21 Dec 2024 15:17 door Signature
Jazeker, een 'ik vind' en "ik wil' en 'hij presteert zo slecht' en 'hij kan veel beter 'dat triggert mij tot op het bot. Daar ga ik echt heel slecht op. Het is niet belangrijk wat je als ouder vindt en wil, het gaat om het kind. Wat hij wil en aan kan. En wanneer je onder presteert (volgens een ouder) op de basisschool door vervelende klasgenoten, dan moet je niet verwachten dat dat op de middelbare school veel beter gaat. Daar hebben jongeren nog veel meer issues, zeker met al die social media er nog bij en lichamelijke veranderingen, dan op de basisschool. Als dit is wat hij laat zien op school en op dit moment het advies is dan is dat advies op basis van wat hij nu laat zien te kunnen in deze omstandigheden.
En als het hier op aan komt hoef ik absoluut niet aardig gevonden worden. Ik heb in mijn familie gezien hoe kapot neven en nichten zijn gegaan door de wensen van hun ouders, waarbij pas het 6de kind heeft kunnen doen wat hij aankon en leuk vond en ze toen pas in zagen wat voor effect al die presure heeft gehad (voldoende voor 1 van hen om compleet padje af te raken en arbeidsongeschikt). En ook nu zie en hoor ik heel veel druk van ouders bij de vrienden van mijn pubers. Pubers gaan daar aan onderdoor. En in deze tijd waar ze ook nog de social media druk erbij hebben, die wij vroeger niet hadden, is dat misschien nog wel veel meer dan vroeger. Als ik dat dan onaardig verwoord spijt mij dat niet. Ik hoop alleen maar dat ze verder kan kijken dan wat ze zelf wil en vindt.
Mijn pubers hebben vrienden van praktijkonderwijs tot atheneum en die zijn hier regelmatig thuis en ik heb samenvattingen gekocht voor één van de vrienden om nog te kunnen leren want door de spanning van alle druk van pa en ma kwam hij niet eens aan leren toe, één bonk spanning! Ik vind het triest dat ouders zo pushen en zulke dingen zelf niet in (willen) zien. Hij heeft uiteindelijk alles met net een voldoende gehaald en heeft flink op zijn donder gehad. Velen voelen veel druk.
Dat ik mijn dochter met mavo advies naar kader heb laten gaan en haar nu in de derde nog steeds niet hogerop heb laten gaan ondanks dat ze havo kan, dat stuit bij heel veel mensen op onbegrip en dat verbloemen ze ook echt niet. Ik vind dat bizar. Mijn dochter is heel goed in theorie, maar veel gelukkiger met ook een gedeelte praktijklessen. En dat zij gelukkig is is voor mij vele malen belangrijker dan een hoger diploma waar ze in de jaren dat ze daarvoor zou moeten leren ongelukkig zou worden.