Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Pre advies groep 7

<<

Tess_droom

Noob

Bericht 20 Dec 2024 16:21

Pre advies groep 7

Het pre advies van groep 7 snap ik even niet en de school gaf het net voor de vakantie in een envelop mee naar huis zodat ik geen uitleg meer kon vragen.

Mijn zoon heeft een kader/theoretisch advies gekregen maar daar zat toch nog een niveau tussenin namelijk het gemengt advies??
Dus ik snap dit advies niet zo goed.

Op een school waar wij heen willen
Wordt je aangenomen als je
Gemengt / theoretisch advies krijgt
Of geheel theoretisch en theoretisch/havo.

In ee mail zei de school dat mijn zoon niet zou worden aangenomen omdat hij niet alles op theoretisch heeft of gemengt/theoretisch maar hebben wij niet juist gemengt?

Sorry ben een leek

Ik vind ons advies dan maar vreemd kader/theoretisch advies.

Onze zoon scoort zo slecht omdat hij zich niet prettig en veilig voelt im de klas met hele vervelende kindjes allemaal.. hij kan echt wel iets beter!!
.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 20 Dec 2024 16:32

Re: Pre advies groep 7

De gemengde leerweg en de theoretische leerweg zijn hetzelfde niveau, alleen heb je bij de gemengde leerweg ook een praktijkvak en niet alleen theorie.
Kader is echt een niveau daaronder.
Je zoon heeft nu dus een dubbel advies gekregen, waarschijnlijk krijgt hij volgend jaar wel een enkel advies (of er moet bij school nog twijfel blijven).
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Tess_droom

Noob

Bericht 20 Dec 2024 16:46

Dan vindt ik een dubbel advies wel mega irritant.

Dit betekent dus dat het nog 2 kanten op kan gaan??

Ik wil hem echt op gemengt/theoretisch hebben of helemaal theoretisch.

De kader scholen in de omgeving zijn hier mega slecht!!

Ik weet dat het erin zit bij hem maar hij heeft erg veel moeite met zijn klas. De groepen zijn in groep 6 gesplitst en hij zit niet meer bij zijn vertrouwde vriendjes maar juist de vervelendere (voor hem dan) kinderen.

Erg jammer dit!
.
<<

Hugo

Lady-post-a-lot

Bericht 20 Dec 2024 18:42

Hij heeft nog een heel schooljaar voor de boeg, het is een voorlopig advies.

Ik merk wel dat ik meteen in de weerstand ga bij het lezen van “mijn zoon scoort zo slecht”. Basis, kader, gemengd of wat dan ook: daar is niets slechts aan. En dat hij minder scoort dan wat hij zou kunnen, dat kan natuurlijk. En als hij een niveau hoger kan, komt dat er vanzelf uit. Dan kan hij op de middelbare school altijd nog omhoog klimmen.

Ik weet/denk dat je het niet zo bedoelt maar je bericht komt pusherig over ten op zichte van je zoon. Pas daar asjeblieft mee op voordat hij straks het gevoel krijgt dat hij jullie teleurstelt. Dan ben je veel verder van huis.
Liever een niveautje “lager” en een leuk leven hebben, dan 24/7 eraan moeten trekken om vmbo gemengd of theoretisch te doen omdat jullie vinden/denken dat hij dat kan. Hij komt er wel, echt!
• @alsik30bengaiknaardespermabank •
<<

Maple

Kletskop

Bericht 20 Dec 2024 19:49

Ik heb niet echt kaas gegeten van de indeling van het vmbo, ik kom uit de mavotijd. Maar ik kan me wel vinden in de reactie van Hugo. Ik val een beetje over de opmerking dat je hem écht op theoretische of gemengde leerweg wilt hebben. Ik begrijp goed dat kader je minder aanspreekt door het beeld wat er over het algemeen heerst. Ik heb geen idee waar je woont en of de scholen daadwerkelijk zo slecht zijn of dat jouw blik gekleurd wordt door jouw beeld en je eigen teleurstelling over het advies. Wat ik wil zeggen is dat je als ouder veel kunt willen, maar dat het er uiteindelijk om gaat of je kind het niveau wel écht aan kan. En voor nu zou ik helemaal niet in de paniekmodus schieten: hij zit in groep 7, hij zou in theorie nog alle kanten op kunnen. Je kunt eens in gesprek gaan met zijn leerkracht om te vragen wat nou maakt dat hij anders scoort dan jij had verwacht. Misschien is het advies terecht, misschien dat hij inderdaad anders scoort door de omstandigheden in de klas.
Verder eens met Hugo zoals ik al eerder zei. Probeer ook op te letten hoe je je eigen teleurstelling met je zoon bespreekt. Lager scoren en je kind niet op bepaalde scholen willen hebben, dat kan een kind al gauw het gevoel geven dat het tekort schiet. Terwijl er natuurlijk niets minder waar is, elk niveau is helemaal goed.
<<

Noor

Major Yipyapper

Bericht 20 Dec 2024 20:08

Sowieso merk ik dat een advies in groep 7 nog zo vroeg is, er kan nog best wat veranderen.
Mijn zoon zit nu in de 1e en kreeg begin groep 8 pas het 1e advies en toen rond maart na de doorstroomtoets het officiële advies.
Mijn dochter zit nu in groep 7, andere leerkracht als toen mijn zoon had en misschien dat ze dit jaar al in groep 7 een pre advies krijgen. Maar wat mij betreft vind ik begin groep 8 vroeg genoeg.
💙: 07-09-2012
🩷: 15-07-2014
<<

Marit Eline

Bericht 20 Dec 2024 20:34

Hugo schreef:Hij heeft nog een heel schooljaar voor de boeg, het is een voorlopig advies.

Ik merk wel dat ik meteen in de weerstand ga bij het lezen van “mijn zoon scoort zo slecht”. Basis, kader, gemengd of wat dan ook: daar is niets slechts aan. En dat hij minder scoort dan wat hij zou kunnen, dat kan natuurlijk. En als hij een niveau hoger kan, komt dat er vanzelf uit. Dan kan hij op de middelbare school altijd nog omhoog klimmen.

Ik weet/denk dat je het niet zo bedoelt maar je bericht komt pusherig over ten op zichte van je zoon. Pas daar asjeblieft mee op voordat hij straks het gevoel krijgt dat hij jullie teleurstelt. Dan ben je veel verder van huis.
Liever een niveautje “lager” en een leuk leven hebben, dan 24/7 eraan moeten trekken om vmbo gemengd of theoretisch te doen omdat jullie vinden/denken dat hij dat kan. Hij komt er wel, echt!

Helemaal eens hiermee!
<<

Elisabeth

Lady-post-a-lot

Bericht 20 Dec 2024 20:41

In groep 7 kreeg mijn oudste zoon ook een kader/theoretisch advies. Dat is in groep 8 definitief bijgesteld naar theoretisch.

En eens met de opmerking iets is niet hoog of laag maar het is gewoon een andere manier van onderwijs en leren. Meer praktijk of theoretisch en het een is niet hoger dan het ander. Dat probeer ik mijn jongste (nu groep 7) mee te geven, hij is er nogal op het hoogste te willen halen. Maar het hoogste bestaat dus niet bij ons :-)
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 20 Dec 2024 21:11

Gemengd/theoretisch wordt op de meeste VO scholen aangeboden als één niveau GT. Er zijn scholen waar het nu de mavo genoemd wordt. Je hebt dan op het vmbo de niveaus basis, kader en (gemengd/)theoretisch, waarbij kader en basis veel meer praktijkvakken hebben dan theoretisch. Met kader stromen kinderen in principe op hetzelfde niveau uit als gt, met beide kun je naar mbo niveau 3 of 4, dus ik zou echt ophouden met zeggen dat het lager is, want dat is het sowieso niet. Het is meer praktisch. Mijn ervaring is wel dat het meestal niet heel veel meer veranderd in het laatste jaar qua niveau. Als er getwijfeld wordt tussen twee niveaus, kan er ook gekozen worden eind groep 8 een dubbel advies te geven. Als er wel over een jaar gekozen wordt voor een enkel niveau is het allerbelangrijkste wat ik als leerkracht altijd meenam de werkhouding. Daaraan is echt heel veel te zien. Als hij het heel graag wil, moet hij dit zelf laten zien. Wat wil hij zelf? En hoe weet je dat de kaderscholen slecht zijn? Volgens mij bieden de meeste scholen het hele vmbo pakket aan (basis, kader en gt), is dat bij jullie niet zo?
2011 2012 2017
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 20 Dec 2024 21:13

Daarnaast vind ik het advies erg vroeg om nu al te geven. Op dit moment kun je alleen de scores van M6 en E6 meenemen in je advies. Wij geven pas eind groep 7 een voorlopig advies, dan heb je namelijk vier toetsmomenten gehad: M6, E6, M7 en E7. Het definieve advies komt dan na de M8 toets en de doorstroomtoets.
2011 2012 2017
<<

Lavina

Noob

Bericht 20 Dec 2024 21:55

Mijn dochter kreeg in groep 7 pre- advies basis, begin groep 8 was het basis, na haar cito was het kader/tl. Ze doet nu kader en advies is toch richting tl te gaan (tl= veel theorie en wil zij niet ivm dyslecie)

Mijn zoon kreeg in groep 7 pre-advies kader, hij zit nu on groep 8 en heeft nu havo advies gekregen. Hij heeft in groep 7 zo'n mega sprong gemaakt dat de meester echt vol overtuiging havo adviseert.

Wat ik ermee wil zeggen, pin je nergens op vast! Het advies in groep 7 is nog zo nietszeggend!
<<

Loïs

Kletskop

Bericht 20 Dec 2024 22:08

Mijn zoon had in groep 7 kader advies. Begin groep 8 zei zijn meester; dat moet zeker een T kunnen worden. Hij heeft een T advies gekregen. Omdat de meeste scholen in onze regio dakpan klassen hebben, is hij in een T havo klas geplaatst.
T wordt dan TH
havo wordt dan havo vwo
Vwo blijft vwo

Wat iemand hiervoor zei over het hele pakket; dat is hier in de regio niet. De meeste scholen zijn vanaf vmbo T. Zij bieden T, Havo en vwo.

De vmbo scholen bieden basis en kader, en de dakpan kader/ t. Dus ik begrijp best dat een voorkeur voor een school bepalend kan zijn in je wens om een niveau hoger te halen. Alleen is het niet goed om dat te projecteren op je kind, beter lekker door de school periode dan op z'n tenen lopen.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 21 Dec 2024 08:01

War vroeg wordt dat gegeven zeg! Bij mijn dochter kregen we in juni (eind groep 7) het voorlopig advies. Nu (groep 8) net nog een keer her voorlopig advies gekregen nav de laatste toetsen en dan in maart nav de doorstroomtoets het definitieve advies. Al kan het nu niet meer veranderen bij haar.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 21 Dec 2024 09:23

Hugo ik had precies hetzelfde gevoel.
Ik kom van het VBO af dus ik kom nog uit de prehistorie, maar ik heb wel HBO gedaan, via MBO. Dus niveau zegt helemaal niets. Ik had juist een voorsprong omdat ik praktijk heb gehad. Ik heb zelfs nog huishoudkunde gehad, leren koken, wassen en strijken.
Je moet doen wat je leuk vindt.
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 21 Dec 2024 10:34

Wat jammer om te lezen dat je zo'n negatieve associatie hebt met het vmbo. Het grootste gedeelte van onze samenleving gaat naar het vmbo. Ik denk dat het vooral belangrijk is om je zoon te steunen, op welk niveau dan ook. Het zegt zo weinig over het pad dat hij de rest van z'n leven bewandeld. Uiteindelijk heb je er weinig aan als hij naar TL gaat en vervolgens naar een andere school moet omdat het net niet lukt. Met alle mentale gevolgen van dien.

Verder vind ik het advies ook heel vroeg. Hier wordt voor de zomervakantie eind 7 het pre-advies gegeven. Na de IEP M8 heeft mijn dochter haar eindadvies gekregen (dat moet in elk geval vóór de doorstroomtoets). Vaak geven leerkrachten in groep 8 geen dubbel advies meer. Wel jammer dat het advies niet in een persoonlijk gesprek met jullie besproken is. Dat had misschien ruis kunnen voorkomen.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 21 Dec 2024 10:39

Ik werk op een middelbare (havo/vwo) school. Leerlingen die met een dubbel advies binnenkomen, kunnen ook in een brugklas van het hoogste advies geplaatst worden. Leerlingen met een TH advies kunnen dus in onze havo brugklassen geplaatst worden. Leerlingen met een havo advies, kunnen zowel in de havo brugklassen als in de HV brugklassen geplaatst worden.

Ik weet niet hoe het in andere regio's is, maar in onze regio zijn de open dagen van middelbare scholen in januari. Dus dat er nu al een pre advies gegeven wordt in groep 7 vind ik helemaal niet gek. Er wordt aangeraden om in groep 7 al eens wat open dagen te bezoeken, anders kan het erg veel zijn in groep 8 om te kiezen. En je wilt natuurlijk wel weten op welke scholen (vmbo/havo/vwo) je moet gaan kijken.

