Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Welk bedrag cadeau eindexamen?

<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 01 Mei 2025 07:53

Welk bedrag cadeau eindexamen?

Onze oudste doet binnenkort examen. Het is nog een beetje afwachten of hij gaat slagen maar we blijven positief 😌. Een leuk cadeau als hij geslaagd is gaan we wel kunnen bedenken maar wat is een beetje een reëel bedrag? Ik heb echt geen flauw idee en ben benieuwd naar jullie ervaringen of meningen.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 01 Mei 2025 07:58

Re: Welk bedrag cadeau eindexamen?

Mijn eerste ingeving is €250,- geen idee waarom maar dat voelt als een mooi bedrag voor het halen van een diploma.
2015 💙
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 01 Mei 2025 08:25

Ik zou het af laten hangen van wat je wilt doen/geven. Wij kregen een stedentripje met een van onze ouders voor het eindexamen (en ik weet meer mensen die zoiets doen), dus dat was uiteraard duurder. Maar als het om een tastbaar cadeau gaat, bijv sieraden, een horloge oid dan zou ik alles tussen de 100-250 wel reeel vinden denk ik. Ik zou het bedrag dus af laten hangen van het type cadeau dat je wilt geven. En aangezien het nog wel wat jaren duurt voordat jullie jongste zover is kun je het bedrag sowieso niet helemaal vergelijken natuurlijk, maar het ‘type’ cadeau wel.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 01 Mei 2025 08:29

Dat ligt denk ik ook heel erg aan wat jullie kunnen/willen uitgeven eraan bij hem en jullie andere zoons. Ik ken mensen die hun rijbewijs kregen, of inderdaad een stedentrip maken met hun ouders.

Maar een horloge met misschien een gravure erin, of iets anders materieels waar je hem heel blij mee maakt kan natuurlijk ook. De bedragen zijn dan alleen heel anders dus ik vind het moeilijk om daar advies over te geven.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Loïs

Kletskop

Bericht 01 Mei 2025 09:20

Wij zijn van plan om een stedentrip kado te doen, maar hij gaf zelf aan ook heel graag te willen gaan skiën. Dus ik denk dat het dan wellicht een ski vakantie wordt met zijn vader. Moet hij alleen wel een half jaartje geduld hebben. Maar voor ons duurt het nog 3 of 4 jaar.

Als je een kado wil geven, zou het voor mij ook afhankelijk zijn wat hij wil hebben. Ik ben eerder bereid om 500 euro extra te betalen voor een laptop die hij goed kan gebruiken, dan 500 euro zomaar te geven wat in de stad wordt opgefeest, bij wijze van spreke.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Mei 2025 09:52

Ik zou ook voor een blijvende herinnering of aandenken gaan. (Maar goed, bij ons duurt het nog zo’n 11-12 jaar 🤭) ik heb zelf destijds een ring gekregen, die draag ik nog altijd.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

MaLou

Noob

Bericht 01 Mei 2025 10:15

Oh jeetje, wat een dure cadeaus worden er bedacht! Ik zou zelf een mooi boek ofzo geven, een paar tientjes dus. Ik heb zelf ook niks 'groots' gehad en vind het niet nodig. Na je eindexamen volgen (hopelijk) nog meer diploma's en zo blijf je bezig, en leg je de lat steeds hoger.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 01 Mei 2025 10:19

Ze zitten nu in de derde maar zoals het er nu naar uit ziet krijgt dochter een scooter (ze zijn in juni jarig dus dat voegen we samen). Zoon heeft daar op dit moment geen belang bij maar het duurt nog een jaar dus dat kan nog veranderen. En anders kan hij iets bedenken wat rond dezelfde waarde ligt. Het zou ook zo kunnen zijn dat we hem volgende maand (bij verjaardag) extra budget geven voor de game pc/laptop die hij wil kopen zodat hij daar nog jaren mee kan doen en dat van het budget van zijn diploma aftrekken (laagste cijfer is een 8,5 dus vrij zeker dat hij dat volgend jaar makkelijk haalt) en dat hij dan zelf wat bij legt mocht hij dan toch ook een scooter willen.

De jongste duurt nog minimaal 5 jaar dus echt geen idee wat zij zal krijgen of behoefte aan heeft dan.

Ik kan me mijn eigen cadeau eigenlijk niet herinneren, weet niet eens of ik dat heb gehad.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 01 Mei 2025 10:25

Loïs schreef:Als je een kado wil geven, zou het voor mij ook afhankelijk zijn wat hij wil hebben. Ik ben eerder bereid om 500 euro extra te betalen voor een laptop die hij goed kan gebruiken, dan 500 euro zomaar te geven wat in de stad wordt opgefeest, bij wijze van spreke.

Precies dit ook. Ik zou niet zo maar een groot geld bedrag geven wat wordt opgefeest. Mochten ze bijvoorbeeld zonder bijbaan zitten tijdens de schoolweken zou ik wel een vakantiebudget overwegen als ze met vrienden weg willen of per week (zodat niet alles in een paar dagen wordt uitgegeven) wat geld overmaken tijdens de vakantie tot het eerste loon van vakantiebaantie binnen komt zodat ze wel wat kunnen ondernemen.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 01 Mei 2025 12:07

MaLou schreef:Oh jeetje, wat een dure cadeaus worden er bedacht! Ik zou zelf een mooi boek ofzo geven, een paar tientjes dus. Ik heb zelf ook niks 'groots' gehad en vind het niet nodig. Na je eindexamen volgen (hopelijk) nog meer diploma's en zo blijf je bezig, en leg je de lat steeds hoger.

Dit inderdaad. Ik krijg het idee dat het allemaal steeds groter en duurder moet.
Waarom niet een mooie herinnering. Ipv van iets materiaal. We leven in een behoorlijke materialistische samenleving. Ik vond het leuker om iets te doen met één van de ouders of beide ouders.
Ik heb 4x een school afgerond en ik geloof maar 1x iets groots gekregen en dat was het kwijtschelden van mijn lening die ik bij mij ouders had staan. De andere keren zijn we uit eten geweest op de dag van de diploma uitreiking.

Kira

Yipyapper

Bericht 01 Mei 2025 12:30

Wij zijn inderdaad uit eten geweest op de dag dat hij hoorde dat hij geslaagd was.
Ook niet over nagedacht daar een cadeau voor te kopen.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 01 Mei 2025 12:49

Ik ken dat eigenlijk niet, dat je een cadeau krijgt na je eindexamen. Ik zou eerder iets doen zoals trakteren op een etentje of op een feest voor vrienden.

Voor een 16/17/18/19-jarige is het toch hartstikke leuk om je beste vrienden op pizza te kunnen trakteren? Zou mijn zoon heel blij mee zijn!

Die gaat volgend jaar examen doen trouwens, wat gaat dat toch hard 😱
T (2008) en I (2013)
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Mei 2025 13:13

Ik en mijn broertje gingen na ons eindexamen naar de universiteit en op kamers. We kregen een (heel) groot bedrag voor laptop, meubels, keukengerei etc.

Onze oudste is 10, dus nog niet over nagedacht
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Auxo

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 01 Mei 2025 13:17

Kira schreef:Wij zijn inderdaad uit eten geweest op de dag dat hij hoorde dat hij geslaagd was.
Ook niet over nagedacht daar een cadeau voor te kopen.

Ik zou ook eerder aan zoiets denken. Vind ik ook een prima ‘cadeau’.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 01 Mei 2025 13:27

Ik vind persoonlijk honderden euro’s wel wat teveel. Mede doordat er maar weinig inzet is geweest vanuit zijn kant. Maar dat mag misschien wel niet meewegen. Een beleving is wel leuk inderdaad, ik zou ook niet weten wat hij anders nodig zou kunnen krijgen. Een fatbike of scooter gaan wij zeker niet voor hem kopen.

Wel mooi om te zien dat de meningen hier ook uiteenlopend zijn. Man en ik hebben het er verder nog niet uitgebreid over gehad, ook nog niet met zijn moeder. Maar we gaan er vast uitkomen.

<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 01 Mei 2025 14:04

Blue Phone schreef:Ik en mijn broertje gingen na ons eindexamen naar de universiteit en op kamers. We kregen een (heel) groot bedrag voor laptop, meubels, keukengerei etc.
Zo ging het bij mij en mijn broertje en zusje ook, maar met de kamernood van nu, denk ik niet dat mijn zoon meteen een kamer vindt als hij begint op de universiteit.

Edit: mijn broertje (1997) had trouwens ook pas na een paar jaar een kamer.
T (2008) en I (2013)
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 01 Mei 2025 14:40

Blue Phone schreef:Ik en mijn broertje gingen na ons eindexamen naar de universiteit en op kamers. We kregen een (heel) groot bedrag voor laptop, meubels, keukengerei etc.

Onze oudste is 10, dus nog niet over nagedacht

Dat is ook mooi zeg. Wij sparen de kinderbijslag voor onze kinderen en dat geld krijgen ze als ze uit huis gaan.

Ik dacht dat het misschien wel leuk is als mijn man een of twee nachten met hem weggaat. Zijn moeder had het ook al over een stedentripje hoorde ik toevallig net.

<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Mei 2025 15:02

Ik heb voor elk diploma een sieraad gekregen en die draag ik allemaal nog steeds (ring, ketting, armband en horloge) en voor m’n mbo diploma was een uitzondering en kreeg ik een kofferset, die ik ook nog steeds gebruik. Ik ga hetzelfde voor mijn kinderen doen.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 01 Mei 2025 15:06

Lady schreef:Ik vind persoonlijk honderden euro’s wel wat teveel. Mede doordat er maar weinig inzet is geweest vanuit zijn kant. Maar dat mag misschien wel niet meewegen.

Waarom zou dat niet mee mogen wegen?

Ik vind het persoonlijk wel een enorm verschil of iemand met hakken over de sloot slaagt door weinig inzet/slecht gedrag/spijbelen etc of maar net slaagt maar gewoon wat minder goed kan leren of eigenlijk op een iets te hoog niveau is geplaatst en daar onwijs veel moeite en energie in heeft gestoken.

Mijn zoon doet weinig thuis maar is van nature goed in de vakken die hij volgt en vindt ze ook interessant en leuk waardoor het hem makkelijk af gaat doordat zijn focus in de les er wel is en hij krijgt fantastische feedback van docenten op alle vlakken, ook in het ondersteunen van klasgenoten die wel vastlopen. Ik vind dat een pluimpje waard. Als hij zich op school zou misdragen, ruzies zou maken, slechte cijfers door laks gedrag zou halen, grote bek op zou zetten tegen docenten etc zou hij toch zeker wel een mindere beloning krijgen want dat gedrag zou ik nooit (willen) stimuleren.

Mijn dochter kan goed leren maar heeft moeite met naar school gaan en is vorig jaar van december tot aan de zomer klassikaal uitgevallen en dit schooljaar weer klassikale lessen gaan volgen en flikt het maar mooi ondanks de vele paniekaanvallen van vorig jaar. Ik had niet eens verwacht haar dit schooljaar naar school/klassikaal les te krijgen. Daar mag wat mij betreft wel iets (groters) tegenover staan.

Ik denk ook dat het gelijk een motivatie kan zijn voor de vervolgopleiding.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Mei 2025 16:05

Was er eigenlijk wel meer inzet nodig? Dat zou voor mij ook nog wel meewegen. Als hij nu met twee vingers in zijn neus cum laude is geslaagd vind ik het wat anders als dat hij niets deed en op het nippertje slaagt.

Ik kreeg een gevulde rekening, uitzet voor mijn nieuwe huis en sieraden (viel wel ook samen met mijn 18e verjaardag en uit huis gaan dus eigenlijk 3 grote mijlpalen). Ons kind is 4 dus geen idee nog wat ik zelf zou doen bij alleen slagen.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Mei 2025 17:37

Inzet zou ik niet meewegen. Ik heb nul inzet getoond voor m’n middelbare of MBO en allebei gehaald, de laatste zelfs door m’n vader die álle boeken voor me leerde en me vervolgens overhoorde. Min 5 inzet dus. Maar wel gehaald. Daarna met supergoede cijfers en inzet HBO/Master en PhD gehaald. Maar alle diploma’s tellen.
Afbeelding
Afbeelding

Terug naar Zwangerschap & kinderen