Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Seksuele voorlichting kind

<<

Marit Eline

Bericht 17 Okt 2024 19:30

Seksuele voorlichting kind

Hoe doen jullie dit of hoe hebben jullie dit gedaan? Welke uitleg past bij welke leeftijd?

Mijn zoon van 10.5 jaar hebben we een paar maand geleden wat verteld (over hoe baby's gemaakt werden en op welke manier het zaadje bij het eitje komt). Hij vroeg er nooit naar ofzo, maar we dachten dat het weleens tijd werd dat hij het wist. Hij hoorde het aan, zei toen 'oh oke' en daarna begon hij over een ander onderwerp. Hij lijkt zich er niet zo voor te interesseren nog. Totaal ook nog geen pubertijd in zicht ofzo.

Mijn dochter (net 8) vroeg vanmiddag out of the blue wat 'neuken' is. Dat woord had ze ergens gehoord. Aangezien haar jongere broertjes erbij waren heb ik gezegd dat ik dat op een later moment met haar bespreek. Maar welke uitleg daarover past bij haar leeftijd? Wat wel en wat niet zeggen?

Hebben jullie nog tips voor een goed boek hierover voor de kinderen? Niet alleen over seks maar ook over lichaamsveranderingen bij puberteit. Gewoon een informatief boek. Dan kan ik die ergens neerleggen en kunnen ze 'm zelf pakken als ze iets willen weten.
Overigens zijn ze wel allemaal op de hoogte van ongesteldheid. Maar bijv niet van natte dromen bij jongens/mannen.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 17 Okt 2024 19:37

Re: Seksuele voorlichting kind

Wij hebben het boek 'hoe dan?' toevallig deze week weer aan het voorlezen aan mijn oudste.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 17 Okt 2024 19:38

Wij zijn heel open over dat soort dingen, eigenlijk ongeacht de leeftijd waarop ze ergens naar vragen. We geven altijd zo eerlijk mogelijk antwoord.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 17 Okt 2024 21:03

Zelfde als Lady. We vertellen gewoon zoveel mogelijk zoals het is.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 17 Okt 2024 21:55

Ik heb geleerd dat kinderen vragen stellen als ze toe zijn aan de eerlijke antwoorden dus die geef ik ze. Mocht het zo zijn dat ik op een gegeven moment denk dat ze nog niet alles weten dan ga ik wel zelf meer vertellen.

Tot nu toe waren parende kikkers voor mijn oudste dit voorjaar de aanleiding om alles te willen weten over hoe dat bij mensen gaat, haha. De jongste twee van 6 hebben nog niet zoveel gevraagd erover.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 18 Okt 2024 05:12

Wij hebben het boek 'ik vind je lief', geweldig boek!
Maar wij zijn heel open en vertel ze veel. Seks is iets normaals dus daar kan je gewoon over praten.
Neuken is vrijen, seks hebben met iemand.
En dat zou ik dus ook bespreken waar het jongere broertje bij is en niet uitstellen maar gewoon op dat moment als die vraag komt.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 18 Okt 2024 08:25

Mijn dochter was pas 8 toen ze al allerlei vragen begon te krijgen. Ik heb daar gewoon over gepraat met haar. Ik wil er niet moeilijk over doen, dan wordt het alleen maar een taboe van en ik heb liever dat ze naar me toe durft te komen met vragen. Ik kwam er toen wel achter dat ze ook online had gezocht naar "seksen". Gelukkig op YouTube dus weinig te zien. Ik heb daar wel over gepraat met haar om aan te geven dat je dan dingen te zien kunt krijgen die niet geschikt zijn voor haar leeftijd en ook niet is wat zij zoekt. Ik heb toen zelf filmpjes opgezocht voor haar die wel geschikt zijn voor haar leeftijd.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Macaron

Kwebbel

Bericht 18 Okt 2024 08:27

Mijn oudste van 6 heeft het er al een lange tijd over dat ze echt echt geen kinderen wil.
Ze begon een soort van bang te worden dat een baby haar later zo in de schoot geworpen zou worden, dus toen heb ik wel het een en ander uitgelegd wat ik geschikt vind voor haar leeftijd. Ze heeft nu besloten dat ze nooit naakt gaat knuffelen later. Houden zo. :smile:

Ik hoop iig dat ze beide gewoon hun vragen durven te stellen. Ik durfde dat vroeger zelf niet en moest alles uit het boek Seks en Zo en de Break Out vissen.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 18 Okt 2024 09:07

Ik vind dat toch lastig. Voor de mensen die er heel open over zijn: als kind (5) bijvoorbeeld vraagt hoe komt er een baby in je buik? Zouden jullie dan meteen alles vertellen?
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 18 Okt 2024 09:33

Ja dan zou ik het eerlijk maar simpel uitleggen. Als er dan nog meer vragen komen hoor je het vanzelf.

