Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Mogen jullie kinderen vuurwerk afsteken?

<<

Marit Eline

Bericht 29 Dec 2024 09:16

Mogen jullie kinderen vuurwerk afsteken?

Vuurwerk..mijn oudste van bijna 11 is helemaal gek ervan. Hij heeft gisteren samen met mijn man in Duitsland allerlei vuurwerk gekocht (gewoon legaal uiteraard, bij de lidl, maar echt voor een kwart van de prijs van vuurwerk in Nederland en het is voor ons dichtbij).
De vriendjes van mijn oudste zijn er ook helemaal gek van. Ze mogen van ons alleen oudejaarsdag en nieuwjaarsdag afsteken, en dan met aansteeklont en vuurwerkbril op.
Ik sta er dubbel in, vind het toch wel een beetje spannend altijd en zonde voor milieu en geld. Maar mijn man was er vroeger ook helemaal gek van en geeft ook aan 'ik was eerder precies zo en ik heb er zoveel plezier aan beleefd'. Dus hij vindt het prima. En ik voer een soort van gedoogbeleid haha.

Hoe is dat bij jullie kinderen? Ik lees in het 'wat wil je kwijt' topic dat er ook wel kinderen bang zijn of dat ouders ertegen zijn. Mogen/gaan jullie kinderen vuurwerk afsteken?
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 29 Dec 2024 09:32

Re: Mogen jullie kinderen vuurwerk afsteken?

Zoon (7) en vriend steken samen vuurwerk af met oud&nieuw, hebben gisteren ochtend leuke stapel gehaald. Maar met veiligheidsbril en aansteeklont. Wat klein vuurwerk wat hij alleen (onder begeleiding) kan en de rest doet vriend.

Ze vinden het leuk samen, nja prima, van mij hoeft het niet perse, ben het ook niet gewend van vroeger.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 29 Dec 2024 09:42

Mijn dochter is 4 dus het is niet aan de orde. Maar wij gaan het niet stimuleren of het voorbeeld geven. Dus ik verwacht ook niet dat zij erin geïnteresseerd raakt. Mocht dat wel zo zijn dan zullen we het onder begeleiding een keer doen maar ook uitleggen dat de natuur van de leg is en het hartstikke slecht is voor het milieu. Om het dan nog niet eens over de gevaren te hebben. Ik heb er vertrouwen in dat mijn kind dan zelf beslist dat ze het niet wil.
<<

Max

Yipyapper

Bericht 29 Dec 2024 09:49

Ik heb een hekel aan vuurwerk. Heb t zelf ook nog nooit afgestoken. M’n zoon is nog heel jong dus nog niet van toepassing. Hij zal zelf echt met de vraag moeten komen en dan nog moeten we goed nadenken of we dat we willen toelaten. Sowieso niet buiten oudejaarsavond om.

Waarom mogen jouw kinderen op nieuwjaarsdag afsteken Marit?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 29 Dec 2024 10:04

Nee absoluut niet.
Let's discover the world together.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 29 Dec 2024 10:21

Mijn kinderen zijn 12 en 14 en mogen geen vuurwerk afsteken. Ik hoor mensen vaak zeggen dat hun kinderen er verantwoord mee omgaan, maar als ik dan van mijn oudste hoor hoe dat gaat op school als de ouders er niet bij zijn dan schrik ik toch elke keer weer.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 29 Dec 2024 10:26

Marit Eline schreef:zonde voor milieu en geld
Daar wil ik er nog een paar aan toevoegen:
* zielig voor huisdieren
* voor mensen en kinderen met bijvoorbeeld autisme of een oorlogstrauma
* voor de vuurwerkslachtoffers die er elk jaar vallen onder zowel de afstekers als omstanders/voorbijgangers
* dat er zo makkelijk en goedkoop aan vuurwerk te komen valt, zorgt er ook voor dat mensen zelf explosieven kunnen maken en hele gevels, huizen of zelfs woonblokken kunnen opblazen
* vuurwerk opslaan is ook best gevaarlijk

Hier hebben we een ander probleem: de oudste (met autistische trekjes en bang voor vuurwerk) wil oud & nieuw bij vrienden vieren, maar is bang dat ze vuurwerk gaan afsteken en dan wil hij daar niet bij staan. Als enige binnen blijven is natuurlijk óók ongemakkelijk. Hij twijfelt nu of hij überhaupt wel wil gaan.

Mijn man en ik hebben zo'n hekel aan fietsen of lopen langs vuurwerk-afstekende jongeren, dat we elke oud & nieuw liever thuisblijven. We hebben hier in de wijk een keer een soort vreugdevuur gezien waar tieners vuurwerk in gooiden... Er stonden dan gewoon volwassenen mee te doen. Doodeng.
Laatst gewijzigd door Filoria op 29 Dec 2024 10:29, in totaal 1 keer gewijzigd.
T (2008) en I (2013)
<<

Noor

Major Yipyapper

Bericht 29 Dec 2024 10:28

Mijn kinderen zijn 12 en 10 en mogen vuurwerk afsteken. Wel met een vuurwerkbril op en aansteeklont.
Vooral Luuk is helemaal gek van vuurwerk. Gisteren samen met papa vuurwerk gehaald in Duitsland.
Hij heeft het niet van een vreemde. Ik was vroeger op 31 dec samen met mijn zus de hele dag vuurwerk aan het afsteken.
Ze mogen (nog) niet de buurt door. Gewoon hier voor het huis zodat wij in de buurt zijn.
💙: 07-09-2012
🩷: 15-07-2014
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 29 Dec 2024 10:39

Nee. Sowieso zijn ze te klein daarvoor maar ik vind vuurwerk ook helemaal niets. Meestal koopt mijn man een kinderpakketje voor 10 euro en dat is het. Mijn man steekt het af en de kinderen mogen wat sterretjes vasthouden. En meer vind ik niet nodig.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 29 Dec 2024 10:47

Heel eerlijk heb ik geen idee of hij vuurwerk afsteekt. Hij is niet thuis met oud en nieuw. Van mij zou hij het niet mogen. Ik blijf zelf ook al jaren binnen en zie op tegen oud en nieuw. Vorig jaar heb ik echt een paar uur in het donker gezeten met een noise cancelling koptelefoon op. De knallen en piepen die onverwacht komen kosten mij zoveel energie. In onze vorige straat werd bizar veel afgestoken met oud en nieuw. In onze huidige straat minder maar dat is ook logisch. Het is een doorgaande weg dus qua kruid op de auto’s scheelt dat wel heel veel.
2015 💙
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 29 Dec 2024 10:51

We maken dit jaar zoon voor het eerst wakker: dit is zijn eerste oud en nieuw in Nederland en de buurman heeft een pakket kindervuurwerk aangeschaft, dus kan hij eens kijken. Ik haat vuurwerk, uit de grond van m’n hart. Als kind stond ik al te huilen. Vanaf m’n 17e werkte ik met oud en nieuw in een club en moest ik altijd na 12en naar m’n baas fietsen waar we dan met z’n allen proosten en dan aan het werk gingen. Ik kwam altijd huilend aan want moest door al het vuurwerk heen fietsen.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Marit Eline

Bericht 29 Dec 2024 11:16

Lexi schreef:Mijn kinderen zijn 12 en 14 en mogen geen vuurwerk afsteken. Ik hoor mensen vaak zeggen dat hun kinderen er verantwoord mee omgaan, maar als ik dan van mijn oudste hoor hoe dat gaat op school als de ouders er niet bij zijn dan schrik ik toch elke keer weer.

Toch grappig om de verschillen te zien. Bij ons steken alle 12 en 14 jarigen vuurwerk af, ze zouden echt opvallen als ze niet mochten. Zou het een verschil dorp/stad zijn? Wij wonen in een dorp in oost-nederland en hier is vuurwerk afsteken nog heel normaal (niet dat ik dat fijn vind hoor, het lijkt me heerlijk om in een sociale kring te verblijven waar geen vuurwerk wordt afgestoken en dat heel normaal is). Omdat het hier zo normaal nog is heb ik er wel moeite mee om het mijn kind te verbieden terwijl al zijn vriendjes wel mogen. Daarom verbied ik het dus niet.
Overigens gaat mijn man ook nog met zijn vrienden carbid schieten (ook traditie hier in de buurt), dus tja van een vreemde heeft mijn zoon het ook niet :(
<<

Marit Eline

Bericht 29 Dec 2024 11:19

Max schreef:
Waarom mogen jouw kinderen op nieuwjaarsdag afsteken Marit?

Tja goede vraag wel, eigenlijk omdat iedereen dat doet hier. Wist eerlijk gezegd ook niet eens dat dat officieel niet mag (net even opgezocht)
<<

Juliet

Kletskop

Bericht 29 Dec 2024 11:31

Dochter is 7 jaar en er bang voor en zoon is 2 jaar dus nog niet aan de orde. Hier zijn knalerwten super leuk en spetterkaarsjes nog te spannend.
Ik heb een vuurwerk bubbelmachine gekocht bij Kruidvat. Met zeepbellen, licht en geluid. Ik denk dat ze dat wel leuk vinden.

Vroeger staken wij wel wat vuurwerk af maar geen idee vanaf welke leeftijd eigenlijk.
Ik hoop dat wanneer m’n kinderen er interesse in krijgen er een geheel landelijk verbod is :)
november ‘17 & juli ‘22 🩷💙
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 29 Dec 2024 11:31

Marit Eline schreef:
Lexi schreef:Mijn kinderen zijn 12 en 14 en mogen geen vuurwerk afsteken. Ik hoor mensen vaak zeggen dat hun kinderen er verantwoord mee omgaan, maar als ik dan van mijn oudste hoor hoe dat gaat op school als de ouders er niet bij zijn dan schrik ik toch elke keer weer.

Toch grappig om de verschillen te zien. Bij ons steken alle 12 en 14 jarigen vuurwerk af, ze zouden echt opvallen als ze niet mochten. Zou het een verschil dorp/stad zijn? Wij wonen in een dorp in oost-nederland en hier is vuurwerk afsteken nog heel normaal (niet dat ik dat fijn vind hoor, het lijkt me heerlijk om in een sociale kring te verblijven waar geen vuurwerk wordt afgestoken en dat heel normaal is). Omdat het hier zo normaal nog is heb ik er wel moeite mee om het mijn kind te verbieden terwijl al zijn vriendjes wel mogen. Daarom verbied ik het dus niet.
Overigens gaat mijn man ook nog met zijn vrienden carbid schieten (ook traditie hier in de buurt), dus tja van een vreemde heeft mijn zoon het ook niet :(

Dit inderdaad, alleen woon ik in het noorden in een heel klein dorp. Ik ben het ook helemaal eens met jou. Het is echt heel ingewikkeld als alle vrienden wel al veel afsteken en het als normaal wordt gezien. We praten er thuis veel over, hebben ook discussies, want hij vindt ons maar streng. Gelukkig draagt hij uit zichzelf wel een vuurwerkbril, is hij over het algemeen erg verantwoordelijk in wat hij doet en houdt zich gelukkig aan de regels die we hem opleggen. Hij vertelt ons ook eerlijk wat ze allemaal doen. Ik zal blij zijn als het 1 januari is.
2011 2012 2017
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 29 Dec 2024 11:37

Marit Eline schreef:

Ik woon in midden Nederland. Mijn zoon heeft een hoop vrienden die ook vuurwerk afsteken, maar hij dus niet. Overigens denk ik ook niet dat hij tegen z'n vrienden vertelt dat hij het niet mag, het hoeft van hemzelf ook niet zonodig. Al vanaf dat ze klein zijn leg ik uit waarom vuurwerk schadelijk is om alle verschillende redenen.

Maar ook als hij wel de enige zou zijn, zou ik het verbieden (al snap ik dat het dan wellicht stiekem onder schooltijd zou gebeuren). Ik heb nu een aantal keren een vuurwerk ongeluk zien gebeuren en ook de gevolgen gezien bij mensen. Dan maar een stomme en vervelende moeder.
<<

Noor

Major Yipyapper

Bericht 29 Dec 2024 11:42

Marit Eline schreef:

Wij wonen ook in Oost Nederland (twente) en hier is het ook heel normaal om rond de 12 jaar vuurwerk af te steken en is het eigenlijk gek als je dat niet doet haha.
Maar kan best het verschil zijb qua waar je woont in Nederland
💙: 07-09-2012
🩷: 15-07-2014
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 29 Dec 2024 12:11

Nee, hij was vorig jaar doodsbang durfde dagen niet naar buiten. Nu valt het nog mee. Hij heeft wel van die knalerwtjes gehad.

Mijn nichtjes 5 en 8 mogen vuurwerk afsteken. Mijn broer is helemaal gek op vuurwerk verzameld het hele jaar al
Afbeelding
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 29 Dec 2024 12:38

Mijn 11-jarige dochter vindt het sinds vorig jaar best leuk om samen met papa vuurwerk af te steken maar wel echt heel voorzichtig. Als er heel veel vuurwerk tegelijk wordt afgestoken blijft ze lekker binnen en kijkt ze maar van achter het raam. Ik vind het zelf best eng en het is gewoon gevaarlijk. Ook mogen ze op die dag geen synthetische kleren aan van mij en leren schoenen.
<<

Marit Eline

Bericht 29 Dec 2024 12:52

Mijn zoon mag inderdaad ook niet zijn (synthetische) winterjas aan en mag geen laarzen aan (want daar kan vuurwerk in komen).
Hij draagt een katoenen overall en werkschoenen.
Overigens ben ik wel ook minder bang geworden voor vuurwerk (oke ik was al nooit bang maar nu nog minder) sinds ik samen ben met mijn man.
Toen we net samen waren gingen we dus met zijn vriendengroep op oudjaarsdag carbid schieten en vuurwerk afsteken. Ik heb mijn ogen toen uitgekeken.Wisten jullie dat je die astronauten (dat gewone legale knalvuurwerk zeg maar) gewoon onder je voet kan laten ontploffen en dat er dan niks gebeurd? Dat deden ze daar dus gewoon. Schrok me wild de 1e keer dat ik het zag, maar er gebeurde niks. Ze deden ook die astronauten bij elkaar in de jaszak als grapje en ook daar gebeurde er niks: een doffe knal en dat is alles (wel bij een katoenen jas natuurlijk).
Ik ben ervan overtuigd dat het allergrootste deel van de ongelukken gebeurt met illegaal vuurwerk. En dat is echt een hele dikke no go hier.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 29 Dec 2024 12:57

Ik vind dit een heel interessant onderzoek. Dat mensen astronauten in hun jaszak doen is echt 🤦🏼‍♀️. Kijk maar eens hoeveel ongelukken ermee gebeuren hier: https://www.veiligheid.nl/sites/default ... 5-2020.pdf
Afbeelding
Afbeelding
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 29 Dec 2024 13:49

Dochter van 14 was vroeger altijd bang, rond een jaar of 10 tot 12 vond ze het wel leuk om wat klein vuurwerk af te steken onder begeleiding en dat hebben we ook wel gedaan. Inmiddels boeit het haar niet meer zo, ze heeft er geen behoefte meer aan om iets af te steken.

Zoon van bijna 11 is een apart geval. Hij is erg bang als anderen vuurwerk afsteken dat veel lawaai maakt en met oud en nieuw waagt hij zich niet buiten de deur en zit binnen met een koptelefoon op. Maar inmiddels is hij wel gek van zelf vuurwerk afsteken. We hebben nu dus een hele verzameling liggen waar hij zo nu en dan wat van afsteekt. Wel met een volwassene erbij om toezicht te houden.

Overigens hebben wij eigenlijk altijd f1 vuurwerk, dus geen hele gekke zware dingen. Mag als het goed is het hele jaar afgestoken worden, zolang je er geen overlast mee veroorzaakt. Voor zoon dus ideaal, want die gaat echt niet buiten staan met de jaarwisseling.

Zelf heb ik er gemengde gevoelens bij. Van mij hoeft vuurwerk eigenlijk helemaal niet zo nodig om diverse redenen. Maar ik vind het tot nu toe wel ok als de kinderen wat willen afsteken. Wel houden we het dan bij f1 vuurwerk en voor zoon is dat ook spannend genoeg.

Vroeger staken wij thuis ook vuurwerk af. In elk geval mijn vader dan, die is fan van siervuurwerk dus dat hadden we altijd met de jaarwisseling. Vond het als kind prachtig om naar te kijken en nu nog wel. Maar ik vind het niet persé nodig, ik zou geen problemen hebben met een algeheel verbod, omdat er ook genoeg nadelen aan vuurwerk kleven. Zolang zo'n verbod er nog niet is en zoon wel wat wil afsteken, doen wij dat nog wel.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 29 Dec 2024 14:27

Hier mogen ze alle drie (15, 9, 6) vuurwerk afsteken. We hebben wat vuurwerk bij Lidl gehaald en gaan morgen nog even naar de vuurwerkwinkel. Ze vinden het fantastisch. We waarschuwen de oudste wel steeds om geen domme dingen te doen, het liefst zou hij alleen maar Cobra 6 kopen en afsteken. Dit vinden wij absoluut niet goed en ik hoop maar dat hij het ook niet stiekem doet maar volledige controle hebben we daar helaas niet op.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 29 Dec 2024 15:20

Ik ben al van kinds af aan doodsbang voor vuurwerk met oud en nieuw. Een keer ook een erg ongeluk meegemaakt (ik was er bij maar niet betrokken) dus ik blijf het allerliefst dus graag binnen. In mijn familie is het echter voor 1 iemand het hoogtepunt van het jaar en we vieren eigenlijk altijd wel samen oud en nieuw. Hij kijkt er echt het hele jaar naar uit haha. Hij koopt wel echt heel mooi siervuurwerk en gelukkig niet van die achterlijke bommen. Die laatste heb ik nooit begrepen namelijk (en voor die ben ik dus bang). Dochter vind het wel interessant maar veel verder dan sterretjes en knalerwtjes durft ze gelukkig niet. Ze blijft meestal in de voortuin ook en altijd vuurwerkbril op als we naar buiten gaan. Het liefst kijk ik echter vanuit het raam naar buiten. Ik ben altijd weer blij als oud en nieuw voorbij is.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Radler

Yipyapper

Bericht 29 Dec 2024 17:48

Hier ook een dorp in Twente waar veel vuurwerk wordt afgestoken.
De oudste is bijna 14 en heeft vuurwerk gekocht en mag dit ook zelf afsteken.
De middelste van 11 mag ook zelf afsteken.
De jongste mag samen met papa en een aansteeklont en vuurwerk bril een kinder potje afsteken en een sterretje vasthouden samen met ons.
Man heeft zelf ook een mooie vuurwerk pot gekocht, dit jaar gelukkig niet zo veel. Zonde van het geld en er wordt genoeg in de omgeving afgestoken. Hier vlakbij zitten ook enkele vuurwerk verkoop punten waar het overgebleven vuurwerk altijd wordt afgestoken, hebben we vanaf de straat ook zicht op.

Ik vond het zelf vroeger helemaal geweldig en liep op de dag zelf altijd met vriendjes en vriendinnetjes met een katoenen tasje vuurwerk rond. Alleen die babypijltjes had ik altijd een vreselijke hekel aan
Juli 2019
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen