Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Baby slaapt bijna niet op de opvang

<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 24 Okt 2024 16:48

Baby slaapt bijna niet op de opvang

Ons zoontje van 5 maanden gaat sinds een maand 2x per week naar de opvang. Helaas slaapt hij daar bijna niet, steeds slaapjes van 30 min tot een uur (dat is een uitzondering), en vaak maar 2x per dag. Het laatste slaapje eind van de middag is helemaal een drama waardoor we hem oververmoeid terug krijgen, thuis is hij dan mega huilerig of zelfs overstuur.
We hebben al gezorgd voor hetzelfde beddengoed als thuis, slaapzakje, white noise.. Op de opvang weten ze ook niet meer wat te doen. Ik heb hem tijdens mijn verlof steeds om 15-16u opgehaald zodat hij thuis zijn laatste slaapje kan doen, maar dat lukt nu niet meer nu ik moet werken.

We zijn wel een beetje wanhopig nu. Iemand tips, herkenning, iets?
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 24 Okt 2024 19:27

Re: Baby slaapt bijna niet op de opvang

Kunnen de leidsters aangeven waardoor zij denken dat hij niet goed slaapt? Welke slaapplekken bieden zij hem aan en zijn er nog andere opties? Wat doen ze op dit moment om hem te troosten en te laten slapen?

Hoe laat halen jullie hem nu altijd op?
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 24 Okt 2024 19:31

Geen ervaring, maar ik snap dat het rot is om de avonden mrt een oververmoeid kind te zitten. Dat is pittig.
Drinkt hij wel goed op de opvang? Honger kan er ook voor zorgen dat ze niet goed slapen. En niet gelijk uit bed halen als hij wakker wordt, maar troosten en laten liggen? Maar goed, dat zullen ze op de opvang ook wel proberen.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 24 Okt 2024 19:45

Olive, nee, de leidsters hebben geen idee. Ze hebben ook de kinderwagen geprobeerd vandaag maar toen werd hij ook na 30 min wakker. Ik kwam hem toen al ophalen maar heb in de wachtkamer zitten werken tot hij wakker werd. Thuis bleek hij wel flink doorgelekt te zijn dus misschien was hij daardoor wakker geworden. Wat ze op de opvang doen is speentje geven, troosten en soms even bij hem zitten. Thuis slaapt hij altijd in zijn bedje of soms tijdens het wandelen in de wagen, maar andere plekken zijn dus niet 'normaal' voor hem.

Luisa, hij drinkt heel goed, eigenlijk altijd zijn flessen leeg. Thuis en op de opvang ook. Hij krijgt thuis ook 1-2x een groentehapje, op de opvang als het goed is een fruithapje.
Ze halen hem niet meteen uit bed voor zo ver ik weet.

Zijn de slaapruimtes wel vaker gehorig? Vanmorgen ging ik zijn bedje daar opmaken en hij ligt vlak naast de scheidingswand, je hoort echt goed de stemmen vanuit de opvang.
En is het normaal dat er maar één slaapruimte is voor alle leeftijden gecombineerd? Hier zijn namelijk 8 bedjes op één slaapkamer 😅 Zoveel kindjes zijn er nu nog niet, maximaal 7 nu, maar ze willen naar 12 kindjes in totaal gaan in de toekomst.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 24 Okt 2024 19:54

Ja, dat is normaal (8 bedjes/gehorig). Hier de ervaring dat kinderen altijd slechter sliepen op de opvang. Is het ook een kind dat nieuwsgierig is/er graag bij is? Hier waren de avonden na kdv ook altijd pittiger. Het werd wel steeds iets beter en ik stelde me er zelf ook maar op in dat het niet hetzelfde als thuis ging/zou gaan. Dat helpt ook al.

Wat soms nog helpt is een doekje meegeven wat de geur van jou heeft. En ik zou ze misschien adviseren hem vaak proberen te laten slapen. Dan is het misschien al 3x een half uur bijvoorbeeld. Maar ik ken zeker meer baby’s die moeilijk/kort slapen op de opvang.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 24 Okt 2024 20:57

Scandic schreef:Olive, nee, de leidsters hebben geen idee. Ze hebben ook de kinderwagen geprobeerd vandaag maar toen werd hij ook na 30 min wakker. Ik kwam hem toen al ophalen maar heb in de wachtkamer zitten werken tot hij wakker werd. Thuis bleek hij wel flink doorgelekt te zijn dus misschien was hij daardoor wakker geworden. Wat ze op de opvang doen is speentje geven, troosten en soms even bij hem zitten. Thuis slaapt hij altijd in zijn bedje of soms tijdens het wandelen in de wagen, maar andere plekken zijn dus niet 'normaal' voor hem.

[b]Poeh lastig. Ik denk dat het puur een kwestie van tijd is en hij vanzelf zal wennen aan de geluiden, geuren en manieren van de opvang.
Ik werk zelf op een babygroep en baby's reageren heel verschillend op de opvang. Heel vervelend dat hij nu na de opvangdagen heel erg moe en oveprikkeld is, maar als het verder wel goed gaat overdags op de opvang is dat denk ik al heel fijn. Het in slaap vallen lukt hem dus ook dus dan moet hij de slaapjes alleen nog wat langer gaan maken. Dat komt vast goed! Blijf vooral goed in overleg met de leidsters zodat de communicatiegoed blijft
.

Zijn de slaapruimtes wel vaker gehorig? Vanmorgen ging ik zijn bedje daar opmaken en hij ligt vlak naast de scheidingswand, je hoort echt goed de stemmen vanuit de opvang.
En is het normaal dat er maar één slaapruimte is voor alle leeftijden gecombineerd? Hier zijn namelijk 8 bedjes op één slaapkamer 😅 Zoveel kindjes zijn er nu nog niet, maximaal 7 nu, maar ze willen naar 12 kindjes in totaal gaan in de toekomst.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 24 Okt 2024 21:08

Hier sliepen ze bijna slecht tot niet op de opvang. Vaak had ik dus een slapend kind in de kinderstoel aan tafel boven hun avondeten.. Ik heb toch wel gevraagd of ze op tijd daar eten konden geven, omdat ze thuis omvielen. Maar bij de een was het na een poosje over en sliep toen gewoon weer prima.

Idd herkenbaar hier dus.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 24 Okt 2024 21:58

Oh herkenbaar, onze beide kinderen hadden dat. Die moesten echt heel erg wennen op de opvang. De jongste had het veel erger dan de oudste (en toen hij vier maanden op de opvang zat, kwam de eerste lockdown en daarna begon het hele wencircus weer van voor af aan 🙄)
Het werd beter met de tijd, maar wij haalden regelmatig een kind op dat helemaal total loss was en zonder eten naar bed ging, want hij was dan te moe om te eten.
Onze opvang had trouwens een buitenbedje. Ziet eruit als een grote (verhoogde) hamsterkooi op wielen. Daar sliepen onze beide kinderen veel beter in dan in de bedjes op de slaapzaal. Ook in de winter, met een speciale slaapzak en deken. Daar vonden ze blijkbaar meer rust. Maar toen er meer regelmaat kwam in de slaapjes, ging het ook beter. Dus sorry, geen tips verder. Maar het wordt echt beter!
december 2016
juli 2019
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 25 Okt 2024 11:22

Ah wat vervelend! Die van ons sliep in het begin ook niet mega goed, maar kon goed met minder slaap dus we hadden er niet zoveel last van. Het werd wel vanzelf beter. Hopelijk is het een kwestie van wennen.
<<

Noor

Major Yipyapper

Bericht 25 Okt 2024 12:17

Hier sliepen ze beide op de opvang ook bijna niet of heel kort. Nora iets beter dan Luuk. Luuk was echt drama thuis ook 🫣😅
Op een gegeven moment sliep hij wel korte slaapjes in de kinderwagen of buggy, dit deze ze toen op de opvang ook.
💙: 07-09-2012
🩷: 15-07-2014
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 25 Okt 2024 13:23

Fijn om jullie herkenning te lezen! Maar niet fijn dat dit dus een vaker voorkomend probleem is :laughcry:
Buitenbedjes hoorde ik een andere ouder ook opperen, dus heb gezegd dat dat ons ook wel wat lijkt. Zou veel beter zijn als er meer mogelijkheden zijn om te slapen en buitenlucht is hartstikke gezond.

Hopen dat dit inderdaad met de tijd beter gaat worden. Zo niet dan hebben we gelukkig nog de optie om één dag opvang minder te doen en mijn ouders/schoonouders een dag per week te vragen. Maar hopelijk is dat niet nodig.
<<

Maple

Kletskop

Bericht 25 Okt 2024 18:14

Als pedagogisch medewerker zou ik een dag minderen qua opvang afraden, juist om je zoontje te helpen in het wenproces. Het wennen aan de rumoer, de andere geluiden en de andere omgeving gaat vaak beter als ze meerdere dagen in de weken gaan, in plaats van 6 dagen in een rustige omgeving en dan één dag in de rumoer en vreemde omgeving van het kdv.
We merken vaak idd ook dat jonge baby's moeilijker tot slapen komen. Wij hebben het geluk van drie slaapkamer soo de groep, wel gehorig maar wel vaak de mogelijkheid om een nieuwe baby een 'eigen' slaapkamer te geven, zonder andere kindjes. We vinden het ook belangrijk om de baby te helpen in het wenproces en als het slapen moeilijk gaat, proberen we er zoveel mogelijk bij te blijven tot de baby in slaap gevallen is. Of de baby slaapt veelal op de groep. Buiten slapen gaat bij ons vaak op een wat latere leeftijd en ik denk dat dat vooral iets onbewusts is, is geen beleid. Maar gevoelsmatig voelt het toch 'verder weg' als zo'n jonge baby buiten ligt en zo'n kleintje hebben we toch het liefst dichtbij.

Welke afspraken heb je net de pm-ers gemaakt omtrent het slapen? Vond je het in eerste instantie belangrijk dat er vaste slaaptijden aangehouden werden, of slaapt je zoontje voornamelijk 'op verzoek'? Als je vaste slaaptijden hebt, sta je ervoor open om die los te laten? Welke signalen geeft je zoontje af als hij moe begint te worden? Deel deze vooral met de pm-ers zodat zij hem niet té moe laten worden en ze hem nog wakker in bed leggen en hem dan eventueel in slaap helpen, en hij niet helemaal oververmoeid raakt omdat ze zijn signalen niet oppakken.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 21 Nov 2024 21:50

He Maple thanks voor je uitgebreide reactie nog! Ik denk dat de Pm'ers mijn zoontje inmiddels wel goed genoeg kennen qua slaapsingnalen, al geeft hij ze wel minder goed aan als hij overprikkeld is. Thuis hanteren we vaste slaaptijden maar op de opvang doen ze dat minder. Maakt mij ook niet uit, als hij maar slaapt. Maar helaas gaat dat nog steeds slecht.
Hij is nu ook al ruim 3 weken verkouden, dat helpt ook niet mee. Maar mij frustreert het inmiddels ook wel, ik moet maar één dag per week naar kantoor en dan krijg ik weer appjes dat hij amper heeft geslapen en heel huilerig is. Tja, dan wil ik hem niet daar laten dus wring me weer in bochten met werk om hem eerder te halen. Geeft heel veel stress zo.
We gaan morgen op een andere opvang kijken waar ze een babygroep hebben en waar als het goed is ook halve dagen mogelijk zijn. Er zal vast een wachtlijst zijn maar ben benieuwd of het ons beter lijkt.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Nov 2024 10:42

Vervelend zeg dat het nog steeds zo lastig gaat en zoveel stress oplevert! Kan ik me voorstellen. Je hebt er ook echt niks aan als ze je overdag dat soort dingen sturen. Wij kregen pas een dagverslag aan het einde van de dag, tenzij hij echt ziek met koorts was, dan kon je je er ook niet druk over maken gedurende de dag. Al wil je natuurlijk ook niet dat hij daar de hele tijd ellendig is, maar alles weten is niet altijd beter.