Ik zeg bijvoorbeeld: bij een vrouw rijpt er elke maand een eitje en de man heeft zaadjes. Als zo’n zaadje bij een eitje komt kan er een kindje gaan groeien in de buik. Als ze dan vragen hoe het zaadje bij het eitje kan komen dan zou ik dat ook beantwoorden.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Macaron

Kwebbel

Bericht 18 Okt 2024 09:39

Lot schreef:Ik vind dat toch lastig. Voor de mensen die er heel open over zijn: als kind (5) bijvoorbeeld vraagt hoe komt er een baby in je buik? Zouden jullie dan meteen alles vertellen?

Ik heb dus gezegd dat als 2 volwassen mensen heeeeeeeeeel stevig knuffelen in bed terwijl ze naakt zijn, dat er dan misschien een baby in de buik komt als je dat graag zou willen.
Zaadjes en eitjes en hoe die bij elkaar komen etc. vind ik haar nu nog te jong voor.

Maar als ze er bijv. iets over hoort op school en helemaal in de verwarring zit of vol met vragen dan zou ik dat wel weer uitleggen denk ik.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 18 Okt 2024 10:37

Lot schreef:Ik vind dat toch lastig. Voor de mensen die er heel open over zijn: als kind (5) bijvoorbeeld vraagt hoe komt er een baby in je buik? Zouden jullie dan meteen alles vertellen?

Bekijk samen het boek 'ik vind je lief'
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 18 Okt 2024 10:47

Dat heb ik bij mijn dochter wel gedaan, want die bleef gewoon doorvragen. We hebben toen ook samen het boek ik vind je lief gelezen. Dat is zelfs een tijdje haar favoriete voorleesboek geweest. Daarbij hebben we trouwens ook vrij snel het boek Nee gelezen zodat ze ook meteen leerde dat dingen alleen mogen gebeuren als je dat zelf wil.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 18 Okt 2024 10:59

Je kunt dan vertellen dat als grote mensen elkaar heel lief vinden dat ze bloot gaan knuffelen, dan kan er bij het eitje in de buik van de mama, een zaadje uit de piemel van de papa komen. Als ze dan nog vraagt hoe die er komt dan kun je vertellen dat de piemel de vagina in gaat. Over orgasmes ed hoef je nog niks te vertellen. In het boek van Hoe dan staat het zo beschreven. Ik vind dat een mooie uitleg. En mijn dochter vind het zo ook nog prima. Ze pakt het soms zelf en soms stelt ze vragen.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 18 Okt 2024 12:02

Teun schreef:Ja dan zou ik het eerlijk maar simpel uitleggen. Als er dan nog meer vragen komen hoor je het vanzelf.

Ik zeg bijvoorbeeld: bij een vrouw rijpt er elke maand een eitje en de man heeft zaadjes. Als zo’n zaadje bij een eitje komt kan er een kindje gaan groeien in de buik. Als ze dan vragen hoe het zaadje bij het eitje kan komen dan zou ik dat ook beantwoorden.

Zo leg ik het ook uit. Mijn kinderen vroegen ook of twee mannen of twee vrouwen samen een kind kunnen krijgen. Toen heb ik uitgelegd dat het kan als ze van een ander dan wel een zaadje of een eitje krijgen. Ik heb ook uitgelegd hoe het zaadje bij het eitje komt. Ze vroegen ook of ze nu al eitjes en zaadjes hebben. Ik heb ook uitgelegd hoe het zich verhoudt tot menstruatie en eerste zaadlozing en de puberteit.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 18 Okt 2024 12:59

Mijn kind (5) vroeg bijvoorbeeld al hoe een baby uit de buik komt. Ik vertel dat dat mama's een baby-gaatje heeft. Hij weet ook over eitjes en zaadjes. Ik ben dus eerlijk erover dat past bij zijn leeftijd.

Ik ga ook eens naar die boeken kijken, want hij heeft steeds meer vragen.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 18 Okt 2024 13:59

Mijn oudste neemt nog steeds genoegen met het verhaal dat een man een eitje in de buik van een vrouw stopt en dat dat een baby wordt.

De jongste (5) ging afgelopen week doorvragen. Maar hoe komt dat zaadje er dan? Waar moet dat zaadje? Waar komt het zaadje binnen?

Nu denk ik dat ze, als ze ergens om vragen ook klaar zijn voor het antwoord. Hier vond ik het wel lastig om er meteen piemels bij te trekken.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 18 Okt 2024 16:36

Ja, ik zie echt niet in waarom niet.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 18 Okt 2024 18:14

Wij hebben ook het boek 'hoe dan'. En dat pak ik er bij als ze zulke vragen stellen. Vertel dan ook gewoon alles, waar ze naar vragen. Hoe komt een bent baby in de buik; zaadje van man, eicel van vrouw, groeit in de baarmoeder. En naargelang ze daar verder op doorvragen, ook gedetailleerder antwoorden. Zeg zelf geen dingen als naakt knuffelen, maar hoe het zit. Ik probeer vooral te antwoorden op hun vragen, en zeg ook niet meer dan dat ze naar vragen. Vind het voor beide belangrijk dat ze weten dat er een vagina en plasgaatje is, en dat de baby uit de vagina komt. Zeker voor dochter, dat ze weet en snapt hoe haar lichaam in elkaar zit en hoe alles heet. Staat ook heel goed in dat boek.

Volgens mij staat menstruatie en zaadlozingen ed niet in dit boek. Heeft iemand daar een andere tip voor?
<<

Tove_

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 18 Okt 2024 19:41

Ik vind 8 of 10 best laat om nog geen seksuele voorlichting te hebben gehad. Mijn zoon is 4 en ik ben laatst begonnen met voorlezen uit "Ik vind je lief". Hij vraagt nog weinig erover maar ik vond het gewoon belangrijk om alvast te beginnen. Het gaat inderdaad meer over feiten, ik vind het ook fijn dat het gaat over zaken als IVF en als twee mannen een baby willen etc. Dus niet alleen heteronormatief. We praten ook over grenzen aangeven (wie mag wat aan je vragen/zien) en consent, maar dat gaat dan bijv bij hem meer over wie je mag knuffelen en dat je altijd mag zeggen dat je niet wilt.

O ja, hij had het woord seks nu al op school gehoord, hij is een kleuter :face:
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 18 Okt 2024 20:00

Wij hebben een boek wat ik zelf vroeger ook had (seks enzo? Zoiets) en daar mogen ze zelf in lezen, want de oudste vond het nogal gênant om te bespreken allemaal.

De jongste wil alles tot in detail weten en dat vertellen we ook gewoon. Dat twee mensen die daar zin in hebben naakt kunnen kroelen en als het een man en een vrouw zijn, dat je dan door het zaad een baby kan maken.
R. 2013💙
D. 2016💜
<<

Marit Eline

Bericht 20 Okt 2024 13:17

Bedankt voor jullie reacties. Onze zoon van 10 hebben we dus een half jaar ofzo geleden verteld wat seks is, maar hij hoorde het aan, zei 'oh oke' en ging over op een ander onderwerp. Onze dochter (8) vroeg dus van de week wat 'neuken' was en gisteren heb ik het er met haar over gehad (zonder dat de kleintjes erbij waren). Ze vond het echt supergrappig allemaal, en stelde 10000 vragen als 'hoevaak doen jullie dat dan' en 'hoe kan dat passen' en nog heel veel meer. Ik vond het grappig dat ze het zo grappig vond.
Ik wil nu dus een boekje kopen, maar lees nog niet geloof ik hierboven of er een boek is die zowel over seksualiteit gaat alsover (lichamelijke) veranderingen bij puberteit enzo. Geschikt voor de leeftijd vanaf 8 ongeveer.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 20 Okt 2024 14:42

Mijn zoon had het op school gehoord. Hij dacht dat het niet waar was. Toen verteld hoe het zat hij heeft er een paar weken een focus op gehad en toen was het ok.
2015 💙
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 21 Okt 2024 20:21

Ik denk dat ik een keer het verhaal van het eitje en het zaadje ga vertellen. Ergens voelt het dan alsof ik de praktische kant nog verzwijg maar ik vind het meteen zo groot om dat ook te vertellen. Als er dan nog door gevraagd wordt hoe dat zaadje dan bij dat eitje kan komen kan ik dat ook vertellen. Je leest in dit topic ook dat mensen het op verschillende manieren vertellen.

Ik ben trouwens ook open over menstruatie, bevallen en bijvoorbeeld ook over de dood. Maar dit vind ik zelf toch lastig of zo.

Ik heb dat boek (“Hoe dan?” volgens mij) een keer bekeken in een boekenwinkel en dacht van te voren hoppa die gaan we lezen. Maar uiteindelijk niet gekocht omdat ik het toch “te” gedetailleerd vond voor een kleuter.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 21 Okt 2024 20:22

Minx schreef:Mijn zoon had het op school gehoord. Hij dacht dat het niet waar was. Toen verteld hoe het zat hij heeft er een paar weken een focus op gehad en toen was het ok.

Had je dat liever zelf willen vertellen van tevoren? Of oké zo?

En Marit Eline:
Vond jij deze leeftijd geschikt? Wisten ze nog niks? Nooit eerder ter sprake gekomen?
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen