Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Leren lezen: vraag aan juffen hier

<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 09 Jan 2025 17:59

Leren lezen: vraag aan juffen hier

Mijn dochtertje heeft enorm veel interesse in lezen en schrijven en letters.

Hoe kan ik haar helpen leren lezen? Het hakken en plakken snapt ze nog niks van. Is er een andere methode?
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 09 Jan 2025 18:25

Re: Leren lezen: vraag aan juffen hier

Hier een juf van groep 2/3. Je zou het zoemend lezen kunnen aanbieden, dan laat je de letters zo lang klinken totdat je de volgende letter uitspreekt, bijv. Sssssssssss-iiiiiiiiii-mmmmmmm, letters wel fonetisch uitspreken, dus bij de letter m dan 'mmm' en niet 'em'. Zit ze in groep 2? Als ze het hakken/plakken nog niet begrijpt, wat heel logisch is, is ze er waarschijnlijk nog niet aan toe. In groep 2 (maar ook in groep 1) wordt het fonemisch bewustzijn uitgebreid geoefend. Als ze veel interesse heeft in letters en lezen zou ik het thuis vooral houden bij lekker veel voorlezen. Het zelf lezen komt echt vanzelf. Mocht je echt thuis wat willen doen, zou je ook even kunnen vragen aan haar leerkracht wat zij adviseert.
2011 2012 2017
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 09 Jan 2025 18:32

De juf is nog aan het uitzoeken of ze leert lezen met hakken en plakken, zoemend of met een plaatje erbij (ik weet niet hoe dat laatste heet).

Zoemend probeer ik ook inderdaad, maar dat lukt eigenlijk ook nog niet. Wel bij woordjes die ze wel al kan 'lezen', kikker, mama, papa, naam zus en zichzelf. Maar die kan ze dus ook gewoon lezen. Dus dat telt niet haha!

<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 09 Jan 2025 18:42

Dat durf ik ook niet te zeggen hoe dat heet. Misschien dat ze dan met woordbeeld lezen? Dat ze aan de hand van het plaatje weten welk woord het is? Geen idee hoor, zeg ook maar wat haha. De juf is zelf dan nog aan het uitzoeken hoe ze het aan wil bieden aan de klas of aan je dochter?

Je zou bij de bieb ook avi start boekjes kunnen halen. Daar staan vooral veel losse letters in of heel vaak hetzelfde woordje zodat ze het herkennen. Als ze interesse heeft in letters, vindt ze dat vast leuk.

De helft van mijn leerlingen in groep 2 kan trouwens nog niet hakken/plakken, dus geen zorgen hoor!
2011 2012 2017
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 09 Jan 2025 18:46

Ja, woordbeeld lezen!

Nee ik maak me ook geen zorgen, maar ik vind het wel leuk om haar zelf wat te helpen hierin. Geen moeten, maar gewoon proberen.

De juf is het inderdaad aan het uitzoeken.

Ze, mijn dochter, schrijft wel al hele letter verhalen. Heel leuk!

Terug naar Zwangerschap & kinderen