Wat vreemd dat ze geen vaste slaaptijden hebben. Dat lijkt me juist van belang op de opvang, voor iedereen. In wat voor groep zit hij nu, als het geen babygroep is? Hopelijk is die andere opvang dan fijner en hebben ze niet teveel wachttijd.
<<

Max

Yipyapper

Bericht 22 Nov 2024 10:52

Ik heb dezelfde ervaring als Harri. Vaste slaaptijden en pas een verslag bij het ophalen. Als hij slecht (of zelfs helemaal niet) had geslapen dan appten/belden ze me daar niet over. Wij hebben onze slaaptijden thuis ook aangepast aan de opvang tijden, zodat het elke dag hetzelfde voor hem is. Daar doet hij t goed op.

Sowieso goed om ergens anders te gaan kijken!
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Nov 2024 10:54

Wat vervelend. Misschien nog een idee om daar eens over te communiceren, dat dit ook veel stress geeft en je er vanuit je werk ook niet veel aan kunt doen. Sommige baby's slapen ook wat minder op de opvang en moeten soms huilen. Het is ook echt even wennen. Wel fijn als de leidsters daarover vertrouwen naar jou uitspreken en rust en geduld in bewaren. Ben je verder wel tevreden over de opvang? Misschien is een babygroep ook wel rustiger, achteraf altijd lastig om dat echt goed te bepalen omdat baby ook ouder wordt zich ook meer ontwikkelt dus het gedrag op deze opvang ook zou kunnen veranderen. Maar het belangrijkste is dat het jou als ouder een goed gevoel geeft want je laat daar je meest kostbare bezit achter.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 22 Nov 2024 11:00

Kunnen ze idd niet de vaste slaaptijden van thuis aanhouden?
Wij hadden op onze vrije dagen hetzelfde ritme voor E als op werkdagen, dat werkte het beste anders was ze steeds helemaal ontregeld.
30-04-2017
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Nov 2024 20:06

Oh Jaa vervelend! Onze kinderen gaan sinds de verhuizing naar een andere opvang. Kreeg ik ook berichtjes van: hij huilt zoveel, hij wil niet slapen. Ja dus? Ik zit een uur verderop. Dus ik heel beleefd bellen met de vraag wat ze van mij willen. Ja niks, alleen laten weten.
Dus meteen duidelijk gemaakt dat ik daar niet op zit te wachten. Ze mogen altijd berichten of bellen als ik iets moet met m’n kinderen. Ik kom ze met liefde halen als ze ziek zijn. Maar als er niks ergs is, laat mij dan met rust.
Met die stress kan ik namelijk helemaal niks.
Laatst belde ze om 15.30u ja.. hij heeft koorts maar is verder vrolijk. Ik: ja? Moet ik hem halen? Nee, zolang hij vrolijk is, is het goed. Maar misschien kun je hem eerder ophalen. Ja dat kan, dan ben ik er 17u. Dus ook meteen duidelijk gemaakt, dat ze meteen moeten bellen. Pfffff…

Zit echt verschil tussen opvangen hoor! De eerste opvang belde alleen bij echte nood/ziekte.
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Maple

Kletskop

Bericht 22 Nov 2024 22:12

Bloom, over de koorts en het telefoontje wat je gehad hebt: Als een kind koorts heeft en we weten van dat kind dat ze doorgaans laat gehaald worden, bellen we ook altijd even, met de vraag of iets eerder ophalen een mogelijkheid is. Want ookal gaat het op dat moment best goed, zo'n lange dag is natuurlijk ook een aanslag. Kans is aanwezig dat hij of zij in kan storten na 17:00 en dat is bij ons vaak juist het spitsmoment met heel veel ouders die komen halen én een collega minder. Voor een ziek kind wil je de aandacht hebben, maar op zo'n moment lukt dat dus niet... Nu moet ik wel zeggen dat we doorgaans wel eerder bellen dat 15:30, maar ja, als je er dan pas achter komt dat een kind koorts heeft...

Verder proberen we ouders zo min mogelijk te storen tijdens een werkdag. Dagverslagen worden pas aan het eind van de dag verstuurd. Bellen doen we pas als we echt even tips kunnen gebruiken als slapen of fles drinken bijvoorbeeld niet lukt.
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Nov 2024 09:00

Ja Maple, ik dacht ook dat dat de intentie was. Maar ik vroeg wat ik moest doen, niets. Hij was gewoon vrolijk. Maar of ik hem eerder op wilde halen. Ik zei dat dat wel kon en dat ik dan zo weg zou rijden uit Utrecht. Maar dat het anderhalf uur zou duren. En toen zei ze: oh, ik dacht dat je thuis werkte vandaag. En nogmaals de bevestiging dat het nu goed ging en dat ik niet hoefde te haasten.
Ja, bel dan niet.
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Archie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 09 Dec 2024 19:39

Hopelijk gaat het toch iets beter nu Scandic.

Ik herken veel van je verhaal toen onze oudste tussen de 9-17 maanden was. (Hiervoor sliep ze veel buiten, dus dan boeide het iets minder denk ik?). Zij deed tot 1,5 jaar 2 slaapjes (en ze sliep pas met 14 maanden door). Dus wij waren echt heilig met die 2 dutjes. Bij de opvang vonden ze het handiger als ze of 1 slaapje deed vanaf 1 jaar, of we kregen te horen ‘ze sliep van 10:30 tot 12:00 en nog een keer slapen lukte niet’ (terwijl ze thuis van 9:00-10:00 sliep en van 13:00-15:00 ofzo). Ik heb me daar zo over gefrustreerd.

Verder was (is) het echt een onwijs leuke opvang en vanaf 1,5 jaar gaat het heel erg goed en gaat ze altijd met plezier. Ik kan nog net een klein kusje krijgen en dan is ze foetsie weg.

Bij zoon heb ik nu maar geaccepteerd dat zij hem in een voor hun handig ritme willen hebben. Ik kan me nu ook wat makkelijker verplaatsen in dat wij gekozen hebben voor een verticale groep en dat het ook vast een enorme uitdaging moet zijn om 8-10 kindjes allemaal te slapen te krijgen en het voor iedereen fijn is als de slaapkamer dan ook in bepaalde uren rustig is.

Maar echt, niks is zo vervelend als je weer te horen krijgt ‘ohh hij/zij slaapt zo slecht’, ohhh 3 kwartier was het voor vandaag. Ohhjaa veel jengelig. Ik hoop dat het gauw beter wordt!
11.21
10.23
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 10 Dec 2024 22:09

Lief je reactie nog Archie. Het gaat zo-zo. Toevallig had hij afgelopen donderdag heel goed geslapen, wel 3 uur. Had zijn slaapzak van thuis meegegeven, misschien heeft dat geholpen (op de opvang heeft hij nu een andere, goedkopere slaapzak).
Het frustreert me nog steeds maar ik kan het inmiddels iets beter loslaten. En omdat hij nu sowieso minder slaapt omdat hij inmiddels ruim 6 maanden is lukt het ook wel om hem nog 15-30 minuten een dutje te laten doen als hij heel moe terugkomt, dat scheelt. Hij had gewoon nog heel veel slaap nodig toen hij 4 maanden was. Eén ding weet ik zeker: mochten we ooit nog een kindje krijgen dan zeker het eerste half jaar geen kinderdagverblijf.
Al die verkoudheden ook en zelfs al waterpokken gehad ook 😅
<<

Archie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 14 Dec 2024 08:02

Gelukkig dat het iets beter gaat en ook de leeftijd nu steeds wat makkelijker wordt mbt slapen.

Haha alweer herkenbaar! Voor mijn zoon was er pas plek toen hij 6,5 maand was (te laat ingeschreven omdat ik dacht ‘ah broertje heeft voorrang’). Maar ik was er zo blij mee. Hij was al echt een grotere/stevige baby toen ik hem bracht die al richting tijgeren ging. Er was toen ook net een jongetje gestart op de opvang die 2 maanden jonger was en die lag zo mini, alleen op zijn rug rond te koekeloeren. Toen was ik helemaal gerust gesteld.

Helaas blijven de verkoudheden en waterpokken wel haha. Ik hoop nu dat dat beter wordt als hij loopt en niet meer constant met zinn handen over de grond kruipt en daarna in zijn mond stopt ;)
11.21
10.23

Terug naar Zwangerschap & kinderen