Ik kan mijn kinderen niet meer aan
Een hulpkreet, concrete tips, lieve woorden van steun, ik weet niet wat ik wil bereiken met dit topic, wat ik wel weet is dat ik de thuissituatie geen minuut langer meer aan kan.
De kinderen zijn 6 en 4. Al sinds de geboorte van de jongste is het water en vuur. Na een heftige zwangerschap met ernstige HG werd de jongste geboren en was de eerste 4 maanden een huilbaby, waardoor (denken wij) de oudste haar vanaf dag 1 als indringer heeft gezien. Zij zette de hele fijne/veilige thuissituatie op z’n kop, zorgde ervoor dat wij opeens overbelast raakten.
Nu 4 jaar verder háten ze elkaar nog steeds intens. Ja, elke broer en zus hebben wel eens ruzie, maar ik durf met 200% zekerheid te zeggen dat het bij ons thuis next level is. Géén een activiteit of moment verloopt zonder strijd en ruzie. Ze gaan werkelijk met ALLES tegen elkaar in, constant. En dit is geen fase, dit is al 4 jaar lang, dag in, dag uit.
De oudste zegt ook meerdere keren per week ‘als I dood is dan heb ik geen zusje meer hè’ en soortgelijke uitspraken.
Ik time regelmatig hoe lang het wél goed gaat als ze samen spelen, dit is ongeveer 1,5 minuut max, om aan te geven hoe intens het is.
De oudste heeft nog meer gedragsstoornissen waarmee we al een jaar of 4 van kastje naar de muur worden gestuurd. Met het vermoeden van ARFID en iets in het autistisch spectrum hebben we al trajecten bij het CJG, logopedie, diëtiste, SI therapie en voedingsteam achter de rug, alles zonder resultaat of diagnose. de IB-er van school haalt hem af en toe uit de klas, we hebben af en toe gesprekken op school, maar eigenlijk verder niks. Hij doet het op school heel goed, is blij, wat natuurlijk heel fijn is…. Maar thuis…..
Vorig jaar heb ik 9 maanden thuis gezeten met een burn-out, nadat ik vlak na de bevalling van de jongste al bij de huisarts heb gezeten met vermoeden van een postnatale depressie, wat meteen werd weggewuifd door de huisarts met ‘alle jonge moeders zijn moe’. Mijn idee is dat deze depressie nooit serieus is genomen, waardoor ik me ben blijven doormodderen met alle gevolgen van dien. Mijn huwelijk lijdt er ernstig onder, we hebben hiervoor sinds kort relatietherapie. De 9 maanden thuis gaven in zekere zin rust, maar het probleem ligt niet zo zeer bij werk, vooral thuis…. En hoe neem je rust van thuis?
Overdag zitten ze op school, ik werk 3 dagen. We hebben alleen mijn ouders, die vangen ze op mijn werkdagen al op tussen de middag en naar school, ik kan en wil ze niet nog meer belasten. Mijn vader is ook nog eens herstellende van prostaatkanker en daardoor erg vermoeid. BSO’s in de buurt zitten allemaal vol met wachtlijsten van enkele jaren, zeker voor 2 kinderen tegelijk. Mijn man werkt 5 dagen en heeft in zijn functie geen mogelijkheid een dag minder te gaan werken, ook financieel is dit niet wenselijk.
Ik heb geen vriendinnen met kinderen in dezelfde leeftijdsfase, geen sociaal vangnet verder waar ze zouden kunnen spelen, behalve zo nu en dan incidenteel bij een vriendje.
Inmiddels besef ik nu dat ik mijn kinderen echt aan het beschadigen ben, doordat ik élke dag als een tiran tegen ze sta te schreeuwen. Zo hard dat ik er een zere keel van heb achteraf. Natuurlijk besef ik me donders goed hoe vreselijk dit is en wat het met een kind doet, ik ben hier ook intens verdrietig over, voel me falen als moeder en schrijf dit terwijl de tranen over mijn wangen rollen…… maar tegelijkertijd halen ze dit in me naar boven en kan ik echt niet meer.
Vorig jaar hebben we hulp gekregen van het CJG over deze problematiek, maar dat stelde geen drol voor. Ze heeft geen keer geobserveerd, maar had alleen gesprekjes met ons over hoe onze relatie was en hoe wij het ervaarden. Het voelt gewoon uitputtend en alsof ik al jaren in een neerwaartse spiraal zit waar niet uit te komen is en waarbij de juiste hulp ver te zoeken lijkt.
Ik voel me al jaren depressief, kan me oprecht niet herinneren wanneer ik voor het laatst écht gelachen heb of écht ergens van heb genoten. Ik voel me de hele dag gestresst, zit hoog in mijn ademhaling en ben nooit relaxt. Ik ben vorig jaar bij de huisarts geweest met de vraag of anti-depressiva kan helpen, maar dit wilde zij niet voorschrijven.
Help…… wie weet er iets wat ik misschien nog niet heb geprobeerd? Of een manier waarop ik hieruit kan komen?
Ik zie als een berg op tegen de naderende schoolvakantie. De weekenden zijn al echt overleven, laat staan 6 weken….. ik ben oprecht bang voor hoe de dagen dan gaan verlopen.
A.u.b. niet quoten, misschien haal ik dit bericht laten nog weg.

[/url]