Gedrag van dochter
Ik ben een stille meelezer maar zou graag iets willen delen of ervaringen willen uitwisselen voor we de stap naar (nog meer) professionele hulp zetten.
Onze dochter van bijna 7 jaar is erg temperamentvol. Zo hevig dat haar broer van 11 en mijn man en ik soms op onze tenen lopen omdat we bang zijn voor de zoveelste woedeaanval die gaat komen.
In groep 2 hebben wij op advies van het CB onze dochter opgegeven voor de kiezel en druppel training (vergelijkbaar met de rots en watertraining) omdat ze op school (toen groep 2) vastliep.
Ook bij het CB zagen ze dat ze krampachtig alles goed wilde overtekenen van wat de vp deed en heel bang was om fouten te maken.
Op school durfde ze in de kring niets te zeggen als ze de beurt kreeg, durfde geen hulp te vragen aan de juf, was bang om met een werkje te beginnen waardoor deze tip werd gegeven.
De cursus is enkele maanden geleden afgerond en we kregen als feedback terug dat ze overkwam als een onzeker meisje, wilt het graag goed doen (perfectionisme)? Deed wel alle oefeningen mee maar was zeker niet op de voorgrond.
Haar huidige juf in groep 3 omschrijft haar als zeker niet haantje de voorste maar durft wel om hulp te vragen en bij een beurt in de klas doet ze altijd wel mee.
Thuis zien we een heel ander kind. Een kind dat heel snel boos wordt, heel snel gaat schreeuwen. Heel veel moet op haar manier of op de manier hoe ze het in gedachten had.
Het lijkt wel alsof ze niet weet hoe ze met haar emoties moet omgaan.
Ik ben mij gaan verdiepen in hoe ik haar het beste kan helpen en heb gezien dat haar vasthouden en haar gevoel erkennen haar heel erg helpt om snel rustig te worden.
Echter heb ik zelf moeite om dit constant te blijven doen omdat ik haar gedrag echt fout vindt en omdat het meerdere keren per dag gebeurt is het voor mij heel moeilijk om rustig te blijven.
Ook naar haar broer toe kan ik het niet goed ‘verantwoorden’ omdat het lijkt alsof ik haar troost terwijl ze net naar hem heeft geschreeuwd met waarom hij haar aankijkt?..
Ook mijn man is het niet eens met deze aanpak en brengt haar meestal naar haar kamer waar ze dan een aantal minuten rustig moet worden alvorens ze naar buiten mag.
Dit resulteert in vaak heel hard schreeuwen (om mij)..
Ze heeft veel vriendinnetjes en wilt graag veel afspreken maar speelafspraken bij ons thuis eindigen bijna altijd wel in ruzie omdat ze dominant en erg bepalend is.
Enorm lange tekst maar hopelijk geeft het een beeld van waar we tegenaan lopen. Vanuit school heeft er een sociaal werkster meegekeken en is bij ons thuis geweest maar dit was meer gericht op de ruzie tussen broer en zus waarbij zij haar advies gaf om een beloningssysteem te maken.
Dit hebben we een tijdje volgehouden maar is vanuit ons allemaal de klad in gekomen.
Alvast bedankt voor het lezen en mocht iemand herkenning lezen of tips hebben wie ons hiermee verder kan helpen (consultatiebureau of huisarts of..) dan hoor ik het graag.
Liefs!