Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Knoeien en vlekken

<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 07 Mei 2025 13:29

Knoeien en vlekken

Mijn kinderen van 9 en 2x bijna 7, zijn vlekkenkampioenen. Als mijn zoon heeft gegeten zit zijn halve gezicht vaak onder en regelmatig ook zijn kleding. En ook mijn dochters kunnen er wat van. Sauzen, broodbeleg, maar ook stift, verf of zand.

Inmiddels word ik horendol van de oneindige was en het aantal kledingstukken dat niet meer goed schoon wordt.

Aan de ene kant vind ik dat ze mogen spelen en niet altijd rekening hoeven te houden met kleding, maar ik vind ook dat ze op deze leeftijd wel wat voorzichtiger mogen zijn. Het lijkt ze vaak weinig te kunnen schelen, dat vind ik nog het meest onuitstaanbaar 😂.

Hoe pakken jullie dat aan? Vanaf welke leeftijd wordt dit beter?
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 07 Mei 2025 13:34

Re: Knoeien en vlekken

Oh mijn dochter kan er ook wat van! Ze zit altijd zo druk te kletsen aan tafel dat er regelmatig een staart of een mouw in het eten hangt. Ook stift belandt regelmatig op haar kleding. En mijn laatste ergernis is dat er in twee nieuwe spijkerbroeken net onder de kont gekke halen zitten. Alsof ze van iets puntigs af is gegleden ofzo. Aaargh.

Heb verder geen tips. 😬
❤️ 7 juni 2018
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Mei 2025 13:35

Heel herkenbaar, als het echt te erg is gooi ik het kledingstuk weg en anders jammer dan tot het te klein is... ik blijf niet bezig. Bellenblazen mogen ze nog alleen in hun hemd of buitenspeeljas.

Onze zoon van bijna 4 eet overigens veel netter dan zijn zus; dan ligt altijd de halve vloer vol... Geen idee of het verbeterd, stukje slordigheid/haast/concentratie lijkt het ook.
08/2018
05/2021
<<

Marit Eline

Bericht 07 Mei 2025 13:44

Ook heel herkenbaar hier.
Mijn tip: ik koop gewoon geen lichte kleding meer. Geen lichtblauwe spijkerbroeken voor de jongens (3 jongens heb ik). Die modder en grasvlekken op de knieen krijg ik er gewoon niet uit. En geen lichtroze of lichtgele of andere lichte kleuren shirtjes voor dochter, zij knoeit altijd enorm met eten. Wat fellere of donkere kleuren vallen vlekken minder op. Of stof die niet effen is, met allemaal figuurtjes en verschillende kleuren of zoiets vallen vlekken ook niet op.
Wit doe ik soms wel, omdat je dat lekker heet kan wassen en het er dan wel uit gaat.

Oh en wanneer het beter wordt? Mijn oudste is 11, en bij hem sowieso nog niet.. elke dag vieze knieeen van het voetballen/buiten spelen, en ook meestal wel dagelijks vieze trui/shirt van eten ofzo. Ze hebben bij ons zelden 2 dagen achter elkaar dezelfde kleren aan. Heel soms in de winter met slecht weer lukt het, als ze binnen zijn. Maar in de zomer worden ze altijd vies. En dat vind ik opzich wel prima, dat ze dagelijks vies worden accepteer ik wel. Maar die vlekken die er niet uitgaan zijn wel naar
Laatst gewijzigd door Marit Eline op 07 Mei 2025 13:49, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Mei 2025 13:46

Hier ook beide kinderen. Mn zoon ging na school nog even buiten spelen bij school waar op 1 plek een mini beetje water staat, en ik moet hem nu gewoon douchen en kleren direct maar wassen. Ze zijn hier nog wel jonger dan bij jou, maar ik heb er een hard hoofd in dat het heel veel beter wordt op korte termijn.

En herkenbaar over die lichte spijkerbroeken maar ik vind het zo jammer😅. Heb per ongeluk voor zoon ook allemaal lichte t shirts gekocht waar je alles op ziet.
<<

Marit Eline

Bericht 07 Mei 2025 13:55

Oh en misschien nog een (misschien ietwat Spartaanse) tip.. bij het eten van echt nare vlek veroorzakende etensdingen zoals bijv rode pastasaus, tomatensoep etc dan moet mijn zoon van 5 (is de grootste knoeikont) zijn shirt uitdoen en eten in zijn hemd.. tenminste als hij een trui/shirt aanheeft waarop je dat soort vlekken blijft zien.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 07 Mei 2025 14:05

Hier een zoon van 11 die er nog wat van kan. Over het algemeen valt het nog mee, maar hij knoeit met eten en drinken eigenlijk nog best wel vaak. Hij is zich er inmiddels ook wel van bewust dus als hij iets aan heeft waarvan hij denkt daar wil ik de rest van de dag nog mee doen, dan trekt hij soms zijn shirt uit of bedekt het met een theedoek.. Ik heb geen idee waar het hem in zit bij hem, het is gewoon een knoeipot. Vroeger was het wel veel erger dus er zit verbetering in. Dochter en ik hebben het zelf niet zo. Maar zijn vader heeft het ook nog steeds dus wie weet gaat het bij sommige mensen nooit over. Qua was en dergelijke wel hinderlijk inderdaad. Hier valt het tegenwoordig wel mee, en het scheelt dat het meestal alleen zoon is die snel vieze kleren heeft. Meestal na 1 dag kan wel alles in de was.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Mei 2025 14:10

Marit Eline schreef:Oh en misschien nog een (misschien ietwat Spartaanse) tip.. bij het eten van echt nare vlek veroorzakende etensdingen zoals bijv rode pastasaus, tomatensoep etc dan moet mijn zoon van 5 (is de grootste knoeikont) zijn shirt uitdoen en eten in zijn hemd.. tenminste als hij een trui/shirt aanheeft waarop je dat soort vlekken blijft zien.

Oh hier doe ik dat ook ja. Alleen onderweg en op vakantie alsnog lastig. En 's ochtends willen ze zich voor het ontbijt zelf (jeej) aankleden en dan zitten ze er ook direct onder. Shirt dan weer uit voor het ontbijt is dan ook drama. The struggle is real ;).

Ik knoei zelf ook relatief vaak dus ja ze hebben t niet van een vreemde op zich.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 07 Mei 2025 14:42

Ja hier ook shirt uit of een theedoek omhangen bij tomatensoep e.d. (Oké ik had laatst zelf ook één keer wit aan en meteen een vlekje erin. 🤐)
❤️ 7 juni 2018
<<

Reva

Yipyapper

Bericht 07 Mei 2025 14:52

Ik heb bij de Zeeman drie zwarte t-shirts gehaald een paar maten te groot en daarvan ligt er standaard eentje bij de eettafel (de andere 2 bij de theedoeken of in de wasmand 😂). Die trekt ons huisvarkentje aan als we gaan eten en ik geen zin heb dat het op zn kleding komt. Hij is gek op rauwe paprika, maar ik krijg het er echt NIET uit.
June schreef:Kruiden naar beschikbaarheid en emotie.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 07 Mei 2025 14:59

Oh verschrikkelijk, vooral m’n oudste idd. Fruit en groentevlekken lukt me de laatste tijd goed door er gewoon meteen kokend water overheen te laten lopen (als kind het uitgetrokken heeft 🤪). Vooral met rood fruit werkt dat heel goed. En shout voordat het in de was gaat. Maar zucht, die jongen is over een week 10. Hoe dan!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Tove_

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 07 Mei 2025 15:22

Hier zijn ze nog wat jonger (5 en 3) maar die van 5 eet echt keurig moet ik zeggen. Bijna nooit vlekken, ik heb voor hem zelfs een wit/beige jas gekocht want hij houdt het gewoon schoon. Hij houdt ook niet van viezigheid en speelt uit zichzelf niet in modder oid. De jongste is precies het tegenovergestelde 🤣 dus hier verschilt het per kind.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 07 Mei 2025 15:35

Hier zijn het alleen de monden met boterham eten (hoezo kan een achtjarige idd nog steeds niet gewoon goed happen en na honderd keer zeggen nog steeds een hap uit het midden nemen).
En stift handjes van dochter.

