 19:30 kan hij er niet meer op.

Wij denken nu dat wij onze zoon hier zo goed als wij kunnen in begeleiden en gaan hem in de toekomst langzaam aan steeds meer vrijheid geven.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Mei 2025 19:11

Maar Minoessepoes: waarom dan een smartphone? Hij mag nu niks gebruiken van de ‘smart’ van de telefoon toch? Hij gebruikt voor appen en bellen en foto’s zoals ik begrijp? Daar gaat het artikel en het pact ook niet echt over. Dat gaat echt meer over het gebruik van social media. Ik juich het enorm toe, net als het verbod van telefoons op school. Gebeurt dan nog steeds wel, maar je zendt er wel een signaal mee en iedereen is dan weer gelijk.
Afbeelding
Afbeelding
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 27 Mei 2025 07:44

Hij heeft op wifi wel toegang tot Whatsapp en internet/ YouTube, dus hij heeft zeker wel toegang tot het “smart” gedeelte. En Whatsappt er thuis ook vrolijk op los en zit bijvoorbeeld in de klassenapp.
Op deze manier kunnen wij hem langzaam aan steeds meer vrijheid geven ipv van in één keer van 0 naar 100.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 27 Mei 2025 08:07

Ik snap wat jullie zeggen Minous en Zora, dat dan het een fijn idee is om ze jong en samen met jou als ouder te leren gaan met een smartphone. Maar je kunt je kind toch alsnog samen mediawijs maken zonder het een eigen telefoon te geven? Door theorie, of door samen op jouw telefoon dingen te laten zien of te oefenen.

Je hoopt ook je kind over veilige seks de leren voordat het voor het eerst seks heeft. En het idee dat we bijvoorbeeld onze kinderen thuis in een veilige omgeving alcohol moeten leren drinken is ook achterhaald.

En groepsapps proberen we met het pact en een ouderavond hierover dus echt uit te stellen. Maar als het toch komt, dan kunnen we een huistelefoon (smartphone) daarvoor inrichten zodat onze kinderen daarop in groepsapps kunnen communiceren. Alleen met wifi.

Er zijn echt oplossingen, maar het begint met de groepsdruk doorbreken en je kinderen zo lang mogelijk een brein gunnen dat niet helemaal gewired is op technologie en verslavende apps.

Ennn laat ik eerlijk zijn: ik ben zelf mega telefoonverslaafd geworden met mijn volwassen brein. Dus laat staan wat dat met een kinderbrein doet.
Ik geef ook niet altijd het goede voorbeeld. Hier ben ik op aan het letten want dat is natuurlijk net zo belangrijk.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Nightingale

Noob

Bericht 27 Mei 2025 08:59

Ik kan het helaas niet ondertekenen want mijn kinderen gaan over de grens naar school (terwijl we wel in Nederland wonen). Het initiatief steun ik en ik heb wel de intentie het zo lang mogelijk uit te stellen bij de jongens, maar ik wil ook niet dat ze achterblijven op de klasgenoten.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 27 Mei 2025 09:13

Ik weet niet zo goed wat ik er van vind. Ik vind een smartphone niet per se iets slechts, maar ben het wel eens met het social media gedeelte al ben ik niet tegen TikTok. Maar nu heb ik vrij makkelijke en brave kinderen op dit gebied en is er eigenlijk nog nooit gezeur over geweest en zijn ze niet obsessed met apps/telefoon. Dat maakt misschien dat ik er niet per se op tegen ben.

Mijn dochter van 10 heeft wel een smartphone met abonnement zodat ze mij kan bellen en sms'en, ze heeft wel 4G in haar abonnement zitten maar die staat uit en ze weet ook niet dat ze het heeft. Ze vraagt altijd nog om mijn hotspot als we wat verder moeten rijden. Telefoon gaat niet mee naar school zolang ik haar nog breng en haal. Ze mag nog geen snapchat en ze mag ook niet in groepsapps. Ik vind die groepsapps nog het meest zorgwekkende van alles. Mijn pubers zitten ook alleen maar in een groepsapp met de klas/sport waar ook de mentor/coach in zit. Ze zijn ook geen appers, appjes bestaan bij hun niet uit hele gesprekken maar alleen uit tijdstippen en locaties afspreken. Appjes staan gerust 8u lang op ongeopend bij ze. Ze hebben helemaal niet, wat veel anderen wel hebben, dat ze altijd aan moeten staan en altijd direct moeten reageren. Alleen mij antwoorden ze wel binnen een uur of wanneer ze iets met iemand hebben afgesproken en daar mogelijk iets in wijzigt.

Mijn jongste mag snapchat vanaf groep 8 maar alleen met 1 op 1 contacten en net als bij de oudste 2 sta ik ingelogd op snap tot 14 jaar en komen de verzoeken binnen op een email die bij mij binnenkomt.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 27 Mei 2025 17:05

Teun schreef:Ik snap wat jullie zeggen Minous en Zora, dat dan het een fijn idee is om ze jong en samen met jou als ouder te leren gaan met een smartphone. Maar je kunt je kind toch alsnog samen mediawijs maken zonder het een eigen telefoon te geven? Door theorie, of door samen op jouw telefoon dingen te laten zien of te oefenen.

Je hoopt ook je kind over veilige seks de leren voordat het voor het eerst seks heeft. En het idee dat we bijvoorbeeld onze kinderen thuis in een veilige omgeving alcohol moeten leren drinken is ook achterhaald.

En groepsapps proberen we met het pact en een ouderavond hierover dus echt uit te stellen. Maar als het toch komt, dan kunnen we een huistelefoon (smartphone) daarvoor inrichten zodat onze kinderen daarop in groepsapps kunnen communiceren. Alleen met wifi.

Er zijn echt oplossingen, maar het begint met de groepsdruk doorbreken en je kinderen zo lang mogelijk een brein gunnen dat niet helemaal gewired is op technologie en verslavende apps.

Ennn laat ik eerlijk zijn: ik ben zelf mega telefoonverslaafd geworden met mijn volwassen brein. Dus laat staan wat dat met een kinderbrein doet.
Ik geef ook niet altijd het goede voorbeeld. Hier ben ik op aan het letten want dat is natuurlijk net zo belangrijk.

Werkt jullie school hier aan mee, of organiseren jullie dit als ouders zelf? Ik ben het eigenlijk wel met je eens, goeie voorbeelden geef je. Aan de andere kant geldt ook dat de theorie vaak anders blijkt dan de praktijk. We zouden hen op lagere leeftijd bijvoorbeeld nog kunnen helpen schermtijd te begrenzen, later kan dat denk ik niet meer. Hoe leren die pubers dan zich een beetje in te houden? Het idee is dat we dan verwachten dat ze dat tegen die tijd zelf kunnen? Oprechte vraag hoor! Ik merk dat ik graag overtuigd wil worden maar heb nog veel twijfels hoe dit dan in de praktijk eruit zou moeten gaan zien…
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 27 Mei 2025 18:16

Ik vind de vergelijking met seks en alcohol persoonlijk niet passend. Maar ook daarin zal ik mijn kinderen voorlichten en begeleiden.

Een huistelefoon met gezamenlijke Whatsapp om vriendjes te appen is in feite hetzelfde als wat wij nu doen met onze zoon met alleen Whatsapp op de Wifi met schermtijd en mijn en ik die met regelmaat mee lezen, komt bijna op hetzelfde neer.

Ik wil mijn kind ook steeds meer vrijheid kunnen geven om te gaan en staan en ben blij dat hij een telefoon bij zich heeft waarmee hij kan bellen als hij 6 km op een dag fietst of als hij de hele middag op de voetbalclub is. ( en ja ik snap dat dit ook met een bel horloge of oude Nokia kan)
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Fantine

Bericht 27 Mei 2025 18:22

minoessepoes schreef:Ik vind de vergelijking met seks en alcohol persoonlijk niet passend. Maar ook daarin zal ik mijn kinderen voorlichten en begeleiden.

Een huistelefoon met gezamenlijke Whatsapp om vriendjes te appen is in feite hetzelfde als wat wij nu doen met onze zoon met alleen Whatsapp op de Wifi met schermtijd en mijn en ik die met regelmaat mee lezen, komt bijna op hetzelfde neer.

Ik wil mijn kind ook steeds meer vrijheid kunnen geven om te gaan en staan en ben blij dat hij een telefoon bij zich heeft waarmee hij kan bellen als hij 6 km op een dag fietst of als hij de hele middag op de voetbalclub is. ( en ja ik snap dat dit ook met een bel horloge of oude Nokia kan)

Waarom is dit niet te vergelijken met seks en alcohol volgens jou? Zelfde geldt voor roken naar mijn mening. Er ligt allerlei bewijs over hoe schadelijk en verslavend de smartphone voor een jong kind is. Ik wil mijn kind later ook meer vrijheid geven maar vraag me af of die telefoon dan echt nodig is. Ik ben vroeger ook groot geworden zonder en had een Nokia toen ik 15/16 was. Alles daarvoor heb ik ook overleefd zonder mijn ouders 24/7 te kunnen bellen. Ik fietste vroeger ook 5km heen en 5km terug zonder telefoon. Wat maakt dan dat de kinderen van nu ons wel moeten kunnen bellen?
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 27 Mei 2025 19:28

Weet je, ik deel gewoon de afweging die wij gemaakt hebben en hoe wij er zorgvuldig overna gedacht hebben en zoals ik zei, op onze manier proberen onze zoon zo goed mogelijk proberen te begeleiden.
Prima dat je er anders over denkt, daar is iedereen vrij in. Maar ik voel weinig behoefte om me te gaan verdedigen hier.

En als we die vergelijking dan toch gaan maken. Fijn dat jij het overleefd hebt zonder telefoon als tiener, mijn opa rookte ook een pakje sigaretten per dag en heeft nooit longkanker gekregen 🤷‍♀️

Ik trek me terug uit dit topic.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 27 Mei 2025 20:22

Het was niet mijn intentie je aan te vallen, jammer dat dat zo word geïnterpreteerd. Ik snap echt ieders eigen afweging en daar hoef je je niet voor te verdedigen. Ik wilde alleen mijn visie delen, net zoals je jouw visie deelde.

@zora, hier in de gemeente leeft het sowieso heel erg. Er zijn op verschillende scholen initiatieven van ouders om het gesprek met elkaar aan te gaan. Zo ook op onze school, inderdaad vanuit de ouders. De school houdt zich tot nu toe afzijdig.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 28 Mei 2025 05:44

Ja bij ons dus ook. Dat vind ik wel jammer. Het gaat hen ook aan. School gaat de problemen ook in toenemende mate merken als hier niet wat in verandert (uitsluiting, concentratieproblemen, groepsdruk, digitale ruzies etc). Ze zouden daarom het voortouw kunnen nemen om een gesprek hierover te initieren. Creëren bewustwording oa. Zij zijn de professionals die hier een mening over zouden moeten hebben, wij zijn dat (officieel ;)) niet. Ik denk daarnaast dat het helpt om twijfelaars mee te krijgen als er vanuit een autoriteit iets georganiseerd wordt ipv vanuit 'een aantal bezorgde ouders'. Dat merk ik nu iig op onze school. In die app waar ik het over had steken 14 mensen hun duim op. Maar verder?
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 28 Mei 2025 08:32

De school waar J ingeschreven staat staat niet eens op de lijst. Vind het ook een lastige om zo te ondertekenen, want welke school?
2015 💙
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 28 Mei 2025 08:59

Ik heb het getekend. Mijn kinderen hebben geen telefoon en krijgen er voorlopig ook geen. Voor mijn oudste dochter betekent dat nu al dat ze het enige meisje in haar klas is die geen telefoon heeft. Volgend jaar gaat ze naar groep 7. We hebben er veel gesprekken over. Ondanks ze verdrietig is dat ze geen telefoon heeft, begrijpt ze mijn standpunt wel. Ik doe dit niet om haar verdriet te doen of af te sluiten van haar vriendinnen, maar omdat ik oprecht denk dat het beter voor haar mentale en fysieke gezondheid is om op deze leeftijd geen telefoon te hebben. We hebben samen informatie opgezocht. Ook merken we dat ze nog steeds veel vriendinnen heeft, afspreekt en wordt uitgenodigd op kinderfeestjes. Ze mist wel de appgroepen met eindeloze spam van stickers.

Ik vind het jammer dat school hierover niet het gesprek aangaat met ouders, net als Zora vind ik dat het school ook aangaat. Verder vind ik de vergelijking met het argument al onder 18 beginnen met alcohol drinken maar onder toezicht van ouders wel treffend. Want ook al gebeurt het onder toezicht in plaats van stiekem en zorg je er als ouder voor dat het bij aangeschoten blijft, nog steeds is elk glas alcohol voor een brein in ontwikkeling superschadelijk. Voor mij is het in ieder geval geen argument dat ik tijdens de basisschooltijd nog mee kan kijken en toezicht kan houden en vanaf de middelbare school niet meer. Ook dan kun je er afspraken over maken.
<<

Fantine

Bericht 28 Mei 2025 09:19

Godsavethequeen schreef:Ik heb het getekend. Mijn kinderen hebben geen telefoon en krijgen er voorlopig ook geen. Voor mijn oudste dochter betekent dat nu al dat ze het enige meisje in haar klas is die geen telefoon heeft. Volgend jaar gaat ze naar groep 7. We hebben er veel gesprekken over. Ondanks ze verdrietig is dat ze geen telefoon heeft, begrijpt ze mijn standpunt wel. Ik doe dit niet om haar verdriet te doen of af te sluiten van haar vriendinnen, maar omdat ik oprecht denk dat het beter voor haar mentale en fysieke gezondheid is om op deze leeftijd geen telefoon te hebben. We hebben samen informatie opgezocht. Ook merken we dat ze nog steeds veel vriendinnen heeft, afspreekt en wordt uitgenodigd op kinderfeestjes. Ze mist wel de appgroepen met eindeloze spam van stickers.

Ik vind het jammer dat school hierover niet het gesprek aangaat met ouders, net als Zora vind ik dat het school ook aangaat. Verder vind ik de vergelijking met het argument al onder 18 beginnen met alcohol drinken maar onder toezicht van ouders wel treffend. Want ook al gebeurt het onder toezicht in plaats van stiekem en zorg je er als ouder voor dat het bij aangeschoten blijft, nog steeds is elk glas alcohol voor een brein in ontwikkeling superschadelijk. Voor mij is het in ieder geval geen argument dat ik tijdens de basisschooltijd nog mee kan kijken en toezicht kan houden en vanaf de middelbare school niet meer. Ook dan kun je er afspraken over maken.

Dan lees ik het dus goed dat ze nu in groep 6 zit en kinderen dus al een smartphone hebben op die leeftijd? Dan ben je rond de 9/10 jaar toch. Ik vind dat echt bizar jong. Vond dit een treffende zin van de site van smartphone vrij opgroeien: Wanneer we onze kinderen toegang geven tot de hele wereld in hun broekzak, geven we de hele wereld toegang tot onze kinderen.

Mooi om te lezen dat jouw dochter, ondanks dat ze geen telefoon heeft, absoluut niet buitengesloten wordt. Ik hoop echt dat 14 jaar voor mijn kind een haalbaar streven gaat zijn.
<<

Fantine

Bericht 28 Mei 2025 09:20

Minx schreef:De school waar J ingeschreven staat staat niet eens op de lijst. Vind het ook een lastige om zo te ondertekenen, want welke school?

Volgens mij kun je zijn school aanmelden op de lijst.
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 28 Mei 2025 09:31

Fantine schreef:
Godsavethequeen schreef:Ik heb het getekend. Mijn kinderen hebben geen telefoon en krijgen er voorlopig ook geen. Voor mijn oudste dochter betekent dat nu al dat ze het enige meisje in haar klas is die geen telefoon heeft. Volgend jaar gaat ze naar groep 7. We hebben er veel gesprekken over. Ondanks ze verdrietig is dat ze geen telefoon heeft, begrijpt ze mijn standpunt wel. Ik doe dit niet om haar verdriet te doen of af te sluiten van haar vriendinnen, maar omdat ik oprecht denk dat het beter voor haar mentale en fysieke gezondheid is om op deze leeftijd geen telefoon te hebben. We hebben samen informatie opgezocht. Ook merken we dat ze nog steeds veel vriendinnen heeft, afspreekt en wordt uitgenodigd op kinderfeestjes. Ze mist wel de appgroepen met eindeloze spam van stickers.

Dan lees ik het dus goed dat ze nu in groep 6 zit en kinderen dus al een smartphone hebben op die leeftijd? Dan ben je rond de 9/10 jaar toch. Ik vind dat echt bizar jong. Vond dit een treffende zin van de site van smartphone vrij opgroeien: Wanneer we onze kinderen toegang geven tot de hele wereld in hun broekzak, geven we de hele wereld toegang tot onze kinderen.

Mooi om te lezen dat jouw dochter, ondanks dat ze geen telefoon heeft, absoluut niet buitengesloten wordt. Ik hoop echt dat 14 jaar voor mijn kind een haalbaar streven gaat zijn.

In groep 6 worden de meeste kinderen 10 en op de school waar mijn kinderen naartoe gaan krijgen de meeste kinderen op hun 10e verjaardag een telefoon. Er zijn daarom ook jonge leerlingen (september tot en met december) die met 9 al een telefoon krijgen. In groep 7 hebben op de school waar mijn kinderen zitten verreweg de meeste kinderen al een telefoon.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen