29 Dec 2024 13:49 door Hippie
Dochter van 14 was vroeger altijd bang, rond een jaar of 10 tot 12 vond ze het wel leuk om wat klein vuurwerk af te steken onder begeleiding en dat hebben we ook wel gedaan. Inmiddels boeit het haar niet meer zo, ze heeft er geen behoefte meer aan om iets af te steken.
Zoon van bijna 11 is een apart geval. Hij is erg bang als anderen vuurwerk afsteken dat veel lawaai maakt en met oud en nieuw waagt hij zich niet buiten de deur en zit binnen met een koptelefoon op. Maar inmiddels is hij wel gek van zelf vuurwerk afsteken. We hebben nu dus een hele verzameling liggen waar hij zo nu en dan wat van afsteekt. Wel met een volwassene erbij om toezicht te houden.
Overigens hebben wij eigenlijk altijd f1 vuurwerk, dus geen hele gekke zware dingen. Mag als het goed is het hele jaar afgestoken worden, zolang je er geen overlast mee veroorzaakt. Voor zoon dus ideaal, want die gaat echt niet buiten staan met de jaarwisseling.
Zelf heb ik er gemengde gevoelens bij. Van mij hoeft vuurwerk eigenlijk helemaal niet zo nodig om diverse redenen. Maar ik vind het tot nu toe wel ok als de kinderen wat willen afsteken. Wel houden we het dan bij f1 vuurwerk en voor zoon is dat ook spannend genoeg.
Vroeger staken wij thuis ook vuurwerk af. In elk geval mijn vader dan, die is fan van siervuurwerk dus dat hadden we altijd met de jaarwisseling. Vond het als kind prachtig om naar te kijken en nu nog wel. Maar ik vind het niet persé nodig, ik zou geen problemen hebben met een algeheel verbod, omdat er ook genoeg nadelen aan vuurwerk kleven. Zolang zo'n verbod er nog niet is en zoon wel wat wil afsteken, doen wij dat nog wel.