Verder sluit ik me helemaal aan bij Hugo, ga uit van wat bij je kind past en niet wat jij graag zou willen voor je kind. Ik zie bij ons op school en ook op de vorige school waar ik werkte dat men tegenwoordig toch echt het minsten havo moet hebben en het liefste vwo. Leerlingen pushen zichzelf of het wordt door ouders/opvoeding ingegeven, terwijl ze er doodongelukkig zijn. Vaak stromen ze in de bovenbouw dan alsnog af naar havo of mavo, maar dan blijkt dat ook overeen te komen met het advies van de basisschool. Vaak hebben die leerlingen zich in de onderbouw helemaal uit de naad gewerkt om naar een 'hoger' niveau te gaan, maar blijken ze dat uiteindelijk toch niet aan te kunnen. En dat was op de basisschool dan meestal ook goed ingeschat.
december 2016
juli 2019
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 21 Dec 2024 13:20

Heeft je zoon zelf ook nog wat te willen? Maak je niet zo druk. Sowieso kan er nog zoveel veranderen want het definitieve advies duurt nog even. En daarbij wil ik ook graag benoemen dat jouw zoon niet zo slecht presteert! Ga je schamen om dat zo hard over hem te roepen. Ik hoop heel hard dat je het niet zo naar hem verwoord of in zijn bijzijn want dat is funest voor jouw kind. Hij presteert prima, al is het misschien niet naar jouw maatstaven, maar er is helemaal niks slechts aan het niveau wat hij nu geadviseerd krijgt.

En heb je er al eens over nagedacht hoe vervelend pubers in zijn klas straks zullen zijn? Daar komt nog veel meer bij kijken dan bij groep 7 kinderen. En als hij daar hinder in zijn functioneren van ondervindt lijkt het mij juist zaak dat hij niet te hoog ingeschaald wordt waardoor hij niet op alle fronten enorme druk ervaart.

Ik zou daar eerst nog maar eens goed over nadenken voordat je zo hoog van de toren blaast.
<<

Maple

Kletskop

Bericht 21 Dec 2024 13:29

Nou zeg, jouw reactie is ook heel erg onaardig, Signature. Als ik Tess een beetje kan inschatten op basis van haar bijdrage hier op het forum is zij iemand die in eerste instantie vanuit haar gevoel reageert. Ik denk dat ze vooral geschrokken is van een (in haar ogen) tegenvallend advies, dat hier hoopt te relativeren omdat ze de leerkracht de komende weken niet kan vragen om informatie, en dat ze juist helemaal niet hoog van de toren aan het blazen is.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 21 Dec 2024 13:34

Ik vind de reacties ook onnodig hard. Ik lees vooral een vraag hoe het advies te lezen. Wij kennen de plaats waar ze wonen natuurlijk niet. Sommige scholen staan natuurlijk heel slecht bekend. Als een schooladvies betekent dat een kind bijna gedwongen wordt om naar een school te gaan die niet past is dat natuurlijk heel naar. Ik lees vooral dat het om de school gaat en ze het hem vooral gunt dat hij naar een fijne school kan. Een fijne plek is zo belangrijk.
2015 💙
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 21 Dec 2024 14:42

Jeetje signature, is er iets in de reactie van Tess dat jou raakt? Want je reageert wel heel fel.

Ik zou zelf ook echt balen als een advies in een enveloppe gegeven wordt en je daar vragen over hebt maar deze niet kunt stellen. Bij ons werd het advies medegedeeld in een 10-minutengesprek.
Ik lees ook niks over het niet accepteren van haar zoon, maar vooral zorgen over de klas waar hij dan in zou komen.
Deze zorgen zou ik ook hebben aangezien ik zelf echt slechte ervaringen heb met praktijk onderwijs. Ik vond het merendeel heel vervelend en laag sociaal.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 21 Dec 2024 14:51

Olive praktijk onderwijs is weer iets heel anders! Dan is het niet gek dat ze daar wat meer moeite hebben met het sociale aspect.
Ik ben naar een kerstmarkt geweest van een middelbare school, praktijkonderwijs tot havo. Maar de producten die ze gemaakt hebben bij praktijkonderwijs, zo mooi! De hele familie heeft nu bv een hele mooie tapasplank. Zo mooi afgewerkt.
En zo waren er meer leuke dingen. Dus de kwaliteiten liggen ergens anders maar is daardoor niet minder.
En vervelend, in welk opzicht bedoel je dat?
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 21 Dec 2024 15:09

Oh! Ik bedoelde eigenlijk geen praktijk onderwijs. Sorry! Ik bedoelde dat wat jij vroeger ook hebt gedaan. Het vroegere vbo.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 21 Dec 2024 15:17

Jazeker, een 'ik vind' en "ik wil' en 'hij presteert zo slecht' en 'hij kan veel beter 'dat triggert mij tot op het bot. Daar ga ik echt heel slecht op. Het is niet belangrijk wat je als ouder vindt en wil, het gaat om het kind. Wat hij wil en aan kan. En wanneer je onder presteert (volgens een ouder) op de basisschool door vervelende klasgenoten, dan moet je niet verwachten dat dat op de middelbare school veel beter gaat. Daar hebben jongeren nog veel meer issues, zeker met al die social media er nog bij en lichamelijke veranderingen, dan op de basisschool. Als dit is wat hij laat zien op school en op dit moment het advies is dan is dat advies op basis van wat hij nu laat zien te kunnen in deze omstandigheden.

En als het hier op aan komt hoef ik absoluut niet aardig gevonden worden. Ik heb in mijn familie gezien hoe kapot neven en nichten zijn gegaan door de wensen van hun ouders, waarbij pas het 6de kind heeft kunnen doen wat hij aankon en leuk vond en ze toen pas in zagen wat voor effect al die presure heeft gehad (voldoende voor 1 van hen om compleet padje af te raken en arbeidsongeschikt). En ook nu zie en hoor ik heel veel druk van ouders bij de vrienden van mijn pubers. Pubers gaan daar aan onderdoor. En in deze tijd waar ze ook nog de social media druk erbij hebben, die wij vroeger niet hadden, is dat misschien nog wel veel meer dan vroeger. Als ik dat dan onaardig verwoord spijt mij dat niet. Ik hoop alleen maar dat ze verder kan kijken dan wat ze zelf wil en vindt.

Mijn pubers hebben vrienden van praktijkonderwijs tot atheneum en die zijn hier regelmatig thuis en ik heb samenvattingen gekocht voor één van de vrienden om nog te kunnen leren want door de spanning van alle druk van pa en ma kwam hij niet eens aan leren toe, één bonk spanning! Ik vind het triest dat ouders zo pushen en zulke dingen zelf niet in (willen) zien. Hij heeft uiteindelijk alles met net een voldoende gehaald en heeft flink op zijn donder gehad. Velen voelen veel druk.

Dat ik mijn dochter met mavo advies naar kader heb laten gaan en haar nu in de derde nog steeds niet hogerop heb laten gaan ondanks dat ze havo kan, dat stuit bij heel veel mensen op onbegrip en dat verbloemen ze ook echt niet. Ik vind dat bizar. Mijn dochter is heel goed in theorie, maar veel gelukkiger met ook een gedeelte praktijklessen. En dat zij gelukkig is is voor mij vele malen belangrijker dan een hoger diploma waar ze in de jaren dat ze daarvoor zou moeten leren ongelukkig zou worden.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 21 Dec 2024 16:37

Oké, dat begrijp ik inderdaad. Druk op je kinderen en diens schoolprestaties leggen is inderdaad funest. Dat heb ik zelf ook ervaren.
Ik begrijp dat je daar dan fel op wordt.
We weten alleen allebei niet of dat in het geval van de topic opener ook aan de orde is.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 21 Dec 2024 18:01

Nou Signature, het is ook wel een beetje onnodig om jouw frustraties zo op een berg te gooien naar TO toe. Sowieso een beetje vroeg, aangezien het hier gaat om een vraag over een pre advies. En met al die benamingen, snap ik dat dat verwarrend is en dat ze hierover een vraag heeft.

En totaal geen druk vanuit je ouders is ook niet goed altijd. Mijn ouders hebben altijd benadrukt dat ik altijd wel een jaartje mocht blijven zitten op de basisschool en qua middelbare dat mavo of havo ook prima is. Sterker nog, we hebben hele gesprekken gehad dat ik vwo wilde doen en zij de havo een beter idee vonden. Dat gaf mij een gevoel dat ze mij 'dommer' vonden, terwijl zij gewoon geen druk wilde uitoefenen en dat ik ook naast leren nog een leuk leven had etc. Nu snap ik dat wel op latere leeftijd, maar ik voelde mij toen juist niet gezien. Kortom, het een is niet beter dan het ander. Maar een beetje aardig doen tegen mensen, vind ik altijd een goed idee.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen