Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Zelfde klas als grote broer/zus

<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 04 Sep 2025 06:53

Zelfde klas als grote broer/zus

Mijn jongste gaat binnenkort naar de basisschool, waar ze meerdere kleuterklassen hebben (5 in totaal) en nu heb ik van de week bericht gekregen dat ze in de (oude) klas komt van de oudste. Naast dat ik geen fan ben van de juf, vind ik het ook onhandig dat ze bij alle kinderen nu bekend is als "het zusje van" en ik heb ook gevraagd waarom deze beslissing is gemaakt,omdat ze ook dus niet zit bij kindjes van de opvang en ik dus graag wil dat ze echt als individu kan beginnen.

Nu snapt de directeur mijn zorgen niet en vraag waar die zorgen dan vandaan komen. Nu ben ik benieuwd hoe jullie hier over denken. Overdrijf ik? Ik ben zelf altijd het zusje van geweest op de basisschool en vond dat toch wel een ding. Maar wellicht hebben jullie hier andere ervaringen in of nuttig advies voor mij.
<<

Maple

Kletskop

Bericht 04 Sep 2025 06:59

Re: Zelfde klas als grote broer/zus

Mijn broertje en ik hebben altijd in gecombineerde klassen gezeten, één groep tussen ons. Dus voor die groep tussen ons in stond mijn broertje altijd bekend als het broertje van, en ik als de zus van. Nooit een issue geweest, sterker nog, door jouw bericht is het de eerste keer dat ik daarbij stil sta, haha. Daar zou ik me dus absoluut geen zorgen om maken.

Als jij een gegronde reden hebt waarom jij je dochter niet bij de specifieke leerkracht in de klas wilt hebben, vind ik dat wel een reden om het in elk geval bespreekbaar te maken.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 04 Sep 2025 07:05

Bij ons op school mag dit niet / doen ze dit niet. Wij hebben drie kleuterklassen en een broertje of zusje komt altijd in een andere klas, zelfs het jaar nadat de ouders doorgeschoven is zodat je ook niet twee keer dezelfde juf hebt.

Ik zou het inderdaad nogmaals aankaarten.
Let's discover the world together.
<<

Noor

Major Yipyapper

Bericht 04 Sep 2025 07:39

Ehm ik snap hem eigenlijk niet zo goed. Ze zitten toch niet samen in de klas? Waar ben je bang voor?
Komt misschien ook omdat ons school van elk jaar maar 1 klas heeft dus als je kinderen dicht op elkaar zitten en je oudste blijft onverhoopt zitten zou het zomaar kunnen dat je bij je broertje of zusje in de klas komt.
En iedereen kent elkaar goed en weet wie broer en zus etc van elkaar zijn.
💙: 07-09-2012
🩷: 15-07-2014
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 04 Sep 2025 07:49

In hetzelfde klaslokaal bij dezelfde juf bedoel je? Dat is hier heel normaal. Scholen hebben toch vaak maar 1 klas per groep?
Voor zo'n coördinator die de klassen verdeelt lijkt het me ook een groot gepuzzel om steeds terug te kijken welke broers en zussen ooit bij dezelfde juf in het lokaal hebben gezeten. Niet te doen toch?
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 04 Sep 2025 08:01

Hier zijn dus 5 klassen. En ik denk dat ik het ook gewoon stom vind dat ze dus daar geen "eigen naam" is als ze binnenkomt, maar "zusje van naam broer" is.

Daarbij komt ze dus bij niemand in de klas waarmee ze vriendjes is op de opvang. Die zitten allemaal in andere klassen.

Ik wil gewoon dat ze het direct naar haar zin heeft.

En nee, ik en de juf denken over heel veel dingen anders. Ik was blij dat ik van haar af was 😅
<<

Noor

Major Yipyapper

Bericht 04 Sep 2025 08:05

Tabbie schreef:Hier zijn dus 5 klassen. En ik denk dat ik het ook gewoon stom vind dat ze dus daar geen "eigen naam" is als ze binnenkomt, maar "zusje van naam broer" is.

Daarbij komt ze dus bij niemand in de klas waarmee ze vriendjes is op de opvang. Die zitten allemaal in andere klassen.

Ik wil gewoon dat ze het direct naar haar zin heeft.

En nee, ik en de juf denken over heel veel dingen anders. Ik was blij dat ik van haar af was 😅

Maar dan is het probleem waarschijnlijk meer de juf waar ze bij in komt en dat ze niet bij kindjes van de opvang komt?
Want dat het zusje van valt in praktijk denk ik echt wel mee hoor.
<<

Ster

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 04 Sep 2025 08:05

Ik zou daar ook geen probleem mee hebben, de juf heeft ieder jaar zoveel nieuwe kinderen, ik neem aan dat ze die allemaal als individu zien.

Hier hebben ze 2x groep 1/2 gecombineerd, daarna gewoon 1 klas per jaar, dus al onze kinderen hebben dezelfde leerkrachten gehad. De oudste zit in groep 6, de middelste in 5, dus hebben steeds na elkaar dezelfde juf. Het zijn 2 totaal verschillende kinderen, dus ze zijn wel broer van/broertje van, maar ik geloof niet dat de juf ze daarom anders behandelt.

Als je echt een probleem hebt met de juf, zou ik dat misschien wel aankaarten. Maar ieder kind is anders, misschien heeft jou 2e wel een klik met deze juf.
R: oktober 2016
M: april 2018
S: juni 2020
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 04 Sep 2025 08:07

Mijn jongste zit nu bij de juf van mn dochter van afgelopen twee jaar. Ik vind het geen enkel probleem dat ze bij dezelfde juf zit. Sowieso weet iedereen op school of opvang dat ze zussen zijn. De ene is de zus van en de ander is het zusje van...

Juf ziet ze ook als twee totaal verschillende kinderen en individuen.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 04 Sep 2025 08:19

In de huidige klas zou ik dat niet ok vinden maar in de oude klas heeft dit toch geen effect?
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Maple

Kletskop

Bericht 04 Sep 2025 08:41

Dat je moeite hebt met de juf en het voor haar vervelend vind dat ze niet bij bekende kinderen in de klas komt, dat kan ik echt wel begrijpen. Maar dat ze in dezelfde klas terecht komt als waar je oudste ook gezeten heeft (en nu niet meer zit) en je dat liever niet wilt, dat is natuurlijk best een behoorlijk luxeprobleem. Hadden jouw kinderen op een kleine basisschool gezeten dan was er misschien maar één of hooguit twee kleuterklassen, en dan had je het er ook mee moeten doen.

Ik denk dat jouw angst dat ze gezien wordt als 'het zusje van' iets is wat vooral in je hoofd is gaat zitten en nu een enorm ding aan het worden is. Ieder kind is een eigen individu, waarschijnlijk zal ze in het begin absoluut gezien worden als het zusje van, maar zodra de kinderen haar beter kennen leren ze haar vanzelf te waarderen om wie zij zelf is. Ze wordt echt niet 8 jaar lang gezien als het 'zusje van' en niks meer dan dat, dat geloof ik echt niet. Ze maakt gewoon haar eigen vriendjes en vriendinnetjes en de hele klas leert haar vanzelf kennen hoe ze is, en dat hele beeld dat er ook nog een broer ergens is, verdwijnt compleet naar de achtergrond. Is in elk geval echt mijn persoonlijke ervaring met gecombineerde klassen.

Overigens, als er dan geen bekende kinderen van het kdv bij haar in de klas zitten, kan het juist ook weer een voordeel zijn dat ze het 'jongere zusje van' is. Best kans dat er een kind dat vorig jaar meer met je zoon heeft gespeeld, opstaat om je dochter wegwijs te maken.

Het gesprek met de directeur zou ik overigens wel aangaan want geen klik hebben met de juf en het fijner vinden als ze met (voor haar) bekende kinderen in de klas komt, vind ik wel redenen om te kijken of ze toch overgeplaatst kan worden.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 04 Sep 2025 09:42

Op de basisschool van mijn kinderen is er van veel klassen (groep 5 en hoger) maar eentje. De school is nu aan het groeien en daardoor zijn er dit jaar voor het tweede jaar op een rij twee groepen drie. Mijn zoon had dus twee opties en zit nu bij de juf die de oudste ook had in groep 3. Ik vond haar fantastisch, dus ik ben er blij mee, maar de andere klas was net zo prima geweest. Ik heb er nooit zo over nagedacht. De juffen wisselen ook nog wel eens van klas, één juf die al jaren kleuters had, staat dit jaar bijvoorbeeld voor groep 8.

Ik zou er niet zoveel waarde aan hechten. En als docent vind ik het juist fijn om broertjes/zusjes in de klas te krijgen, fijn om een beetje het gevoel te hebben dat je zo'n kind al een beetje kent.
december 2016
juli 2019
<<

Maple

Kletskop

Bericht 04 Sep 2025 09:50

Ik heb nog wel even een vraagje: is alleen de kleuterklas een gecombineerde klas? Of blijft het acht jaar lang een gecombineerde klas waar dat dus het ene jaar jouw zoon in zit, en het andere jaar jouw dochter? Want ook dat vind ik nog wat verschil maken. Zou het acht jaar lang zijn dan zou ik je gevoel nog een beetje kunnen begrijpen, maar meer om een andere reden: als je zoon een jaar zou moeten doubleren dan zitten ze dus ineens bij elkaar in de klas. Maar als het alleen om de kleuterklas gaat...
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 04 Sep 2025 10:02

Hier gebeurd dat juist heel veel (je kon zelf een voorkeur opgeven, niet zeker of dat door ging natuurlijk). Mijn dochter zit nu dus bij dezelfde juf als mijn zoon destijds. Alleen maar handig hoeven we elkaar niet meer zo te leren kennen en was het zelfs al een bekend gezicht voor dochter. Er zitten nog een paar kindjes in de klas van toen zoon er zat maar er komen ook steeds nieuwe bij natuurlijk en je dochter blijft heus niet het zusje van maar gewoon hoe ze heet. En zij zal ook zelf vriendjes gaan maken. De bekende van je zoon zullen dus ook bekende gezichten voor haar zijn. Dus ik herken dit niet nee. Ik denk dat je meer in je maag zit met de juf. Hier zit ze trouwens ook helemaal niet bij bekende van de opvang. Heb je dat stuk over de juf ook aangekaart bij de directeur?
<<

Noor

Major Yipyapper

Bericht 04 Sep 2025 10:10

En dat stukje over bij bekenden zitten bij de opvang zou ik me ook niet druk om maken trouwens. De opvang waar mijn kinderen opzaten daar zat niemand op die uiteindelijk naar de school ging van mijn kinderen. Ze maken snel genoeg nieuwe vriendjes/vriendinnetjes.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 04 Sep 2025 10:52

Hier proberen ze dat juist expres wel te doen als het mogelijk is en ik vind het superfijn. Dochter zit nu dus bij dezelfde juf die zoon gehad heeft. Zelf vond ze dat ook fantastisch juist. Ik zie echt het probleem niet. Hier werden de kinderen van de opvang ook een beetje verdeeld over de groepen. Je kunt nou eenmaal niet overal rekening mee houden.
Dat je niet blij bent met de juf zelf als je daar minder goede ervaringen mee hebt gehad kan ik me dan wel iets bij voorstellen maar de rest zie ik echt niet als een probleem.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 04 Sep 2025 10:52

Op onze school worden broertjes en zusjes standaard bij dezelfde juf ingedeeld als oudere kinderen. Dit omdat het dan al bekend is voor de kleuters. Vanuit de kinderopvang is er bij mijn dochters niemand naar dezelfde school gegaan. Ik zou me daar dus niet zo druk om maken. Binnen een paar dagen hebben ze vaak wel nieuwe vriendjes en vriendinnetjes.

Ook hier zijn er 5 kleuterklassen. Deze worden in groep 3 gemixt tot 2 klassen en elke 2 jaar (dus in groepen 3, 5 en 7) worden deze leerjaren weer gemixt. Ook tijdens bepaalde lessen, zoals handvaardigheid, gym en rekenen worden de klassen per leerjaar gehusseld. Uiteindelijk kennen de kinderen uit elk leerjaar elkaar allemaal en is het helemaal geen ding meer met wie je wel of niet in de kleuterklas gestart bent.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 04 Sep 2025 11:34

Noor schreef:Ehm ik snap hem eigenlijk niet zo goed. Ze zitten toch niet samen in de klas? Waar ben je bang voor?
.

Als er meerdere kleuterklassen zijn worden bij ons broertjes en zusjes ook gescheiden. Maar afhankelijk van de instroom is er ook wel es 1 klas. Zo hebben mijn kinderen vorig jaar een maand bij elkaar gezeten omdat er 1 kleuterklas was, een maand later kwamen er 2 kleuterklassen en toen werden ze gescheiden. Ieder jaar worden de samenstellingen opnieuw bepaald en theoretisch kunnen ze tzt ook samen in een combi klas zitten. Al de vriendjes van van zoon van de opvang zaten in de klas van mn dochter, dat was wel jammer voor hem. En nog steeds wel. Maar dat redt zich ook wel weer. Niet de perfecte soepele overgang voor hem maar daar leert hij ook weer van denk ik dan.
Zo zat ik vroeger om het jaar bij mn zusje. En daar vond ik niks van, was gewoon zo. Denk dat dit voor kinderen in elk geval geen probleem is.

Maar bij jou zitten ze nu dus ook niet in 1 klas dus die vraag van Noor, was ook wat bij mij opkwam.

Edit: mn zoon heeft nu leerkrachten die mn dochter ook 1.5j heeft gehad maar ik heb vanaf het begin niet het idee gehad dat ze hem als broertje van zien, ze zien hem echt als individu!
<<

Maple

Kletskop

Bericht 04 Sep 2025 13:28

Ik denk dat je ook niet helemaal geschikt bent voor het werk als leerkracht als je een jonger kind vooral ziet als broertje/zusje van, ipv een individu met een eigen karakter, met eigen talenten, kwaliteiten en uitdagingen.
Ook in mijn werk heb ik te maken met broertjes/zusjes. Ja, je vergelijkt. Maar bovenal is ieder kind een individu en zijn ze veel méér dan de plek die ze toevallig in het gezin innemen. Vertrouw erop dat een leerkracht ook zo kijkt naar ieder kind.
<<

Noor

Major Yipyapper

Bericht 04 Sep 2025 13:51

Joey schreef:
Noor schreef:Ehm ik snap hem eigenlijk niet zo goed. Ze zitten toch niet samen in de klas? Waar ben je bang voor?
.

Als er meerdere kleuterklassen zijn worden bij ons broertjes en zusjes ook gescheiden. Maar afhankelijk van de instroom is er ook wel es 1 klas. Zo hebben mijn kinderen vorig jaar een maand bij elkaar gezeten omdat er 1 kleuterklas was, een maand later kwamen er 2 kleuterklassen en toen werden ze gescheiden. Ieder jaar worden de samenstellingen opnieuw bepaald en theoretisch kunnen ze tzt ook samen in een combi klas zitten. Al de vriendjes van van zoon van de opvang zaten in de klas van mn dochter, dat was wel jammer voor hem. En nog steeds wel. Maar dat redt zich ook wel weer. Niet de perfecte soepele overgang voor hem maar daar leert hij ook weer van denk ik dan.
Zo zat ik vroeger om het jaar bij mn zusje. En daar vond ik niks van, was gewoon zo. Denk dat dit voor kinderen in elk geval geen probleem is.

