Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Kind opvoeden met meerdere nationaliteiten

<<

Max

Yipyapper

Bericht 17 Mrt 2025 19:31

Kind opvoeden met meerdere nationaliteiten

Ik ben benieuwd wie zijn/haar kind een tweede (of zelfde 3e) nationaliteit heeft.
Wat doen jullie er thuis aan om de andere cultuur mee te geven (de cultuur van de plek waar je niet woont)?
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 17 Mrt 2025 20:10

Re: Kind opvoeden met meerdere nationaliteiten

Wij, maar dat weet je al ;)

Ze hebben Nederlands en Australisch paspoort en worden volledig Engels/Nederlands met een vleugje Arabisch opgevoed qua taal en alle 3 de culturen wb feestdagen etc. (we vieren kerst, sinterklaas en de Ramadan). Ook qua eten krijgen ze grote variatie uit zowel Australië (nou ja, Vegemite, pies en TimTams haha, maar ze associëren ook sushi met Australië), Nederland en Iraq/Algerije.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 17 Mrt 2025 20:27

Hier ook een tweede nationaliteit, via man.
Maar ik vind het best lastig. Man woont inmiddels al de helft van zijn leven in West Europa en is daar ook naar gaan leven. De cultuur van mijn schoonfamilie is vrij conservatief, met name man/vrouw verhouding. Dat is eerlijk gezegd niet iets wat ik mijn dochters wil meegeven. Schoonfamilie woont allemaal in dat andere land. Man gaat meestal wel 1 of 2 keer per jaar daar heen en neemt soms een dochter mee. Dit jaar gaan we in de zomer met zijn allen. Mijn schoonfamilie komt niet naar ons, tenzij wij dat helemaal regelen. Dat gebeurd natuurlijk wel, maar niet jaarlijks ofzo.
Man probeert zijn taal wel aan dochters te leren, maar schiet daarin absoluut tekort. Hij kookt wel vaak gerechten uit zijn land.
<<

Max

Yipyapper

Bericht 17 Mrt 2025 20:40

Luisa kunnen jouw kinderen dan wel met hun opa/oma/ooms/tantes/etc praten of lukt dat niet vanwege de taalbarrière?

Wij doen veel met muziek (luisteren en zelf maken), sport (met name afl en cricket) en lezen boeken met oude volksverhalen erin. Uiteraard ook wel eten (Vegemite met name, Sunday roast dinner, sausage sizzle op bepaalde dagen).
We facetimen meerdere keren per week, maar de band met vooral neven en nichten is toch anders.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 17 Mrt 2025 20:54

Communiceren is inderdaad lastig. Als in, ze verstaan elkaar niet echt. Maar voor nu lijkt dat niet echt uit te maken, ze spelen prima samen. Maar ik denk dat dit meer een probleem wordt naar mate ze ouder worden.
Ik kan ook niet goed met schoonfamilie communiceren. 1 iemand spreekt wat Engels en een ander wat Duits, maar niet voldoende voor hele gesprekken.

Mijn dochters hebben ook nog geen paspoort, iets wat we in de zomer wel graag willen regelen. Maar het is allemaal erg lastig, alleen al om duidelijk te krijgen welke documenten er nodig zijn om paspoorten aan te vragen.

Terug naar Zwangerschap & kinderen