17 Apr 2025 15:26 door Hippie
Hier een vrijeschoolouder. Het zal denk ik per vrije school zeker nog kunnen verschillen wat ze wel en niet doen. Op onze school ervaar ik eerder een soort rust, er wordt heus genoeg gedaan en gevierd maar zeker niet alles. Koningsspelen en kinderboekenweek bijvoorbeeld, daar wordt hier niet aan meegedaan. Ook dingen als pannenkoekendag, carnaval, gekke harendag, verkleed voor een andere reden, dat soort dingen hebben we niet.Heerlijk vind ik dat, ik heb daar namelijk ook niet zo ontzettend veel mee.
Niet dat we niks hoeven te doen, want op vrije scholen wordt vaak wel gemiddeld meer ouderbetrokkenheid gevraagd dan op de gemiddelde andere school. En we hebben meer feestdagen als je de reguliere feestdagen en de seizoensfeesten bij elkaar optelt. Maar ik ervaar het niet als belastend. En ik help niet altijd, waar en wanneer ik het kan meld ik me zeker aan. Soms lukt het niet, of een enkele keer zijn er meer aanmeldingen dan er ouders nodig zijn. Ik geef me geregeld op om te rijden (maar komt niet enorm vaak voor) als er iets gemaakt of gebakken moet worden vind ik dat ook prima. We hebben meer ouderavonden dan gemiddeld (om de maand eentje van 1,5u ongeveer voor alle ouders tegelijk over de klas). En een stuk meer feesten, maar niet elk feest hoef je evenveel voor te doen.
Ik moet wel zeggen dat het in de kleuterleeftijd meer werk was, bepaalde dingen gaan de kinderen op een gegeven moment zelf doen, of helemaal niet meer. Zo moet je als kleuterouder voor Sint maarten een knol uithollen en versieren, later doen de kinderen dat op school onder begeleiding en zoon zit in groep 7 en daar doen ze het al even niet meer. Palmpasenstok moest je wat dingen voor maken en meegeven vanuit huis, maar ook dat doen de grotere kinderen niet meer hier.
Het enige wat ik elk jaar als stress ervaar bij school, is iets wat ik persoonlijk op elke school wel zou hebben denk ik. En dat is het einde van het schooljaar. Daarin moet en gebeurt zoveel! En vaak niet alleen qua school maar gewoon alles wat samenvalt. Vaak begint het rond het Sint Jansfeest, bloemen kransen maken en wat bakken / eten maken om mee te nemen. Je wilt vaak de juffen nog een leuk aardigheidje geven dus daar stop ik altijd tijd en aandacht in. Kinderen op twee scholen nu dus van beide scholen zo de eigen dingen die moeten gebeuren. Afgelopen jaren gingen we vaak meteen op vakantie dus ondertussen ook thuis al je spullen op orde brengen. Vaak toch nog wat extra activiteiten of geregel voor de laatste week (soms doen de kinderen een picknick bijvoorbeeld). Tegen de zomervakantie heb ik bijna elk jaar stress! Dit jaar gaan we niet meteen op vakantie dus dat scheelt hopelijk wel.