Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Hoeveel wil jij voor kind gespaard hebben als hij 18 jaar is

<<

Tess_droom

Noob

Bericht 18 Okt 2024 16:23

Hoeveel wil jij voor kind gespaard hebben als hij 18 jaar is

Ik kom op 30 000 euro als ik het bereken wat wij nu voor hem sparen.
(Hij is nu 10 jaar)

Is dit niet veels te weinig tegen die tijd? Ben een leek daarin!!
.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 18 Okt 2024 16:31

Re: Hoeveel wil jij voor kind gespaard hebben als hij 18 jaa

Woow, dat vind ik echt veel! Wat wil je daarmee doen?

Collegegeld voor 4 jaar studeren is ongeveer 10.000 totaal

Als je rijlessen voor je kind wil betalen is dat ongeveer 3.000.

Misschien nog een paar duizend euro voor studieboeken, meubels voor op de eventuele studentenkamer, maar dan ben je er wel toch?

Of zie ik nu iets over het hoofd? 😅

Hier een zoon van bijna 16, in 5vwo, dus het volwassen worden en studeren komt wel dichterbij. Maar zeker geen 30.000 euro op zijn spaarrekening 😬

Over dat collegegeld trouwens: bij de middelbare school van T. is de jaarlijkse bijdrage ook al vrij hoog. Hij heeft een verplichte laptop van 1400 euro en ze verwachten van de ouders dat je hem in de vierde klas vervangt, dus nog een keer 1400 euro (hebben wij niet gedaan). Dan was er nog een reis naar Italië van 900 euro en elk jaar een paar honderd euro 'gewone' ouderbijdrage. Dus we zijn hier al aardig gewend geraakt om dit soort bedragen te moeten ophoesten...
Laatst gewijzigd door Filoria op 18 Okt 2024 16:37, in totaal 1 keer gewijzigd.
T (2008) en I (2013)
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 18 Okt 2024 16:34

Nee ik denk niet dat dit veel te weinig is, het is heel ruim denk ik zelfs. Uiteindelijk is het een startmodaal wat je ze mee wilt geven (zo staan wij er tenminste in) en zullen ze vooral zelf moeten leren geld verdienen.

Wij sparen de kinderbijslag en daarmee komt het per kind rond de 20.000 euro uit. We willen daar ook eventuele studies van betalen en waarschijnlijk ook het rijbewijs.

Ik vind het een voorrecht dat wij dit geld voor ze opzij kunnen zetten en dat we ze dus ook dit wat mee kunnen geven wanneer ze uit huis gaan.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 18 Okt 2024 16:46

Ik denk dat het een heel mooi bedrag is!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Tess_droom

Noob

Bericht 18 Okt 2024 17:03

Het is zeker een voorrecht dat wij dit kunnen hoor maar wij werken beide ook veel :-) dus sparen de gehele kinderbijslag al vanaf zijn geboorte en dan kom je wel op dit bedrag ongeveer uit.

+ wat extraatjes tussendoor.

Wow Lady dat is ook mega mooi bedrag 40 000 dan voor jullie om te sparen.
.
<<

Tess_droom

Noob

Bericht 18 Okt 2024 17:09

Wij zijn inderdaad van plan om het rijbewijs hiervan te betalen (of we moeten het zo kunnen betalen dan willen we het laten staan), studie, laptop middelbare school + laptop school daarna + alle studiekosten + ziektekosten verzekering + bijdrage voor een 1ste auto (+-5000 euro schat ik daarvoor)

Dan is het toch wel op????

Daarna sparen we na zijn 18de gewoon door tot hij het huis uit gaat en dan krijgt hij dat mee...

Ik dacht niet dat het een extreem hoog bedrag was.

Mijn ouders hebben dit noooit voor mij gedaan en ik ben met 0 gestart + eigen rijbewijs + studie + auto betaalt.
Ik kon hierdoor ook niet fatsoenlijk studeren en moest al snel aan een fulltime baan omdat ik perce uit huis wilde want het ging niet meer en moesten snel een huis kopen. (+ stoppen met studie omdat ik moest werken)

Mijn man kreeg ook niks mee behalve dat wat hij aan kostgeld betaalde hebben zijn ouders gespaard maar dit was geen enorm bedrag. Zijn studie + rijbewijs hebben ze wel voor hem betaalt.
Laatst gewijzigd door Tess_droom op 18 Okt 2024 17:18, in totaal 2 keer gewijzigd.
.
<<

Tess_droom

Noob

Bericht 18 Okt 2024 17:15

Ik wil dit mijn zoon juist wel allemaal geven omdat ik van hem hou! En zijn toekomst heel erg belangrijk vindt.

Totaal anders dan mijn ouders dus!!
.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 18 Okt 2024 18:19

Poeh, ik vind dat echt heel veel! Ik heb dat zelf nooit gekregen. Misschien wel op een andere manier trouwens. Mijn ouders hebben mijn zorgverzekering betaald tot ik afstudeerde. Dat zal alles bij elkaar ook wel zo'n 10.000 euro geweest zijn. Ze hebben ook de inrichting van mijn studentenkamer betaald en ik heb gedurende mijn studie ook nog een maandelijkse bijdrage gehad. Maar ik heb ook een bijbaantje gehad naast mijn studie.

Dit heeft toch niks te maken met of ouders van een kind houden? Sowieso zal lang niet iedereen de luxe hebben om te kunnen sparen en ik snap ook dat ouders bewust kiezen om hun kind daarin sneller zelfstandig te maken. Tijdens de studie nog wat bijdragen lijkt met prima, maar zodra ze afgestudeerd en aan het werk zijn, moet je dan bijdragen aan een huis en een auto? Even voor de duidelijkheid, ik vind het allemaal prima hé, iedereen moet doen waar die zich zelf goed bij voelt, maar wat mij betreft is het niet de norm om je kind een mega bedrag mee te geven en vanalles voor je kind te betalen als die al lang volwassen is.
december 2016
juli 2019
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 18 Okt 2024 18:28

Mijn zoon had een paar 1000 euro op zijn spaarrekening toen hij 18 werd, paar maanden ervoor is hij met z'n vriendin op vakantie geweest en heeft hij een deel van z'n spaargeld daarvoor gebruikt anders was het iets meer geweest. Ik heb van te voren zijn rijbewijs betaald en een auto voor hem gekocht. Zijn opleiding betaalt hij vanaf volgend jaar zelf, en mocht dat om een of andere manier moeilijk worden kan ik bij springen maar doel is dat hij het zelf betaald want hij kan nu al z'n studiefinanciering sparen omdat hij nog geen studiekosten hoeft te betalen dit jaar.
Als m'n zoon nu 40.000 op z'n rekening zou hebben zou ik bang zijn wat hij daarmee zou doen, hij is nog niet heel geldbewust dus wil hem vooral leren te werken voor zijn geld. Hij weet wel dat hij altijd op me kan terug vallen.
Ik ben zelf met niks gestart, ben er niet slechter van geworden, plus ik kan ook altijd op m'n ouders terugvallen maar heb daar alleen in nood gebruik van gemaakt.
<<

Tess_droom

Noob

Bericht 18 Okt 2024 18:46

Het geld staaat netjes op onze rekening hoor en is ook gewoon van ons!!

We willen het alleen aan hem besteden dus staat niet op zijn rekening verder maar echt bij ons..
.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 18 Okt 2024 18:52

Wij hebben geen spaardoel en weten ook nog niet wat we gaan betalen tegen die tijd. Studie, rijbewijs, we zien wel tegen die tijd hoe we er financieel voor staan wat we wel en niet gaan betalen. We maken nu gewoon een maandelijks bedrag over en mijn ouders doen dat soms ook.

Mijn ouders hebben ook voor me gespaard. Dit was vooral voor huisinrichting. Dat kostte alleen veel minder in de tijd dat ik een huis kreeg. Toen zij jong waren kocht je nog eikenhouten spul wat een leven lang meeging. Het is uiteindelijk in de hypotheek beland. Ik kon er sinds mijn 18e gewoon bij. Had het niet ruim toen ik studeerde, maar dat opnemen was wel een grote grens over.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 18 Okt 2024 19:04

De kinderen hebben een investeringsrekening en daar zal iets van 15.000 per kind op staan. Denk dat we met wat extra’s op 20.000 uitkomen. Als we terug gaan naar Australië wil ik de kinderen graag op een privé high school en dat gaat zeker wel wat meer kosten 10000 euro per jaar ongeveer). Alhoewel dat wel afhangt of onze kinderen van leren houden. Studeren is daar ook niet te betalen dus ik hoop dat (12000 euro per jaar) ze dan in Nederland willen studeren. Dus we moeten wat doorsparen 😅
Afbeelding
Afbeelding
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 18 Okt 2024 19:21

Wij sparen €20 pm voor E.
Wat we verder allemaal wel/niet betalen zien we wel als het zo ver is.
30-04-2017
<<

Hugo

Lady-post-a-lot

Bericht 18 Okt 2024 19:26

Ik spaar € 25,00 per maand + de kinderbijslag.
Voor alle kosten die ik straks misschien om wat voor reden dan ook niet kan betalen: van sportclubjes, tot rijles, tot studies of weet ik het wat. Wat over is, is voor hem als hij het huis uitgaat.
• @alsik30bengaiknaardespermabank •
<<

Tove_

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 18 Okt 2024 19:49

Wij sparen 100 euro per kind/maand. Weten nog niet wat we ermee willen doen, misschien inderdaad de studie of een rijbewijs. Ik vind het fijn om niet over 14 jaar te denken "had ik maar gespaard". En misschien krijgen ze het mee om een huis te kopen want dat wordt denk ik echt drama voor de volgende generatie.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 18 Okt 2024 19:54

Tess_droom schreef:Het is zeker een voorrecht dat wij dit kunnen hoor maar wij werken beide ook veel :-) dus sparen de gehele kinderbijslag al vanaf zijn geboorte en dan kom je wel op dit bedrag ongeveer uit.

+ wat extraatjes tussendoor.

Wow Lady dat is ook mega mooi bedrag ..dan voor jullie om te sparen.

X 3 zelfs, heb ook nog een bonuszoon!
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 18 Okt 2024 19:56

Mijn ouders hebben nooit iets voor mij gespaard of betaald. Vanaf mijn zestiende kreeg ik geen zakgeld meer en vanaf mijn achttiende moest ik ook mijn school etc zelf betalen. Op mijn rijbewijs na heb ik dit nooit echt lastig gevonden, ondanks dat ik vlak na mijn achttiende op mezelf ben gaan wonen.

Met dat in mijn achterhoofd ga ik zeker geen 30.000 per kind sparen. We betalen de studies en het rijbewijs en wellicht een ritje ikea voor het eerste huis, maar veel meer staat vooralsnog niet op mijn planning.
R. 2013💙
D. 2016💜
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 18 Okt 2024 20:42

Ik vind 30.000 euro echt bizar veel. Dat zou voor ons bijna een ton zijn in totaal voor drie kinderen Ik heb voor ieder kind een spaarpotje op mijn rekening waar ik iedere maand 10 euro per kind op stort. Voor de rest sparen we niet in het bijzonder voor de kinderen. Tegen die tijd zullen we zeker meefinancieren in hun opleiding, wellicht rijbewijs, maar dat zien we dan wel. Hoeveel geld je je kind geeft staat toch totaal los van hoeveel je van je kinderen houdt?
2011 2012 2017
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 18 Okt 2024 21:23

Hier per kind €25.000 op hun spaarrekening als ze 20 zijn en ze hebben ook een zilvervlootrekening waar ik jaarlijks de max op zet. Dat wordt dan iets van €12.000 ofzo dacht ik. Officieel kunnen ze op hun 18e bij die spaarrekening, maar misschien dat ik het nog een paar jaar langer vasthoud.
Wel veel misschien, maar het is een kleine moeite omdat ik het nu kan missen.
Wat ze er van moeten betalen zien we nog wel. Rijbewijs in elk geval niet. Ik wil ze vooral een goede start meegeven. Bijvoorbeeld bij kopen van een huis of juist mooie reizen maken.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 19 Okt 2024 05:55

Ik vind het knap dat jullie dat kunnen. Wij halen dat bij lange na niet.
Ik denk tot nu toe 3000 per kind, misschien 4000. Ik weet niet wat er op hun zilvervloot staat, ik heb 1000 per kind op mijn eigen rekening staan voor rijbewijs of studie. Komt dit jaar weer 1000 bij.
1 inkomen en veel kosten voor de kinderen (zwemles kost bv al meer dan 200 euro per maand).

We hebben nu ook de prioriteit liggen bij de hypotheek, we hebben nu nog hele lage rente maar die verloopt volgend jaar volgens mij. Dan gaat de rente omhoog dus we willen de schuld verlagen zodat de maandlasten gelijk kunnen blijven.
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 19 Okt 2024 06:17

Wij sparen €50 per maand, per kind. Tegen de tijd dat ze 18 zijn is dat iets meer dan €10000. Los van dat beleggen we een vast bedrag per maand.
En mochten we het tegen die tijd kunnen betalen, betalen we het collegegeld en studieboeken. Dat staat los van dit spaargeld.
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

ellibre

Kletskop

Bericht 19 Okt 2024 06:18

Ben me er bewust van dat dit voor veel mensen niet haalbaar is, maar wij beleggen elke maand 200 euro per kind. Dat is 43.200 euro aan inleg per kind over een periode van 18 jaar. Hoeveel het tegen die tijd precies is hangt af van het beleggingsresultaat.

We houden er rekening mee dat ze mogelijk gaan studeren en dan op kamers willen, zoals wij zelf ook allebei hebben gedaan. Dat is nu al ontzettend duur, en met 2% inflatie per jaar ben je na 18 jaar ruim 40% inflatie verder. Dan heb je een fors hoger bedrag nodig dan wat je vandaag zou betalen.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 19 Okt 2024 06:28

Wij hebben onze spaardoelen zo ingesteld dat onze 3 kinderen 18.000 hebben als ze 18 worden. Afhankelijk van hoe we er dan financieel bij zitten kunnen we dan nog wat meer bekostigen voor ze.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 19 Okt 2024 07:00

Ik denk dat wij voor beide kinderen iets van 20.000/25.000 euro hebben gespaard tegen de tijd dat ze 18 zijn. We hebben hier nog geen concreet doel voor en zullen het voorlopig ook niet zomaar met ze bespreken. Ze weten er niet van dus. Ik hou dat gegeven liever voor mezelf tot een beetje meer duidelijk wordt waar ze eventueel (veel) geld aan zouden willen uitgeven. Misschien willen we tegen die tijd nog wel een keer met z’n allen op een grote reis ofzo 🤪
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 19 Okt 2024 07:49

Oh, ik wist niet dat het een ding was dat ouders naast het rijbewijs ook nog een auto voor hun kind kopen. Misschien is dat vooral als je wat meer afgelegen woont? Hier in de stad/randstad is het volgens mij niet gebruikelijk dat kinderen een auto van hun ouders krijgen.
T (2008) en I (2013)
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen