Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Boekentips

<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 20 Sep 2024 19:01

Boekentips

Een topic om leuke boeken te bespreken en om tips vragen.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 20 Sep 2024 19:04

Re: Boekentips

Ik zoek 2 leuke voorleesboeken.

1 voor zoon, bijna 10. Geen voetbal boek ofzo, ik wil harry potter maar hij durft niet. Gevaarlijk water vonden wij mooi om te lezen. Dus een beetje over vroeger, leerzaam maar wel vanuit een verhaal.

En het andere voorleesboek voor dochter, 8 jaar maar zit nog helemaal in de eenhoorns, regenbogen en prinsessen.

Ik ben benieuwd of jullie nog mooie pareltjes weten.
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 20 Sep 2024 19:50

Lepelsnijder is misschien iets voor je zoon of de zeven sleutels. Mus en kapitein kwaadbaard is hier thuis ook favoriet

Voor je dochter is avonturen van tashi misschien een tip. Mijn dochter vindt winde wildeling ook erg leuk en vond het boek Tess waterkers ook prachtig. Die laatste twee zijn alleen niet eenhoorn/prinses/sprookjes achtig
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 20 Sep 2024 20:38

Eenhoorn: je zou eens ‘miss eenhoorn’ van Edward van de Vendel kunnen proberen!
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 21 Sep 2024 06:40

Voor zoon van 10: Mot en de metaalvissers! Of lampje.

Voor dochter 8 vind ik het lastig, misschien de magische apotheek?
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 21 Sep 2024 07:06

Qua geschiedenisverhalen; (wel C)
- de boeken van Rob Ruggenberg
- het mysterieuze horloge van Walker en Dawn van Davide Morosinotto.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 21 Sep 2024 07:23

Mijn neefjes zijn rond die leeftijd begonnen aan boeken van ‘de grijze jager’. Ondertussen een serie van 16 boeken geloof ik.

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 21 Sep 2024 08:21

Misschien is voor het 8 jarige meisje de serie van Isabella Maan leuk. Gaat over een meisje dat kan toveren.
08/2018
05/2021
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 21 Sep 2024 10:03

Zora schreef:Voor zoon van 10: Mot en de metaalvissers! Of lampje.

Voor dochter 8 vind ik het lastig, misschien de magische apotheek?

Ja, Mot! ♡
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 21 Sep 2024 11:42

Wat komen er leuke boeken voorbij! Ik ga van de week maar eens naar de bibliotheek. Bedankt allemaal!
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Sep 2024 06:35

Bob Popcorn is hier lang favoriet geweest en dit soort boeken:
Leven van een Loser
Dagboek van een muts
Stomste week ooit

Ook leuk;
De magische apptheek
Zebedeus en het ganzenbord van Wisse
Keizer

Verder ben ik een kringloopganger en ze leest graag dus struin ik ook graag tussen de kinderboeken. Dit zijn tot nu toe de boeken die snel uit waren:

Juf Rommelkont
Sjakie en de chocoladefabriek
Sjakie en de grote glazen lift
Minoes
De scheepsjongens van de Bontekoe
Vals
Kippenvel boeken
De GVR

Ze heeft laatst gevraagd of ze het boek van Coraline mocht (we waren in een boekenwinkel). Die ligt inmiddels klaar voor kerst. Ze wil ook heel graag die hele mooie boeken van Harry Potter maar ik twijfel of ze die echt gaat lezen en of ze daar voorzichtig genoeg mee is…
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Sep 2024 07:13

Siesa schreef:Ik zoek 2 leuke voorleesboeken.

1 voor zoon, bijna 10. Geen voetbal boek ofzo, ik wil harry potter maar hij durft niet. Gevaarlijk water vonden wij mooi om te lezen. Dus een beetje over vroeger, leerzaam maar wel vanuit een verhaal.

En het andere voorleesboek voor dochter, 8 jaar maar zit nog helemaal in de eenhoorns, regenbogen en prinsessen.

Ik ben benieuwd of jullie nog mooie pareltjes weten.

Voor je dochter denk ik meteen aan de boeken van Evi en Eenhoorn.

Voor je zoon de boeken Leven van een Loser?
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Sep 2024 08:13

Magische apotheek en school van de magische dieren zijn trouwens ook wel leuk om voor te lezen
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 22 Sep 2024 12:14

Jullie hebben hele leuke tips!
Vanmorgen alvast bekeken met mijn zoon waar zijn voorkeur naar uit gaat.
Ik ga nu ook een 4 weekse adventskalender maken met boeken! Even de boeken ruilkastjes langs gaan en de kringloop. Beter dan de chocolade of meuk adventskalender.
Bij ons vinden ze lezen leuk dus denk dat ze wel enthousiast gaan zijn!
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Sep 2024 12:29

Wat een leuk idee Siesa! Hier helaas niet te doen. Mijn dochter leest allemaal boeken door elkaar en ook vaak nog op school 1 of 2 boeken. 1 Boek in de 4 weken is niet genoeg denk ik. Ze heeft een TikTok hoofd :haha:

Ik ben een paar jaar geleden gestopt met die advent kalenders, ze vallen altijd tegen en zijn zo prijzig. Ik maak er nu zelf elk jaar een (maar dan niet met boeken) en het is elk jaar een grote hit.
<<

Amelie123

Kwebbel

Bericht 22 Sep 2024 20:25

Mijn dochter van 8 heeft pas het boek Mila gekregen (van meisje Djamilla) en tot mijn verrassing is die echt heel leuk.
Ze is ook fan van de boeken van Thomas en Rutger (ik vind ze echt vreselijk) en de Zoete zusjes ook nog wel. Oh ja en de Gorgels! Vind ik zelf ook nog leuk om voor te lezen.
Verder hoor ik ook leuke verhalen over de Waanzinnige Boomhut dus die wil ik ook nog gaan proberen.
<<

Amelie123

Kwebbel

Bericht 22 Sep 2024 20:25

Wat leuk DT, wat doe je daar dan in? Klinkt alsof ik dat ook wil maken haha
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Sep 2024 10:26

Amelie123 schreef:Wat leuk DT, wat doe je daar dan in? Klinkt alsof ik dat ook wil maken haha

Ik heb hem gemaakt van die middelmaat pringlebussen en dan in de vorm van een kerstboom geplakt (voorbeelden zijn op internet te vinden). Er kunnen dus sowieso maar kleine dingetjes in. Het tweede jaar heb ik er blind bags bij gemaakt omdat ze daar toen van in de ban was. Hier staat genoemd wat er zo'n beetje in te vinden was:

post1581366.html?hilit=advent#p1581366
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 05 Nov 2024 21:26

Ik zou zo graag willen dat m'n zoon wat meer zelfstandig leest. Hij kan het echt prima, maar hij doet het te weinig. Ook op school. Ze moeten elke dag een half uur lezen, maar hij doet dat bijna nooit.
Ik zou 'm zo graag meer stimuleren omdat ik denk dat hij zich heerlijk kan verliezen in een verhaal en tot rust kan komen. Maar het komt niet vanuit hemzelf. Is hij nog te jong? (groep 4) komt het nog?

Hij heeft in Canada een boek van Dog Man gekregen, in het Engels. Heel tof om te zien hoe goed hij het kan lezen, verbaast me echt dat hij het nog beter kan dan ik dacht. Maar ik vind zelf die stijl heel stom, dat schreeuwerige stripboek achtige. Ik zou zo graag willen dat hij een echt leesboek zou lezen. Hij leest wel veel informatieboeken. Hij heeft ook veel boeken zoals Bob Popcorn en Blitz maar hij leest nooit een boek uit en stagneert dan weer en raakt uit het verhaal dus die liggen allemaal na een paar hoofdstukken in z'n kamer. Zouden dit soort moderne comics zoals Dog Man helpen om hem meer aan het lezen te krijgen? Zijn er nog andere boeken die erop lijken of juist wat anders waarvan hij wat meer aan het lezen gaat?
Let's discover the world together.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 05 Nov 2024 22:05

Dog man kan zeker helpen om aan het lezen te raken, maar ik zou er daarna zsm vanaf stappen omdat er veel taalrijkere boeken zijn.

Bob Popcorn valt onder de serie van Tijgerlezen, maar is van die boeken wel aan de dikke kant. Qua verhalen zou ik dan eerder kijken naar Zepie, Mijn spook en ik, Skip en de konijnendief, Pim en het Pinda-kanon. (En wellicht zelfs luister naar mijn trompet, al is die wellicht te makkelijk).

Je kan ook eens kijken naar meeluisterboeken (uitgeverij Bontekoe); boeken waarbij je online het boek op kunt zoeken en voor kan laten lezen. Al is het voorlezen wel op een traag tempo.

Maksie, de Vuurtorenbeer, de ober en de pinguïn vind ik ook ontzettend leuk. De laatste lees ik voor aan mijn zoon, maar is ook prima zelf te doen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 05 Nov 2024 22:12

Ja precies, dat staat me bij Dog Man ook tegen.
Dank je voor de tips, ik zal ze eens bekijken en beoordelen. Hij kan goed en vlot lezen (E4/M5) maar wíl gewoon amper lezen. Dat is zo lastig. Het zou zo fijn voor 'm zijn.

We lezen sowieso elke avond voor (Roald Dahl, Paul Biegel, momenteel De Club van Allerlei) en we lezen elke avond informatieboeken over de ruimte of de Atlas en dat soort dingen. Maar echte lees verhalen heeft hij de aandacht niet voor denk ik.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 05 Nov 2024 22:19

Hier was het op die leeftijd ook vooral strips! Heeeeeeel veel Donald Ducks vooral. En qua boeken inderdaad Dog Man. Of Julius Zebra, of de boomhutreeks.

Er zijn nog steeds allerlei feitjes die T. heeft onthouden van de Donald Duck. Over de zeven wereldwonderen of de ontdekking van Amerika of zo. Ongemerkt leren ze er toch wel wat van. En het is ook gewoon grappig en leuk 😊

Dat hij 'echte boeken' las, was vooral tussen de 10 en 15 jaar. Toen heeft hij ook de klassiekers gelezen zoals Alleen op de Wereld, Brief voor de Koning, Harry Potter, LOTR etc. En allerlei ietsje nieuwere series zoals De Grijze Jager, Gone, en de boeken van Neal Shusterman.

Hier was de truc dat hij vlak voor bedtijd kon kiezen tussen een kwartiertje lezen óf gaan slapen. Dus als hij nog even wakker wilde blijven mocht hij lezen, en als hij niet wilde lezen, dan licht uit en slapen. En dan is lezen toch leuker dan slapen 😅 Hij las dan soms in een boek en soms in strips. We hebben strips en graphic novels nooit geweerd of zo.

I. leest ook zowel de troep van Rutger, Paco en Thomas (of hoe die Youtubemensen ook heten) als mooie kinderboeken die griffels hebben gewonnen. Zij leest meer uit zichzelf dan T. Ook overdag. Zij vindt het gewoon echt heel leuk. Maar ze heeft ook wel een enorme hoeveelheid boeken in huis en twee ouders die tekstschrijver/redacteur zijn 😇 Ze leest ook de krant trouwens! De Kidsweek. Is ook een aanrader.

Oja en als jullie het leuk vinden om samen in van die informatieboeken te lezen, dan is dit prachtige boek over natuur- en sterrenkunde een aanrader: Het mysterie van niks en oneindig veel snot
T (2008) en I (2013)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 05 Nov 2024 22:32

Mooi boek dat laatste!
Julius Zebra heeft hij leuke podcasts van geluisterd dus misschien vindt hij die boeken ook wel leuk!

Toch wel fijn om te lezen dat T ook veel strips las. O is tot nu toe nog niet into de Donald duck maar we hebben honderden Duckies thuis liggen. Ik heb ook zó veel geleerd van de Donald Duck. Eén van de gebieden in Canada waar ik was wilde ik naar toe vanwege het beeld dat ik van Canada had door de Donald Duck. 😂 #confession
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 05 Nov 2024 22:41

Ik denk wel dat het helaas kindafhankelijk is. Ik ben zelf verzot op lezen, maar mijn oudste helaas niet. Ik nam ze iedere maand mee maar de bieb, maar hij wilde alleen maar Donald Ducks lezen. Mijn dochter was ook niet zo van het lezen, maar vroeg tot mijn grote verbazing twee maanden terug een ereader voor haar 12e verjaardag. Ze wil alleen maar Engelstalige boeken lezen (Nederlands is saai...) en verslindt nu de ene na de andere roman.

Mijn jongste zoon daarentegen (7 jaar en groep 4, denk ook leesniveau E4/M5) is daarentegen verzot op lezen. Hij wordt heel graag voorgelezen, doen we iedere avond, maar leest daarna zelf verder in andere boeken. Momenteel zijn de boeken van Dolfje Weerwolfje en de boeken van Spekkie en Sproet favoriet hier.
2011 2012 2017
<<

ekiaam87

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 05 Nov 2024 23:56

Misschien de Game Helden reeks van Marcel van Driel?
Deel 7 is deze week verschenen.
Korte hoofdstukken, toffe tekeningen, full colour.

Juist ook geschreven voor niet-lezers, dyslecten, kinderen met korte concentratieboog etc.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen