Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Het is hier geen hotel!

<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 05 Jan 2025 14:10

Het is hier geen hotel!

Voor de ouders met tienerkinderen:

Hebben jullie ook wel eens dat je je niet meer helemaal rustig/thuis voelt in je eigen huis door de constante aanwezigheid van je tienerkind(eren)?

Ik vind het zo naar om te merken dat ik dit heb, maar het is wel zo.

I en T zijn nu 11 en 16 en gebruiken ons huis soms echt een beetje als een hotel. Vieze was ligt op de grond, ze vragen wat er op het menu staat en willen op onhandige tijden avondeten (i.v.m. bijbaantje, hobby's etc.) Ze gaan het liefste 's avonds laat naar bed en slapen 's ochtends uit.

Ze zijn te groot geworden voor opvang dus in de schoolvakanties zijn ze er echt de hele vakantie con-ti-nu. Ik regel wat logeeruitjes en dagjes weg hier en daar, maar als ik dat niet zou doen, zouden ze twee weken lang elke dag de hele dag thuis zijn.

Het hoort allemaal bij de leeftijd natuurlijk dus ik weet dat we gewoon even door deze fase moeten. En natuurlijk voeden we ze op, hebben we afspraken en wekkers en laten we ze helpen in het huishouden en met koken en zo.

Waar ik vooral last van heb: het gevoel dat er thuis elk moment een beroep op me gedaan kan worden. Zelfs onder schooltijd, want onze zoon heeft een gatenkaasrooster en komt voorturend naar huis in tussenuren. Zijn werkgever stuurt hem ook vaak eerder naar huis. Soms een uurtje eerder, soms twee uur eerder. Qua sport gaat hij nu zelf boulderen met vrienden, maar dat duurt ook de ene keer langer dan de andere keer en soms gaat het niet door. 's Avonds gaat hij ongeveer tegelijk met ons slapen. Hierdoor heb ik voor mijn gevoel nooit meer echt het huis voor mezelf of echt privacy.

Ik heb niet zo veel contact met andere ouders met tienerkinderen (de meeste van mijn vrienden hebben jongere kinderen) dus ben wel benieuwd of het iets herkenbaars is en of jullie tips hebben.
T (2008) en I (2013)
<<

Marit Eline

Bericht 05 Jan 2025 14:19

Re: Het is hier geen hotel!

Hmm ik herken dit gevoel heel erg, alhoewel mijn kinderen nog veel jonger zijn. Ik had juist de hoop dat het beter wordt als ze ouder worden, dat er dan geen continu rondslingerend speelgoed meer is en geen continu geklets/geschreeuw/gezang. Maar niet dus, helaas..
Ik moet er trouwens ook enorm aan wennen dat onze 10 jarige niet meer om 19 uur in bed ligt. Ik mis mijn rustige ontprikkel avonden.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 05 Jan 2025 14:23

Op een bepaalde manier is het wel beter hoor! Ze hebben me minder nodig. Heel veel dingen kunnen ze nu zelf, al moet ik ze er soms even op wijzen dat ze het zelf kunnen 😉

Maar waar ik echt aan moet wennen is de onvoorspelbaarheid van wanneer ze wel of niet thuis zullen zijn. Dat je niet meer zeker weet dat je tussen 8:30 en 14:00 het huis voor jezelf hebt.

En de rustige ontprikkel-avonden inderdaad! Die mis ik ook
T (2008) en I (2013)
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 05 Jan 2025 14:43

Ja, dit is heel erg herkenbaar. Mijn kinderen zijn nog weer wat ouder, 18 en 15, maar het went wel. En als het me echt te veel is en niemand luistert dan trek ik me terug op onze slaapkamer, op zolder of ik ga wandelen met de hond om de continue aanwezigheid te ontvluchten.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 05 Jan 2025 14:47

15 en 18, dan heb je er twee met van die compleet eigen levens 😅 Gaat de oudste ook al uit? Dat hebben we hier nog niet.

Zeg het maar als deze vraag te privé is hoor, maar lijdt jullie intieme leven er ook onder? 😬
T (2008) en I (2013)
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 05 Jan 2025 14:48

Filoria schreef:Maar waar ik echt aan moet wennen is de onvoorspelbaarheid van wanneer ze wel of niet thuis zullen zijn. Dat je niet meer zeker weet dat je tussen 8:30 en 14:00 het huis voor jezelf hebt.

En de rustige ontprikkel-avonden inderdaad! Die mis ik ook

Dit inderdaad! Heel herkenbaar. Ik vind het best lastig. Ook dat ik soms eerder naar bed ga dan onze oudere. Het huis voelt nooit meer helemaal van mezelf.

