Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Verjaardag peuter vieren

<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 09 Mrt 2025 14:12

Verjaardag peuter vieren

Ik zit met een dilemma. Bij de eerste verjaardag van mijn zoon was ik zelf vooral druk met voor iedereen zorgen, ook al had ik mensen gevraagd even te helpen (en deden ze dat ook wel). Maar doordat ik mij overal verantwoordelijk voor voelde had ik onrust en kon ik niet even lekker gaan zitten voor mijn gevoel. Dat wil ik bij de tweede verjaardag anders doen.
Ik zat te denken aan vanaf halverwege de ochtend een taartje eten en wie wil blijft lunchen, daarna gaat mijn zoon naar bed en is het feestje voorbij. Maar ik ben bang dat ik dan alsnog zelf de hele tijd druk ben, want als de taartjes op zijn moet ik al bijna beginnen met het klaarzetten van de lunch. Nou is hier in de buurt een heel leuk koffiezaakje met speeltuin, voor kinderen van verschillende leeftijden heel leuk en ook een lekker terras voor de volwassenen. Daar kun je alles compleet laten verzorgen, maar dat wordt me qua kosten wat te gek. Dus nu dacht ik; ik zeg dat ik voor iedereen twee drankjes en een taartje betaal en eventuele rest is op eigen rekening. Kan ik dat maken of zou je het zelf heel gek vinden voor zoiets uitgenodigd te worden met deze ‘regels’?

Andere ideeen om een betaalbare, gezellige tweede verjaardag te vieren waar je het zelf niet zo druk mee hebt zijn trouwens ook welkom 😀
Laatst gewijzigd door Char op 09 Mrt 2025 15:10, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 09 Mrt 2025 14:29

Re: Verjaardag peuter vieren

In mijn omgeving zou dat wel echt 'not done' zijn denk ik.
Je zou een buffetje kunnen maken voor de lunch met daarin dingen die al voorbereid kunnen vooraf, en waarbij ze bijv zelf broodjes kunnen beleggen. Grote pan soep erbij en je hebt een lekkere lunch!
Juli 2015
Maart 2017
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 09 Mrt 2025 15:12

Ik zou dat ook wel vreemd vinden als ik zo'n uitnodiging zou krijgen eerlijk gezegd.

Ik begrijp dat je geen partner hebt, dat je alles alleen moet doen? Ik zou 's ochtends taart met koffie doen en daarna heel veel (van te voren gemaakte) hapjes op tafel zetten. Dan hoef je alleen drinken in te schenken en verder niets. Ik zou dan geen lunch doen. Mocht je dat wel willen, dan inderdaad soep met stokbrood.
2011 2012 2017
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Mrt 2025 15:54

Ik zou dat niet gek vinden om voor zo'n verjaardag uitgenodigd te worden. Ik snap helemaal dat het een enorme opgave is om zoiets thuis te organiseren, maar een externe locatie is gewoon duur. Dus deels de consumpties betalen lijkt mij helemaal prima.

Maar als ander idee zou ik zorgen dat eten en drinken zodanig klaargezet wordt dat iedereen het zelf kan pakken. Eventueel een koelbox (al dan niet op stroom) erbij zetten voor drinken, grote kan water of ranja voor de kinderen, koffie apparaat erbij of thermoskan, schaal met gebak... en voor de lunch eenvoudige dingen die je vooraf klaar kan maken en dan zo neergezet hebt.
december 2016
juli 2019
<<

Maple

Kletskop

Bericht 09 Mrt 2025 16:06

Wat als je een soort 'drankenbuffet' maakt? Zodat je alleen voor de koffie, thee en het taartje bedient, maar dat je gasten de rest van het feestje lekker zelf hun drinken kunnen pakken op de buffet tafel. Glazen op tafel, flessen frisdrank, kan limonade etc etc. En dan wat makkelijker hapjes om eventueel gewoon op tafel te zetten.

Qua lunch kun je het jezelf natuurlijk ook gewoon makkelijk maken. Op diezelfde tafel een paar zakken witte en bruine bolletjes, een aantal soorten beleg, eventueel een pan soep en voor de kinderen desnoods knakworstjes op een bolletje. Dat alles met voldoende borden en messen op diezelfde buffet tafel en je hebt alleen nog maar omkijken naar het opruimen en afwassen.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Mrt 2025 16:06

Ik zou dat persoonlijk wel wat gek vinden, ik weet dat het niet zo bedoeld is maar het voelt niet als heel erg welkom/ gastvrij.

Ik zou inderdaad zoals Niekske zegt drinken klaar zetten en de koffie bij de taart verzorgen met de mededeling dat ze de volgende drankjes zelf mogen pakken. Wij vullen vaak een wasmand met ijsblokjes en stoppen daar flessen met drinken in en zetten voor de kinderen een tapje met limonade klaar.

Wij doen feestjes altijd met avondeten en lieten de mensen komen na het middagslaapje. Maar als ik mensen voor de lunch zou uitnodigen zou het qua werk niet veel verschillen als voor het diner. Je zou bijvoorbeeld wat salades vooraf kunnen maken, pastasalade, couscoussalade, groene salade, wat stokbrood en boter er bij. Dat hoef je op het moment zelf alleen maar uit de koelkast te trekken en als buffetje op het aanrecht te zetten. Heb je verder geen omkijken naar.

En misschien niet het meest duurzaam, maar in zo’n geval zijn wegwerpbordjes e.d. wel ideaal.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 09 Mrt 2025 16:22

Ik twijfelde zelf ook nog wel een beetje hoor, vandaar ook mijn vraag hier. Pastasalade oid is ook nog wel een goede, dat is nog minder werk dan broodjes en allerlei beleg. Nadeel is wel dat ik de dag ervoor gewoon de hele dag moet werken, dus ik kan dan ook niet de héle dag in de keuken staan. Avondeten juist na het slaapje kan ik ook nog wel overwegen inderdaad en dan gewoon pizza bestellen oid. Nog altijd een stuk goedkoper dan alles extern doen😉

En ik heb inderdaad geen partner, dus moet zulke dingen toch wel grotendeels alleen doen. Zelf drinken pakken kan ik best van mensen vragen, maar ik wil een ander er ook niet mee “belasten” dat ze mij de hele tijd zouden moeten helpen.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 09 Mrt 2025 16:39

Ik zeg tegenwoordig: eerste drankje schenk ik in, en daarna weer je de koelkast te vinden! Als je niet genoeg gedronken hebt, ligt dat aan je zelf ;-) iedereen is het hier nu gewend.

Laatste verjaardag heb ik patat en snacks laten komen. Dat was ook handig. Geen werk aan gehad alleen even op bordjes gooien. En ik vraag tegenwoordig ook echt gewoon 'jantje en Pietje willen jullie even afwassen tussendoor?'. Nooit een probleem.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 09 Mrt 2025 16:41

Ik vind het heel normaal om zelf drinken te pakken bij anderen op een verjaardagsfeestje. Dat kan altijd gerust bij ons en omgeving. Dus ik zou gewoon alles klaar zetten en het niet te ingewikkeld maken maar dan wel gewoon thuis. En dan als je kind gaat slapen heb je goede stok achter de deur dat 't feestje klaar is.
Let's discover the world together.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Mrt 2025 17:24

Je kunt ook eventueel iemand inhuren die de drankjes enzo doet. Een oppas meisje ofzo?
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 09 Mrt 2025 18:12

Heb je een slowcooker? Die kan je gebruiken om bv pulled chicken in warm te maken, hoef je alleen broodjes op te snijden en iedereen kan zelf opscheppen.
Friet halen doen we ook wel eens of pizza laten bezorgen.
Drinken pakt iedereen ook zelf, iedereen is 'thuis'.
Ik zou niet uitnodigen en maar 2 consumpties betalen.
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Mrt 2025 20:03

Wij doen ook altijd lopend buffet. Eerste drankje zetten/pakken wij. De rest staat in de keuken.
Hapjes of broodjes maak/smeer ik in het voren, hoef ik het alleen te pakken.

Ik zou wel een wenkbrauw optrekken bij een dergelijke uitnodiging. Overigens ook gaan, maar na twee drankjes ook vertrekken.

Zelf zou ik zo’n uitnodiging daarom ook niet doen. Sommige gasten zitten anderhalf uur enkele reis in de auto. Dan is het een kort feestje.
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Mrt 2025 20:36

Hier de eerste feestjes ook kort gevierd. Taart en lunch verzorgen is gewoon veel werk. Je kunt ook een feestje van 10.00u-12:00u doen bijv. Of van 14.30u tot 17.00u. Hier weleens een assortiment van luxe koeken gedaan i.p.v. taart, scheelt snijden en het zag er heel feestelijk uit. Kun je gewoon op een schaal opdienen en kiezen maar. Ik zou ook een familielid vragen om me te helpen, dat doen ze vast graag.

Zit te denken van die mini taartjes of cupcakes zijn misschien leuker voor een kinderverjaardag. En hoef je ook niks aan te snijden.

Ik zou zo’n uitnodiging niet heel vriendelijk vinden. Als je het kort houdt zullen mensen misschien ook niet heel veel bestellen. Hoeveel mensen nodig je uit?
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Mrt 2025 22:07

Mwah ik zou dat niet doen eerlijk gezegd. Ik denk dat het ook rommelig wordt want hoe ga je dit in de gaten houden? En hoe rommelig gaat dit zijn met afrekenen?

Ik zou zelf juist kiezen om alles zo simpel mogelijk te houden voor jezelf en hulp te accepteren, zeker als mensen het aanbieden. Taart op papieren bordjes met wegwerpbestek is het snelste opgeruimd. Op het moment van de lunch klaar zetten, vraag je om hulp van 1 of 2 personen. Zorgen dat alles voor de lunch klaar staat en zo uit de koelkast getrokken kan worden. Of inderdaad soep met brood (stokbrood voorgesneden door de supermarkt). Koffie en thee in kannen kun je ook van te voren klaar hebben staan en evt blikjes fris in een grote bak met ijs etc. Zelfservice. Alles wat je voor kunt bereiden, bereid je voor. Ik had een eens taart van de HEMA gekocht en daar kon je ook mini gebakjes bij bestellen. Was gewoon dezelfde taart maar dan dus al in blokjes gesneden met persoonlijke foto erop. Die hoefde ik dus al niet aan te snijden.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 09 Mrt 2025 22:10

Helder, die uitnodiging met twee drankjes wordt het in ieder geval niet😉 Teveel mensen die dat geen goed idee vinden.

Er komen hier trouwens niet heel veel mensen en ook niet veel mensen van ver. We komen niet uit een kring waar verjaardagen heel groot gevierd worden en mijn familie is ook niet zo groot. Dus kort vieren is het probleem niet. En ik lees ook nog wel wat goede ideeen om het praktisch nog wat handiger te maken. Slowcooker hebben mijn ouders wel en die mini-gebakjes vind ik ook wel een goede. Als ik dan de avond van tevoren ook nog wat kan voorbereiden zijn we denk ik al een heel eind.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Mrt 2025 22:24

Ja die zijn ook net zo lekker (en hetzelfde) als de taart.

https://www.hema.nl/eten-drinken/gebak/ ... lsrc=aw.ds
<<

MaLou

Noob

Bericht 10 Mrt 2025 10:50

Ik zou het inderdaad ook bijzonder vinden als ik word uitgenodigd op een horecalocatie en dan na twee drankjes zelf moet gaan betalen. Voelt dan toch als een verplichting; je wil om die reden niet wegblijven, maar het is ook een beetje gek om zelf op kosten te worden gejaagd op deze manier.

En verder is het in mijn kringen not done om gebak van de Hema te serveren. Maar goed, dat is natuurlijk een persoonlijk iets en je goed recht om dat wel te doen.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 10 Mrt 2025 11:10

Ik ben geloof ik de enige, maar ik zou de uitnodiging met twee drankjes en een taartje juist wel leuk vinden. Als het gezellig is zou ik het prima vinden om te blijven lunchen op eigen kosten.

Maar toen wij nog wat meer mensen hadden op verjaardagen zette ik ook gewoon drinken op tafel (of als het warm was in een grote bak ijs) en pakte iedereen zelf waar ze zin in hadden. Misschien kun je qua eten wat belegde broodjes bestellen ofzo. Dan hoef je er zelf niks aan te doen.
<<

Nightingale

Noob

Bericht 10 Mrt 2025 13:17

Ik zou er geen moeite mee hebben op een locatie met twee drankjes en een taartje als we dat van te voren weten.

Wij hebben vrienden die HEEL lang blijven zitten. Laatst hadden we een feestje ook op een locatie waar dus van 15:00 tot 20:00 is blijven zitten, mensen bestelden ook eten en dus echt veel drank. Degenen die het feestje betaalden kwamen dus op heel veel kosten. Ik heb toen zelf 50 euro bijgelegd voor onze kosten, want wij hadden ook aardig wat gedronken en de kindjes een bordje friet laten eten. Niet iedereen doet dat, maar wel iedereen bestelt volop - dat is voor mij een reden om het niet op die manier te organiseren want dan ben je zo 500 euro kwijt met de groep waarmee we zijn, zeker als er niemand uit zichzelf dan eigen kosten dekt zoals wij altijd wel doen.

Wij vieren het daarom thuis, ik heb wel een partner dus dat scheelt. Maar inderdaad:
- Wegwerp bordjes en bestek
- Eventueel koeken/cupcakes/voorgesneden taartstukken
- Drinken op tafel zetten (eventueel van die koelers er rond doen), een kan met ranja voor de kindjes
- Wij doen voor een kleiner gezelschap altijd 'pastabuffet' (verzonnen door mijn zoons), drie verschillende soorten pasta en de kinderen mogen die zelf kiezen. Dat is ook relatief weinig voorbereiding, je kunt een deel in de oven zetten (lasagne van de slager meenemen?), pastasalade kan ook koud. Is ook voor jong en oud allemaal iets wat vaak iedereen lust. Pasta pesto is binnen 10 minuten gemaakt, spaghetti bolognese kan je ook de dag ervoor maken en opwarmen.

@MaLou, waarom is Hema gebak not done? Wij halen het ook altijd bij de bakker, maar dat drijft je kosten wel op. Iemand die minder te besteden heeft iets bij de Hema of supermarkt laten kopen vind ik echt geen schande. Maar goed ik denk dat we daar een ander gesprek voeren dan hier on topic is.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 10 Mrt 2025 13:24

Wat is er mis met HEMA gebak inderdaad :haha:. Dit ging overigens om een kinderverjaardag dus met een foto van de jarige op de taart en de gebakjes. Kind blij en het is ook gewoon lekker. Zie het al voor me dat iemand zou zeggen; Is dat taart van de HEMA? Oh gut nee kind, dat is me echt te min :haha:
<<

MaLou

Noob

Bericht 10 Mrt 2025 13:31

Ik heb nergens gezegd dat Hema-gebak te min is. Ik zei alleen dat mensen in mijn omgeving dat niet zouden eten, dus dan heb je het voor niks gekocht en gaat het de kliko in. Dat vind ik ontzettend zonde en niet duurzaam. Was dus bedoeld als tip, om te voorkomen dat dat gebeurt.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 10 Mrt 2025 16:44

What!? Ik kom dan wel die hema taart eten hoor! Ik vind dat dus echt serieus de lekkerste taart die er is. Ben juist altijd teleurgesteld als het slagroomtaart van de bakker is... Hema taart is echt zo lekker!!!!
<<

Radler

Yipyapper

Bericht 10 Mrt 2025 19:48

Herkenbaar dat je altijd knetter druk bent op een verjaardag. Zou het zelf prima vinden een uitnodiging ergens met speelgelegenheid en dat taartje en eerste 2 drankjes op kosten van zijn en de rest op eigen kosten.

MaLou schreef:Ik heb nergens gezegd dat Hema-gebak te min is. Ik zei alleen dat mensen in mijn omgeving dat niet zouden eten, dus dan heb je het voor niks gekocht en gaat het de kliko in. Dat vind ik ontzettend zonde en niet duurzaam. Was dus bedoeld als tip, om te voorkomen dat dat gebeurt.

Huh serieus?
Hier krijg ik altijd de vraag waar die lekkere taart van is (die ronde slagroom taart met die gekleurde stukjes chocolade confetti).
Is de lievelingstaart van de kinderen waar ze alle 3 elk jaar om vragen.
Alleen maar goed trouwens als mensen die niet eten, meer voor ons 🤭
Juli 2019
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 10 Mrt 2025 21:26

MaLou schreef:Ik heb nergens gezegd dat Hema-gebak te min is. Ik zei alleen dat mensen in mijn omgeving dat niet zouden eten, dus dan heb je het voor niks gekocht en gaat het de kliko in. Dat vind ik ontzettend zonde en niet duurzaam. Was dus bedoeld als tip, om te voorkomen dat dat gebeurt.

Maar waarom is het dan not done? Want dat zei je wel en ben ik dan wel benieuwd naar waarom en hoe je dat weet van mensen. Zeggen ze dat?

Ik vind het zelf heel leuk om taarten te bakken en ga zelf all out met baksels maar vind Hema taarten heel lekker en niks mis mee. Ik vind alleen fotogebak waarbij je dan een oog of neus van een kind eet altijd beetje ongemakkelijk maar dat is weer mijn konkel. Ik vind 't wel heel lekker!

ON topic ik zou een feestje op locatie heel leuk vinden maar zou dan idd wel verwachten dat alles betaald zou zijn. Dus ik zou als je dat te veel is (en dat is je goed recht want dat zal echt veel meer aantikken dan taart en lunch thuis) lekker thuis gaan en idd wat ik en anderen al zeiden lekker inzetten op voorbereidend werk zodat je op 't moment zelf zo kun mogelijk hoeft te doen. Maar ik spreek eigenlijk ook amler iemand op m'n eigen feestjes en zit altijd het liefst met m'n zus met een bak chips onder tafel. 😬
Let's discover the world together.
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 11 Mrt 2025 08:23

Ik zou een feestje voor een peuter op een externe locatie erg overdreven vinden en er wel een gek gevoel bij hebben. Als het al zo groots is bij een peuter, hoe ver moet je dan uitpakken bij een tiener? Misschien zou ik gaan en na die twee drankjes vertrekken maar de kans is groter dat ik dat feestje zou skippen. Vind het veel onpersoonlijker en zou me afvragen wat de peuter er zelf daadwerkelijk aan heeft.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen