Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Peuter met minder slaapbehoefte?

<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 09 Jun 2025 20:39

Peuter met minder slaapbehoefte?

Ik ben op zoek naar wat tips. Mijn zoon van twee (en twee maanden) was altijd een goede slaper, maar hij heeft nu denk ik wat minder behoefte aan slaap. Wordt bijv. elke ochtend rond zes uur wakker, wel goed uitgerust. Qua leeftijd wel normaal dat hij steeds minder slaap nodig heeft. Nu leek mij het meest logisch om zijn middag dutje een beetje te beperken qua lengte, dus ik wek hem na 1,5-2 uur. Maar dan heeft hij heel veel moeite om wakker te worden. Het duurt echt lang en hij is stront chagrijnig. Maar bij het naar bed gaan ‘s avonds lijkt hij juist nog niet moe genoeg, ligt gerust nog een uur te kletsen, gaat uit bed etc (gelukkig meestal niet met heel veel drama). Maar vooral dat wekken ‘s middags is dus geen doen zo.
Iemand die dit herkent en wat hielp bij jullie om door deze fase heen te komen?
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Jun 2025 20:54

Re: Peuter met minder slaapbehoefte?

Toen wij deze fase hadden, waren er geen dutjes in de middag meer, dat werkte het beste 🤓🥲

Rond slaaptijd wel even relaxen, samen boekje lezen of even tv kijken, maar eigenlijk nooit meer slapen, en anders was het Max uurtje.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 09 Jun 2025 21:00

Maar herken je dan ook dat als ze wel slapen, ze daar wel duidelijk behoefte aan lijken te hebben? Want ‘s middags slaapt hij dus júist heel goed.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Jun 2025 21:02

Nou dat lijkt me wel erg vroeg qua leeftijd voor geen dutje meer hoor?
Volg je bureauvanslaap al op Insta? Zij hebben echt goede tips op dit gebied. Ik heb hun wakkertijdengids en bij 24-30 maanden staat er dit:
5-5 uren, oplopend naar 6-6 uren (dus 6 uur wakker, dutje, 6 uur wakker).
1 dutje per dag
11 uur nachtslaap, 13 uur slaap totaal per dag

Heb je hier misschien iets aan?
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 09 Jun 2025 21:21

Dank je voor de tip. 11 uur nachtslaap klopt helaas wel redelijk (tenzij hij ‘s avonds gaat feesten). Ik ga hun in ieder geval even opzoeken en hoop van harte dat het inderdaad nog te vroeg is voor geen middag slaapje meer😂
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Jun 2025 21:25

Toen onze zoon 2 was had hij bedacht dat hij niet meer wilde slapen tussen de middag. Dus daar zijn we mee gestopt, wel rond die tijd even een rustmoment gegeven.

Hij was en is nog steeds altijd vroeg wakker (tussen 6 en 7 uur) en gaat tussen 7 en 8 naar bed. Oftewel met 11 uur slaap red hij het prima.
08/2018
05/2021
<<

Max

Yipyapper

Bericht 09 Jun 2025 21:34

Mijn zoontje is 2 maanden ouder en heeft ook onlangs andere slaap behoefte gekregen.
Wij maken m wel wakker na 2 uur, max 2 uur 15 min. Duurde even voordat ie eraan gewend was en niet meer chagrijnig was na het wakker maken (denk een weekje?).

We doen m ook wat later naar bed. Eerder lag ie er om 19:00 in, nu om 19:30. Ik weet niet hoe lang hij dan nog wakker is, maar hij huilt of schreeuwt in elk geval niet.
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 10 Jun 2025 07:29

M'n zoon sliep bizar slecht, maar was nooit moe. Vanaf baby al, rond de 7 maanden begonnen z'n slaapproblemen. Overdag de liefste baby en peuter vol energie en vrolijk.
Vanaf 1.5 sliep hij niet meer overdag dus liet ik hem gaan, beter dan krijsen in z'n bedje. Om de paar dagen was hij dan ineens zo moe dat hij 2 uur op de bank sliep. Dan had hij al z'n slaap weer ingehaald denk ik en kon hij er weer tegen.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 10 Jun 2025 09:37

Max schreef:Mijn zoontje is 2 maanden ouder en heeft ook onlangs andere slaap behoefte gekregen.
Wij maken m wel wakker na 2 uur, max 2 uur 15 min. Duurde even voordat ie eraan gewend was en niet meer chagrijnig was na het wakker maken (denk een weekje?).

We doen m ook wat later naar bed. Eerder lag ie er om 19:00 in, nu om 19:30. Ik weet niet hoe lang hij dan nog wakker is, maar hij huilt of schreeuwt in elk geval niet.

En hoe laat brengen jullie hem ‘s middags naar bed? Als ik dat Insta-account zo bekijk moet ik hem eigenlijk wat eerder laten slapen, maar dat past slecht in onze planning vaak (dan is de ochtend zo kort). Maar als dat de key is wil ik het uiteraard wel proberen. De bedtijd ‘s avonds ben ik inderdaad al wat soepeler in. Na opvang dagen wordt het vaak meer richting half acht. Maar op dagen dat ik zelf ‘s avonds sport komt een uur of zeven veel beter uit (dan kan ik hem zelf nog naar bed brengen).

Terug naar Zwangerschap & kinderen