En op je allerlaatste vraag zonet; ja deels wel ja.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 05 Jan 2025 15:03

Filoria schreef:15 en 18, dan heb je er twee met van die compleet eigen levens 😅 Gaat de oudste ook al uit? Dat hebben we hier nog niet.

Zeg het maar als deze vraag te privé is hoor, maar lijdt jullie intieme leven er ook onder? 😬

Ja, mijn oudste gaat al een jaar of twee flink uit. Die komt en gaat wanneer het hem uitkomt zeg maar 😅. Nee, ons intieme leven lijdt er gelukkig niet onder.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 05 Jan 2025 16:25

Zou je niet een plek in huis (slaapkamer of andere ruimte) fijn in kunnen richten waar je zelf terug kan trekken? Bv tv op de slaapkamer of een fijne stoel waar je kan lezen?
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 05 Jan 2025 16:53

Als de oudste het huis uit is wel ja 😅

Hoe het nu is:

Op zolder is 1 kamer: die van onze dochter. Die zit daar meestal rustig armbandjes te knutselen en te lezen, maar soms ook druk met haar vriendinnen te kletsen/bellen.

Op de middenvierdieping 2 kamers: onze slaapkamer en die van onze zoon direct ernaast. Hij zit met name veel te gamen, luid pratend met vrienden via Discord. Maar hij speelt ook trombone en piano en bij dat pianospel gaat hij soms ook nog zingen. Hij is supermuzikaal en bij zijn concerten geniet ik enorm, maar het oefenen (en dan steeds hetzelfde loopje 10x) is niet altijd een genot voor het oor 😂

Beneden heb ik op zich wel rust, maar daar kan wel elk moment een hongerige puber binnenwandelen op jacht naar voedsel.

Thunder: af en toe gaan wandelen is wel een goede. Dat wil ik sowieso vaker gaan doen. Hopen op wat mooier weer de komende tijd!
T (2008) en I (2013)
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 05 Jan 2025 17:32

Kan je niet van de zolder je eigen domein wellicht en dat de 2 kids samen de midden verdieping hebben dan? 😌
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 05 Jan 2025 17:56

Dat is ook een goed idee Pippa! Of een tuinhuisje plaatsen en ombouwen tot jouw ruimte. Zie dat wel eens in Amerika op tv en vind dat altijd geniaal, even rust!
Of een active noise cancelling koptelefoon kopen?
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 05 Jan 2025 18:26

Aah, ik vind het wel lief dat jullie meedenken!

De zolder hebben we een paar jaar geleden echt helemaal omgebouwd tot het domein van onze dochter. Een meubelmaker heeft een ingebouwd bed op maat gemaakt: een twijfelaar in een nisje. Dat laten we dus zo.

Voor een tuinhuis hebben we een te kleine achtertuin. We hebben een heel onhandige vorm tuin, beetje langwerpig en rondom het huis.

We hebben nog overwogen om iets met de kelder te doen, maar de aannemer vond dat geen aanrader.

Een goede ANC-koptelefoon heb ik, mijn man ook en die dragen we vrij veel 😬 Niet supergezellig, maar het helpt inderdaad wel om een beetje in je eigen bubbel te komen
T (2008) en I (2013)
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 05 Jan 2025 18:55

Oh ik herken dit wel. Ik kan ook oprecht chagrijnig worden als mijn vriend op vrijdag om 12:00 uur gezellig al thuis komt. Ik denk dan ja leuk maar ik zit nog in mn eigen bubbel. Ook mis ik de ochtenden dat ik helemaal mijn eigen gang kan gaan. Er is altijd iemand in huis. Ons huis is nog geen 20 uur per week leeg. Ik ga nog wel eens op de studeerkamer zitten om toch even wat stilte te pakken.
2015 💙
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 05 Jan 2025 18:59

Minx, knuffel voor jou. Ik moest nog aan je denken toen ik dit topic opende. Jouw zoon is nog geen puber, maar wel vrijwel altijd thuis he?
T (2008) en I (2013)
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 05 Jan 2025 19:15

Filoria schreef:Minx, knuffel voor jou. Ik moest nog aan je denken toen ik dit topic opende. Jouw zoon is nog geen puber, maar wel vrijwel altijd thuis he?

Klopt, hij is 1x per 2 weken 29 uur bij zn vader en verder is hij thuis. Ik ben 2 dagen per week op kantoor. Dan is hij bij opa en oma. Gelukkig gaat hij wel op tijd slapen en vriend ook dus ik pak ‘‘s avonds vaak nog een uurtje alleen beneden voor ik naar boven ga. En inderdaad de noise cancelling koptelefoon.
2015 💙
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 05 Jan 2025 20:15

Geen ervaring maar vast wel wennen als je basisschooltijden gewend bent, hier zijn ze nog
klein en ook altijd thuis 😀. Wat ik weleens hoor en misschien zelf ook zou overwegen is om de puber ook een bedtijd te geven zodat je beneden ook even alleen voor jezelf en je man hebt. Bijvoorbeeld om 21:00u of 22.00u dat hij op zijn kamer tv kan gaan kijken en zijn snacks al geregeld moet hebben voor die tijd 😅.
<<

Loïs

Kletskop

Bericht 05 Jan 2025 20:29

Op zich heb ik er geen last van dat mijn zoon veel thuis is, of thuis komt als je het niet verwacht. Maar wel het gevoel 'het is hier geen hotel'.

Hij heeft echt enorm veel les uitval of verkort rooster. Op die dagen luncht hij thuis en als wij dan werken zijn en om 17.30 thuis komen, liggen de stukjes noedels door de keuken, tosti apparaat nog vies op t aanrecht, bord op tafel. Wat we ook zeggen en afspreken, hij blijft het doen. Net zoals we de afspraak s ochtends hebben; vieze was op de trap, bed opmaken en rolluik en raam open zetten. Die van 4 en 9 doen dat meestal uit zichzelf, maar die van 12..
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 05 Jan 2025 20:35

Mijn zoons zijn een stukje jonger maar wat Lot voorstelt doen wij ook zo nu en dan in de vakanties. Dat noemen we “ rusten” en dan gaan ze even op hun kamer chillen en hebben mijn man en ik de woonkamer even voor onszelf. Daar zit verder geen eindtijd aan dus ze komen wel naar beneden wanneer ze willen maar ik merk wel dat het voor iedereen wel even fijn is zo met die regenachtige dagen waarbij we toch minder buiten zijn.

Daarnaast hebben we een kamer ensuite, dat vind ik zo fijn! Zeker op vrijdagmiddag, dan zijn er vaak vriendjes over de vloer en als mijn man dan thuis komt doen we de ensuite deuren dicht en drinken wij even samen een wijntje aan de eettafel in “ rust”. Heerlijk!

Verder zeggen wij eigenlijk altijd “ niet met lege handen naar de keuken”, vieze kleding in de wasmand e.d., maar daar werken we ook nog aan 🙈
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 05 Jan 2025 21:00

Lot schreef:hier zijn ze nog
klein en ook altijd thuis 😀. Wat ik weleens hoor en misschien zelf ook zou overwegen is om de puber ook een bedtijd te geven zodat je beneden ook even alleen voor jezelf en je man hebt. Bijvoorbeeld om 21:00u of 22.00u dat hij op zijn kamer tv kan gaan kijken en zijn snacks al geregeld moet hebben voor die tijd 😅.
Ik weet nog hoe dat was, met kleintjes altijd thuis (pittig!) Maar het is toch anders omdat ze hoogstens een keer een nachtmerrie hebben, maar je verder 's avonds het relatief rustig hebt. Ze komen niet om 21:30 ineens vertellen dat er morgen een belangrijke deadline voor school is, maar dat de printer stuk is. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen, maar het is een andere manier van 'aan staan'.

Hoe we het deden met de kinderen toen ze jonger waren, dat werkt nu niet meer. Alleen al omdat zoon soms pas om 21:00 of 22:00 thuiskomt van zijn hobby's of bijbaan of een afspraak met vrienden. En omdat die vrienden ook tot laat school hebben en ook hobby's en bijbaantjes, ligt de nadruk van zijn sociale leven heel erg op de wat latere avonduren. Ik denk dat je zelf met een 16-jarige in huis moet wonen om te ervaren hoe dat is.
T (2008) en I (2013)
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 05 Jan 2025 21:13

Ik herken het nog niet zo maar mijn dochter is nog maar net een tiener dus wellicht weet ik er ook nog niet veel vanaf :P. Wat ik wel weet is dat mijn ouders vroeger gewoon wilde weten of we mee aten en zo nee of er een portie bewaard moest blijven die dan later in de magnetron gedaan werd. Als we eerder wilden eten dan kregen we gewoon iets simpels of konden we zelf wat maken. Tenzij het natuurlijk iets was wat al klaargemaakt was (bv een pan soep een dag van te voren).

Het stukje van steeds later naar bed herken ik wel al ligt het vooral ook aan mezelf. Ik schrijf en lees graag op mijn laptop en wil dat niet doen als m'n dochter wakker is want dat vind ik dan niet gezellig voor haar. Ik vind het ook gewoon gezellig om tijd met haar door te brengen als ik niet hoef te werken. Daardoor schrijf ik inmiddels wel een stuk minder omdat ze inmiddels later naar bed gaat. Gelukkig is de vakantie afgelopen en schakelen we in ieder geval al terug naar 21:00.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 05 Jan 2025 21:16

Oei ik snap volledig je probleem Filoria. Hier zit de oudste in groep 8 en zie ik al op tegen volgend jaar als mijn vrije dagen niet meer kinderloos zijn tussen half 9 en kwart over 2. Ook dat ze dan thuiskomen met vrienden zonder dat ik eerst kan zeggen dat het niet uit komt vind ik vervelend.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 05 Jan 2025 21:42

Ja, daar gaat je rust Olive!

Het is ook wel heel leuk hoor. Ik verheug me ook wel op volgend schooljaar als mijn jongste (ook groep 8) terugkomt van haar eerste dagen op de middelbare school en dan haar verhalen horen.

Maar dat zij dan ook een rommeliger rooster krijgt én dat haar hobby's en afspraken met vriendinnen waarschijnlijk ook wat meer naar de late middag en avonduren verschuiven, daar verheug ik me minder op 😅

DronkenTaart schreef:dat mijn ouders vroeger gewoon wilde weten of we mee aten en zo nee of er een portie bewaard moest blijven die dan later in de magnetron gedaan werd
Hier ook zo hoor, ik sta niet meerdere keren per dag uitgebreid te koken.

Het is wat Loïs omschrijft: al die troep die hij erbij achterlaat. Dan heb ik na het avondeten even gestofzuigd, de vaatwasser ingeruimd en een doekje over het aanrecht gehaald en dan komt T ergens rond onze bedtijd nog thuis - met honger - en maakt hij weer nieuwe vaat en kruimels en hij denkt er natuurlijk ook niet aan om de achterdeur even op slot te doen 🙄
T (2008) en I (2013)
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 06 Jan 2025 07:03

Wat betreft je vraag over je intieme leven: niks zo libido verlagend als een kind dat (heel lief) Truste mam!! Roept van de kamer naast je 😂🙈 of nog even om een gymbroek vraagt inderdaad.zeker als je dacht dat ze al sliepen!.

Ook vergeet mijn dochter sindskort haar spullen overal(tas,gymspullen,agenda) Dit was nooit het geval dus zit ook niet in ons systeem om te checken. Puberbrein daalt duidelijk in
<<

Noor

Major Yipyapper

Bericht 06 Jan 2025 11:42

Ik herken het nog niet zo eigenlijk.
Oudste is 12, 1e voortgezet onderwijs en jongste 10. Zal vast komen als ze wat ouder zijn haha.
Het wat wisselende rooster vind ik eigenlijk wel fijn. Mijn dagen zijn natuurlijk best saai en voorspelbaar, ben bijna altijd thuis. En juist nu dat wisselende, zoon wat later uit huis dan dochter (zijn 1e uur begint pas op 09.00). En de wisselende tijden dan ze van elkaar thuis komen vind ik eigenlijk wel fijn. Bij beide apart de tijd om even te horen hoe ze het gehad hebben etc.
Tijdens een tussenuur mag Luuk niet naar huis dus hij is alleen eerder thuis als zijn laatste uur uitvalt. Wel geregeld een wat verkort rooster of vanaf 13.00 vrij.
Verder is Luuk (nu nog😉) een jongen die het heel gezellig vind om even samen naar de winkel te gaan en een lekker broodje mee te nemen en dan samen te lunchen (zoals vandaag, hij heeft studiedag).

Ook als hij 's avonds wat later naar bed gaat kijkt hij gezellig met mij tv mee. Haha verwacht wel dat dat als hij ouders word anders kan worden.

En snap dat mijn situatie anders is dan bij de meeste van jullie.
💙: 07-09-2012
🩷: 15-07-2014
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 06 Jan 2025 13:10

Een onderwerp naar mijn hart!

Mijn zoon is 18 en gebruikt 't huis echt als hotel. Laat alles slingeren, is vaak weg wat helemaal prima is. Maar is ook thuis op momenten dat ik het niet verwacht of gaat weg wanneer het hem uitkomt.
Ik merk heel erg dat we als 2 volwassenen leven, terwijl het wel gewoon een ouder/kind relatie is en hij moeite heeft met rekening houden. Appt soms om 17u dat hij met z'n vriendin ergens wil eten, terwijl ik net aan het avond eten wil beginnen of appt op het laatste moment of vriendin mee kan eten. Ik word daar soms heel boos om, maar wil het hem ook niet verbieden. Ik heb liever dat hij leert anticiperen en overleggen. Maar dat werkt nog niet zo goed.
Gebrek aan privacy heb ik nooit echt last van gehad, heel af en toe het laatste jaar vooral maar toen was ik zwaar overspannen en kon ik weinig hebben. Vond en vind het vaak gezellig samen tv kijken en dan ga ik om 22u naar bed en blijft hij nog onder 😅
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen