21 Jan 2025 12:32 door Hippie
Mijn jongste is bijna 11 en zit toevallig ook net op snapchat. Gezien bij zijn zus van 14 en een paar klasgenootjes hebben het ook. Ik kan altijd in zijn telefoon kijken, dat vind ik sowieso wel fijn. Hij doet zelf (nog) geen gekke dingen, vooral gamen met klasgenootjes in brawlstars en dan nu sinds kort snapchat. Ze sturen vooral gekke, grappige zelfgemaakte stickers of grappige filmpjes die ze tegenkomen naar elkaar. Heb hem wel op de gevaren gewezen ook, hij gebruikt het nog weinig en echt voor de lol met wat vriendjes. Maar niet iedereen op social media hoeft zuiver te zijn. Ik kijk regelmatig even in zijn telefoon en heb ook gezegd als er iets geks voorkomt of hij vertrouwt iets niet dan gelijk naar mij komen. Verder wil ik niet dat hij zomaar random mensen gaat toevoegen, of verzoeken van random mensen accepteert. Tot dusver gaat dat goed, maar hij zit er net een week of twee op ongeveer. En iets wat ik ook niet snap, waardoor mijn dochter me volgens mij een of andere boomer vindt, is het delen van locatie. Als je wilt kun je je locatie delen met elkaar op snapchat en ik vind dat niet echt nodig en een beetje overdreven. Kan wellicht weinig kwaad als je alleen mensen hebt die je goed kent, maar ik vind het alsnog niet nodig. Je kan het in elk geval aan of uitzetten, ik heb het zelf uit staan en zoon ook. Ik heb zelf ook snapchat genomen ivm de kinderen maar ik doe er vrijwel niks mee. Maar dan kan ik wel een beetje kijken hoe het werkt en wat je aan en uit kunt zetten etc. En af en toe stuurt zoon me een lieve of grappige snap, dat vind ik dan wel weer leuk!
Oja, in privacybeheer bij de instellingen kun je dus diverse opties instellen. Bijvoorbeeld wie er contact met je mag opnemen (alleen vrienden, ook contacten uit je telefoon, of iedereen, etc), of je je locatie wilt delen, wie je verhaal kan zien. Ik heb dat allemaal zo prive mogelijk staan en zoon ook. Dochter heeft er wel iets meer van open staan, maar ze voegt dan wel weer alleen bekenden toe en heeft haar verhaal ook alleen voor vrienden aan staan. Je kunt best wel wat instellen naar wens.