Het is hier geen hotel!
Hebben jullie ook wel eens dat je je niet meer helemaal rustig/thuis voelt in je eigen huis door de constante aanwezigheid van je tienerkind(eren)?
Ik vind het zo naar om te merken dat ik dit heb, maar het is wel zo.
I en T zijn nu 11 en 16 en gebruiken ons huis soms echt een beetje als een hotel. Vieze was ligt op de grond, ze vragen wat er op het menu staat en willen op onhandige tijden avondeten (i.v.m. bijbaantje, hobby's etc.) Ze gaan het liefste 's avonds laat naar bed en slapen 's ochtends uit.
Ze zijn te groot geworden voor opvang dus in de schoolvakanties zijn ze er echt de hele vakantie con-ti-nu. Ik regel wat logeeruitjes en dagjes weg hier en daar, maar als ik dat niet zou doen, zouden ze twee weken lang elke dag de hele dag thuis zijn.
Het hoort allemaal bij de leeftijd natuurlijk dus ik weet dat we gewoon even door deze fase moeten. En natuurlijk voeden we ze op, hebben we afspraken en wekkers en laten we ze helpen in het huishouden en met koken en zo.
Waar ik vooral last van heb: het gevoel dat er thuis elk moment een beroep op me gedaan kan worden. Zelfs onder schooltijd, want onze zoon heeft een gatenkaasrooster en komt voorturend naar huis in tussenuren. Zijn werkgever stuurt hem ook vaak eerder naar huis. Soms een uurtje eerder, soms twee uur eerder. Qua sport gaat hij nu zelf boulderen met vrienden, maar dat duurt ook de ene keer langer dan de andere keer en soms gaat het niet door. 's Avonds gaat hij ongeveer tegelijk met ons slapen. Hierdoor heb ik voor mijn gevoel nooit meer echt het huis voor mezelf of echt privacy.
Ik heb niet zo veel contact met andere ouders met tienerkinderen (de meeste van mijn vrienden hebben jongere kinderen) dus ben wel benieuwd of het iets herkenbaars is en of jullie tips hebben.

. Wat ik wel weet is dat mijn ouders vroeger gewoon wilde weten of we mee aten en zo nee of er een portie bewaard moest blijven die dan later in de magnetron gedaan werd. Als we eerder wilden eten dan kregen we gewoon iets simpels of konden we zelf wat maken. Tenzij het natuurlijk iets was wat al klaargemaakt was (bv een pan soep een dag van te voren).