Tomatensoep is m'n dochters lievelingseten. Eerlijk? Ze zit in haar blootje als ze dat eet. 😂
Let's discover the world together.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 07 Mei 2025 15:41

Hahaha oh de herkenning alleen al doet goed. Wij knopen soms inderdaad ook een oude hydrofiel om hun nek bij tomatensoep of pasta met rode saus 😂. Maar die t-shirts is ook best een idee.

Bijzonder toch dat er ook wat kinderen zijn die dat niet hebben. Lijkt me heerlijk.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Fantine

Bericht 07 Mei 2025 16:41

Hier is vanish my best friend. Ik heb een spray en zo’n depper voor direct op de vlek. Hiermee krijg ik de moeilijke vlekken er vaak wel uit. Mijn kind is 4 en soms word ik er wel moe van haha. Fijn om al deze herkenning te lezen. Mijn kind houdt van zand, modder en water en zit er altijd helemaal onder. Ik vind dat wel prima, daar hebben we een wasmachine en vanish voor.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Mei 2025 18:04

Shirt uit en in hemd eten (of verven) doen we ook wel eens. Verder werkt Ossengalzeep ook goed op vlekken, maar daar ben ik vaak te lui voor om te behandelen.
08/2018
05/2021
<<

Noor

Major Yipyapper

Bericht 07 Mei 2025 18:48

Hier blijft mijn zoon een smeerpot haha. Hij js bijna 13 🫣😅
Wij gebruiken altijd de gele flessen van de dasty, wibra. Flink mee inspuiten en dan in de wasmachine. Meeste vlekken gaan eruit.
💙: 07-09-2012
🩷: 15-07-2014
<<

Loïs

Kletskop

Bericht 07 Mei 2025 19:03

Hier hetzelfde! Jongste van 5 eet nog het netste. De jongens hebben er ook een handje van om met hun vingers aan het eten te komen, en dan de handen aan de kleding af te vegen. Lekkere vetvlekken.

Maar ik spuit de vlek dezelfde dag nog in met dasty en gooi het dan in de wasmachine. Ook groene grasvlekken gaan er uit. Alleen chocola is nog niet gelukt.

Van de week ook een ergenis gehad, we waren op vakantie en het was veel warmer dan voorspeld op het moment van inpakken. Mn dochter had een duur shirtje aan(donkere kleur) met een mega goedkoop primark broekje.(licht roze)Alles zat helemaal onder het zand. Drie keer raden wat er wel schoon uit de was kwam, en welke nu eigenlijk verpest is.

Zie vaak kids lopen met witte kleding of lichte kleding, en dan denk ik, hoe doen die ouders dat toch. Welk wasmiddel en welke wasmachine gebruiken zij?
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 07 Mei 2025 20:34

Dochter (4) knoeit ook enorm met alles. Ze ziet er 's morgens vaak na een uurtje al smoezelig uit. Voor haar dus geen dure en geen lichte kleren 🤣. Bij knoei eten zoals soep of rode saus moet ze een verfschort aan haha.
Na de meeste maaltijden ziet de vloer er dan ook uit of er een hele schoolklas is komen eten 🙈
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 07 Mei 2025 21:12

Mijn dochter is 13 maar ze maakt nog steeds in al haar kleren vlekken die er niet meer uit gaan. Mijn zoon is 12, die maakte van jongs af aan al minder vlekken in zijn shirts omdat hij gewoon met bestek at en zo. Hun broeken zijn vergelijkbaar, hier en daar een vlek die er niet meer uitgaat.
Mijn jongste is 6,5 en ook een enorm vlekkenmonster, hij veegt zijn mond en zijn handen altijd aan zijn kleren af, eet met zijn handen ook en met spelen of knutselen let hij daar ook echt niet op, kleren zijn om je handen aan af te vegen vooral.

Wij worden er ook wel eens gek van maar er is toch geen houden aan. Ik hoorde wel een verhaal van mijn tante dat haar dochter een eettrui had, die deed ze gewoon altijd aan als ze ging eten en zo hielden ze de kleding er onder dan schoon. Maar mijn kinderen smeren dan buiten de eetmomenten alsnog de boel onder. Het is wel beter aan het worden bij de oudsten, daar houdt ik mijn hoop dan maar op gevestigd. En ik hoop nog steeds dat ze op een dag ijdel genoeg zijn om niet met gevlekte kleding te willen rondlopen en daar dan wat meer actief op proberen te letten.
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 08 Mei 2025 08:10

Mijn kinderen zijn ook zo! En ze zijn al 10 en bijna 9. Het wordt ook niet beter. Ik weet dat er kinderen zijn die niet elke dag onder de douche hoeven. Daar snap ik ook al niks van. Mijn kinderen zijn echt vies aan het eind van de dag. Zwarte voeten, rouwranden onder de nagels, plakkerige snoet en vieze kleren met vlekken. En dan heb ik een dochter die het ongeveer elke dag presteert om met haar haren in het eten te gaan hangen en dan het liefste in de mayonaise. Ze worden vies van eten en buitenspel. Ik moet ook elke dag wassen. En ze moeten elke dag douchen. Van mij mogen ze spelen en vies worden. Meestal krijg ik vlekken er wel uit of worden ze lichter en dan laat ik ze de kleding gewoon dragen. Ze hebben wel veel kleding, omdat alles dus vies wordt en na een dag in de was moet. Ik geloof dat ik het erger vindt dat het huis snel vies wordt. Vooral de vieze handen en voeten tegen witte muren aan. En ik wil als de schoonmakers geweest zijn het huis graag even netjes en schoon houden. Lukt vaak niet. Daar mopper ik wel over. En ik zag net bellenblaas voorbij komen, die vlekken krijg je er echt niet meer uit dus bellenblaas heb ik al lang geleden verbannen.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 08 Mei 2025 09:18

Ja, herkenbaar. Heeft ze van haar moeder. Fruitvlekken enzo kan je na het wassen in de zon hangen, dat wil nog weleens helpen.

Waarom heeft nog niemand het gehad over de schoenen? Hartstikke duur die kinderschoenen natuurlijk en een halve dag waren ze mooi. Niet meer schoon te krijgen. 😑
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 08 Mei 2025 09:29

Ik was de schoenen van mn zoon wekelijks en soms vaker. Die van dochter ook maar iets minder vaak. Winterjassen hetzelde. Ik vroeg dit jaar aan moeder met 3 zoons hoe ze dat deed met die schoenen en ja gewoon wassen dus. Sindsdien doe ik dat ook.
Ik vind het met winterschoenen wel zonde ja. Koop tot nu toe wel dure en ze hebben alleen maar laarzen aan, of sneakers die ik kan wassen. Die schoenen bijna alleen naar gelegenheden die vnl binnen zijn. En daar zijn ze toch echt te duur voor.
<<

Fantine

Bericht 08 Mei 2025 16:34

Mijn kind loopt op Vans en die was ik wanneer nodig. Ik koop geen hele dure schoenen meer, in de winter is het 9 van de 10 keer toch de laarzen aan.
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 08 Mei 2025 18:09

Vreselijk dat geknoei.. En die vlekken. Hier kan kleding ook max. een dag aan hoor, soms tussendoor zelfs nog schone shirts 😅. Voor het wassen spuit ik vlekken in met Dasty en op zich krijg ik daar wel bijna alle vlekken mee uit. Soms vergeet ik het en zie ik dan na het wassen en drogen van die vetvlekken, als ik dan alsnog inspuit en daarna was, verdwijnen die ook wel.

En schoenen! Vorige maand voor oudste een paar gekocht en ja hij heeft ze sindsdien aan gehad, maar kan niet druk/gek spelen, want zit al een hele tijd in het gips met z’n arm. Die schoenen zagen er nu al niet meer uit, loslatende randen, kleur van de zijkanten van de zool af. In dit geval mee terug gegaan en werd ook niet moeilijk over gedaan. Maar met 4 jongens wel al veel vaker deze ervaring gehad. En dan dragen ze ze eigenlijk alleen op school/voor netjes, want thuis laarzen of wandelschoenen. 😵‍💫
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen