Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Onderwijs in N'land 'te leuk'?

<<

Marit Eline

Bericht 17 Apr 2025 13:03

Onderwijs in N'land 'te leuk'?

Ik kwam onderstaand artikel tegen, en bedacht me, zeker in deze drukke week voor Pasen, dat ik het wel erg interessant vind.

Als moeder van 4 kinderen wordt ik echt heeeeelemaal compleet gestoord van alle parro-berichtjes en app-groepjes over alles wat de kinderen moeten en wat daarvoor geregeld moet worden. Allemaal deze week: paasvoorstelling, ouders gezocht om te rijden. Paasviering in kerk, stukje leren. Skeelerworkshop, skeelers mee. Sportdag vandaag, ouders die moeten meefietsen. Oranje kleding aan. Gistermiddag bedrijvenmiddag (kijken bij bedrijven in het dorp), high tea gisteren, 6 hapjes pp mee. En bord en bestek. Met naam. Hardgekookt ei mee voor eiertikwedstrijd. Pfff ik raak echt gestresst hiervan, moet overal aan denken. Oke, eigen schuld ook, had ik maar geen 4 kinderen moeten krijgen, 2 was ook genoeg. Maar die kinderen zijn ook doodmoe en zien al die leuke uitjes helemaal niet meer als bijzonder. Dus ik denk regelmatig, kan het niet wat minder? Kunnen ze niet gewoon wat meer lezen of rekenen enzo. Als je dan weer hoort dat het niveau de laatste jaren achteruit gaat daarvan. Ik klink nu een beetje als een zure zeurpiet, ben ik opzich niet, ben heel dankbaar dat we in een land wonen waar het onderwijs zo goed is. Maar wat meer zoals Zweden zoals in het artikel zou wat mij betreft heel goed zijn!

Wat vinden jullie ervan?

https://www.jmouders.nl/loth-van-veen-3 ... nder-ruis/
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 17 Apr 2025 13:35

Re: Onderwijs in N'land 'te leuk'?

Haha, ik heb er nog maar één op school maar ik vind het ook al veel. Deze week paasontbijt, een tentoonstelling en schoolreis. Ik vind ook dat je veel zooi mee naar huis krijgt. Dus laat staan als ik er straks 3 op school heb 🤪. Ik snap nu ook dat ouders soms nee zeggen tegen een 10 min gesprek als er geen bijzonderheden zijn. Eerst dacht ik altijd: hoe durf je, je wil toch ALTIJD over je kind praten 😀. Maar snap nu dat het ook gewoon veel geregel is allemaal.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 17 Apr 2025 13:36

Ik weet niet of het te leuk is. Ik ervaar al die zaken niet perse als druk maar ik heb er maar een en vindt het ook leuk om te helpen. Ik ben ook flexibel genoeg om te kunnen helpen. Mijn dochter vindt ook alles leuk moet ik zeggen.

Ik vind wel dat ze veel vrij zijn. Bijna elke maand wel een extra dag. Dat hadden wij vroeger toch helemaal niet?
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 17 Apr 2025 13:45

Ik vind het heel fijn om met de seizoenen mee te gaan en vind het leuk als school daar aan mee doet met thematisch leren. Een kerstdiner of paasontbijt vind ik niet belastend. Ik help ook graag op school, ben klassenmoeder van m'n dochter en mocht dus ook gisteren helpen bij het Paasontbijt (ook vanwege haar pinda allergie). Ik ben die klassenmoeder die om half 7 s ochtends nog even een reminder stuurt voor de gekookte eieren voor het eitje tik.
Ik ervaar ook totaal geen stress door dit soort dingen eigenlijk, kan het altijd wel prima in m'n agenda passend weten te krijgen om mee te gaan schaatsen, even te wachten bij de Sint intocht, schoon te maken in de klas, te versieren voor de seizoenen. Ik doe het allemaal. Komt ook wel doordat ik een hulpbehoevend kind heb dat veel aandacht vereist en waarbij mijn aanwezigheid gewenst is (of die van mijn man, die stond gisteren in de klas van zoon terwijl ik bij klas van dochter was).

Nou moet ik wel zeggen dat sommige dingen ik ook wel bewust oversla, zoals de avondvierdaagse. Dat krijg ik niet ingepast dus dan sla ik over. Prima.
En die Paasdozen die geknutseld moeten worden, ga ik me niet druk over maken of ze perfect zijn. Je ziet van die perfect geknutselde dozen door ouders gemaakt. Aan die 'parent race' doe ik niet mee. Ik help heus met de basis maar laat de kinderen de stickers plakken. Ik ben niet zo gevoelig voor dat hertdan perfect moet zijn. Het gaat om de kinderen.
Ik leg de lat voor mezelf en voor de kinderen niet al te hoog. Willen ze niet verkleed op een verkleeddag? Prima, het hoeft niet. Pyjama dag zijn ze wel altijd voor te strikken haha. Ik merk ook dat mijn dochter dit soort dingen belangrijker vindt dan m'n zoon dus ik kan me voorstellen dat we voor haar wel meer dit soort evenementen gaan doen met school. Sportdag bij zoon slaan we altijd over, maar voor haar zullen we er zijn. Juist omdat het bij zoon altijd een beetje als gemis en eerder als verdrietig voelde dat hij niet wilde participeren aan dit soort schoolse activiteiten vind ik het des te belangrijker dochter hier wel in te steunen.
Laatst gewijzigd door Marin op 17 Apr 2025 13:54, in totaal 1 keer gewijzigd.
Let's discover the world together.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 17 Apr 2025 13:52

Ik ben het hier zó mee eens! Houd eens op met al die vieringen joh, pfffff.

Gisteren had mijn dochter juffendag, vandaag mijn zoon examenstunt, daarna is het pasen, het gaat maar door allemaal.

Dat er voor elk feest wel weer iets gekocht of geknutseld of gekookt moet worden, ook irritant. Ik ben echt moppersmurf als het over dit soort dingen gaat.

Heb helemaal te doen met vrijeschool-ouders want die hebben én alle landelijke feestdagen én alle vrijeschool-feesten. Ik zou GEK worden.
T (2008) en I (2013)
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 17 Apr 2025 13:55

Marin schreef:Ik vind het heel fijn om met de seizoenen mee te gaan.
Eens! Als we vier keer per jaar een seizoensviering hadden zou ik het prima vinden, maar er komt nog zó veel bovenop! Sint Maarten, Halloween, Sinterklaas, Kerst, Oud & Nieuw, het is echt te gek geworden. We vieren tegenwoordig én de seizoenen én christelijke feestdagen én uit Amerika overgewaaide onzin zoals thanksgiving en gender reveal parties en babyshowers. Bwugh.

O ja en alles waarbij je kind verkleed naar school moet: rareharendag, geluksdag, paarse vrijdag, pyjamadag...
T (2008) en I (2013)
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 17 Apr 2025 14:14

Marin schreef:Ik vind het heel fijn om met de seizoenen mee te gaan en vind het leuk als school daar aan mee doet met thematisch leren. Een kerstdiner of paasontbijt vind ik niet belastend. Ik help ook graag op school, ben klassenmoeder van m'n dochter en mocht dus ook gisteren helpen bij het Paasontbijt (ook vanwege haar pinda allergie). Ik ben die klassenmoeder die om half 7 s ochtends nog even een reminder stuurt voor de gekookte eieren voor het eitje tik.
Ik ervaar ook totaal geen stress door dit soort dingen eigenlijk, kan het altijd wel prima in m'n agenda passend weten te krijgen om mee te gaan schaatsen, even te wachten bij de Sint intocht, schoon te maken in de klas, te versieren voor de seizoenen. Ik doe het allemaal. Komt ook wel doordat ik een hulpbehoevend kind heb dat veel aandacht vereist en waarbij mijn aanwezigheid gewenst is (of die van mijn man, die stond gisteren in de klas van zoon terwijl ik bij klas van dochter was).

Nou moet ik wel zeggen dat sommige dingen ik ook wel bewust oversla, zoals de avondvierdaagse. Dat krijg ik niet ingepast dus dan sla ik over. Prima.
En die Paasdozen die geknutseld moeten worden, ga ik me niet druk over maken of ze perfect zijn. Je ziet van die perfect geknutselde dozen door ouders gemaakt. Aan die 'parent race' doe ik niet mee. Ik help heus met de basis maar laat de kinderen de stickers plakken. Ik ben niet zo gevoelig voor dat hertdan perfect moet zijn. Het gaat om de kinderen.
Ik leg de lat voor mezelf en voor de kinderen niet al te hoog. Willen ze niet verkleed op een verkleeddag? Prima, het hoeft niet. Pyjama dag zijn ze wel altijd voor te strikken haha. Ik merk ook dat mijn dochter dit soort dingen belangrijker vindt dan m'n zoon dus ik kan me voorstellen dat we voor haar wel meer dit soort evenementen gaan doen met school. Sportdag bij zoon slaan we altijd over, maar voor haar zullen we er zijn. Juist omdat het bij zoon altijd een beetje als gemis en eerder als verdrietig voelde dat hij niet wilde participeren aan dit soort schoolse activiteiten vind ik het des te belangrijker dochter hier wel in te steunen.

Dit had ik kunnen schrijven ;)
Ik ben bij beide dochters een jaar klassenmoeder geweest. Bij de jongste in de kleuterklas, bij de oudste in groep 6. Groep 6 vond ik, naast dat ik het heel leuk vond om te doen, het meest stressvolle jaar. Dit omdat ouderparticipatie echt ver onder nul was. Kreeg daar letterlijk een paar keer van ouders te horen 'ik heb m'n portie al in jaar huppeldepup gedaan, want toen heb ik de sinterklaas hoepel versierd/een keertje gereden naar..'

Bij ons op school wordt er geen Halloween etc gevierd. Ook voor Pasen wordt niks extra's gedaan, behalve een paaslunch. Onze school is neutraal en heeft geen godsdienstige inslag. Dat scheelt misschien ook qua vieringen. Kerst wordt wel gevierd maar ook alleen met een diner. Geen kerkmis ofzo.

Verder vind ik het juist heel leuk dat de school leuke dingen organiseert.
De vele vrije dagen/hele lange vakanties vind ik dan wel weer irritant. Hier hebben ze morgen al vrij en hoeven dan 6 mei pas weer naar school. Voor de voorjaarsvakantie hadden ze ook al 4 studiedagen geplakt. Dat vind ik echt heel veel en is niet allemaal zomaar op te vangen met onze vakantiedagen.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 17 Apr 2025 14:18

Filoria schreef:Heb helemaal te doen met vrijeschool-ouders want die hebben én alle landelijke feestdagen én alle vrijeschool-feesten. Ik zou GEK worden.

Maar kies je daar dan ook niet zelf een beetje voor als je voor een vrije school kiest?
<<

Noor

Major Yipyapper

Bericht 17 Apr 2025 14:27

Ik vind dit eigenlijk heel erg mee vallen. Mijn oudste is net van de basisschool af en mijn jongste zit in groep 7.
We hebben een kleinschalige openbare basisschool (elk leerjaar 1 klas) die niet onder een stichting valt, misschien scheelt dat.
Dit jaar zijn er ik dacht 3 studiedagen.
Qua bijzonderheden eigenlijk ook niet zo veel. Vandaag moest ze alleen een bord en bestek mee voor een koningsdaglunch en dat was het. De rest word door de leerkrachten georganiseerd voor die dag.
Laatste uitje waar een ouder mee moest is zeker alweer een week of 5 geleden.
💙: 07-09-2012
🩷: 15-07-2014
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 17 Apr 2025 14:32

@Ooh lala: ja, dat is zo. We hebben voor onze oudste voor een christelijke school gekozen en dan weet je dat je elk jaar dankdag en biddag viert.

Waar ik moeite mee heb is dat alle andere feesten er nog bij komen. Vrije scholen en christelijke scholen doen ook mee met de koningsspelen, de kinderboekenweek etc. etc. dus het is allemaal en en en en en en en en

Het lijkt wel alsof er alleen maar meer bij komt en nooit iets afvalt. Welke feestdagen zijn we gestopt te vieren?
T (2008) en I (2013)
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 17 Apr 2025 14:42

Ik heb 1 kind en die zit nog maar in groep 1. Ik ervaar dit echt helemaal niet zo. Het zal ook echt aan de school liggen want behalve met het winterfeest heb ik niks hoeven doen. Is het verkleeddag vraag ik of mijn dochter wil verkleden. Wil ze morgen geen oranje kleren aan dan doet ze dat niet. Ik ervaar geen enkele druk om iets te moeten. Die enkele keer dat ik een schoenendoos moest meegeven voor een kijkdoos kom ik wel overheen.

Maar het zal per school verschillen. Borden en bestek hebben ze allemaal op school omdat alle kinderen op school eten. Dus dat hoeven we nooit mee te geven. Christelijke feestdagen worden niet gevierd. En morgen ga ik helpen met de koningspelen en dat vind ik hartstikke leuk!
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 17 Apr 2025 14:51

Wat hier ook nog meespeelt is dat de meisjes van I. haar klas állemaal een feestje willen geven voor alle meiden van de klas. Het zijn er 15 dus dat zijn 15 feestjes dit schooljaar 😵‍💫 Net weer een uitnodiging gekregen.

Wat vinden jullie trouwens van het vieren van de verjaardagen van de juffen? Dat vindt deze moppersmurf ook stom. Alle andere werkende mensen vieren hun verjaardag hooguit door wat cake uit te delen op het werk, maar op de basisschool gaan jarige medewerkers zwemmen met de hele klas en moeten er ouders helpen rijden en zo. Wat een gedoe allemaal.
T (2008) en I (2013)
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 17 Apr 2025 15:01

Ik ervaar het ook wel als veel, de extra activiteiten van school. En dan doet onze school nog veel minder dan andere scholen als ik het soms zo hoor. Ook vind ik dat ze het hier best behapbaar houden voor ouders. Ik ervaar ook geen druk om mee te doen, en ik zie dat tot nu toe hier op school überhaupt niet zo gelukkig. Maar ondanks dat vind ik het soms wel echt veel. 2 weken geleden naar museum, gister paasactiviteiten, vandaag Koningspelen..
En ik vind dat ze idd ook veel uitjes doen. Bij de kleuters al naast het schoolreisje 1 of 2 andere uitjes die ook voor schoolreisje door zouden kunnen gaan. Ik heb daar ook wel mn vraagtekens bij, hoe nodig dat is en dat de druk volgens mij voor leerkrachten daar ook onnodig hoger van wordt.

Filoria ik vind j iets als "juffendag " ook helemaal onnodig maar als ze er op school een leuke dag van maken fine by me. Maar met de klas zwemmen dan...pff zou ik ook wat van vinden.
<<

Marit Eline

Bericht 17 Apr 2025 15:04

Oh joh Filoria, de juf die een zwemfeestje geeft? Dat is hier dan weer niet. Alle juffen en meesters vieren hun verjaardag gezamenlijk op 1 dag in het jaar, dat wordt 'juffendag' genoemd (niet zo'n geëmancipeerde term want er lopen best wat meesters rond op onze school). Maar dat is dan dus wel prima.

Ik ben dus zo'n ouder die ook nooit ergens mee helpt op school. Omdat ik altijd of aan het werk ben (en weinig vakantiedagen heb en niet kort van tevoren kan opnemen) en op mijn vrije dagen heb ik de afgelopen jaren altijd steeds wel 1 of 2 kleintjes nog thuis gehad die ik niet mocht meenemen en geen oppas voor had. Dus tja. Straks bij mijn jongste ga ik alles goedmaken heb ik bedacht. Als ik geen kleintjes meer thuis heb.
Oja, bij d'e schoonmaakavond help ik wel altijd.
Maar los van wat de ouders moeten doen, ik vind t ook gewoon vooral voor de kinderen ook wel veel. En vraag ik me af of hierdoor de kwaliteit van lezen/rekenen etc zo erg daalt.
En nog belangrijker, ik denk dat veel kinderen het beter doen op een beetje structuur en regelmaat. Ook de kinderen zonder autisme/adhd etc. Als ik zie hoe losgeslagen wild en gespannen en moe en huilerig de kleuters vanmorgen waren al voor de koningsspelen begonnen dacht ik, volgensmij is het beter dat ze vandaag gewoon een boekje lezen, liedje zingen, spelen in de hoeken, kleurplaat maken etc. Even rust na zo'n drukke week. Maargoed.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 17 Apr 2025 15:26

Hier een vrijeschoolouder. Het zal denk ik per vrije school zeker nog kunnen verschillen wat ze wel en niet doen. Op onze school ervaar ik eerder een soort rust, er wordt heus genoeg gedaan en gevierd maar zeker niet alles. Koningsspelen en kinderboekenweek bijvoorbeeld, daar wordt hier niet aan meegedaan. Ook dingen als pannenkoekendag, carnaval, gekke harendag, verkleed voor een andere reden, dat soort dingen hebben we niet.Heerlijk vind ik dat, ik heb daar namelijk ook niet zo ontzettend veel mee.

Niet dat we niks hoeven te doen, want op vrije scholen wordt vaak wel gemiddeld meer ouderbetrokkenheid gevraagd dan op de gemiddelde andere school. En we hebben meer feestdagen als je de reguliere feestdagen en de seizoensfeesten bij elkaar optelt. Maar ik ervaar het niet als belastend. En ik help niet altijd, waar en wanneer ik het kan meld ik me zeker aan. Soms lukt het niet, of een enkele keer zijn er meer aanmeldingen dan er ouders nodig zijn. Ik geef me geregeld op om te rijden (maar komt niet enorm vaak voor) als er iets gemaakt of gebakken moet worden vind ik dat ook prima. We hebben meer ouderavonden dan gemiddeld (om de maand eentje van 1,5u ongeveer voor alle ouders tegelijk over de klas). En een stuk meer feesten, maar niet elk feest hoef je evenveel voor te doen.

Ik moet wel zeggen dat het in de kleuterleeftijd meer werk was, bepaalde dingen gaan de kinderen op een gegeven moment zelf doen, of helemaal niet meer. Zo moet je als kleuterouder voor Sint maarten een knol uithollen en versieren, later doen de kinderen dat op school onder begeleiding en zoon zit in groep 7 en daar doen ze het al even niet meer. Palmpasenstok moest je wat dingen voor maken en meegeven vanuit huis, maar ook dat doen de grotere kinderen niet meer hier.

Het enige wat ik elk jaar als stress ervaar bij school, is iets wat ik persoonlijk op elke school wel zou hebben denk ik. En dat is het einde van het schooljaar. Daarin moet en gebeurt zoveel! En vaak niet alleen qua school maar gewoon alles wat samenvalt. Vaak begint het rond het Sint Jansfeest, bloemen kransen maken en wat bakken / eten maken om mee te nemen. Je wilt vaak de juffen nog een leuk aardigheidje geven dus daar stop ik altijd tijd en aandacht in. Kinderen op twee scholen nu dus van beide scholen zo de eigen dingen die moeten gebeuren. Afgelopen jaren gingen we vaak meteen op vakantie dus ondertussen ook thuis al je spullen op orde brengen. Vaak toch nog wat extra activiteiten of geregel voor de laatste week (soms doen de kinderen een picknick bijvoorbeeld). Tegen de zomervakantie heb ik bijna elk jaar stress! Dit jaar gaan we niet meteen op vakantie dus dat scheelt hopelijk wel.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 17 Apr 2025 15:35

Als ik het zo lees, verschilt het echt nog wel per school wat ze allemaal vieren en hoe. En zijn de scholen van mijn kinderen erg enthousiast 😬
T (2008) en I (2013)
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 17 Apr 2025 16:05

Ik ben blij dat m'n zoon al een aantal jaar van de basisschool af is, en dat er weinig gekke dingen gedaan werden.
Paasontbijtje hoefden ouders niks voor te doen, werd allemaal geregeld. Gekke harendag, geluksdag nooit van gehoord, Halloween was geen item op school, 1 middagje was carnaval en er was een kerstviering, of tegenwoordig noemen ze dat winterdiner 🙈

Maar het onderwijsniveau is wel echt omlaag gegaan, ik zie 't hij m'n zoon. Dingen die ik bijvoorbeeld op de basisschool leerde heeft hij soms nooit gehad. Ik ben misschien een beetje van de oude stempel maar sommige dingen hoeven niet alleen maar leuk te zijn. Geef onderwijs op een goede, leuke manier maar al die vieringen/gekke dagen, nee.
Je merkt 't ook aan de generatie vind ik, kinderen van nu willen dat alles leuk is. Muziekles, zolang het leuk is en ze spelletjes kunnen doen waarbij ze dus spelenderwijs leren vinden ze allemaal leuk. Maar zodra er iets echt geleerd, geoefend moet worden om echt vooruitgang te maken haken ze af of hun motivatie zakt.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 17 Apr 2025 16:43

Op onze school wordt ook veel gedaan en veel van de ouders verwacht. Ik krijg daar soms ook stress van maar de kinderen vinden het leuk en ervaren het niet als stressvol. Ik vind dat er weinig activiteiten zijn die ten koste gaan van het kunnen leren. Ze gaan vaak naar de bieb, schooltuintjes, musea, natuur, schoonmaken in de buurt of doen een sponsorloop voor een goed doel. Als dat onder schooltijd is vind ik dat niet dat het allemaal steeds gekker wordt maar gewoon steeds meer maatschappelijk verantwoord en met een open vizier kinderen opvoeden.

Onze school doet ook vrij veel feestdagen, ook paarse vrije dag (wat ik ook heel leerzaam en goed vind!). Dan mag je kind verkleed, of met gekke haren, of wat de opdracht dan ook maar weer is. Dat gaat niet ten koste van leer-uren maar is wel leerzaam vaak. Daar help ik graag aan mee.

Ik krijg persoonlijk wel vaak stress van de periode vlak voor de zomervakantie. Dan moet er altijd echt opeens nog idioot veel, inclusief vaste prik dat we een paar dagen van tevoren pas horen welke outfit hun klas aan moet met de musical, precies in de week dat er altijd intens veel nog moet.

Ik help 1x in de week in de bieb. Vind dat ik daarmee wel het ‘recht’ heb verworven niet altijd vooraan te staan bij andere verzoeken, maar ik probeer wel zoveel mogelijk te helpen als nodig.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 17 Apr 2025 16:50

Zora, dat is ook wel zo hoor, van paarse vrijdag. Maar om dan én paarse vrijdag te doen én geluksdag én pyjamadag vind ik een beetje veel worden.

Kira schreef:Paasontbijtje hoefden ouders niks voor te doen, werd allemaal geregeld.
Heerlijk! Op de basisschool van mijn zoon moesten ze elk jaar lootjes trekken met pasen en dan een soort verrassingsontbijtje voor een klasgenoot maken in een doos. De bedoeling was dat ze die doos ook nog heel mooi beschilderden en versierden.

Over dat laatste wat je zegt Kira, ben ik het trouwens ook wel met je eens. Kinderen lijken zich bijna niet meer te mogen vervelen.
T (2008) en I (2013)
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 17 Apr 2025 16:57

Ik herken het wel, met 3 kinderen in 3 verschillende klassen is het soms ook een tsunami van mailtjes, uitjes, dingen die mee moeten. Maar de kinderen genieten er erg van dus ik ben wel blij dat het onderwijs zo rijk is voor ze.

Zo had mijn oudste deze week een taalles over allerlei ingrediënten en zijn ze daarna in groepjes zelfbedachte ijssmaken gaan maken 🥰. Alle ouders moesten een ingrediënt en een keukending zoals een mixer of mengkom meegeven. Ook hadden ze paasontbijt maar dat was door de oudercommissie geregeld dus alleen bord/beker/bestek mee. En vandaag waren Koningsspelen dus in het oranje naar school.

En ze hebben af en toe uitjes naar het bos, de bieb, de muziekschool, museum of een boerderij. Vaker dan vroeger toen ik klein was inderdaad. Daar zijn dan wel hulpouders bij nodig. Dat lukt mij vanwege Long COVID nu allemaal niet en dat vind ik heel jammer.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 17 Apr 2025 17:13

Ja ik ben het eens met de stelling onderwijs moet te leuk zijn, maar niet op de manier zoals in het topic besproken wordt. Allee opdrachten moeten leuk verpakt worden. Gezellige drukke schriftjes hebben en alles schreeuwend in kleur. Zoals Kira aangeeft zie ik ook echt wel verschillend. Wij leerden vroeger bijvoorbeeld staartdelingen. Nu zit dat er niet meer in. Alles moet maar leuk zijn. De uitjes kunnen natuurlijk super educatief zijn. Dingen als een voorstelling of cultuurdag dragen dan misschien minder bij aan schools leren maar wel aan persoonlijke ontwikkeling en jezelf leren kennen. Met heel veel dingen dacht ik wel vaak denk wat verder vooruit. Hoezo stuur je 2 weken voor de pannenkoeken dag dat je hulpouders zoekt. Maak een jaarplanning en laat ouders zich wanneer begin van het jaar aanmelden. Stuur 2 en 4 weken van te voren nog een reminder en het levert aan alle kanten minder stress op.
2015 💙
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 17 Apr 2025 17:14

Zora schreef:. Ik vind dat er weinig activiteiten zijn die ten koste gaan van het kunnen leren. Ze gaan vaak naar de bieb, schooltuintjes, musea, natuur, schoonmaken in de buurt of doen een sponsorloop voor een goed doel. Als dat onder schooltijd is vind ik dat niet dat het allemaal steeds gekker wordt maar gewoon steeds meer maatschappelijk verantwoord en met een open vizier kinderen opvoeden.

.

Ja helemaal eens. Dat vind ik alleen maar een verrijking van onderwijs. Ik houd van thematisch, wereldwijs onderwijs en een museum bezoek vind ik alleen maar onderwijs verrijking.
Ik ben laatst met de kleuters naar het Frans Hals Museum geweest en dan kan je denken wat moet een kleuter nou met die oude kunst, maar het was op hun manier heel leerzaam en ik draag graag m'n steentje bij aan dit soort dingen door te faciliteren. Bij m'n zoon was het thema op safari (aardrijkskunde, biologie, van alles in één) en daar heb ik via m'n werk wat materiaal aan kunnen leveren. Ik houd er juist van zo de kinderen wat te leren.
Ik denk niet dat dit nou dé reden is dat het onderwijs niveau daalt.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 17 Apr 2025 17:18

Nee, dat denk ik ook niet.

Maar af en toe mag iets best saai zijn. Bij de BSO is het vaak ook de ene activiteit na de andere. Laat die kinderen gewoon eens wat aanlummelen joh. Is ook leerzaam.
T (2008) en I (2013)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 17 Apr 2025 17:22

Oh ja dat hoeft hier gelukkig ook echt niet bij de bso. Meedoen mag maar hoeft niet.
<<

Fantine

Bericht 17 Apr 2025 17:31

Wij hebben 1 kind. Ik werk vier dagen en kan en wil niet voor alle uitjes vrij nemen. Ik ben dus die moeder die nog nergens bij geholpen heeft. Ik heb 1 vrije dag in de week en die gebruik ik om bij te komen van mijn werk. Tot nu toe is alles ook steeds gepland op mijn werkdagen. Ik vind het eerlijk gezegd ook niet echt leuk om met andere 4 jarigen bezig te moeten haha. Vind mijn eigen kind hartstikke leuk maar heb niet zoveel met andermans kinderen en al helemaal niet tijdens een school activiteit.

Ik doe wel altijd mee met de inloop op de twee ochtenden in de week dat dit mag, dan lees ik mijn kind voor in de klas, knutsel samen of ga samen de klas door om alles te bekijken. Ik vind het tot nu toe allemaal wel meevallen waar we rekening mee hoeven te houden om mee te geven. De knutsels die meekomen naar huis, daar bewaren we de leukste van en de rest gaat weg. Paasviering hoefden we niks voor te doen en de Koningsspelen was een kleine moeite met een shirt, wat smink en spray voor in het haar.
Laatst gewijzigd door Fantine op 17 Apr 2025 17:35, in totaal 1 keer gewijzigd.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen