04 Sep 2025 08:41 door Maple
Dat je moeite hebt met de juf en het voor haar vervelend vind dat ze niet bij bekende kinderen in de klas komt, dat kan ik echt wel begrijpen. Maar dat ze in dezelfde klas terecht komt als waar je oudste ook gezeten heeft (en nu niet meer zit) en je dat liever niet wilt, dat is natuurlijk best een behoorlijk luxeprobleem. Hadden jouw kinderen op een kleine basisschool gezeten dan was er misschien maar één of hooguit twee kleuterklassen, en dan had je het er ook mee moeten doen.
Ik denk dat jouw angst dat ze gezien wordt als 'het zusje van' iets is wat vooral in je hoofd is gaat zitten en nu een enorm ding aan het worden is. Ieder kind is een eigen individu, waarschijnlijk zal ze in het begin absoluut gezien worden als het zusje van, maar zodra de kinderen haar beter kennen leren ze haar vanzelf te waarderen om wie zij zelf is. Ze wordt echt niet 8 jaar lang gezien als het 'zusje van' en niks meer dan dat, dat geloof ik echt niet. Ze maakt gewoon haar eigen vriendjes en vriendinnetjes en de hele klas leert haar vanzelf kennen hoe ze is, en dat hele beeld dat er ook nog een broer ergens is, verdwijnt compleet naar de achtergrond. Is in elk geval echt mijn persoonlijke ervaring met gecombineerde klassen.
Overigens, als er dan geen bekende kinderen van het kdv bij haar in de klas zitten, kan het juist ook weer een voordeel zijn dat ze het 'jongere zusje van' is. Best kans dat er een kind dat vorig jaar meer met je zoon heeft gespeeld, opstaat om je dochter wegwijs te maken.
Het gesprek met de directeur zou ik overigens wel aangaan want geen klik hebben met de juf en het fijner vinden als ze met (voor haar) bekende kinderen in de klas komt, vind ik wel redenen om te kijken of ze toch overgeplaatst kan worden.