Maar bij jou zitten ze nu dus ook niet in 1 klas dus die vraag van Noor, was ook wat bij mij opkwam.

Edit: mn zoon heeft nu leerkrachten die mn dochter ook 1.5j heeft gehad maar ik heb vanaf het begin niet het idee gehad dat ze hem als broertje van zien, ze zien hem echt als individu!

Precies inderdaad.
Luuk zit nu op het voortgezet onderwijs en Nora in groep 8. De basisschool waar Nora nog op zit is een school met van elk jaar 1 klas en in al die jaren een heel vast team. Nora kreeg dus ook alle leerkrachten die Luuk ook heeft gehad. Ik denk dat ik soms bij 10min gesprekken eerder de neiging had om ze te vergelijken dan dat de leerkrachten dat deden 🫣😅 Die zagen ze echt als een individu.
<<

Lavina

Noob

Bericht 04 Sep 2025 14:33

@tabbie, bedoel jij echt de oude klas en juf? Of bedoel je de oude klasgenootjes/kinderen? Want daarin vind ik wel verschil zitten.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 04 Sep 2025 14:56

Ik denk dat het wel mee gaat vallen. Het zijn nog maar kleuters.

Maar ik ben de middelste van 2 broers. Ik was altijd de zus of het zusje van. De meiden lagen altijd om mijn broers en ze waren enorm populair. Dus ik was altijd zus(je) van. Leuk, nee niet altijd.
Dit was overigens niet op de basisschool maar op de middelbare. Op de basisschool heb ik met beide in de klas gezeten en had dit niet gemerkt.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 04 Sep 2025 16:47

Bij onze school hebben ze 4 kleuterklassen en plaatsen ze nooit broer/zus als ze in verschillende leerjaren zitten. Eventueel wel bij dezelfde juf als er wat meer leeftijdsverschil tussen zit. Bij een tweeling zag ik dat ze wel in dezelfde kleuterklas maar gaan ze uit elkaar zodra ze naar groep 3 gaan. De ontwikkeling van het individu (jenaplan) is bij ons belangrijk speerpunt.

Ik zou het zelf niet wenselijk vinden als mijn beide kinderen in dezelfde klas zitten, terwijl er wel parallelklassen zijn!
08/2018
05/2021
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 04 Sep 2025 17:17

Onze zoon zit ook niet bij kinderen van de opvang in de klas. Ze zien elkaar wel op de bso en in de klas maakt hij nieuwe vriendjes en vriendinnetjes. Bedenk je ook dat als iedere ouder hiermee naar de directeur zou gaan, dit echt een enorm gedoe zou opleveren voor de klassenindeling. Bij onze school mag dit niet en moet je echt met hele zwaar wegende redenen komen om te switchen van klas. Ik vind het eerlijk gezegd een beetje gezeur om niks.
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 04 Sep 2025 18:09

‘Ik wil gewoon dat ze het direct naar haar zin heeft’. De wereld is niet maakbaar hè. Bereid je er op voor dat de klassenindeling de komende 8 jaar jaarlijks op de schop gaat.

Geef haar de kans om er zelf een succes van te maken. Kinderen zijn normaliter enorm flexibel, worden niet afgerekend op het feit dat ze het broertje of zusje zijn van een ander. Het lijkt mij dat alertheid in bijvoorbeeld oudergesprekken voldoende is (vanuit jouw kant).

Het is de kunst om als ouder wat meer los te laten, vertrouwen te geven en haar aan te moedigen in deze nieuwe samenstelling te gaan ontdekken en zich te ontwikkelen. Ze blijven niet de hele dag tussen 4 muren, komen op het plein iedereen tegen, spelen wellicht samen in hoeken en desnoods arrangeer je een playdate na schooltijd.

Ik krijg eerlijk gezegd de kriebels van de stelligheid en je wensen, maar wellicht komt dat omdat ik in het dagelijks leven aan de andere kant van de tafel zit. Laat gaan en vertrouw op jouw dochter. Komt goed!
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen